Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية رحلة غرام الفصل الخامس عشر 15بقلم دينا اسامة

 رواية رحلة غرام الفصل الخامس عشر 15بقلم دينا اسامة

رواية رحلة غرام الفصل الخامس عشر 15بقلم دينا اسامة

  جذبهااااا شخص ما من الوراء بقووووه ..... ف ارتعبت غرام من كل إنش حولها ومن ما يمسكها لتصرخ بقول.... 
 - اا.. انننت مييين.. ؟!! ابعدددد عنيييي!!! لكن لم يجيبها ذاك الشخص كان متخفياً بزى خفى .

  غرام : عااايز منى اى؟؟ حرام عليك !!!! سيبنى بقى!؟

   ف ظهر هذا المُتخفى وأظهر نفسه إلى أن صعققت مكانها وترنحت فور رؤيته هاتفه.... 
 - عع....عمررررر!!!!!!!

  عمر : غراااام انتى كوييييسه !!!!؟ رديييي عليااااا.! 

  غرام : ااا انا كويسه ي عمر بس ااانت.. أوقفها مسرعاً بقول.... 
 - مش عايز اى اسئله أو استفسارات ي غرام انا عايز بس اقولك حاجه احمى نفسك كووويس واتحصنى بالقرءان وافضلى ماسكه المصحف بايدك وخدى السلسله دى البسيها أوعى تقلعيها لأى سبب فاااهمه !!!؟

  غرام بخوف : عمرررر اى اللى بتقوله ده فى اى قولى !؟

  عمر : غرررام اسمعى اللى بقولك عليه والبسيها يلاااا وزى ما قولتلك... غرااام انتى حياتك بخطرررر وانا مش بأيدي اعمل حاجه دلوقتي... ويلاااا بسرعه ادخلى وروحى اوضتك ومتطلعيش لأى سبب واعملى اللى قولتلك عليه ده الحل الوحيد.

  غرام بإنهيار : لاااااا لاااااا قوووولى ي عمر مش هطلع من هنا إلا لما تقووولى متسبنيش متوتره ازود ما انا متوتره اصلا الله يخليك لتقولى فى اى بالظبط. 

  عمر بصياح : ادخخخخخلى ي غررراااام !!

  وفوراً دلف متخفياً إلى البيت تاركهها بمفردها يحيطها الخوف.. ف بعد قليل 
  دلفت مسرعه واتجهت إلى غرفتها بفزززع وجلست على سريرها وهى تحتضن نفسهااا بصمت تام ف تذكرت كلامه ولبست فوراً القلاده وأخذت المصحف بيدها تحتضنه بدمووووع وضعف.. ف من شده خوفها لم تلاحظ وجود هاجر بالغرفه. 

  وعلى الجهه الأخرى حمل سليم إياد واسرع به إلى الأعلى واجلسه بغرفته ..

 وهو ع وشك الخروج من الغرفه سمع صوت صراخاً يأتى من الأسفل ف جرى مسرعاً متجهها لذاك الصوت ف وجد هاجر تصرخ وتضع يديها على أذنها وهي تبكي. 
 هرووول إليها بفززززع يحضنها بقول .....
 - هااااجر !!! هاااجر !!!! رديييي عليااااا فى اى ؟؟!!

  هاجر : لااااا فى حد هيموتنى ي سليم ااا.. انا مش عايزه اموووت ي سليم .. مش عايزه اموووت.

  سليم بألم : ششششش بببس كفايه عياط متخافيش انا معاااكى ومش هيحصلك حاجه روحى اوضتك بسرعه وصلى ومتخرجيش. 

  هاجر : سليممم !! انا خايفه اوى متسيبنيش !!؟

 ف آلمه قلبه ليهمهم بقول... 
- متخافيش انا معاكى بس روحى اوضتك وصلى وهترتاحى.

  هاجر : ماااشى.. تركته بخووف وقلق واتجهت إلى غرفتها ...ف وجدت غرام نائمه وهى تحتضن المصحف.. تركتها نائمه وبدأت بالصلاه مثلما قال لها سليم وانتهت من ذاك وجلست على فراشها بتعب وخوف بعض الشئ .

     وعلى الجهه الأخرى تبقى من الوقت ما يقرب من خمسه دقائق.....كانوا متجمعين بمكتب عمر.

  شاهيستا : تمام اووووى كده كوويس أنكم كلكم جيتواااا بالوقت.

  حمزه : أوعى تفكرى انى جاى خوفاً منك لأ انا جاى لأنى هستفاد زيي زيك.

  شاهيستا : تعجبببنى !!!! هاااا شارد بأى ي عمر كده..؟! 

  عمر : مم...مفيييش ي شاااهى يلاااا نبدء .

  شاهيستا : تمام يلاااا بينااااا.. اطمنوا عليهم طول مانتو معايا هنا هما هيبقوا بأمان.

   ندا بتعجب : انا مش عارفه انتى بقيتى كده ازاى ي شاهى لى قسووه القلب دى.

