القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية أحببت غبية الفصل الاول 1 بقلم تقي طه

رواية أحببت غبية الفصل الاول 1 بقلم تقي طه

رواية أحببت غبية الفصل الاول 


كنت قاعدة زي كل يوم علي الفون بتاعي بدور علي فرص شغل

ولقيت ماما بتنادي من برة 

- نعم ياماما 

- بقولك ياحيببتي انا عملت الاكل  بس تعبت فجأة ومش قادرة اكمل ممكن تقدميه وتكمليه لاخواتك 

- انتي بتقولي اي ياست الكل اكيد طبعا بس لينا كلام بعد الغدا  وهعرف مالك الايام دي 

- يابنتي مفيش  عادي كبرت بقي  العموم خشي جهزي الاكل بسرعة بس زمانهم راجعين من المدرسة 

- من عيوني 

دخلت وكنت خلاص بطفي علي الاكل لاقيت حد بيرن الجرس 

ضحكت ضحكه كدة وقولت لازم اعذبهم شوية 

وقفت عالباب  وقولت 

- من عالباب ؟

- انا ياسعاد 

- مين معرفكيش ومعرفش حد اسمه سعاد 

- يابت افتحي الشنطة تقيلة اوي وجعانة جداا

- لا ابداا البيت دة طاهر وهيفضل طول عمره طاهر

- يابت هنديلك كرم كدة 

- لا استغفر الله توبت الي الله ( فتحت الباب بسرعة وكانت هتقع فنزلت وخدتها في حضني )

- لالا مش من اولها الحركات دي الاه 

- وسعي يابت عايزة ادخل 

- شكلنا التصقنا 

- مش عليا الحركات دي ( وفكت ايدي من عليها وجريت )

- ماشي يالبني لما يجي خالد وانا هوريكي 

سمعت ضحكت امي علي شقاوتي حتي لما كبرت وخفة دمي اللي ميقدروش يستغنوا عنها ابدااا

قفلت الباب بسرعة لما سمعت صوت رجلين طالعة 

- بس بقي ياسارة بلاش الحركات دي 

- انتي تعرفي عني كدة انا هورية بقي يمشي من غير ما يديني الامانة 

امي فقدت الامل فيا  فرجعت تمدد رجليها الكنبة وخدت الدوا ونامت 

الباب خبط تاني رجعت اتسحبت علس اطراف صوابعي من غير ما اعمل صوت ووقفت 

- عارف انك ورا الباب افتحي بقي مش كل يوم  تطلعي عذر عشان تاخدي الامانة 

- ..........

- طب انا اسف افتحي وانا هديكي اللي انتي عايزاه 

فتحت الباب بسرعة روحت شيلته بسرعة وجريت بيه بسرعه علي اوضتي ورميته عالسرير 

بضحكة شريرة 

- دلوقتي هاخد الامانه بتاعتي الضعف 

- خلاص هغير هدومي واستحمي طب 

- لا ابدااااااااااا دلوقتي 

- طييييب 

ولقيته بيقرب عليا براحة كدة وراح انقض عليا  واقعني وهات احضان من اللي بحبها وباسني واديني شيكولاته  اللي بحبها عشان اعفو عنه  وبالفعل تم العفو عنه 

- خلاص خلاص اخر حضن بقي ويلا يابطل عشان تجهز الغدا 

- اهههههو اخر حضن ويلا لقد نفذ رصيدكم اشحنيني تلاقيني 

- طب بزمتك  انت طفل ف 3 ابتدائي 

- بزمتك انتي واحدة خلصت كلية وكبيرة المفروض 

- عند المكوااجيي ويلا بقي الاكل هيبرد وامي تزعقلي  قوم 

راح خالد حبيبي اخويا الصغير هو ولبني  اللي في 5 ابتدائي وانا سارة خلصت كلية تجارة وعندي 25 سنة لسة مش مرتبطه عشان مش فاضية وورايا مسؤاليات غير والدتي اللي كل يوم تعبها بيزيد  وبتحتج ان التعب دا عشان كبرت 

بس انا بقيت اراقبها الفترة الاخيرو وعرفت ان عندها حاجه في الفقرات  عشان كدة مبتقدرش تقف كتير سيبتها تقولي هيا .

خلصت الاكل وقعدنا ناكل وسط جو من الهزار انا وخالد ولبنه بس وطينا صوتنا عشان والدتي نايمة 

خلصنا ودخلت المطبخ وهما جابوا الاطباق وظبطوا السفرة زي ما علمتهم  وقفت بجهز الكوكيز عشان بيحبوها وعمت فشار وعصير  وخرجت الايس كريم وعملتلي قهوة مظبوطه  وخرجت اظبط فيلم الكارتون اللي هنتفرج عليه  قعدنا نتفرج عليه وناكل كل الاكل ولقيت والداتي بتنادي عليا سبتهم وخرجت

