القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية فراق ولكن الفصل الخامس 5 بقلم منة غريب

 رواية فراق ولكن الفصل الخامس 5 بقلم منة غريب

رواية فراق ولكن الفصل الخامس 5 بقلم منة غريب

في الصباح استيقظت اسيل وارتدت ملابسها 
ونزلت ل غرفه أسر 
اسيل من بره :أسر يلا انا جهزت 
أسر اصحي يلا 
أسر من الداخل :ادخلي يا اسيل انا صاحي 
دخلت اسيل وقالت بغضب مصطنع :ايه دا انت مش قولت انك هتوديني البحر 
أسر ببرود :معلش تعبان 
اسيل :يلا يا أسر عشاني 
عشان اسيل الحياه بتاعك 
عند سماع هذه الاسم المحب الي قلبه نهض من مكانه وقال :خلاص اجهزي وانا جاي وراكي 
حضنته اسيل وقالت :ربنا يخليك ليا 
تجمدت انفاس أسر عند هذه الحركه 
وقال بتوتر 'يلا بقا خلصي بسرعه 
جريت اسيل بفرحه 
لكي تستعد 
أسر بحزن:سامحيني علي اللي هعمله 
فيكي يا اسيل الحياه 
دخلت اسيل غرفتها ولقت هاتفها يصدح بصوت اغنيه اجنبيه 
وهذه النغمه مخصصه ل صديق عمرها عاصي 
اسيل بفرحه :عاصي دا كله مش بترد عليا ليه 
تعالوا نتعرف علي عاصي 
(عاصي شاب يبلغ من العمر ٢٧عاما .. يكون صديق ل اسيل منذ الطفوله ... يحبها بشده ولكن يخبئ هذا الحب في قلبه لانه يعلم مدا حب اسيل الي أسر 
ويخاف من أسر لانه يعلم أنه يغار علي اسيل لهذا ابتعد عنهم منذ زمن ولكن بقي يحبها في الخفاء )
عاصي :العيب علي الاستاذ اللي مطنشاني 
هو انا اتنسي يا سولي 
اسيل بغضب طفولي :بلاش سولي دي ارجوك مش بحبها 
ثم أكملت بخبث ؛ولا تحب اقولك الدلع بتاعك
عاصي بخوف :لا بلاش الدلع دا 
اسيل :ايوه كده اتعدل 
المهم أسر هياخدني البحر انا فرحانه اوي 
تحولت نبره عاصي من المرح للي الحزن وقال:يعني أنتي مبسوطه علشان خارجه مع الاستاذ أسر ومش عشان انا كلمتك 
أسيل :لا طبعا وفرحانه انك كلمتني بس انت مش بتسال عليا خالص 
غضب عاصي بشده وقال :طب انا هقفل علشان عندي شغل مهم 
لما تبقي تخلصي مع الاستاذ أسر تبقي كلميني 
وقفل الخط 
اسيل :هو مالوا زعل كده ليه بس مش مهم انا هجهز بسرعه 
في الاسفل 
نزل أسر وقال ل فريد ,احنا رايحين البحر تعالا معانا يا عمي 
فريد :مين اللي رايح 
أسر ؛انا هاخد اسيل وانت وجدي والداده تعالوا ورانا 
فريد :خلاص يا بني بس جدك يعرف 
جاء محمد وقال 'ومالوا يرحوا واحنا وراكم 
أسر ببرود :شكرا انك سمحت لنا نخرج 
محمد أيضا ببرود :العفو دا انت حفيدي 
احس فريد من نبرتهم أن في شيئ ما 
فريد :هو في حاجه انا معرفهاش 
أسر :لا مفيش هو انا وجدي في بينا حاجه 
محمد:شاطر يا حفيدي 
اسيل من فوق :انا جهزت 
لف أسر رأسه وصدم مما ترتديه اسيل 
حيث كانت ترتدي 
فستان بالون الاحمر قصير للغايه 
وكانت تترك شعرها بحريه تامه 
اسيل بفرحه :ايه رايكم حلوه 
محمد.بخبث :جميله يا حبيبتي 
فريد نظر إلي وجه أسر ولقي أسر وصل إلي قمه العصبيه 
أسر مسك يد اسيل وقال بغضب وغيره:دا يتلبس لما تروحي ترقصي أن شاء الله 
ايه الارف دا 
اسيل :لا حلو يا أسر دا لسه جديد وبعدين جدو عاجبوا الفستان 
أسر بغيره :طب امشي غيري الزفت دا 
اسيل بعند :لا يا أسر مش هغيره 
أسر :,؛مفيش بحر يا اسيل 
اسيل ببكاء :يا جدو عاوزه اروح البحر 
محمد :هنروح يلا تعالي معايا 
أسر احكم يده علي يد اسيل وقال :روح انت هي لا 
تغير اللبس دا تروح مش هتغير مفيش حركه من البيت 
اسيل :}مش هغير 
وفجاه بدون مقدمات 
حمل أسر اسيل علي كتفه وقال بغضب :ومالوا هقعدي في اوضتك ومفيش خروج 
اسيل :نزلني يا أسر اوعاااااا 
أسر بضحكه حاول أن يخفيها :مفيش نزول انسي 
هتغيري البس دا الاول 
أسيل :يا بارد انا عاوزه اروح كده 
أسر :لما ابقي اموت تبقي اخرجي كده
اسيل بسرعه 'بعيد الشر عنك 
محمد جلس بأنهاك وقال :انا تعبت من الاتنين دول جبت اخري منهم اتصرف انت 
انا مش هخليهم يتجوزوا 
فريد بحزن:الاعمار بيد الله وحده متخافش مش هيحصل حاجه بس خليهم يتجوزوا 
محمد بغضب :انا قولت لا انا مش مستعد أخصر اعز واغلى اتنين عندي لا لا 
انهارده هنفذ الخطه ونخلص من الموضوع دا 
بس عاوز رقم عاصي ضروري هو اللي هيحل كل دا 
فريد :عاصي وأسر مش بيحبوا بعض 
محمد بخبث :وهو دا المطلوب 

يتبع الفصل السادس اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية"رواية فراق ولكن "اضغط على اسم الرواية



reaction:

تعليقات