  شاهيستا : اى ي حبيبتى زى الناس.. الناس بتتغير زى مانتى اتغيرتى وبقيتى بتحببىى اياد وزى ما عمر بيحب غرام وزيك ي سليم مانت كمان بتحب هاجر.. واكيد زيك ي حمزه عادى يعنى.. ويلااا بلاش نقاااش علشان الوقت.

 جلسوا بجوار بعضهم ووسطهم حلقه من النيران واشكال غريبه وكُتب تعاويذ واسحار .

  شاهيستا : اظن انتو عارفين أيدينا تفضل بايد بعض لحد ما المراسم تكتمل انتو سااامعيين.. لو حد حاش أيده انسوووو كلنا هنروح فى داهيه وكمان بقيه الشله. 

  سليم بضيق : مش هُبل احننا ي شاهى عارفين !

  ف بدئو بإمساك بعضهم البعض جيداً وهم يقرئون طلاسم سحرية .

وبالاعلي فاقت ملك من نومها ف وجدت نفسها مُقيده من يديها بالسرير ..

  ملك بصدمه : اى ددده !!! مييين عمممل كده !؟؟! حاولت كثيراً أن تخلص نفسها لكن لا أمل ...ف صرخت بأى أحد ينجدها .

   فاقت غرام من نومها فور سماعها صوت صرراخ كانت على وشك القيااام من مكانها إلى أنها تذكرت كلام عمر لها بأنها لا تخرج أبدا من غرفتها لأى سبب إلى أن تراجعت وجلست ثانيه على فراشها.

  ف صرخت ملك أكثر واكثر. ...وايضاً فاااق إياد من نووومه اثر الصراخ... لينهض بتعب جسمانى .. وخرج إلى أن علم مصدر هذا الصووت ودلف مسرعاً الى غرفه ملك.

  ملك بلهفه : ايااااد !!! ايااااد !! مييين عمل فياا كده تعالى بسرعه شوفلى حل فكنى .

  إياد بصدمه : مييين عمل فيكى كده !!!!؟؟
.  
ملك : مم..مش عارفه ي إياد قمت من النوم لقيت نفسى بالشكل ده ، 

   إياد : وانا مكنتش باوضتى انا اخر حاجه فاكرها انى كنت مع نداا مش عارف بقيت فى اوضتى ازاى.

  ملك : يعععنى اى !!!؟

. إياد : مش عارف !

  ملك : طيب اتصرف ي إياد وشفلى حل علشان اقووم.

  قرب إياد محاولاً أن يقتلع تلك الحديده من يدها لكن لا أمل..! وبعد عده مرااات اقتلعهاااا أخيراً 

  ملك بإمتنان : شكراااا اووووى ي إياد اومال فين الباقى محدش باين يعنى..؟! 

  إياد : مش عارف تعالى نشوفهم. 

  ملك : تمام يلااااا خرجوا واتجهوا الى غرفه غرام وهاجر ف فتحوهااااا لتصرخ غرام.... 
 - ملللك !!!!!
  
  ملك بصدمه : غرااام !!! مالك خايفه كده لى !!!؟ اى حصل.؟ 

 ف قامت هاجر هي الاخره على أصواتهم ....
.  
إياد : اى فى اى مالكم انتو الاتنين.

   نظرت غرام إلى هاجر فوجدتها هى أيضا مُرتبكه وخائفه كثيراً لتردف بتساؤل... 
 - مالك ي هاجر !!!؟

هاجر : انا صدقتك ي غرام.. صدقتتتك..! فعلاً فى عفاريت هناا فى حاجه مش طبيعيه خالص. 

  ملك : اى ي جماااعه مالكم كده فيكم اى وفين بقيه الشله... تعالوا نشوفهم. 

  غرام برفض : لأ لأ !!!

  إياد : اى مالك ي غرام اهدى شويه.! 

  غرام : عمر قالى متخرجيش لأى سبب علشان حياتى بخطررر.

  هاجر : وسليم قالى كده برضو !!!!
.  
  ملك بتعجب : يعنى اى الكلام ده مش فاهمه .
.  
إياد : يعنى المفروض ننزل نشوفهم هما فين واى السبب اللى خلاهم يقولوا كده.

  غرام : لأ لأ انا مش هخرج من هنا إلا لما هو ياجيلى.

  ملك : ي حبيبتى متخافيش كلناااا معاكى هنخرج مع بعض.

  إياد : ايوووه متخافيش ي غرام احنا معاكى وان شاء الله خيررر

  قامت معهم بإستسلام أخيرا ونزلوا جميعهم إلى الأسفل ...ف وجدوا الجو هاديء للغايه.

  هاجر : هماااا فيين محدش موجود !!!

  غرام : ي جماعه انا خايفه قولتلكم فى حاجة غلط يلاااا نطلع دلوقتي. ... ف سمعوا ف هذه اللحظه أصواتاً تتعالى قادمه من مكتب عمر. 

  إياد : شفتتى بقى هما جوه عند عمر بمكتبه اهوو متخافيييش تعالى نشوفهم..

