Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية رحلة غرام الفصل العشرون والاخير 20 بقلم دينا اسامة

 رواية رحلة غرام الفصل العشرون والاخير 20 بقلم دينا اسامة

رواية رحلة غرام الفصل العشرون والاخير 20 بقلم دينا اسامة


بعد مرور ربع ساعه تقريباً قام كل من إياد وغرام وملك مفزوعيين اثر صراخ قادم من الغرفه. 

ملك بخوف وبكاء : لأ لأ هو اى اللى هيحصل هما مالهم ردواااا عليااااا..! 

تسرب القلق إلى إياد هو الاخر من أن يكون أصابها اى مكروه وأن يكون هو السبب..! لأ لأ ي الهى هذا مستحيل..! ستظل بعافيه. 

غرام : هه... هووو فى إيه !!! هما بيعملوا اى جوااا بالظبط وايه الصراخ ده.؟!!

 سمعوا بهذا الوقت حمزه وهو يصرخ يهتف بقول..
  - سلييييم لااااااااا... لااااااااا 

ف نظر كل من إياد وغرام وملك إلى بعضهم البعض وقد فهموا ما يحدث وما أصاب سليم الآن.

ملك : سلييييم !!! جراله اييييه!؟ هاااا ي إياد رد عليااا انت واقف كده لى !

إياد بترنح : وانا اى هيعرفنى ي ملك !! 

غرام : واحنا المفروض نعمل اى دلوقتي !!!؟ انا استحاله أفضل كده انا عايزه اخرج من هنا فوراً حرام عليهم بجددد لى اللى عملوووه ده فينا وفى نفسهم ودلوقتي بيدفعوا تمن ده واحنا بندفعوا معاهم .

ف سمعوا صوت صراخ اخر يدق على باب الغرفه بشده محاولاً النجااه ف صعق إياد مكانه من هذا الصوت... خفق قلبه بشده لفكره ان سيصيبها شئ ليردف بترنح.... 
 - ندااااا!!!!!

ملك : لأ لأ كده كتيرررر ي رب انا هخرج من هناااا .... جرت مسرعه إلى البوابه وكادت أن تخرج لكن اغُلق الباب بشده بوجهها. 

 فزعا كل من غرام وإياد ف صرخت ملك وبالداخل أيضاً كانت ندا تصرخ بأحد ينجدها....
 - اياااااد ايااااد افتحووولى الباب الله يخليكم. 

ف كان إياد مصدوماً مكانه لا يعرف ماذا يفعل. 

غرام : ايااااد !! هتفضل واقف كده روح افتحلهم الباب فوراً.

ملك : لأ ي إياد ارجوووك متفتحش انا خااايفه اوى انتو مش شايفين معرفتش اخرج ازاى وشايفين كمان هما حالهم إيه جوااااا لااا لااااا انا خايفه انا مش عايزه اموووت كده. 

غرام : ملك انتى بتقولى اييه انتى مش شايفه هما بيصرخوا ازااااى مينفعش طبعاً ..احنا لازم نشوف حل ونفتحلهم الباب .

ف عزموا أمرهم ان يتجهوا ويفتحوا لهم.. ف قرب إياد وبدأ بإرسال صوته لندا كي تطمئن... 
 - نداااا.. ندااا!! هتبقى كووويسه متخااافيش ي ندا. انا معاكى وهتخرجوا كلكم.

ندا بخوف : لااااا ي إياد انا خايفه اوووى انا مش عارفه انا اى اللى هببته فى نفسى ده انا السبب انا السبب!!

 حاول إياد كثيراً أن يفتح الباب لكن لم يُفتح بعد ف نظر بكل إنش حوله فلا يعرف ماذا يفعل بتلك المصيبه الذى ستقع عليهم أجمعين وعلى حبه أيضاً. 

ف اتجهت غرام إلى الباب ووقفت وهى تفتحه وتقرأ بقرآن وتذكرت القلاده التى ترتديها التى جلبها عمر لها كى تحميها ف قربتها من الباب وبعد محاولات كثيره فُتح الباب أخيراً .

 خرجت ندا مسرعه وهى بحاله يُرثي لها ف احتضنت إياد فوراً بشده .

ف نظرت غرام بالغرفه لتجد كل من حمزه وعمر وشاهيستا واقفين أمام سليم الذى كان على الأرض وبجانبه بركه من الدماء ف صعقت مكانها هى وملك .

ترك إياد ندا ودلف الي الداخل كي يراهم ف صنم مكانه صائحاً... 
 - سلييييم!!!

ارتجفت ملك مكانها ف التصقت بالحائط وهى تضمه تبكى بشده وضعف ف رآها حمزه بهذا الضعف والتعب بسببه وحده فما هذا ي حبيبتى.. لا اصدق نفسى!! بل لا اصدق اى شىء حولى لا اصدق ما فعلته بك الآن ي فتاتى..!! 

