القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية بريئة حطمت غروروة الفصل الثالث بقلم مريم أبو الخير

 رواية بريئة حطمت غروروة الفصل الثالث بقلم مريم أبو الخير

رواية بريئة حطمت غروروة الفصل الثالث بقلم مريم أبو الخير


البارت الثالث. 
بريئه حطمت غروره. 
بقلم ميرا ابو الخير. 

الظابط: انت مروان الألفيّ مطلوب القبض عليك بتهمة قت'ل مروة جلال الرفاعي.
 
سميرة بصدمه: ايه. 

ميرا الدنيا ضلمت ووقعت ومروان لاحقها وشالها. 

العسكري رايح يمسك مروان وقفه: هطلع مراتي وبعدين اشوفكم. 

الظابط بامر: سيبه. 

و معتصم فجاءه هرب. 

مروان حط ميرا علي السرير و مش فاهم حاجه وليه كانت بتصراخ كده وطلب الدكتور و سميرة اعدت جنبها بحنان:: ياتري فيكي ايه يا بنتي وليه بيحصل معاكي كده.

مروان حساس بخنقه غريبه: خدي بالك منها هنزل اشوفهم عايزين ايه

سميرة بخوف: لا يا ابني دول...

مروان مقاطعا: متخفيش خدي بالك بس من ميرا.

نزل مروان تحت بكل بردو وقعد وحط رجل علي رجل: كانت بتقول ايه بقا. 

الظابط بعصبيه: اتفضل قوم معانا. 

مروان بنفس البرود: امم طب لما تتكلم مع فهد المخابرات راسك لتحت.
 
الكل بصدمه: ميييين. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ.
في الصعيد.

العذاء خلص والنار قايدة في البيت ورشاد قاعد ببرود و هناء بتعيط علي بنتها.

جلال لعصابه: تا'ر بتي لازم يرجع.

احدهم: اؤمرنا دلوقتي نخلص.

جلال: عايزاه حي لازم اجتل'ه بيدي

احدهم: بس دا جوز بتك.

جلال بخبث: مش لو كانت بتي صوح.

احدهم: قصدك ايه عاد.

جلال بمكر: البت دي مش بتي انا اتجوزت امها وهي كانت لسه ارمل'ه ومعها بت سمتها ميرا وطبعا كانوا اغنياء واحنا علي قدنا وهي مهتعرفش اكده كل العز ده بتاع بت سعاد لوحديها.

احدهم بضحك: دا انت طلعت حكايه اكده عاد.

جلال بغضب: هتوه اهنيه حي و معه البت ميرا باي طريجه علي الاقل تكون مضته علي الاوراق هههههه وقال بعصبيه هممووو'تكككك يا بن الالفيييي علي حرقة جلبي علي بتيييي .

في اوضه مروة.
هناء بعياط وجنان: بت سعاد السبب جوزها حرمني من بتي زي مانا حرمتها من امها زمان لازم اخد حجي وحج بتي....لابست و خرجت من غير ما حد يشوفها.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في بيت مروان.
الكل: مييييين.

مروان ببرود: زي ما سمعتم يلا برا.

الظابط بغضب: لو مين حتي مفيش حد فوق القانو'ن.

مروان بص بنظرة حادة وقام وقف: كلامي يتسمع وايلا بكرا هتكون مكانه..وشاور علي العسكري..

الظابط بخوف بيحاول يدريه: ولو لازم تيجي معانا.

مروان قرب يفقد اعصبه وجاه للظابط مكالمه اترعب منها: بس بس دي ج جريم'ة.

المسئول من الهاتف: نفذ يا حضرة الظابط احنا مش قد مروان الالفي.

الظابط بخوف: اؤمرك يا باشا.

الدكتور جاه و مروان شاور له يطلع وبص للظابط: ما تقعد تتغداء معانا.

الظابط برعب: شكرا يا باشا يلا يا عساكر من هنا.

