القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية أمنيتي الفصل الخامس 5 بقلم سمية عامر

 رواية أمنيتي الفصل الخامس 5 بقلم سمية عامر

رواية أمنيتي الفصل الخامس 5 بقلم سمية عامر

.part 5 
أمنية : مش انا اللي تركبني العربيه غصب يا بياضه نزلني انا بقيت ست متجوزة 

لسه هتفتح الباب قفله من جوا و شدها عليه جامد : انتي متتكلميش غير لما اخلص كلامي 

أمنية : لا يا حبيبي مش انا اللي اسكت مش عشان عينك حلوة تثبتني 

ايان : اثبتك اه ..شوفي انا من وقت ما عرفتك و عرفت أهلك وانا نفسي اعرف انتي طالعة كده لمين عم عاصم مفيش ارقى منه و امك دي ست الكل انتي بقى زرع شيطاني ولا ايه 

أمنية وهي مركزة في عيونه : ها ...زرع عيونك يا ابن القمر 

استوعبت كلامها و كشرت تاني : انت ايه اللي جابك عند اهلي 

قرب ايان منها اكتر و باسها بحب و خدها في حضنه : كنت هموت وانا شايف عمي ماسك ايدك و اترعبت من فكرة انك تكوني اتجوزتيه حقيقي لانك ليا انا بس 

أمنية بحزن وهي بترجع مكانها و بتبعد عنه : انت ليه بوستني كده ..انا مبحبكش و لو سمحت رجعني لبيت جوزي 

مسك ايان رأسها بايده الاتنين و اتعصب : انا مش زي حسام انا حبيتك بجد و عرضت عليكي الجواز على الرغم اني كنت عارف انك عملتي كل ده و قربتي مني عشان تنتقمي بس انتي رفضتي تتجوزيني عشان لسه بتحبيه يا أمنية عشان لما تتجوزي ابو ريم هتضربيها في قلبها فعلا 

دمعت عيونها و بعدت عنه و حاولت تفتح العربيه بس هو قافلها 

ايان بحنان و حزن : واللي حصل بيننا مكنش ليه معنى عندك 

لفت أمنية وشها و بصتله : اللي حصل كان غلطة وانت بنفسك قولتلي أن محصلش حاجه واني لسه سليمه 

غمض ايان عينه لما حس بمشاعر اليوم ده : بالنسبالي كان اجمل يوم في عمري 

أمنية بعصبية : بس اسكت اسكت رجعني لو سمحت 

ايان : هرجعك بيت أهلك 

أمنية : رجعني بيت جوزي لو رجعتني بيت اهلي هنتحر 
(بقلم :سميه عامر )
اتعصب ايان و داس على البنزين و طلع على بيت عمه ممدوح 

ايان : لو لمسك انا هقتله 

أمنية وهي بتفتح الباب : اتمنى تبعد عني و عن حياتي يا ايان 

نزلت من العربيه بس فجأة نزل ايان وراها و حضنها جامد و حط جهاز تصنت في بنطلونها 

بعدت أمنية عنه : اوعى تعمل كده تاني انا بحذرك 

جريت على جوا و خبطت على الباب لقيت حسام هو اللي بيفتحه 

دخلت من غير ما تتكلم و بص حسام برا لقى ايان واقف بيبصله بقرف و ركب عربيته و مشي 

كانت أمنية طالعة على السلم 

حسام : أمنية انتي ازاي خرجتي 

أمنية بكل عصبية : وانت مال امك 

حسام : نعم ..انتي بتكلميني كده ليه انتي مجنونة ولا ايه 

جريت ريم على حسام : في حاجه يا حبيبي 

شافت أمنية واقفة على السلم : ايدا جات منين دي ايه البلاوي دي 

أمنية بقرف : اشكال **** 

ريم بعصبية : انتي ازاي بتكلميني كده 

أمنية بدلع وهي بتغيظها : انا مش بكلمك لوحدك بكلم دكر البط اللي جنبك معاكي 

طلعت على فوق و كل تفكيرها في ايان ولكن لقيت قدامها ممدوح قاعد على الكرسي قدام بابها و رايح في النوم 

أمنية : توحه اصحى ...ايه اللي منيمك كده 

صحي ممدوح : ايدا انتي خرجتي من جوا ازاي د انا قعدت اخبط عليكي بس افتكرتك نمتي ولا حاجه 

أمنية بدلع : كنت بشتري حاجه من الصيدلية و هدخل انام اهو 

ممدوح : طب يلا بينا 

أمنية بصوت واطي : يلا بينا على فين انت هتنام في نفس الاوضه ولا ايه لا يا عسل احنا متفقناش على كده 

ممدوح : لحد الصبح بس دي ليله دخلتنا 

أمنية : دخله مين يا عسل ..دخلتك انت لوحدك يلا يا توحه عشان منزعلش من بعض روح نام في اوضه تانيه و بكره تعالى و نكمل العريس و العروسة 

كان ايان فطسان على نفسه في العربيه وهو سامعها بتقول كده لعمه  

لسه هيمشي ممدوح لقيت حسام طالع مع ريم على فوق لاوضتهم بعد ما نيمت امها 

حضنت أمنية ممدوح بسرعة : عارف يا توحه انت اول راجل تاخد قلبي الباقي كلهم كانوا يدوب 

استغرب ايان من كلامها و تغيرها المفاجئ 

و بص حسام عليها و زعل و ريم كانت بتبص بقهر 

كملت أمنية وهي بتشده على اوضتهم: تفتكر نقدر نجيب بيبي في خلال اد ايه كده ..الا صحيح يا توحه انت عيالك طالعين معمصين لمين محدش خد عيونك الحلوة دي يا حلو انت يا ازرق 

ممدوح : لامهم هيكون لمين انتي مش شايفة شبه القرد ازاي 

ضحكت بمياعة و دخلوا على جوا و قفلت الباب 

جريت ريم على أوضتها و فضلت تعيط بفستان الفرح كان لسه حسام هيدخلها قفلت الباب بالمفتاح و مدخلتهوش 

اترعب ايان من طريقة كلامها و صوتها المدلع كان لسه تحت بيت عمه خرج بسرعة من العربية و جري ناحيه شباكها و طلع على الماسورة و فتح الشباك يشوف ايه اللي بيحصل لقى عمه مربوط على الكرسي من أيده و رجله و أمنية بتهددة لو فك الحبل هتقول لمراته الحقيقه 

ضحك ايان بصوت عالي على منظر عمه 

بص ممدوح و أمنية على ايان و برقوا لما شافوه طالع من على المواسير 

ايان 😳 : ........

يتبع الفصل السادس اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "أمنيتي "اضغط على اسم الرواية


reaction:

تعليقات