وأيضا غرام التى اكتفت بنظرات عتاب إلى عمر بعض الشيء فلا كانت تتوقع منه أن يكون بهذه الوحشيه يوماً من الأيام ف يا لسوء القدر منذ مجيئها هناااا شعرت بجاذبيه تجاهه مُفرطه بل اننى كلما رأيته اجتاحت الرعشه جسدى من رؤيته بل أيضاً عندما احتفل بخطوبته شعرت بمشاعر غريبه ترتابنى فكلما كنت افكر بهذا اتعب كثيراً من فكره بُعده عنى.. نعم !! نعم ي الهى انا أحببته بل وعشقته أيضا بفتره قصيره فلم يجدر لى معرفته جيداً لكن كلما تخاطبت معه أو رأيته شعرت بالاطمئنان فالان ي الهى لا اصدق انى احببت شخص هكذا فهذا ليس إنسان على الاطلاق بل إنه وحش متمثل بصوره إنسان فقط اشعر بالحسره والندم على كل لحظه اقضيتها معه ومع بقيه الشله .

طالعها بحزن وألم فهو يقدر ما تمر به الآن وما ستمر به فانا المخطئ الوحيد ي الهى انا السبب بكل هذه الأشياء فما تمر به الآن وما تشعر به انا السبب به،..! هل يعقل أن أكون سببت لها كل هذه الأشياء وهذا الجرح العميق التى لم تنساااه أبدا.. فسببت للفتاه التى عشقتها من كل قلبى ألم لم يُنسى.. ي الهى أننى مخطئ بحقها وبحق بالآخرين فلا تعاقبهم من أجل سبب ارتكبته فعاقبنى انا ! انا المخطئ وهذا ما استحقه فلا اريد الوجع والالم لها اكثر من هذا فحياتها تهمنى كثيراً حتي لو اضطررتُ أن اخسر حياتى من أجل من احببتها .

ف قام حمزه وعمر واتجهوا كى يخرجوا وهم حزناء للغايه على ما يحدث معهم وما سيحدث 
 أما شاهى كادت أن تخرج ورائهم لكن أغلق الباب بقوه وهى بالداخل..إلى أن بدأت بالصراخ استنجاداً بهم جميعاً... 
 - عمرررر!!! حمززززه افتحووولى لااااااا!! لااااا. 

هرول عمر من مكانه بصدمه وهو يطرق الباب بكل قوته. 

شاهيستا ببكاء ولاول مره : عمررررر!!! عمرررر ساعدنى ي عمرر انا مش عايزه اموووت ي عمر الله يخليك طلعنى من هنااااا. 

عمر بتوتر : شاهيي!! اهدى ي شاهى بحاول اهو متقلقيش انا معاكى. 

 اتجها الجميع بجانبه ليساعدوه لكن لم يوجد أمل فلم يُفتح الباب. 
 صرخت اخر صرخه لها ببكاء ف تصنم الجميع فعلموا ما حدث بعدها 

تصنم عمر مكانه ليقع ارضاً بجانب الباب بألم كبيرررررر ثم أغمض عيونه وهو على وشك الانفجار بالبكاء. 

اقترب حمزه منه فوراً فهو يعلم مدى حبه لشاهى فهو أخيها وابن عمها وأبوها بنفس الوقت .

حمزه بحزن : اهديي!! اهدى ي عمر والنبى !

عمر بهدوء اثر الصدمه : اهدي اى ي حمزه اهدى اى!! دى شاهى دى بنتى واختى ي حمزه !

حمزه بحزن : عااارف ي عمر ! عااارف!! بس هنعمل اى؟! مانت عارف اى اللى بيحصل وهيحصل.

 تعجبت غرام من رده فعل عمر اثر ما حدث لشاهى فلا تعلم أنه يحبها بتلك الطريقه بل أيضاً على وشك البكاء من أجلها.

ف دفنت ندا وجهها بإياد فهى غير قادره على رؤيه كل هذااا ليحيطها بيديه يسمد ع شعرها بحنوٍ. 

 نهض عمر مسنداً على حمزه ثم اتجها إلى أحد الكرااسى وجلس لا يعرف شىء ولا يعرف ما الذى سيحدث.

ف اتجهوا جميعاً ورائه وجلسوا على الكراسى صامتين تائهين حقاً.

 جلست ندا بجانب إياد واحتضنته بخوف وقلق ف استعجب إياد بالبدايه لكن ضمها إليه مجدداً.

لتردف ملك بهذا الوقت بقول شىء غير متوقع...
 - هووو فى اى ي اختى !!!؟ اى كميه الاحضان دى !!🤔 

 انفجرت ندا بالضحك وأيضاً إياد الذى ارتسم على شفايفه البسمه.

 ليردف شخص ما بقوووه :. Cuuuuuuut

- اى ي فى اي ي شباب ما كنا ماشيين كويسين كنا على وشك النهايه اهووو. 

