Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية فراق ولكن الفصل الاول 1 بقلم منة غريب

 رواية فراق ولكن الفصل الاول 1 بقلم منة غريب

رواية فراق ولكن الفصل الاول 1 بقلم منة غريب

في احدي المستشفيات الكبري 
حيث هذه المشفى 
خصصت ل عائلت الزيني 
الدكتور :يلا بسرعه جهزوا غرفه العمليات 
مدام فريد الزيني 
هتولد وجايين في الطريق 
بداء جميع من في المشفى 
في العمل مباشره 
لان هذه العائلة يهاب منها الجميع 
بعد مرور وقت ليس بطويل 
وصل فريد الزيني وجميع أفراد العائلة 
لاستقبال الحفيده الأولي للعائله  
فريده بخوف :فين الدكتور 
الدكتور بأحترام :تحت امرك 
فريد. :بسرعه المدام جايبه آخرها 
مش عاوزها تتأذى فاهم 
أومأ الدكتور بخوف 
ونقلت الزوجه الي غرفه العمليات 
محمد.:تعالا يا حفيدي الغالي واقف بعيد ليه 
أسر بطفوله :هي طنط نهله بتصوت بصوت عالي ليه 
محمد بضحك :علشان طنط نهله هتجيب النونه الصغيره اللي انت عاوزها 
أسر بطفوله ومرح :بجد يعني هي دلوقت هتجيب نونه 
أومأ محمد.برأسه وقال :,ايوه يا حبيبي اجهز يلا علشان تشيل اختك الصغيره 
أسر 'لا يا جدو هي مش اختي 
هي بنت عمي فريد 
محمد.بصرامه :انا قولت هي اختك 
أسر ببكاء جري علي فريد وقال بطفوله:هي هتبقي اختي 
فريد :لا يا حبيبي هتبقي حبيبتك وبس 
نظر محمد.الي ابنه بغضب 
بعد قليل 
سمع الجميع صوت بكاء طفله صغيره 
أسر بفرحه عارمة:النونه جات 
خرج الطبيب و علامات الحزن ترتسم علي وجهه 
وقال :حضرتك جبت بنوته زي القمر 
بس 
فريد بخوف :بس 
الدكتور بحزن :البقاء لله 
مدام نهله تعيش انت 
صدم محمد وقال :ايه اللي بتقوله دا مستحيل 
وفجاه وقع فريد أرضا 
وجاء جميع اطقم الأطباء
محمد مسك الحفيده وقال بحزن :قدرك تعيشي يتيمه يا بنتي 
أسر وهو لا يفهم شيئ :هو ايه اللي بيحصل يا جدو 
وبعدين هات النونه بتاعتي انا مش عاوز حد يقرب منها 
محمد :خد يا حبيبي قولي بقا هتسميها ايه 
أسر باس خد الطفله وقال. اسيل 
علشان هتبقي اسيل حياتي
انتهي الاقتباس الاول 
بقلم الكاتبه منه غريب
💛💛💛
الحب لها شيئ جميل 
ويعني لها الكثير 
ولكن الفراق سوف يكون حليفها 
***
كان ينظر إليها كا حبيبه ولكن جاء من غير هذه النظره وقال له أن يرحل ويترك قلبها الصغير 
**

