القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية فراق ولكن الفصل السادس عشر 16 بقلم منة غريب

 رواية فراق ولكن الفصل السادس عشر 16 بقلم منة غريب

رواية فراق ولكن الفصل السادس عشر 16 بقلم منة غريب

ابتسم هو وقال بقسوة :حد يقول ل الهانم اني هرجع تاني 
وغادر أسر المكان ومن خلفه الحرس 
..
أفاقت علي صوت طفلها الصغير يناديها 
شهقت بخوف ورعب وقالت :أسر الوحش أسر 
كريمه :أسر مين يا بنتي ما أسر اهو موجود 
اسيل ببكاء :لا لا أسر ابن عمي رجع تاني وهينتقم 
فريد :أسر انتي بجد شوفتي أسر 
اسيل :ايوه شوفته وجه الشركه وقالي كلام غريب وبعد كده عرفت أنه أسر صاحب أكبر شركات في الوطن العربي شركه الوحش 
راجع ومش هيسيب حد فينا 
وظلت تبكي بأنهيار 
دخل محمد وقال :انا سمعت كل حاجه ومش عاوز حد فيكم يقلق انا لسه عايش مموتش ..
فريد 'بس يا بابا أسر بقي اقوي من الاول يعني مش هيسيب حد فينا 
وفجاه سمعوا صوت طلقات نارية تأتي من تحت 
صرخت اسيل بقوه واحتضنت طفلها الصغير الذي ظل يبكي برعب وخوف 
محمد برعب :دا اكيد أسر الحق بسرعه كلم الحرس خليهم يجوا 
كريمه ببكاء؛لا اكيد مش هو ابني ميعملش كده 
.. من تحت هتف هو بصوت عالي 
 قال :انا رجعت يا محمد يا زيني ورجعت اقوي من الاول بكتير 
ودلوقتي جه وقت الانتقام أظهر وواجهني ونشوف مين اقوي من التاني 
محمد من فوق :يا أسر مينفعش اللي بتعمله دا دا اسمه تهجم علي بيتنا واحنا اهلك مهما حصل 
ضحك هو بجنون وقال :أهل ايه يا راجل انزل بس واوعدك اني هقتلك براحه خالص 
سمع صوتها الباكي الذي يترجاه بشده أن يوقف الطلق الناري 
اسيل بصوت باكي ورعب :ارجوك يا أسر وقف ضرب النار واللي انت عاوزه هيكون بس ارجوك انا ابني هيموت من الرعب 
وانت مش هتتشطر علي اتنين كبار في السن كلامك معايا ارجوك 
أسر بضحكه مرعبه :تعالي اقفي قصادي وقولي كلامك دا وانتي حاطه عينك في عيني يا مدام اسيل اها وهاتي طفلك معاكي 
اسيل برعب :نزلت تجري من الاعلي وهي تهتف :ارجوك ابني لا خد كل حاجه 
وقفت أمامه ولاحظت فرق الطول بينهم ..
كانت تبكي بشهقات عاليه 
وهي تترجها أن يتركهم 
اسيل :وحيات عمي عندك سبنا وامشي احنا خلاص مش عاوزين حاجه ارجوك 
أسر 'حيث كده خلي جدك ينزل دلوقت علشان نتفق 
نزل محمد وهو يجلس علي كرسيه المتحرك 
وقال بتعب :كفايه يا ابني ليه اللي بتعمله دا انت عاوز ايه وتسبنا 
ضحك ضحكه خبيثه وقال :أملاك عليه الزيني كلها تتكتب ليا دلوقت 
محمد وفريد :انت ايه اللي بتقوله دا 
أسر محدثا الحرس :اطلعوا انتم بره دلوقت 
اوما الجميع وانصرف 
جلس أسر علي ركبتيه أمام جده. قال بصوت عالي :انا اللي عندي قولته الأملاك 
نزل الصغير وهو يهرول 
ويقول بصوته الباكي الصغير 
مامي انا خايف 
اسيل ببكاء :متخافش يا أسر يا حبيبي كل حاجه هتبقي تمام 
اختبئ الصغير في ملابس أمه بخوف ورعب من نظرات أسر إليه 
أسر :دا ابنك 
اسيل ببكاء :ايوه ابني ارجوك سيبه 
اعتدل أسر وقال للصغير :تعالا هنا متخافش 
ذاتت من احتضان طفلها بخوف شديد 
وقالت :لا ارجوك لا 
سحب الصغير من أحضانها 
واحتضنه هو 
صرخت هي. قالت :اوعي تقتله ارجوك معنديش غيره 
أسر بحب ل الطفل الصغير. :انت اسمك أسر 
أسر الصغير. :,ايوه وانت عمو وحش انت بتخلي ماما بتعيط وكمان بتضرب نار علينا 
انا عاوز ماما 
أسر :وبابا فين 
الصغير بحزن :بابا في السما 
نظر اسر الي اسيل 
ولقها بتعيط 
أسر :ايه رايك لو تطلع انت فوق دلوقت. لحد ما نتكلم 
واوعدك اني مش هضرب نار اتفقنا 
نظر الصغير الي أمه 
اومات اسيل له 
جري الصغير الي الاعلي بخوف 
.. رجع أسر الي القسوة مره اخري وقال :اولا انا عاوز كل الاملاك ثانيا ودا الأهم :عاوز اعرف انت ليه مش بتحبني 
محمد :مين اللي قال اني بكرهك 
ضحك أسر وقال :يا راجل قول كلام غير دا دا انت اكتر واحد بتكرهني في العالم 
دا الورق امضي 
اسيل :لا ارجوك دا تعبي كل السنين دي 
أسر :تحبي اخد الصغنن واخليلك الأملاك 
اسيل :لا خد اللي انت عاوزه كله الا ابني 
اسر :امضي هنا انتي كمان 
مضت أسيل ومحمد علي الورقه 
وكانت هي تنظر إليه بكره شديد 
وهو ينظر إليه بأتهام 
ضحك هو بصوت عالي وقال :بكره الصبح ملقيش حد فيكم هنا تمام علشان هنقل حاجتي هنا 
ومشي اسر 
ولكن توقف عند سماع صوت كريمه العالي له والغاضب 
كريمه :انت مستحيل تكون أسر اللي انا ربيته 
لا انت وحش وحش 
أسر :اهدي يا كريمه انتي هتفضلي معايا ومش هتمشي 
كريمه :ومين قالك اني موافق اني افضل مع الوحش ثانيه 
بس قبل ما تمشي مش انت حابب تسمع ليه جدك مكنش عاوز يتجوزك اسيل 
محمد :اوعي تنطقي يا كريمه 
اوعي 
كريمه بحزن:حقك عليا لازم يعرف انت ليه مكنتش موافق 
اقعد وهحكيلك 
جلس أسر وقال ببرود :اولا ولا هي ولا عشره زيها يفرقوا معايا 
اسيل :ولا انت تفرق معايا 
أسر متجاهلا ايها 
وأكمل :بس حابب اعرف السبب اللي مخليك تكرهني 
نظر محمد الي فريد 
الذي نظر إليه وقال :قال يا بابا خلي الكل يعرف الحقيقه 
تنهد محمد وقال 
اول حاجه لازم تعرفها اني بحبك جدا انت حفيدي الوحيد 
أما السبب اللي مخلنيش اوافق فا هو 
 . 


يتبع الفصل السابع عشر اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية"رواية فراق ولكن "اضغط على اسم الرواية



reaction:

تعليقات