ملك بضحك : استاذ مصطفى ديانا خرجت عن النص كلياً حضرتك مش شايفها عامله ازاى ؟!!! دى هارياه أحضان من اول المسلسل مش كده طيب ولا هما علشان متجوزين جُداد يعني ؟!!😂🤔

ديانا التى كانت تُدعى ندا : ماااشى ي ملك.. فيهاااا اى يعنى اى المشكله..! طيب علفكرا بقى انا عشت الدور جدآ لدرجه انى حسيته واقع ده غير أنه جوزى حبيبى 

تالا التى كانت تُدعى غرام : استاذ مصطفى احسن حاجه والله انا كنت عايزه اريح شويه تعبانه وربناااا من اول المسلسل مفيش راحه خالص.

فادى الذى كان يُدعى حمزه : هههههههه عندها حق البنت شكلها اندمجت اووى وتعبت.

امير الذى كان يُدعى عمر : طيب فرصه نريح شويه ونشوف الغلبانين التانيين يريحوا معانا شويه ف نادوا بهاجر وسليم وشاهى ليخرجوا بإندهاش. 

غفران التى كانت تُدعى شاهيستا : أيه ده هو فيه اى ؟!!!! 

ملك : تعالى ي ستى ارتاحى شويه اخدنا استراحه أخيرا. 

مصطفى بضحككك : اخدتواااا..!؟! ده على اساس انى اللى عطيتلكم مثلاً...!! 

كارولين التى كانت تُدعى هاجر : هو ده الصح ي جماعه ده انا معفنه بقالى ٤ حلقات عايزه اخد دوش

غفران بضحككك : ملحقتش انااااا يما دوب اتقتلت تقولى حسوا بيا اوووى وعايزين يرجعونى هههههههه 

ملك : اويي،
 اوييي هههههههههه 

ماجد الذى كان يُدعى إياد : اهدوااا ي جماعه ده أولا ثانياً اشكروا ندا هى اللى ادتلكم الفرصه دى أنكم تريحوا .

أحمد الذى كان يُدعى سليم : ده ازاى ده !!؟

ملك التى كانت تُدعى ملك أيضا : ابداً مفيييش الست هاريه البيه جوزها احضااان من أول المسلسل واللى انا اعرفه هما كام حضن كده فخرجت عن النص ووقفتها.. وفرصه عسل والله علشان نريح.

تالا (غرام ) : عسلللللل جدا والله.

امير (عمر) : إلا صحيح ي مصطفى المسلسل هيخلص على كام حلقه كده إلا انا شايفه أن دى النهايه خلاص مفيش تانى.

فادى ( حمزه ) : اه دى النهايه خلاص. 

مصطفى : أن شاء الله دى النهايه بس ما شاء الله عليكم ريحتوا بالنهاية كنا ماشيين بالبدايه صح.

تالا ( غرام ) : استاذ مصطفى وربنا عايزين نريح شويه انا منى واحده اتقمصت الدور وعشته اووى لدرجه انى خوفت أصلا. 

ملك ( ملك ) : واناااا وربى. 

احمد ( سليم ) : مصطفى دى فرصه كوويسه عايزين نتصور صوره جماعيه وتبقى البوستر للمسلسل أن شاء الله. 

كارولين ( هاجر ) : إلا صحيح استقرت على إسم للمسلسل؟!!

مصطفى : اه أن شاء الله هيبقى إسمه #رحله_غرام 

امير ( عمر ) : واووووو خطيررر الاسم مناااسب اوى. 

ديانا ( ندا ) : جداااااا جدااااا

مصطفى : يلااا ناخد الصوره قبل ما ترجعوا تانى للهم هههههههه. 

ملك ( ملك ) : حرااااام !!! طيب ادينا شويه نرتاح فيهم انا اول مره اتعب من عمل كده. 

مصطفى : لازم تتعبى ده عمل مهم وهيضفلك كتيررر وهيضيف للكل وهيتحسبله والله المستعان والتوفيق من عنده.

غفران ( شاهيستا ) : انا واثقه أن المسلسل هيكسر الدنيا أن شاء الله.. بقى المخرج مصطفى فكرى بذات نفسه والعمل هيبقى اى عمل وخلاص...! 

مصطفى : ربنا يخليكى ي غفران انتى اللى ممثله جامده والله وليكى مستقبل بإذن الله.

غفران : شهادتك فوق رأسى والله اعتز بيها..

احمد : طيببببب يلااا... نهضوا الجميع ووقف كل من غرام وعمر بجانب بعضهم... وأيضا سليم وهاجر وحمزه وملك... وندا وإياد التى كانت تحتضنه بضحككك وهى تنظر لهم ووقفت شاهيستا بمنتصفهم.

 التقطي لهم مصطفى تلك الصوره كبوستر بدائي. ثم بعد ذلك وقف كل طاقم وصناع العمل من مخرجين ومشرفين على الاخراج ومنتجين والسيناريست والفوتغرافيين ..ووقفوا جميعاً وهم يتصورون اخر صوره يصيحون بإسم.... 
- رحله غراااااام. 


الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية رحلة غرام"اضغط على اسم الرواية


reaction:

تعليقات