القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية نور عيني الفصل الاول 1 بقلم سارة أحمد

 رواية نور عيني الفصل الاول 1 بقلم سارة أحمد 

رواية نور عيني الفصل الاول 1 بقلم سارة أحمد 


ش عارفة ابدا منين حكايتي بس انا لازم احكيها، بجد انا من اول ما قبلتو و هو غيرلي حياتي بقيت بحب كل لحظه و انا معا اه صح نسيت اعرفكو بي نفسي انا ابقا نور عندي 18 وانا في سنه تلات ثانوي ايوة ثانوي بس مش عام صنايع المهم من اسرة بسيطة جدا بابا (اسلام) بيشتغل في مصنع طباعه و ماما (شادية) زايه اي ام ست طيبه حنينة بتخاف علي اسراته معنديش اخوات غير اختي هاجر اكبر مني بي سنة و شهرين ايوة شهرين محدش ينساهم معلشو يا جماعه اصلي(بعشق التفصيل 😂) خلينا بقا في المهم انا طول عمري و انا بحب الروايات و بحب ابطال الروايات جدا و اوقات اقعد افكر مع نفسي ياتره انا ممكن القي بطال احلامي!! 
و في الاخر اقول بطلي هبل يابت مستحيل ده بيحصل في الروايات و بس بس برضو دا مينمنعش اني افضل احلم بي بطال احلامي 
كفايه بقا كلام عن نفسي تعالو احكلكو علي بطالي 
بطالي بقا اسمو ادهم عندو 28 سنه شعر اسود ، عيونه سودة و حادة جدا و شديد الغضب جاد جدا مع اني يعني عكسو و مرحه جدا بس...... ماكفايه بقا كلام عن نفسك: حاضر اوووف 
نكمل و هو ايوة جادي بس دا ميمنعش انو لما بيضحك بيبقا واسيم اوي، جسمو رياضي عريض، طويل، عندو هيبا لما الناس بتشوفو بتترعب منو هحكلكو بقا احنا اتقبالنا ازاي بس مش دلوقتي الصبر حلوة

في منزل نور 

ماما: نور بت يا نور قومي يلا الساعه بقيت 10
نور: في ايه بس يا ماما 
شادية: في اي في ايه قومي يلا كل ده نوم 
نور: يا ماما يا حببتي انهاردة اجازة هصحي اعمل ايه 
شادية: تعملي ايه تروقي معايا الشقه و تسعديني شويه 
نور: طب و هاجر راحت فين 
شادية: اختك في الشغل 
نور: اممم في الشغل ايه دا هيا متعرفش ان في عريس جيلها انهارد ولا ايه 
شادية: لا عارفه قولتلها تقعد قلتلي لا و مش لا ما انتي عرفه اختك قولتلها خلاص تعالي بدري  
المهم قومي يلا سعديني علشان نلحق نخالص
نور: حاضر اوووف ماما طب بقولك ايه هو العريس حلوة؟!
شادية : ايوة حلوة قومي بقا 
نور: حاضر الواحد ميعرفش يضحك خاليص في البيت دا 

في منزل ادهم فهد

طبعا ادهم زاي عاتو بيصحي بدري و بيروح شغل شغل ايه قاصدي شركتو منا نسيت اقولكو انو غاني و عنده شركات منها بتعتو و منها بتعت العيله طبعا هو اشاطر واحد من اولاد عمو الاتنين 
الجد فهد : صباح الخير
خالد: صباح الخير يا جدي 
محمد: صباح الخير
انجي: صباح الخير يا جدو 
مها: صباح الخير يا عمي 
احمد: صباح الخير يا بابا
امين: صباح الخير
اقولكو بقا مين دول بقا احمد و امين يبقو اولاد الجد فهد و كان عندو ابن تالت بس الله يرحمه طبعا انتو عرفتو يبقا مين صح ابو ادهم هو و مامته ماتو في حادثه بس هو بيحب جدو اوي و مبيحبش يزعلو و جدو بردو بيحالو يعوضو و بيعملو كل حاجه هو عايزة 
نرجع لي احمد و امين، خالد يبقا ابن امين لكن محمد و انجي يبقا اولاد احمد و مها.
الجد فهد: اومال فين ادهم 
خالد: ما انت عارف يا جدي هو مبيحبش يقعد معانا 
(خالد بيكره ادهم اوي و بيحقد عليه علشان عو اشاطر منه)
انجي: لا يا خالد هو طبعا بيحب يقعد معانا بس هو بيقا في الشغل مش زاي ناس عاطله
(انجي بتحب ادهم زاي اخوها الكبير و طيبه جدا)
خالد: تقاصدي ايه بالكلام ده 
انجي: مقصدش 
محمد: خلاص بقا يا جماعه اتستهدو بالله
(محمد دمه خفيف جدا و بيحب ادهم مش بيعتبرو ابن عمو بس لا بيعتبرو اخوه الي امو مجبتهوش) 
الجد فهد: ايه الي انتو بتعملو دا ما تقومو تتضربو بعض احسن 
مهابخبثه: معلش يا عمي هوما ميقصدوش 
(ااه مها مها دي سوسه اوي)
امين: صح يا بابا عملت ايه في الصفكا الي قولتلك عليها بتعت شركت الادوايه 
الجد فهد: معلش يا احمد انا مش فايق دلوقتي 
امين : طيب يا بابا 
(امين مع انو يبقا ادهم ابن اخو و هو بيكره علشان هو كان بيغير من ابوها و هو كان اشطر منه علشان كد هو بيكره علشان هو في شبه من ابوه و شطر زايو و هو برضو بيزرع الحقد دا لي ابنه اتجاه ادهم)
احمد: مالك يا بابا في ايه 
الجد فهد: مش عارف يا احمد اعمل اي مع ادهم من ساعه حادثه ابوه و امو و هو مبقاش بيقعد معانا زاي الاول 
احمد: معلش يا بابا هو شويه كد و إن شاء الله هيبقا كويس 
(احمد ده عكس مرتو خالص طيب و حنين و بيحب ادهم زاي ابنو بظبط)
الجد فهد إن شاء الله يا احمد. 

في الشركه الرئسيه من املاك ادهم

ادهم قاعد علي مكتبو ب نظرتو الحادة الي ترعب  
الباب خبط 
ادهم: ادخل 
السكرتيره اميرة: استاذ مراد بره مستني حضرتك
ادهم: تمام خليه يدخل 
اميرة: حاضر 
مراد: صحبي يا صحبي 
(مراد ده بقا عسل بجد يبقا صاحب ادهم لا دا يبقا شقيقو هما اصحاب من ايام الثانويه مع بعض علي الحلو و الوحش)
ادهم: اخبارك ايه 
مراد: واحشه من غيرك يا صحبي مالك بس الفتر دي مش بتسال خلاص
ادهم: معلش يا مراد بس انا تعبان شويه
مراد: مالك فيك ايه تعبان اجبلك دكتور 
ادهم : لا مش تعب الي هو انا بس حاسس اني مكتئب الفتر دي 
مراد: طب منا قولتلك تعالي اسهر معايا والله الاكتئب ده هيروح علطول
ادهم: ما انت عارف يا مراد انا ماليش في الي سهرات بتعتك دي 
مراد: مالها بس السهر دي حتي بتفيك عننها شويه 
ادهم: بتفيك بقولك ايه اطلع بره
مراد: ايه دا كد يا صحبي و انا الي كنت فكرك صحبي 
ادهم: انا مش صحبك يلاا انا اخوك 
مراد: احل اخ في الدنيا دي ولا ايه
ادهم: المهم عملت ايه ف الموضوع الي قولتلك عليه 
مراد: زاي ما قولتلك اسلام البرودي بيخطط لي حاجه كبير هو بس نقصني حاجه صغنن و يكون عندك الملف الي يوديه في ستين داهيه 
ادهم: امم تمام ريحت قلبي 
مراد: ريحت قلبك انت اصلا بارد انا مش عارف انت بتجيب البرود ده كلو منين 
ادهم: من الثلاج 
مراد: لا انا كد امشي و متهزارش تاني 
ادهم: ههههه ماشي 
مرا: يلا سلام انا بقي هبقا اكلمك 
ادهم: اوكي 
و خرج مراد و ادهم زاي ما كان بينظر في الفراغ 

في منزل نور

كانت نور قدام المرايه بتحط شويه ميكاب جات هاجر زقتها 
هاجر: انتي بتعملي ايه اوعي العريس ده علشاني انت بتتزوقي لي مين 
نور: في ايه هو علشان بتزوق ابقا بتزوق للعريس 
بلمنسبه انا مش بحط ميكان انا اصلا قمر ههه بهزر معكو انا قمرين 
هاجر: و انتي من امته بتحتي ميكاب 
نور: من دلوقتي 
هاجر: طيب اوعي بقا 
نور: استني بس الامسا الاخير و قومت حطيت روج خفيف 
نور: ايه دا 
هاجر: ايه؟!
نور: انا قمر اوي 
هاجر زقتها جامد و ساره وقعت طب اوعي بقاا 
نور قامت: كدا كنت هقع 
مامادخلت: يلا يا هاجر علشان تدخلي العصير لي الضيوف 
نور: عسير اومال فين الشااربات 
هاجر: الشاربات قصدك الشربات انتي قديمه اوي 
نور: لا انا مش قديمه بس ميمفعش يكون في ف البيت اتنين شربات نور و هيا بتشاور علي نفسها 
هاجر: ماشي يا شاربات 
نور: اسمو شربا...
شادية: خلصو بقا 
نور: ماما انا جاهزه 
شادية: لا مش انتي هاجر هيا الي هتدخل بلاعصير 
نور: اي دا و انا هروح فين 
شادية: هتقعدي بس يا نور مسمعش منك كلمه واحد انتي سمعه 
نور: لا طرشه 
شادية: بت 
نور: Soory
شادية: سوري الله يرحم ابوكي كان بيحط جاز و فكرو ريحه 
نور: طب خالي بالك بقا و شورات رواها كان بابها وراها 
بابا: انتو كنتو بتقولي حاجه عليا 
نور: ايوة ماما كنت بتقول عليك....
شادية: راحت مسكت بوقها بسرعه لا مكنتش بقول حاجه 
بابا: طب يلا خالصو 
هاجر: انا خلاص جاهزت اهو 
ماما: طب تعالي ورايايا هاجر نور راحت ورها 
ماما: انا بقول يا هاجر 
نور: منا غيرت اسمي 
ماما اخدت هاجر و قدمو للعريس و العريس كان معفن اوي و مرخيرو طويل هههه لا متسالوش انا عرفت ازاي منا كنت ببص من خرم الباب هاجر شافتني اصل انا بعملها كتير اه منا كنت ديما بطفش عرسان اختي مش غيرة والله بس هيا الي كانت تقولي كد يعني واحد مش معجبها كد 
المهم لقيتها عملها تغمزلي اصل دي اشارتي و قلت دوري جيه و طلعت بقا فجاه!!

                


يتبع الفصل الثاني اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "نور عيني "اضغط على اسم الرواية


reaction:

تعليقات