في احدي الاماكن الراقيه 
حيث الازهار بألوانها الجميله 
والطرقات النظيفه 
يوجد قصر كبير 
ولكن هذا ليس قصر 
بل امبراطوريه الزيني 
في داخل هذا القصر الكبير 
الذي يدل علي ثراء من فيه 
في أحدي غرف هذا القصر 
وتحديدا في غرفه بطلتنا الجميله 
اسيل 
تنام اسيل بشكل يسير للضحك 
ولكنها جميله في كل حالتها 
تستيقظ بطلتنا 
وتفتح عيونها الرماديه 
اسيل بتزمر :يا الله علي المنبه الرخم.د ا 
ثم صرخت فجاه وقالت :يا لهوي 
اسر عنده مقابله ضروري 
دا هيموتني 
قامت بطلتنا بهمه ونشاط 
وارتدت ملابسها 
المكونه من 
(بنطلون من اللون الابيض و بلوزه من اللون الاحمر و ارتدت شريط لكي تلم بيه خصلات شعرها الأشقر الجميل )
نزلت اسيل بسرعه إلي الأسفل 
لكي تعد القهوه الي حبيبها و صديقها أسر 
محمد.،:طيب قولي صباح الخير 
مش تجري علشان تجهزي للباشا القهوه 
اسيل بمرح :صباح الخير يا أحله جدو في العالم 
محمد.'ايوه كلي بي عقلي حلوه 
يا بنت ابني 
اسيل حضنت جدها وقالت :عيب عليك يا جدي يا قمر هو انا احب حد.زيك 
محمد :اها بتحبي الواد أسر اكتر مني 
اسيل بتوتر :بحبه علشان هو يعني 
محمد :علشان هو اخوكي مش كده ولا ايه 
اسيل :,ايه اها اخويا يلا انا هجهز القهوه واجيلك علي طول 
جريت اسيل الي المطبخ لكي تعد القهوه الي اسر 
كريمه :صباح الخير 
طبعا ما انتي مش بتسألي علي حد غير الباشا اللي كل يوم يرجع وش الفجر وكل يوم سهران بره 
وانتي هنا شايله الهم لوحدك وفي الاخر بتصحي من النوم جري علشان تحضري للباشا الطفح 
اسيل :مالك يا داده منفسنه من أسر ليه ها تكونيش بتغيري عليا هههههههه 
كريمه بحب :يا بنتي هتفضلي كده لحد امتا 
بتيجي علي نفسك علشانه 
اسيل :يا داده أسر دا مش مجرد حبيب دا صديق واخ وكل حاجه ليا
وهيجي اليوم اللي هنتجوز فيه وهتشوفي 
يلا بقا انا هطلع اصحيه وانتي جهزي الفطار بقا يلا باي 
طلعت اسيل 
وسابت كريمه في حيره من أمرهم 
هي تحبه بجنون 
هو يتعامل معاها وكأنه أخته ليس اكتر 
كريمه :ربنا يهديكوا يا ولادي يا رب 
بتخبط اسيل بطريقه مضحكه
وبتقول :أسر يا اسوره انت صاحي 
رد عليا يا اسوره 
سمعت صوته الرجولي 
الذي يفعل بقلبها الكثير 
أسر من الداخل :علي الأساس اني لو مردتش مش هتدخلي مثلا 
دخلت اسيل وقالت بمرح وخفة دم معهودة :بص يا برنس انا راحت عليا نومه وصحيت بسرعه وجيت جري عليك ودي القهوه يا سيدي اتفضل 
أسر :امممم والهانم صحيت متاخر ليه 
اسيل :كنت بشتغل الشغل اللي حضرتك سايبه كله علي دماغي 
وقعدت شويه اتكلم مع عاصي 
علشان وحشني جدا 
مسكها أسر بحده من يديها وقال :مين دا اللي وحشك يا حياتي كده سمعيني كده تاني 
اسيل بألم :أسر ايدي 
أسر بغضب وغيره :قولت مين اللي وحشك دا يا هانم 
اسيل :عاصي بقولك مالك 
عاصي صديقي من واحنا اطفال
أسر :متتكلميش مع حد غيري 
ومحدش غيري يوحشك فاهمه ولا لا 
اسيل :وبصفتك ايه توحشني يعني 
أسر:بصفتي اني 
اني اخوكي وبخاف عليكي 
اسيل بحزن :اخويا اها اخويا 
طيب يا خويا يلا البس بسرعه اتأخرنا 
خرجت اسيل بحزن من غرفته 
وبقي أسر شارد الذهن :اعمل ايه بس يا ربي 
انا مش قادر اتحكم في غيرتي عليها 
دا انا بغير عليها من ابوها 
ما بالك من عاصي اللي بيوحشها دا 
ثم غضب مره آخره وقال. :والله يا عاصي ل أموتك 
في الاسفل 
جلست اسيل بجانب ابيها وقالت :صباح الخير يا بابتي 
فريد:صباح النور يا حياتي 
كنتي فين دا كله 
محمد:كانت بتصحي الباشا اللي نايم ومش بيسأل علي الشغل ولا الممتلكات 
قالت اسيل بالهفه :مين قالك بس هو عمل كل حاجه وجهز الشرح كمان بتاع المناقصه الجديده 
نزل أسر بكل ثقه ووقار وقال :اهي قالت لك يا جدي كل حاجه جاهزه يعني انا كده في السليم 
غمز الي اسيل في الخفاء 
ضحكت اسيل بخفه وكان لم يحدث شيئ 
فريد:طب حتي احترمني 
اسر :اختي في حاجه 
فريد بحزن:ايوه اختك بس انا ابوها 
محمد نظر إلي الجميع وقال بصرامه :يلا كلكم ورايا علي الشركه عندنا شغل كتير اوي 
أومأ الجميع برأسه 
انتقل الجميع الي حيث مجموعه شركات الزيني 
استقلت اسيل سياراتها 
ومن خلفها الحرس 
وايضا أسر ومعه الحرس 
وافتتحت بوابه القصر الضخمه 
وانتقلت السيارات 
وفي داخل كل منهم اشياء لا يعلم عنها الا الله 

يتبع الفصل الثاني اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية"رواية فراق ولكن "اضغط على اسم الرواية




reaction:

تعليقات