القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية فراق ولكن الفصل الثامن عشر 18 بقلم منة غريب

 رواية فراق ولكن الفصل الثامن عشر 18 بقلم منة غريب

رواية فراق ولكن الفصل الثامن عشر 18 بقلم منة غريب

نقل محمد الي المستشفي 
ووقف الجميع أمام غرفه العمليات 
أما عن أسر وقف مصدوم من الذي حدث 
هو راجع ينتقم منهم لكن مقدرش مقدرش ينتقم منها 
أسر محدثا نفسه 
كنت عارف اني هضعف قدامها 
وكمان الصدمه بتاعت جدي كانت كبيره علينا 
انا مش مصدق أن دي دماغ جدي ازي يفكر بالطريقه دي 
وفجاه انفتح باب غرفه العمليات 
وقف الجميع امان الطبيب 
وقف الطبيب وقال بصوت حازم 
شوفوا محمد بيه حالته صعبه جدا ومحدش فينا قادر يعمل حاجه 
العلاج في ايديكم انتم 
هو طلب يقابل اسيل هانم وأسر بيه حالا 
والاحسن ان محدش فيكم يزعله حالت القلب بتسوء اكتر واكتر 
هو هيطلع من غرفه العمليات 
الي غرفه عاديه تقدروا تتكلموا معاه 
وغادر الطبيب 
جلس فريد يبكي بحزن علي والده وما أصيب به 
وايضا جلست كريمه بجانبه 
أما هي ظلت تنظر اليه بحنين وحب 
هو أيضا كان ينظر إليها في الخفاء 
ثم تحركت من مكانها ووقفت أمامه 
وقالت بصوت باكي :ممكن لو سمحت تسمع كلام جدي انا مش عاوزه جدي يموت انا عارفه انك بتكرهنا بس ارجوك 
اخر طلب ممكن اطلبه منك 
أسر ببرود :ارجعي مكانك ملوش لازمه انك تعرفيني اعمل ايه ومعملش ايه 
رجعت الي مكانها ووقفت تبكي بصمت 
بعد قليل جاءت الممرضه وقالت :اتفضلوا لوحدكم 
دا طلب الباشا 
دخل أسر ومن خلفه اسيل 
لقوا الجد موصل بأجهزة كثيره 
وقف اسر أمامه واسيل بجانب أسر 
رفع محمد قناع الأكسجين وقال بصوت متقطع :سامحوني علي اللي عملته فيكم 
انا عارف اني كنت غلط من الاول 
بس انا استسلمت ل شيطاني 
ونسيت ان ربنا اقوي من اي شيئ وأن اللي حصل دا كان قدر من الله 
انا بس طالب منكم المسامحه لان ايامي معدوده 
بكت بصوت عالي وقالت :متقولش كده يا جدي كل حاجه هتبقي تمام بس انت قوم معانا دلوقت 
لم يتكلم هو 
بل وقف ببرود 
محمد :مسامحني 
أسر ؛كنت جاي وناوي اقتلكم كلكم علي اللي عملتوه فيا 
بس انت لعبتها صح ووقفت الانتقام 
بس اقدر اعرف انت عاوز مني ايه دلوقت 
وقبل ما تكمل مسامحك 
مسامحك علشان ابويا اللي يرحمه مش علشان حد تاني 
اطلب من ربنا السماح هو غفور رحيم بيك 
محمد :اخر طلب ممكن اشوف بنتك 
صدمت هي بشده وقالت بصوت متقطع :هو انت اتجوزت 
نظر اليها وقال :ايوه اتجوزت لينا وعندي حياه دلوقت 
نظر محمد الي وجهه اسيل الشاحب 
ثم قال. البقاء لله يا ابني هيا جات متاخر 
اسيل :,هي لينا ماتت 
أسر :ايوه 
لم تتحكم في ابتسامتها 
نظر إليها وحاول هو أيضا ان يخفي ابتسامته ولكن فشلا الاثنين 
وانفجرا في الضحك 
تحت نظرات الحب من جدهم إليهم 
أسر بضحك :انتي لسه زي ما انتي متغيرتيش 
اسيل بضحك وحب :مراتك ماتت وانا جوزي مات ملانش حظ احنا الاتنين 
دخل فريد وكريمه علي صوت ضحكهم الذي ارتفع بشده 
نظر فريد الي كريمه وابتسم 
كريمه بحب :واخيرا اتجمعتوا تاني 
انا كنت عارفه انك عمرك ما هتاذي حد من عيلتك يا حبيبي 
أسر :كنت جاي هقتلكم بس مقدرتش انتم حياتي كلها 
اها صح نسيت حياه خالص 
استنوا هعرفكم عليها عب الكاميرا 
مشي خطوه ولكن رجع تاني 
وقبل يد جده. قال :مش زعلان منك 
محمد :انت احسن حفيد في العالم 
مشي أسر 
وظلت أسيل تنظر إلي اسره 
محمد وفريد :اتقلي يا بت 
نظرت إليهم بخجل شديد وغادرت المكان 
فريد ل محمد :انا مش مصدق يا بابا أنهم رجعوا واخيرا.
محمد. :انا كده مش خايف اقابل ربنا 
كريمه :بعيد الشر عنك 
انت الخير والبركه 
يا حج 
محمد :تصدقي يا كريمه والله يا بنتي ما هلاقي حد احسن منك ل ابني فريد ايه رايك 
كريمه :يا لهوي يا حج عاوز تجوزني بعد العمر دا كله 
محمد :ايه رايك يا فريد 
فريد :معنديش مانع 
اسيل :معندكش مانع ل ايه بالظبط 
فريد :اني اتجوز كريمه 
كريمه بخجل :بس هزار 
دخل أسر وقال. ايه في ايه انا سامع سيره جواز 
خير 
اسيل :اسكت مش بابا ناوي يتجوز ويجيب لنا اطفال نلعب بيهم 
أسر :ايه دا بجد الله عليك يا عمي بس مين العروسه 
أسيل بخبث :كرمله 
ثم بعد ذلك نظرا الي بعضهم مره اخري وانفجرا في الضحك 
كريمه :والله انتم قلالات الادب انا همشي 


يتبع الفصل التايع عشر اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية"رواية فراق ولكن "اضغط على اسم الرواية



reaction:

تعليقات