رواية رحلة غرام الفصل السابع عشر 17 بقلم دينا اسامة
رواية رحلة غرام الفصل السابع عشر 17 بقلم دينا اسامة
حمزه بضييق : اللى هو اييييه ؟؟!!!
شاهيستا : يعنى حد فيهم فكر بكلامى وموافق أنه يضحى بنفسه علشان الكل.
انقض عمر عليها ومسك ذراعها بقووه وهو يوبخهااا بغضب قائلاً....
- أصله اى كلامك ده ي شاهى انتى مش عارفه انتى بتقولى اى.. تبقى غلطانه لو فكرتى بده.. محدش فيهم هينأذى هما ملهمش زنب إذا كان عليناااا فاحنا نستاهل الحررق.
شاهيستا بغضب : احنااااا نستاهل دلوقتي الحرق ي عمر اهاااااا ولا صحيح بقى ضعفت وخوفت لأحسن حبيبه القلب يجرالها حاجه مش كده ؟!!
هوي بيده ع وجنتاها مسرعاً عقاباً لجملتها وكأنه ينتقم منها على ما فعلووه...
تبدلت ملامحها للذعر من ما فعله ولأول مره لتصيح بوجهه هاتفه....
- بتضررررربنى علشااان الزباله دى ي عمررررر ؟!!!
عمر بعصبيه : مفيييش ازبل منك ي شاهى صدقينى واللى احنااا فيه ده برضو بسببك انتى مش بسبب ندااا.
ف تركتهم شاهي فوراً بعد ما فعله عمر وما قاله أيضا واتجهت إلى الأعلى مسرعه بعصبيه كبيره .
ف اقترب عمر من غرام وهو حزيناً بعض الشيء من أجلها قائلاً.....
- غررااام !! انتى شكلك تعبانه اطلعى ريحى شويه.
وجدها صامته تنظر له بإحتقار ليردف مجدداً...
- غرااام اسف !! انا عارف أنك مصدومه وخصوصاً منى أنا بس اوعدك أنك هتكونى كويسه وهترجعى لأهلك وانتى بأحسن حال.
قامت مسرعه من مكانها غير راغبه بسماع منه أي شئ بعد الآن واتجهت إلى الأعلى وهى تمسح دموعها....
إلى أن تابعتها هاجر ف مسك سليم يد هاجر وهو يقول...
- اسف ي هاجر.!
افلتت يده بقوه واتجهت إلى غرام دون نطق اي حرف ف جلس على أحد الكرااسى مسطحاً وهو تعب من ما يحدث حوله .
ملك : مش مكسوفين من نفسكم خااالص مش مكسوفين.!!؟
حمزه : ملك انا عايز افهمك حاجه كنتى فاهماها غلط وما زلتى فاهماها كده.
ملك : اسكتتتت انت خااالص متتكلمش خالص ومعايا انا بالزات انا بحمد ربنااا انى عرفتك على حقيقتك قبل ما اعرف ده وموثقتش فيك ولا عطيتلك الأمان انااا مقروووفه منك اوووى ومنكم انتووو كمان.
حمزه : كفايه ي ملك كفااايه !!! انا لازم افهمك حاجه واحده بس أن مفيش علاقه بينى وبين شاهى وانتى كنتى فاهمه الموضوع غلط يعنى ساعه شوفتينا كده كنا بنشتغل على المرحله دى ومعرفتش افهمممك الحقيقه علشان مشاعرك كنتى كل مره بتسألينى ومكنتش بعرف اجاوبك خوفاً عليكى مش اكتر وانتى فهمتى ده حاجه تانيه .
ملك بسخريه : خوفاً عليااااا !!!! لا ي شيخ فيك الخير والله..!
حمزه : صدقينى خوفت عليكى اكتررر من نفسى وكنت كل مره بتألم لما اشوفك تعبانه من تفكيرك ده ان فى علاقه بينااا بس كنت هعمل اي معرفتش اقولك خالص ومطاوعنيش قلبى انى اقولك واصدمك كده .