  ملك : متخافيش ي غرام مفييش حاجه صدقينى ..
 
استجابت لهم واتجهوا إلى المكتب وفور فتحهم للباب وقفوا مكانهم كالمُعلقين الخرس.. 

 تراجعت غرام إلى الخلف إلى أن التصقت بالحائط من صدمتها من ما يحدث أمام عيووونها.

   بذاك الوقت افتحوا جميعهم عيونهم ....ف لاحظ عمر بقيه الشله أمامهم ولاحظ أيضاً غرام الواقفه مُنهاااره ومستنده على الحائط وهى واضعه يدها على قلبها..

  عمر بصدددمه : غراااااام !!!!!

  نظروا الجميع ف وجدوهم وهم ممسكين بيد بعضهم البعض .

  صرخت ملك عندما رأت عيون شاهيستا التى تبدلت على الفور .......ونظراتها ... ف وقعت ارضاً من الصدمه.

   تجمد حمزه مكانه عند رؤيته لها هكذا ف كان على وشك فك يده منهم لكن مسكته شاهيستا جيداً قبل أن يتهور.

   إياد بصرررامه : ممكن افهههم اى المهزله اللى بتحصل دى.

    لم يرد عليه أحد ....ف اقترب منهم لكى يعرف ماذا يحدث لكن فوراً صُدم بالحائط عندما قرب منهم.

  ندا بصراخ : اياااااد !!!!

  شاهيستا : اسسسسكتى ي ندااا اسككتى خااالص أوعى حد يقوووم صدقونى كلنا هنتأذي...

  كانت غرام واقفه بعالم اخر مُصنمه ف أسندت على الحائط بتعببببب ووقعت مكانهااااا.

  أغلق عمر عينيه بوووجع كبيرر واراد أن ينهض فوراً متخطياً كل هذا لكن ما باليد حيله فحياتهم ستكون بخطر. 

  هاجر : انتوووووو اى بالظظظبط !!!!؟ انتو بتعملوااااا اى !!!

  ملك بضعف وسخرية : دول سحره ي هاجر سحره حسبى الله ونعم الوكيل فيكم... قامت مسرعه بإرتجاف وهى تمسح دموعها وقررت أن تخرج من هذه الغرفه اللعينه لكن تفاجؤا عندما اغُلق الباب بشده والُقيت ملك على الجهه الأخرى من الغرفه بقوووه لتصطدم بالأرض لتقع مغشييه عليها ...

  إياد : مللللك !!!!! قرب منها هو وهاجر لكن غرام كانت بعالم اخر من رؤيتها لكل ما يحدث أمامها كانت كالصنم جسداً بلا روح. 

 صُدم حمزه لرؤيته لها تتأذي بسببه... كاد ع وشك ان يفلت بيديه منهم لكن امنعه سليم بالقوه. 

   أما إياد قام مسرعاً وهو يحاول فتح الباب لكن لا أمل لم ينفتح بعد.

  إياد : انتووو اى حرام عليكم !!!؟ لى بتعملوا كده انتو ازاى كده ازاى بوسطنا كل الفتره دى وبالبشاعه دى ازااااى...!! طالع ندا بألم وهو يقول... 
- حتتتى انتى كمان..!! انتى ي نداااا..!! غلطتت اووووى لما حبيت حد حقير وزباله زييييك

   رقرقت عيونها بالدموع واغمضت عيونها فوراً بألم من كلامه...

  ف صعد دخان بهذه اللحظه من الحلقه الذين يفعلوها ووقفت أمامهم على هيئه انسان .

   صعقواااااا مكانهم من ما يحدث.......

  هاجر بصراخ : لااااااه لااااا... صرختتت وهى تدق بكل ارجاء الغرفه برعب وأيضا إياد الذى كان مذهولاً من ما يحدث ف غرس يديه بشعررره ليفكر بماذا يفعل بتلك الكارثه .

   نهضت غرام من مكانها.. تبعد بعد رؤيتها لهذا الروح الذى كان يناجيهم...

  ف مسكت تلك القلاده واغمضت عيونها وهى تقرأ قرآن على أمل أن ينزااح ذاك الروح....

  ف تبدلت ملامح الجميع من فعلها لهذا الشىء.

  شاهيستا بصراخ : ببببببسبببس ي غراااام كفااايه، هتندمى على كده.. لكن لن تستمع لها ....ف وجهت شاهيستا قوووه بعيونها إليها اخترقت جسدها .... 

  تشبثت تلك الروح بِ غرام ف اوقعتها على الارض بألم. 

  عمر : غررراااام !!!!! عمللللتى اى ي شاهى... غرررام متستسلميش قووومى هتبقى كووويسه صدقينى. 

  شاهيستا : اخرررص خالص ي عمرررر .

    فتبقى إياد وهاجر واقفين على وشك الانتحار من ما يحدث ومن رؤيتهم لملك مُغيبه وغرام بتلك الحاله..

  .
يتبع الفصل السادس عشر اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية رحلة غرام"اضغط على اسم الرواية


reaction:

تعليقات