القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية العانس الفصل الرابع 4 بقلم نور الشامي

 رواية العانس الفصل الرابع 4 بقلم نور الشامي 


 رواية العانس الفصل الرابع 

فارس بخضة بس اي اتكلم 
الطبيب : في كلية متضررة ولازم نشيلها هي تقدر تعيش بكلية واحدة او ممكن نشوف حد يتبرع لها  بس دي هتكلف كتير
كنان : احنا ندفع اي حاجة 
فارس : انا اللي هتبرع لها 
شوقية : استني يابني يمكن يلاقي حد يتبرع الاول 
الطبيب : ان شاء الله نلاقي ربنا يشفيها عن اذنكم  
جلست عتاب تبكي ونظرت اليها شوقية طول عمرك مؤذية كل اللي حوصل دا بسببك حسبي الله ونعم الوكيل فيكي ياعتاب يابنتي 
كنان بغضب : كل اللي حوصل دا بسببك انتي ومتكلمش مع مرتي تكدة ملكيش بنات اهنيه خلاص بقوا من عيلة عزام يلا امشوا من هنا 

ومش عايز اشوف وشكوا انتي وجوزك 
نظرت اليه رضا بتوتر وذهبت 
زين : انا هاخد عتاب تجعد عند ام ريحانة لحد ما نشوف حل 
كنان : احنا ناخدها تعيش عندنا كدده هنطلع كدابين قام الكل 
زين : ماشي ياكنان اناواثق فيك 
بعد مرور يوم وجدا الطبيب متبرع فقام بعمل العملية لاسيل حتي تم شفاءها وخرجت من المستشفس 
في بيت عزام 
اسيل مستلقي علي الفراش 
عتاب : حمد ع السلامة ياقلبي وحشتيني اوي واحضتنتها
اسيل: الله يسلمك ياجلبي 
وقطاعهما فارس 
اكددة تقلقليني عليكي انا كنت خايف اوي 
اسيل : متقلقش انا بقيت كويسة خلاص 
ودخل الطفل : ماما انتي رجعتي من الفر انتي وحشتيني اوي 
اسيل : ايوة ياحبيبي وانت كمان وحشتني جووي 
الطفل : عمو كنان قالي انك هتجبيلي لعب كتير لما ترجعي 
اسيل : طبعا ياحبيبي 
ودخل كنان وفي يده صندوق مليء بلالعاب 
فرح الطفل كل اللعب دي لوحدي 
فارس : اه ياحبيبي تعالي نحطهم في اوضتك 
كنان : لاخليك انت انا هروح 
عتاب : انا هخرج انا كمان عشان اسيبك ترتاحي شوية ولوعوزتي حاجة نادي  عليا 
ااسيل : حاضر ياجلبي 
نزلت عتاب فسمعت خيرية تناديها 
خيرية : تعالي ياعتاب عايزة اتكام معاكي شوسة 
عتاب : اتفضلي 
خيرية : دلوقتي انتي بجيتي مرات ابني رسمي ولازم اعملك فرح كبير يتكلم عليه كل اهل الصعيد عشان مش عاجبني طريقة جوازكم 
كانت عتاب ستتحدث ولكن قاطعها  صوت كنان  اطلعي فوج عايزاك ياعتاب  : لع انا .زعايزة اتكلم مع اخوي شوية  ... صدجني رحيم بقي كويس 
كنان بغضب : انا لو سمعت اسم الوسخ دا تاني هتصرف تصرف ميعجبكيش 
دايا : بس انا عايزاه 
كنان : وانا مش عااااايزاه وهطاجك منه 
داليا : مانت كمان اتجوزت عتاب من غير ما حد يعرف 
فتلقت داليا صعفه علي وجهها قوية اسقطتت بيها ارضا حتي نزفن دم من فمها 
اسرعت خيرية : خلاص يابني هي هتطلج 
ذهب كنان بغضب وذهبت وراءه عتاب 
حتي وصلت الي غرفته وسالته : ليه قولت اننا متجوزين 
كنان : عشان سمعتك بين الناس .زز وبعدين دي فكرة زين ولازم نتجوز علي الورق عشان لو حد طلب يشوف قسيمة الجواز 
عتاب بصدمة : اي نتجوز !!
كنان : اه لو عندك مانع تفضلي هنا وخلاص لحد ما نشوف حل 
عتاب : لا خلاص طالما علي الورق 
كنان : طيب 
عتاب : بس انت لايه بتساتعدني 
كنان : بما اني كبير البلد لازم اساعد اي حد محتاجلي  لازم اساعده
 عتاب : يعني تتجوز بنات الصعيد كلهم عشان تساعدهم
كنان بضيق : انا بساعد كل واحد علي طريجتي وفتح بابا اخر في الغرفة وعتاب مذهولة 
كنان : دي اوضتك هتنامي فيها لاصقه في اوضتي وتقدري تقفلي الباب من جوا بالمفتاح 
في صباح اليوم التلي 
كنانن يدق الباب 
صباح الخير نمتي كويس 
عتاب بخجل : صباح النور
كنان :طب فيه عمال جايين يلصحوا المطبخ النهردا متنزليش لاي سبب فاهمة 
عتاب خلاص ماشي 
داليا : ايوة ياحبيبي انت وحشتني جووي 
رحيم : وتنب كمان ياجابي 
داليا : انا عايزة اشوفك 
رحيم :هجيلك دلوقتي واشوفك عشا وحشتيني 
داليا :هتيجي ازاي هيعرفوك 
رحيم : هكون متخفي 
داليا : ماشي ياحبيبي 
جاء العمال ورحيم متنكر بينهم حتي احست داليا بأحد يمسكها من ىيدها لاحد الغرف 
داليا :ياحبيبي انت وحشتيني جوووي 
رحيم : وانتي كمان ياجلبي واحتضنها 
داليا : اخواتي عايزين اطلج منك 
رحيم : انا مش هطلجك ولا اسيك ياجلبي 
داليا : معاك فلوس 
رحيم :لا والله ياجلبي 
واخذمنها الفلوس 
خرج من الغرفة والحراس محاوطين رجاله بسلاح 
سمعت عتاب صوت في الاسفل فنزلت 
فامسكها رحيم  ووضع السكينة علي رقبتها : اللي هيجرب مني هقتلها 
كنان بحزر : طب خلاص اهدي 
رحيم خلي حراسك يسيبوا رجلتي 
كنان  بحذر : ماشي ماشي 
امر الحراس بلابتعاد حتي هرب رحيم ورجاله 
كنان بغضب : انا قولتلك اي متنزليش لاي سبب اي خليكي تنزلي 
عتاب بصدمة من عصبية كنان 
انتي السبب في كل اللي حوصل دا كنتي هتجتلي الكل بسبب عنادك 
عتاب بحزن : خلا انا همشي من اهنيه  
كنان بغضب : بقولك الكل كان هيموت  وبعدين تمشي تروحي فين انتي ناسية انك مراتي 
ولسه عتاب هتتكلم فرات دم ينزل علي يده ويغرق قميصه يأتي من رقبته وكاد ان يوقع ولكن امسكت بيه عتاب وو...



يتبع الفصل الخامس : اضغط هنا 


الفهرس يحتوي علي جميع فصول الرواية "رواية العانس" اضغط علي اسم الرواية 


reaction:

تعليقات