مروان بيبص و فجأة سمع صوت صراخ جاي من فوق.
بقلم ميرا ابو الخير.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في شقه غريبه. 
معتصم بخوف: ش شافتني هنعمل ايه. 
.....: مش هتقدر تتكلم. 
معتصم: مانت مش في الواش هي عارفني انا لما اغتصابت'ها وانت كانت اغمي عليها. 
....: معندهاش دليل واحد ضدنا. 
نور بخبث: هي دي بقا مراته هههه ضحكتني مش هتعرف تعمل حاجه.
معتصم برعب: و مروان جوزها لو عرف مش هيسبنا في حالنا. 
......: هههههه مروان دا مجرد طعم صغير ميتخفش منه. 
معتصم : لا يتخاف انت متعرفش هو مين. 
نور بدلع: يا بيبي مروان دا في ايدي احركه وقت لما اعوز.
.....: تربيتي يا نور.
معتصم بخوف: لا خرجوني من اللعبه دي انا مش مستغني عن روحي.
نور: دلوقتي تخرج.
....: استني انتي عايز تخرج بعد ايه مانت كانت فرحان لما خطفتها و اخدت يلي انت عايزوا.
معتصم: مش لوحدي.
.....: مانا كانت بتسلى معاك اصلها عاجبتني اوي.
نور بغضب: انا ماشيه.
....: انتي يلي في القلب المهم اسمعوا انتم الاتنين الخطه الجاية ايه انه'''''..........''''.
بقلم ميرا ابو الخير.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ.
مروان طلع لاقي امه برا والدكتور بيخبطوا وميرا بتصراخ: لاااااااااا ابعددددد عنيييييي ارجووووووكككك لاااااااا ابوس ايددكككك.
مروان لسميرة: خرجتي ازاي هي مش كانت اغمي عليها.
سميرة بدموع: قومت افتح الباب للدكتور زقتني وقفلت الباب واعدت تصراخ كده.
مروان فكر وداخل الاوضه التانيه ونط من البلكونه.
لاقي ميرا اعده في ركن و متكتفه و بتعيط ودماغها علي رجليها قرب منها: ميرا.
ميرا بصت بدموع ولسه هتصراخ حضنها: ششششش انا معاكي بسسس اهدي.
ميرا ببكاء مريب: ه هيقتلني يا مروان هه يقرب اااااااااه.
مروان حضنها جامد وحساس بخنقه وبهدي فيها: بس اهدي احكي فيكي ايه.
ميرا بتذكر ودموع هستري: ي يلي ك كان ت تحت ه هو ي يلي خطفني و و 😭😭😭😭.
مروان فهم وعينه بقت حمراء و عروقه بانت وضرب الحيطه: معتصم متاكده.
ميرا لسه هتتكلم فقدت الواعي قرب منها ودموعه خانته: حقك عليا هندمه ندم عمره عشان فكر ياذيكي...وشالها ودها علي السرير و فاضل يتامل فيها ونسي الدكتور وامه 🙂.
.
الدكتور باحراج: احم انا كده اتاخرت يا هانم.
سميرة بتسمع الباب وفرحت: اتهدا شويه خاليني اشوف العيال.
الدكتور في سره: اي الهبل ده.

مروان فتح الباب والدكتور كشف علي ميرا وادها مهدئ وطلب انها ترتاح.
بقلم ميرا ابو الخير.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ.
في اوضه سريه لمروان.
مروان بغضب وبيكسر كل حاجه لما يفتكر حالتها: ااااااااه ليه محروق كده عليها ليييه مالي بيها مالللي.
عز صديقه: مش يمكن حبتها.
مروان بغضب: اسكت خالص فين الكلب معتصم.
عز: فص ملح وداب و حتي نور خلعت.
مروان بغضب: حسبهم تقل اوي معايا.

فلاااااش بااااااك.
في مقر المخابرا'ت.
الرئي'س: مطلوب منك تمسك النمس ودول افراد عصابته.
فهد (مروان يعني): ومين دي.
الرئي'س: دي اهم واحده عندهم نور السويسي.
فهد: كده دي الهدف الاول.
الرئي'س: عندك كل حاجه خد بالك المهمه دي خطر.
فهد بابتسامه: تمم يا فندم.
فهد قاعد يفكر وجات في باله خطه .

بااااااااك.
مروان: اتجوزت نور عشان اوصل للنمس واخوها طلع معهم لا وكله كوم ومراتي كوم تاني.
عز: اهدا بس اكيد هنحلها.
مروان بعصبيه: هجبهم كلهم.
عز بضحك: ورشاد هتعمل معه ايه.
مروان: دا بقا ليه حساب تاني فاكرني اهبل هياخد المسدس ومش هعرف.
عز: بس كويس انك حاطه تحت المراقبه وللاسف مش لاحقنا البنت.
مروان بزعل: هي كمان حقها هياجي.
عز: وانا معاك يا صحبي.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وصلت هناء مكان مهجور.
هناء للحارس: فاجت ولا لسه.
الحارس: لسه.
هناء داخلت تبص وبكل تكبر: منورنا يا سعاد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ميرا فاقت ومش لاقت حد نزلت ولكن فجأة اشتغل ضرب النار في كل مكان....... 

يتبعع...... 
لمتابعة  البارت الرابع اضغط هنا
reaction:

تعليقات