ملك : وانت كده مصدمتنيييش هااااا!!! كده موجعتنيش ي حمزززه !! انت مش متخييييل كميه الصدمه اللى انا فيها دلوقتي منكم كلكم مش عارفه اذا كان ده حقيقه ولا بحلم والله..!
حمزه : عارف أنك مصدوووومه ومقدر ده وانا كنت بآخر لحظه هنهى الموضوع ده علشانك وأخرج برااا المهمه دى لكن شاهيستا هددتنا كلنا أننا لو مكملناش انتو هتبقوا بخطر انتو مُحاصرين بقووه ي ملك يعنى شاهيستا تقدر تتصرف وتعمل اللى عايزاه بيكم دلوقتي..وكان لازم اوافق انى اكمل مش علشان نفسى علشااانك انتى وبس وحاجه كمان اللى شوفتيه وسمعتيه ده مش صح شاهيستا هى وعمر هما اللى عملوا كده علشان يبعدونى عنك الفتره دى سعت جيتى وشفتى شاهيستا وانا حاضنها وبقولها بحببك انتى سمعتى اخر حاجه قلتها بس شاهيستا جات قالتلى أنك قررتى تسامحينى أخيراً سمعتك انتى وغرام وجات قالتلى فوراً ما صدقت ما قالتلى كنت هطير من الفرحه لدرجه أنى حضنتها كاختى وقلتلها شكراً ي اجمل اخت بحبببك وانتى مسمعتيش غير بحبببك وفهمتى الموضوع غلللط وبسبب ده انا مديت أيدى عليكى سامحيني ي ملك ارجوووكى انا غلطت بحقك اوووى .
ف وقفت ملك كالتائها من كلامه الذى صدمها بالفعل فهى غير قادره على استيعاب كل هذا ف تركتهم متجهه إلى الأعلى بذهول.
ف اتجها حمزه إلى عمر وسليم وجلس بجوارهم كانوا جالسين حقا لا يفقهون شىء ومصدومين أيضا.
وبعد قليل من الوقت انطفأ الضوء من البيت كلياً كان يسوده الظلام الحالك.
ف نهضوا وهم غير قادرين على الرؤيه كي يعبثوا عن اى شىء كى يضئ المكان لكم لم يوجد بعد.
وبالاعلي كانت غرام تصرررخ بغرفتها وتنظر صوب هاجر التى كانت تجلس بجواره صائحه...
- هاجرررر!!!! هاااجر !! هو اى اللى حصل.
هاجر بخوف : مش عارفه ي غرام مش عارفه انا خايفه اووى انا ندمت على كل لحظه قضيتها هنا وانى وافقت بالبدايه انى اجى هنا واجيبك معايا.
غرام برعب : مش وووقت ندم دلوقتي مش هيفيد المهم عايزين ننور اى حاجه انا مش شايفه حاجه حواليا. وانا مش بحب الضلمى خالص.
هاجر : طيب كفايه توتر هشوف اى حاجه تنور ف ذهبت هاجر بمقابلها وهى غير قادره على الرؤيه فكانت الرؤيه معدومه حقاً .
وبعد قليل نادت هاجر بغراااام وهى تصررررخ بإسمها لتنتفض غرام من مكانها بفزع وهي تهرول للخارج إليها..
سمع الجميع صراخ أحد للغايه بتلك فحاولوا أن يعرفوا ما يحدث ومن يصرخ وهم قلقين للغايه.
ثم بعد قليل عثر عمر على كشاف ومسكه .. ومسك حمزه هاتف وفتح الفلاش وأيضا سليم واتجهوا تجااه ذاك الصووت.
ف وهم يمشون.. وجدوا أحد مرمى على أطراف السلالم ف اقتربوا بخفوت وقلق حتى أضاء عمر النور بمقابلها.. ثوانيً وشهق بفزع وهو يرجع للخلف عندما وجد هاجر التي كانت مقتوله بأبشع الطرق.
ف وقع سليم مكانه فوراً بصدمه لا تُوصف وانهاااار انهياراً شديداً وهو يصررخ باسمها فقط ويضمها إلى صدره صارخاً ....
