القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية روح الصقر الفصل الثاني 2 بقلم رنا أحمد

 رواية روح الصقر الفصل الثاني 2 بقلم رنا أحمد

رواية روح الصقر الفصل الثاني 2 بقلم رنا أحمد

في أحدا الشوارع ..

روح /يلا الدره المشويه ي معسله ي دره.

سعاد بغرور /هاتي ي بت كوزين حلوين مش محروقين زي وشك .

روح بضيق /ي عني لو اتحدادتي زين كان ايه الي هيحصل عاد .

سعاد بحده /اتحداد زين مع مين ي بت معاكي انتي ده انا ستك ي بت ده انتي لابسه خلاجاتي ي قليله الأصل.

روح بدمع جاهدت لاخفاءه/خودي الكوازين اهم واتكلي مع السلامه .

ام احمد بغضب /فين فلوسهم .

سعاد بوقاحة/جرا ايه ي وليه ي خرفانه انتي فلوس ايه ده بتشحت الدره من عندينا .

روح بوجع/خلاص مش خاتي الدره مع السلامه عاد .

سعاد /يلا جبر يلمكم عالم عفشه .

ام احمد بغيظ /ليه يروح سكتلها ليه وش البومه دي .

روح بدموع وكسره /ي عني هي غلطت ي ام احمد مش دي الحقيقه عاد مانا فعلا شحاته .

ام احمد بعتاب /تفي من بوقك بلاش حديدك الماسخ دي ده انتي ست البنات كلياتها ي روح الصعيد .

روح ببراءه /ربنا يخليكي ليا يا ام احمد .

ام احمد بحنان /طب يلا ي ضنايا بيعي الكوزين دول خلينا نروح .

روح بابتسامه جميله /حاضر ي خالتي .

في شركه الصقر ...

في غرفه الاجتماعات ..

كان يجلس حاتم الزهار بغروره وهو يضع قدم علي قدم وينظر بوقاحه السكرتيره الذي لم يقيم جسدها بوقاحة ليدخل صقر بطلته الساحره الخاطفه لينظر إلي مرماه نظره ليتحدث بغضب اخاف الجميع.

/صابرين اخرجي بره ومتدخليش هنه واصل فاهمه روحي .

صابرين بخوف /تحت امرك ي صقر بيه.

حاتم باستفزاز /ليه كده ي صقر بيه حد يطرد النعمه برضه .

صقر بغضب/بجولك ايه ي حاتم بيه انا خلقي ضيق ومبحش الوساخه دي .

شاكر بارتباك /ايه الحديد الماسخ الي بتجوله ده ي صقر .

حاتم بابتسامه سمجه /محصلش حاجه ي شاكر خلينا نحكي في الشغل.

صقر بزهق/ياريت برضك.

حاتم /انا قرروا أننا نفتح محلات تانيه تبقا خاصه بلبس الكاجوال والموضه وكده .

صقر بجديه/بس احنا كان مشروعنا معاك خاص بملابس المحجبات وملابس الصعايده مش كده ولا ايه.

شاكر /وفيها ايه عاد لما نوسع نشاطنا ونكسب اكتر.

حاتم /أعرضوا الموضوع علي الحاج عرفان المشروع ده هيكسب دهب انت متاكد انه مش هيرفض لانه ذكي وبيفهم كويس في المشاريع الي تحقق ربح عالي عن اذنكم .

شاكر /شرفت ي حاتم بيه اتفضل اوصلك .

صقر بغضب /ي ساتر عالم زباله واتلموا علي بعض .

في الخارج .

حاتم /شاكر الصفقه دي لازم تتم .

شاكر بخبث /اعتبرها تمت ي حاتم بيه دي صفقه العمر انا مستحيل اضيعها واصل دي هي الي هترجعلي حقي وحق اخواتي. 

في قصر العزايزي ..

كانت تسير رحمه للذهاب الي المدرسه لتوقفها والدتتها.

خديجه بغضب /رحمه ايه الي منزلك دلوقتي عاد.

رحمه بضيق/رايحه المدرسه ولا هسيب المدرسه واجعد في البيت .

خديجه /كلمت جوزك .

رحمه بغضب /لاع طبعا ومش هكلمه عايزاني اكلم الي مد يده عليا مش هيحصل واصل .

عرفان /مالك ي رحمه ي بتي .

خديجه بقسوه /ده انتي تستاهلي جطع رقابتك ي قليله الرابيه .

رحمه بدموع /عم اذنك ي ابوي لاني تعبت .

عرفان بحده/خديجه متخلنيش لتندم اني سبتك تربي رحمه المفروض تخلي بالك منها مش كده .

خديجه /عيازني اعمل ايه ي عرفان ماله شاكر ابن عمها هتضيعوا بغبائها دي انا خايفه عليها.

عرفان /برضك بالراحه عليها.

خديجه /حاضر ي اخوي .

ندا بابتسامه /صباح الفل .

عرفان بحنان/صباح الخير ي بتي العربيه بره علشان توصلك الجامعه.

ندا /ربنا ميحرمني منك ابدا ي عمي عن اذنكم.

في الخارج ..

صقر /رحمه رحمه .

رحمه بدموع /صقر اخوي عامل ايه .

صقر وهو يحتتضنهابحنان/زين ي قلب اخوكي دموعك دي متنزلش غير لما اموت .

رحمه سريعا /بعد الشر عليك ي اخوي انشاء الله الي يكرهك .

ندا بمرح /سيدي ي سيدي بغير انا كده .

صقر بحنان /مانتي اختي ي بت عامله ايه .

ندا بابتسامه /ربنا يخليك لينا ي صقر .

صقر /يلا ربنا معاكم ..

في منزل عثمان ..

كانت تنظر بهقر الي ذلك الملابس .

بدريه بحنان /معلش ي ضنايا انشاء الله ربنا عيكرمك ويبقا عندك كل الي نفسك فيه.

روح /انشاء الله ي اما .

من أمام المنزل ..

علاء بسخرية والم /معقول ده رحمه هانم جايه لأختي بنت الخياطه الدنيا جرا فيها ايه عاد .

رحمه بدموع /كيفك ي علاء.

علاء بالم يجاهد لاخفاءه /زين زين جوي انتي كيفك واضح أن شاكر بفلوسه مش عارف يهنيكي ولا إيه.

رحمه بالم ودموع /حرام عليك ي علاء انت عارف زين أنه مكنش بخاطري .

علاء بوجع يكفي العالم /حبيتك اكتر من نفسي كنت مستعد اعمل اي حاجه علشانك وانتي بعتيتي بالرخيص جوي جوي.

روح /يلا ي رحمه اتاخرنا .

في شقه هبه ...

ساميه بقسوه /متاخريش النهارده علشان أم عبير عايزه تنصف شقتها .

هبه بقله حيله/حاضر بس عاوزه فلوس .

ساميه بغضب /فلوس ايه ي اختي منين مش كفايه بتصرف علي تعليمك يلا شوفي حالك العشره جنيه دي هتكفي .

حمدان بقسوه /اسمعي الكلام ي بت يلا غوري جبر يلمك وش فقر .

ساميه بدلع /متعصبش نفسك ي حبيبي كده.

هبه بهمس والم /حسبي الله ونعم الوكيل فيكم .

في المدرسه ..

روح بغيظ /كفايه كده عاد زهقتيني .

رحمه بدموع /اخوكي بجا قاسي اوي ي روح .

روح بحنان /اعزريه ي رحمه انت عارفه هو بيعشقك كده ايه .

رحمه بعشق /وانا والله بحبه جوي جوي وعمري مهبطل أحبه واصل .

هبه بحنان/ربنا يهون عليكي ي خيتي .

روح بتعب /يومي النهارده هيبقى متعب جوي هروح اخلص الدروس دي وأروح اجمع الدره واشوايها.

هبه بالم/وانا كمان عندي شقه هنضفها .

رحمه /ي بختك يروح وانتي ي هبه كان نفسي ايجاد زيكم كده بتعب اه بس مرتاحه البال .

هبه بغيظ /ي اختي تفي من بوقك يلا بينا الحصه هتبتدي خلينا نخلص من اليوم ده .

روح بتنهيده /يلا .

في أحدا أراضي عرفان ..

صقر /يلا يلا ي رجاله عايزين نجمع كل المحصول النهارده .

العمال /انشاء الله ي صقر بيه .

صقر /انا هروح اشقر علي الارض التانيه همتكم معانا ي رجاله عاد .
علي الجانب الآخر..
كان يسرع بخيله ليباشر العمال ليقع عيناه عن من تأخذ الدره وتتضعها في الشوال وهي تغني بكل اريحيه.

صقر بغضب /انتي مين ي بت انتي وبتعملي ايه هنه عاد .

روح بغيظ /فيه ايه عاد بتصرخ كده ليه باخد شويه دره نشوها مالك .

صقر بغيظ /دره نشوها كده السرقه عيني عينك كده .

روح بطفوله /سرقه ربنا مش هيسامحك واصل.

عرفان بحنان /معلش الي يجول عليكي ده ي ست البنات اعزريه ميعرفكيش .

روح بغرور /خلاص ي أبا الحاج علشان خاطرك .

عرفان /خاتي الدره الي عيزاها وتكفيكي بس خودي بالك عاد انا ليه فيهم عايز كوزين سخنين كده معسلين .

روح بمرح /ي سلام ي أبا الحاج من عنيا الاتنين سلاموا عليكم .

صقر بفضول /مين البت دي ي أبا.

عرفان /دي روح بنت عمك عثمان الله يرحمه الي كان بيشتغل عندينا حالتهم صعبه جوي ي ولدي وانا يساعدهم من بعيد كده ومرات عمك حنان بيتتديها لبس ندا وسعاد واهي ماشيه لأنهم مبياخدوش اكتر من كده واصل نفسهم عزيزه جوي ي ولدي .

صقر بإعجاب وفضول/وهي بتاخد الدره الكتير جوي دي ليه.

عرفان /بتاخدها تشويها وتبيعها وتسترزق منيها ي ولدي احلا دره تكولها من تحت ايديها .

صقر بإعجاب وهو يحدث ذاته /معقول بنت صغيره كده بتعمل كل ده دي ملاك الي زيها تامر وتنهي بجد الواحد مش بياخد كل حاجه .يتتتتتبع .

غيرت الغلاف لأن كتير باعتلي أن الغلاف مش عاجبكم اتمنا يعجبكم انشاء الله الراويه بعد كده هتبقى أحداثها قويه وبمناسبة المواعيد فانشاء الله هتكون يوم ويوم هستنا تفاعلكم وتعليقاتكم وتوقعاتكم ..


يتبع الفصل الثالث اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية روح الصقر"اضغط على اسم الرواية


reaction:

تعليقات