- نعم ياحبيبتي اؤمريني 

- تعرفي انا بحبك 

- بس بقي بتكثف الاه 

- ياواد يامكسوف سارة نتكلم جد شوية 

- مالك ياماما قلقتيني 

- بصراحة ياسارة انا حاسة اني بودع ومينفعش اسيبكم كدة  لازم تتجوزي ياحببتي 

بعياط 

- ماما انتي بتقولي اي

- شششش متقطعتنيش دلوقتي بقي دي اخر مرة هنشوف بعض فيها كرم ياحببتي اتقدملك اكتر من مرة وانتي فالجامعة ورفضته عشان  كنتي بتدرسي متشغليش نفسك  عن دراستك وهو وافق يستناكي وملمحكيش بأي شيء وهو فعلا طلع راجل وعمل بكلامه وبني نفسه بمجهوده وتعبه  وانا بطلب منك طلبي الاخير انا عارفة انك بتحبية وهوبيحبك  وانتي حافظتي عقلبك عشانه لما يبقي حلالك بعد وفاتي اتجوزيه علطول متستنيش كتير ايام وفاتي تمر لان الحزن في القلب يابنتي مش بالمظاهر 

حققيلي طلبي الاخير ياسارة وخلي بالك من اخواتك ياسارة وخلي بالك من نفسك ومن كرم جوزك ان شاء الله  ولو مارتحتيش اطلقي بس بعد سنة  انا مش عايزة اغصبك علي حاجة اطلقي بس بعد سنة واحدة بس اديلو فرصة  مع السلامة ياسارة متنسيش وادعيلي كتييييير .

انتقلت والدتي لرحمه الله تعالي سايبني لوحدي وسيبالي مسؤلية كبيرة 

عدا 5 ايام بعد وفاتها وانا قاعده فالبيت لابسه الابيض عشان هي وصتني  ملبسش اسود ابدا وفضلت مخرجش م البيت خالص  الا مرة كل يومين اجيب حاجات البيت  كل شغلي بقي طبيخ  وغسيل وتنضيف البيت طبعا اخواتي مكنوش بيسبوني معايا دايما بيساعدوني وبيحاولوا يخرجوني من الحزن اللي فيه وروتين يومي اللي بقي متكرر كل يوم 

في يوم كنت خلصت الاكل وبجهزه لاقيت الباب بيخبط  لبست اسدالي الابيض اللي بقي ملازمني الايام دي  وفتحت الباب عشان عارفة اخواتي مبيجوش دلوقتي  لقيت كرم 

 - ازيك ياكرم ؟

- الحمد لله بخير في  زحام من النعم وانتي ؟

-  الحمد لله مش هينفع اقولك اتفضل عشان لوحدي و......

قاطعني  بسرعه وقال 

- عارف عارف جاي اقولك المأذون جي بكرة عشان وصية والدتك الله يرحمها 

- يارب طب تمام 

وقفلت الباب وقلعت الاسدال وفضلت بفستان ابيض طويل ومحتشم جدا 

شوية واخواتي رجعوا  دخلتهم ومش بقيت بكتر مقالب معاهم وبكتفي بفترة الهزار  كل ليلة بس بصراحه هم مسبونيش وعملوا الواجب  واكتر بقوا يعملوا فيا مقالب كل ثانية  

صحيت الصبح وافتكرت كتب كتابي بس من غير فرح  انا طلبت كدة بردوا عشان امي لسة ميته والناس هتقول عليا ايه 

مش كفايا هتجوز والبس ابيض وبضحك كمان مش عارفة ليه بيبصوا للمظاهر هما دخلوا قلبي و عشان يشوفوا الحزن اللي عشش فيه

وبالفعل اتجوزت كرم حب طفولتي  بس صونت قلبي وبعدت عنه عشان ربنا ميحرمنيش منه  .

- يلا ياسارة عشان نروح علي شقتنا 

- كرم ممكن لحظة تعالي بس فالبلكونة 

دخلنا وقعدته وجبتله قهوه 

- بص بقي احنا المفروض دلوقتي اتجوزنا صح؟

- صح .