- لاااااه لااااه !! هاااااجر !!! رديييي علياااااا!!! اكيدددد ده هزاااار !!! رديييي مش هسامحك ي هاجر لو كان ده مقلببب هاااااجر !!!!
تجمعوا بقيه الشله وهم فزعين من هذا الصوت.
ف صرخت ندا عندما وجدت هاجر بهذه الحاله.....وارتمت بأحضان إياد.. وهى ترتجف ببكاء.
ف صعق إياد من هول الصدمه وأيضاً غرام التي ظلت واقفه مكانها من شده صدمتها لا تنطق.
لاحظها عمر ولاحظ حالتها ف اقترب منها مسرعاً عندما علم أنها بالفعل فى حاله صدمه صائحاً...
- غررراااام !! غرااام !!! انطققققي.
أما غرام كانت واقفه تنظر إلى هاجر وهى بغير وعيها ولا تردف بأى حرف سوى تلك النظره التى تمر عن ما تمر به الآن.
ضمها عمر إليه فوراً كى يهدئها قليلاً.. فهو يعلم صله القرابه بينهم .......ويعلم أيضا ما تشعر به الآن عندما تراها مقتووله وبهذه البشااعه أيضا.
ف كانت بإحضانه كالصنم لا تتحرك ولا تتحدث أيضاً.
ف بدأت ملك بالبكاء فور رؤيتها لهاجر..... لتتمسك جيداً بحمزه عندما علمت أنهم بخطر الآن وأنهم مهددون بالقتل.
ف ربت ع ع يديها وهو يقربها إليه محتضنها كي يهدئها.
ف علمت شاهيستا أن هذه النهاية حتماً.... بدأت بالصراااخ بهم كى ينزلوا فوراً.
شاهيستا بصياااح : احنااااا لازم نمشى من هنا فوراً لازم نشوف حل ونطلع احنا كلنا هنموووت وبالبشاااعه دى لازم نتصرررف يلاا ننزل بسرررعه نشوووف حل.
عمر : وهاجر ي شاهى.
شاهيستا : عمرررر انت اتجننت هاجر خلاص مااتت احنا لازم نفلت بجلدنا فوراً ي أما كلنا هنحصلها..
اقتنعوا جميعاً بكلامها ف أخذ إياد ندا ونزل بها وهو ممسكاً بها ... وأيضاً نزل عمر ومعه غرام المُغيبه.
ملك ببكاء : وسليم ي حمزه مش هينفع نسيبه هنااا لازم ينزل معانا.
اتجهه حمزه إلى سليم ومسكه فوراً قائلاً....
- سليم !!! يلاا ي سليم مفيييش وقت يلاااا هاجر دلوقتي فى مكان احسن وعلى الأقل مرتاحه وخلصت من القرف ده.
ف كان سليم محدق النظر بها ودموعه التي لا تجف بعد ليصرخ له حمزه صائحاً....
- سليممممم !!! مسكه واقامه بصعوبه شديده ونزلت ملك بجوارهم بخوف ..
خرجوا مسرعين إلى سيارتهم وبدأو بقياده سيارتهم لكن كانت سيارتهم جمعياً مُعطله...
إياد : هنعمممل اى العربيات كلها معطللله وحتى التليفونات مفهاااش شبكه .
غرس عمر يديه بشعررره محاولاً التفكير قليلا فهو يعلم أن لا يمكنهم الفرار من هنااااا
ندا : يعنننى اييي!!! يعنى مش هنعرف نمشى من هنااا لااااا.
شاهيستا : منك لله ي شيخه حسبى الله ونعم الوكيل فيكى كلنا هنموووت بسببك.
حمزه : جمااااعه هنعمل اى مفيييش حل ولا اى .؟!
شاهيستا : مفيييش زفتتت ي حمزه عدى الوقت خلاص مفيييش أمل..
صرررخ عمر بهم جميعاً بهذه اللحظه قائلاً....
- بببس خلااااص اسكتووووو.
يتبع الفصل الثامن عشر اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية رحلة غرام"اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق