القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية يوم البعاد الفصل الاول 1 بقلم منة غريب

 رواية يوم البعاد الفصل الاول 1 بقلم منة غريب

رواية يوم البعاد الفصل الاول 1 بقلم منة غريب

هى .. تحبه بجنون 
تعشقه بكل ما فيه 
صوته مشيته وكل شيئ فيه 
وكان حلمها منذ الصغر أن تصبح زوجته وحبيبته الجميله 
سنتعرف علي هذه الجميله والبطله لقصتنا 
هي زهره 
خلق هذا الاسم لأجلها فقط 
لأنها تشبه الزهره 
خجوله ومرحة 
ولكن عقلها اكبر منها بكثير 
ولد بطلتنا موهبه 
وهي اجمل موهبه علي الاطلاق 
هي الغناء 
نعم تعشق الغناء 
ولديها صوت عذب يأسر من يسمعه 
ولكن يخاف عليها ابيها بشده 
من هذا الصوت 
الجميله 
ولقبت بي الحريه 
ونعم لأنها تشبه حوريات البحر 
حيث الجسد الممشوق 
والعيون الزيتونيه 
والشعر الاسود 
مثل سواد الليل 
سنتعرف أكثر عليها من خلال السرد ...........❤️❤️
هو .....بطلنا الجميل 
يعمل في مجال الشرطه 
كان يحلم أن يصبح ضابط في يوم 
وتحقق حلمه 
وأصبح من أكفأ رواد الشرطه 
يعامل زهره كأنها أخته الصغيره 
ولا يرها الا أخته له 
لانها تربت معه وكبرت معه في نفس ذات الوقت 
ويفهم كل شيئ هي تريده 
بطلنا هو يوسف 
.....؟.........
كارما
صديقه زهره منذ الطفوله 
وتعلم مدا حب زهره ل يوسف 
ولكن هذه الفتاه 
تحب أيضا يوسف 
وستخوض معركه كبيره للحصول علي هذا الحبيب 
؟..........................
عمر 
شاب مرح 
وايضا صديق 
زهره 
ولكنه يحبها بشده 
ولكن لا يبين لها هذا 
لانها يعلم مدى حب زهره الي يوسف 
وقرر أن يخبئ حبه لها في قلبه 
وايضا يعشق الغناء والمغامره 
.................................
دول اهم الشخصيات
الباقي هنتعرف عليه 
من خلال القصه 
....
في أحدي الاماكن الشعبيه 
في منزل السيد كريم 
تنام بطلتنا في غرفتها 
التي ينعكس عليها الطباع الهادئ 
السيده مريم والده زهره 
مريم :يلا يا زهره يا حبيبتي هتتأخرى 
يا زهررره يا بنتي نومك تقيل كده ليه 
زهره بتزمر :سبينى شويه يا ماما انا نايمه متاخر بليل 
مريم :يا حبيبتي والكلية يلا يا بنتي 
زهره. اووف اهو قومت صباح الخير يا مريومه 
مريم :يوه ايه يا بت مريومه دي انا امك 
زهره بغمزه :لا انتي مريومه الموزه بتاعت بابا 
ضحكت مريم علي ابنتها المرحه وقالت :طب يلا يا زهرتي قومي علشان بابا مستنيكي 
زهره بمرح :فوريره 
قامت زهره لكي تستعد ل الكليه 
ارتدت فستان باللون الزهرى وحجاب من اللون الابيض 
الذي جعل وجهها مثل القمر 
زهره :صباح الخير يا كرمله 
كريم بمرح :صباح النور علي زهره البستان 
زهره :والله يا بابتي انا بحبك بس 
كريم :وانا بموت فيكى يا حبيبت ابوكي 
مريم :اهاا ياني علي الدلع اللي ملوش لزمه دا 
كريم وزهره بمرح :,اللي غيران مننا يعمل على هههههههه 
مريم :ماشي انتوا الاتنين 
وانتي يلا اجهزى 
جلست زهره بجانب ابيها الحبيب 
ولم تخلوا القاعده من المرح والفرح بين الجميع 
وبعد قليل صدح صوت الهاتف الخاص بي زهره 
زهره :اوبااا دا عمر 
زهره بمرح كالعاده : موره يا موره يا حته سكره 
اجاب عمر بمرح وقال :صباح الخير يا حوريه 
زهره :لا لا عيب يا موره محدش يقولي يا حوريه غير اتنين 
عمر. مين ومين يا هانم 
زهره :بابا وانت طبعا ههههه 
عمر بضحك :طب يلا يا هبله انا تحت والبنات عماله تعاكس فيا وانتي عارفه اني ابن ناس وليا سمعتي 
زهره بضحك:حاضر يا بيضه نازله 
يلا انا نازله الواد عمر تحت باي يا مريومه باي يا كرمله 
وغادرت زهره المنزل 
تحت نظرت الوالدين المحبه لها 
نزلت زهره ولقت عمر ينظر لها 
عمر :اتأخرتي تلات دقايق يا هانم 
زهره بغرور مصطنع :انا الحوريه يا ابني يعني براحتي 
عمر :طب يلا يا حوريه هانم علشان عندنا محاضره للدكتور الرخم 
ولسه هنعدي علي كارما هانم يلا 
مشيت زهره مع عمر 
تحت نظرت الجميع لهم 
ولكن الجميع يعلم أن هذه الصداقه لم يفرقها أحد 
في مكان تاني خالص 
في أحدي اقسام الشرطه 
يجلس بطلنا الوسيم 
وأمامه بعض المتهمين 
يوسف بغضب :ما تنطق ياض منك ليه 
قتلتوا الوليه ليه 
المتهم الأول:يا باشا مقتلنهاش 
يوسف 'الكلام دا تضحك عليه علي اي عيل صغير ياض 
انا يوسف النمر يا روح امك 
عارف يعني ايه النمر يعني تنطق بدل ما اخلي ليله اهلك سوده 
المتهم الثاني بخوف :ايوه احنا اللي قتلنها يا باشا 
يوسف شمر يوسف كم القميص وقام من مكانه وقال :اممم جدع معترف انت علي طول 
وفجاه بداء يسدد لهم الضربات المتتالية. 
ولم يقدر أحد منهم علي صده 
لانهم يعرفون من هو يوسف النمر 
لا أحدي يقدر عليه 
انتهي يوسف من ضرب هؤلاء المتهمين 
وقال لهم :ولسه يا حبيبي انت وهو 
هتشرفونا شويه وبكره علي المحكمة
يا عسكري تعالا خد الاتنين دول من وشي 
دخل العسكري واتصدم من مظهر المتهمين حيث أن وجههم لن يظهر من آثار الضرب المبرح 
جلس يوسف مره اخري 
ودخل صديقه 
ويدعي مازن 
مازن :يا لهوي دول وشهم مبقاش ينفع ايه يابني حرام عليك 
يوسف :تحب تاخد واحده زيهم 
مازن :لا علي ايه 
انا جايلك علشان المأمور عاوزك 
في مهمه جديده 
يوسف :وساكت دا كله يلا بينا 
مازن بهمس :سبحان الله فعلا نمر 
وصل كلا من 
زهره وعمر 
تحت منزل كارما 
عمر :الو يا كارما احنا تحت يلا 
كارما في الهاتف :,نازله اهو 
بعد قليل أتت لهم فتاه قصيره القامه 
بشرتها قمحاويه 
وترتدي فستان بالون الاسود وحجاب بالون الابيض 
كارما :صباح الخير يا جماعه 
زهره :,صباح الخير يا كوكو 
يلا بينا لحسن نتهزق زي كل يوم 
ضحك عمر وكارما 

وغادروا حيث الكليه 


يتبع الفصل الثاني اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية"رواية يوم البعاد "اضغط على اسم الرواية 


reaction:

تعليقات