القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية بنك الحظ الفصل الاول 1 بقلم آية حسن

 رواية بنك الحظ الفصل الاول 1 بقلم آية حسن

رواية بنك الحظ الفصل الاول 1 بقلم آية حسن

_ في ربع جنيه ورا ياسطاااا 

_ أجيبلك ربع جنيه منين يا آنسة!! 

_ وانا مال دماغي، اتصرف 

_ مامعييش فكة، اعتبري كإنك زكيتي عن صحتك

_ اللاه، انت هتبقشش ع نفسك من فلوسي، طلع الربع بدل ما اوقفك ف اقرب كمين وأخليهم يسحبوا منك رخصك يا حرامي 

داس فرامل ع غفلة _ احترمي نفسك يا آنسة ولا مدام، وبعدين مفيش حد دلوقتي بيطالب بالجنيه، عاوزاني اديكي ربع؟

_ هو انت فاكر نفسك رئيس المصرف الدولي.. لو ما جبتش الربع جنيه هتبقى الجاني ع نفسك 

الناس ف الميكروباص فضلوا يضربوا كف ع كف من إصرارها والسواق مش لاقي ربع فكة، وف شاب من ورا اتكلم 

_ خلاص يسطا عندي أنا الربع دة، بس يا ريت تطلع بالعربية عشان مستعجل 

بصت وراها باندفاع _ وانت تدفعلي ليه؟ كنت بشحت منك ولا بشحت منه؟ انا من حقي كمواطنة عايشة ف بلد ديمقراطية أحصل ع جميع حقوقي حتى لو كان ربع جنيه

الشاب بحنق _ يا استاذة انتي معطلانة ع ربع جنيه والناس مش فاضية وراها مصالح

بزمجرة _ تولع المصالح، بس الربع بتاعي هاخده من حباب عينيه، وعليا النعمة ما حد طالع فيكم بالميكروباص الا لما آخد فلوسي وخلينا نبات هنا بقا 

_ يا بنتي انا رايحة المستشفى عندي معاد ولادة

_ وتولدي ليه! ابنك اللي هييجي الدنيا دي يوم ما يفكر يخرج من بيته ويركب مع سواق إمّعة آخره يسوق عربية كرو وما يرضاش يديله ربعه هيستفاد ايه؟ خليه مكانه أحسن دة احنا داخلين ع ايام صعبة

_ منا لو مولدتش هيجيلي تسمم

_ شهيدة وهتدخلي الجنة، ومن غير أرباع 

_ بقولك ايه يا ست انتي خدي أجرتك وانزلي اركبي ميكروباص تاني، مش فاضي للمهاترة أنا 

_ طب نزلني، لو ابن أبوك نزلني، وشوف انا هعمل فيك ايه، وحياتك لو فكرت بس تعملها لكتب مقال عنك وأصورك وأنزلها ع النت واقعدك ف بيتك من غير شغل وأهلي فضيحتك أكبر من ابو تورتة

السواق بعد ما كان نازل خاف وقفل الباب مرة تانية 

بهدوء _ حضرتك انا مش معايا فكة، يعني ممكن تاخدي جنيه وانا مسامح بالباقي

_ دلوقتي حضرتك بعد ما اتهددت! وبالنسبة للجنيه انا مش عايزة أكتر من حقي 

الناس اضايقت من الوقفة وصوتهم علي وطلع بيهم بالعربية .. بعد شوية السواق سأل ع فكة ولقي وأداها الربع

_ اتفضلي حضرتك، ربع جنيه مخروم ف عين العدو

بقرف _ هات يخويا، جاتكم الهم سواقين تجيبوا العلة .. حاسب بقا هنا 

وقف العربية وكانت لسة هتنزل تمتم من وراها بهمس 

_ انتي بسبب إصرارك وتفاهتك ضيعتي عليا الميتنج

زقها بإيده ف كتفها وقعدت مكانها تاني ونزل هو قبلها

_ جاتك نصيبة خلعت كتفي 

دخلت البنك اللي بتشتغل فيه وقابلت صحبتها

_ بت أدينا مدير الغبرة الجديد وصل ولا لسة؟

_ وصل يختي قبلك، ادخلي بسرعة امضي عشان شكله صعب أوي

_ جاته نيلة، أنا هدخل لعم حبيب عشان جاية ع لحم بطني

_ انجزي يا رواء، مش عايزين مشاكل 

_ اشتات "اشطات" 

بعد شوية خرجت رواء وهي ماسكة ساندويتش ف ايد وكباية شاي ف الأيد التانية وبتغني

_ الشاورما جابتلي التهاب معوي آه ياني يما .. بس انا برضو هفضل آكل مهما حصلي أصلي بحب أكلات برة

التتبيلة دي بتطمعني وبتخليني اتفجع أكتر من كدة .. مهما أكلت ما بشبعشي ولا حتى اقدر اتجاهل حلاوة كدة 

موظفين البنك كلهم واقفين متنحين من حركاتها وصوتها اللي كان عالي كإنها ف بيتها مش ف الشغل 

دينا جزت أسنانها _ يا حيوانة انتي قدام المدير

شدتها من أيدها وراحت وقفت مع الموظفين 

_ أحب أعرفكم، انا تيّام عبد العزيز مدير البنك الجديد

اتصدمت لما شافته _ أحييييه بالكركديه مش انت بتاع الربع جنيه!!...



يتبع الفصل الثاني اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية بنك الحظ "اضغط على اسم الرواية.


reaction:

تعليقات