 - والمفروض هنسيب البيت دا ونروح شقتك صح 

- صح 
- واخواتي؟!
- اه صحيح مفكرتش في دي 
- طب بص عندي حل يراضينا كلنا 
- ايه!
-  مش شقتك قدام شقتنا 
- اه 
- طب اي رأيك  نفتح الشقتين علي بعض 
- فكرة بردوا واهي تبقي اوسع 
- يعني موافق !
- موافق جدا كمان سؤال بس 
- ايه؟
- هي قهوتك حلوة كدة ليه 
- اقولك ومتزعلش 
- لا شكرا كفاية ياسيدي 
- انا هقوم اشوف خالد ولبنه عشان لسه مكلناش  عقبال ما تخلص قهوتك هيكون الاكل جاهز 
- تمام مش عايزه مساعدةة وغمزلي 
بصوت عالي خاااااااااالد عمو كرم عايزاك 
- ماشي هتروح مني فين ياجميل  
ببرود عالمطبخ سلام ياخفيف 
روخت عالمطبخ وفضلت اجهز في الاكل ويجي في بالي صورته وهزاره معايا  واضحك في سري كدة عشان لبنه متلاحظش  وخصوصا انها كانت واقفه بتحاول تعمل السلطة كمساعدة بريئة منها 
- قفشتتك 
- ايه في اي 
- سرحانة في ايه ياسوسو 
- انا ابدا ولا حاجة..
- علي لولا برضه .... ياعروسة 
- بنت عيب 
- طب ايه الاكل هيشيط كدة والعريس هيطفش 
بشهقهه اه يامش محترمه مين اللي هيطفش واكل اي اللي هيشيط 
 بضحك وبتشاورلي اهو بيشيط 
- يانهاااري 
لحقت الاكل  في اخر لحظه وظبطت الموضوع  وخلصت وكلنا وقعدنا نتفرج علي الكرتون  وهو كان زعلان عشان كان عايز يتفرج علي ماتش وانا بكرة المتاشات وكدة
- يلا ياستاذ انت وهي علي النوم عشان في مدرسة بكرة
- حاضر يلا ياخالد 
- سيبه انا هشيله ادخله ادخلي انتي 
شيلت خالد ودخلت واطمنت علي كل حاجة  ودخلت اوضتي وهو دخل ورايا ونام من غير اي كلمة ودا ريحني اكتر 
- صباح ........ ايه دا مالك 
- مليش 
- طب قاعد كده ليه
 - زهقان ومضايق 
- لية بس 
- مش مهم قومي شوفي هتعملي ايه احسن ( وكان بيقوم مسكت ايده بسرعه )
- استني هنا هو اي اللي مش مهم  ولو انت مش مهم هنجوزك ليه وبعدين مبحبش حد يسبني وانا بتكلم 
- اتجوزتيني عشان امك طلبت كدا ودي وصيتها  انما انتي مبتحبنيش اصلا  ومش هيفرق معاكي بقي مالي عشان كده بقولك مش مهم .
- ومين قال اني مش بتزفت واحبك ياحمار 
- ااا.. ايه انتي قولتي اي 
- حمار 
- لا اللي قبلها 
- يا
- سارة اتعدلي واتكلمي عدل 
- اهو اتعدلت وهقوم كمان عشان مشس فضيالك  بس بردو هعرف مالك
- بحبك 
- عارفة 
- وخرجت بسرعة صحيت الولاد لقيتهم مش موجودين اتخضيت 
-بتدوري علي ايه 
- لا فردتين شراب تايهين مني بدور عليهم 
-  لما تتكلمي عدل هساعدك 
- مش عايزة منك مساعدة بدور علي اخواتي مش لاقياهم ولا شنطهم ولا لبس المدرسة حتي 
-  ياغبية هانم تستنتجي اي من  اختفاء هدوم المدرسة والشنطة 
-لا انا مش شارلوك هولامز عشان اعرف وبعدين انت اللي غبي 
- يعني انتي مش غبية عشان معرفتيش انهم راحوا المدرسة واني وديتهم مثلا 
- تؤ تؤ طبعا لا انت اللي غبي  عشان مصحتنيش اعمل كدة لان دا واجبي 
-  اه لو بتتكلمي علي الواجب جهزيلي الحمام والفطار بسرعة بقي وهدومي تتكوي وجزمتي تتلمع عشان هروح الشغل 
- اولا الحمام جهاز عشان حضرتك جهزته عشان تودي الولاد 
ثانيا انت فطرت من شكل المطبخ ووشك اللي باين عليه اثار الجريمة 
ثالثا ودا الاهم هدومك انت مجهزها  اهي ومخبيها هناك اهي  ورابعا انت بتشتغل من البيت اصلا 
- طب والجزمة؟
- انت مبتلبسش جزم كوتشيك هناك اهو وانت غاسله من ييومين
- يابركة دعاكي ياما مدياني كنز .
- عشان بس تعرفوا قيمتي 
- عارف واي كمان 
-  واد انت يلا علي شغلك يالطيف 
- اسمي كرم عفكره
- نننننننننن
وعدت الايام ما بين فراق وخصام ومشاغبه من الاطفال  والكارتون اللي حفظنا كل تفصيله فيه ورزاله كرم وسارة والسنه خلاص فاضل منها يومين 
كنت قاعدة في البلكونه بشرب شاي بالنعناع عشان حاسه بالبرد في اطرافي  يمكن عشان شوفت تاريخ اليوم  ان خلاص 
آن الاوان 
- انتي لسه قاعدة هنا من الصبح 
-.........
- طب اي هتفضلي كدة كتير ساكته مبتكلميش ومش لاقي حد اخانقه تاني 
- فاضل يومين والسنه تخلص 
-بحزن عايزه تطلقي يعني 
بصيتله بصدمة  ازاي مش فاهمني - انت غبي ومتستاهلش الكلمة اصلا
- انا غبي عشان حبيتك ولسه بحبك  ع العموم اسألي قلبك مرة اخيرة  وجاوبيني لسه مصرة عاللي ف بالك دا انا حتي مش عا رف انطقها  تقيله اوي علي قلبي 
- بحبك ياغبي 
- وانا بحبك 
 
 

 يتبع الفصل الثاني  : اضغط هنا

الفهرس يحتوي علي جميع فصول"رواية أحببت غبية" اضغط  علي اسم الرواية 


reaction:

تعليقات