Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية احببت خاطفي الفصل الثاني بقلم يسرا نصر

رواية احببت خاطفي الفصل الثاني بقلم يسرا نصر


رواية احببت خاطفي الفصل الثاني 

.

فريدة : يوووووة مين بيتصل دلوقتي؟  

.

فتحت فريدة شنتطها وطلعت الموبايل 

.

.

وفجأة .... 

.

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

.

وفجأة انتبهت فريدة ع صوت فرامل عربية 

واتخضت فريدة وحطط ايدها كلها ع وشها من الخوف 

.

نزلت فريدة ايديها من ع وشها لقت نفسها راشقة في عربية وصاحبها نزل عمال يصرخ ويشتم فيها 

.

... 

.

نزل حسام من العربية بسرعة وهو مزهول وهو بيلف حوالين العربية 

.

حسام : ينهر اسود ينهر اسود العربية العربية 

الفوانيس طارت 

.

نزل حازم وهو غضبان اووي 

.

حازم من تفتحي يا حيوانة انتي 

.

وفضل حازم يخبط ع عربية فريدة وهي لسة جوة العربية وكانت خايفة تنزل واعصابها سايبة 

وخايفة جدا وكمان ولا هي معاها رخصة قيادة 

وتعليمها في السواقة من اصحابها ومش متمكنة كويس كمان 

.

حازم وهو بيخبط، ع ازاز العربية 

.

حازم : انزلي انزلي 

.

نزلت فريدة من العربية وهي بتترعش وخايفه 

.

فريدة : انا اسفة يا استاذ 

.

حازم : انتي، بهيمة؟  مش شايفه قدااا....  

.

وهنا قطع حازم كلامة ووقف اتسمر قدام فريدة 

.

حازم : فريدة؟  

.

فريدة  باستغراب : انت تعرفني؟  

.

حازم بأرتباك : ااااا ااا لا لا افتكرتك حد تاني 

.

مشي حازم ومنطقش ولا كلمة وركب عربيته 

.

حازم : يلا يا حسام 

.

حسام : يلا دا اية؟؟  البت طيرت فانوس العربية 

.

حازم بصوت عالي : يلا يا حسام قلت اركب يلا 

.

ركب حسام وهو غضبان جدا جدا 

.

ومشيووووا 

.

فريدة كانت وقفة مستغربة من اللي حصل دة وركبت عربيتها وراحت الجامعة 

.

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

.

في مكتب حازم..  

.

اول ما دخل حازم 

.

حازم : اعملي كوباية شاي يا عم امين لو سمحت 

.

عم امين : من عنيا يا سعادة البية 

.

عم امين : تشرب حاجة يا حسام بية؟  

.

حسام بغضب بسيط : لا مش عايز اشرب زفت 

.

عم امين بحنية : مالك يبني؟  ارمي همومك ع الله وهي هتتحل لوحدها كدا بطريقة متخطرش ع بالك يبني 

.

حسام بعصبية خفيفة : انت هتعملي فيها شيخ الجامع 

.

عم امين بأحراج : انا اسف يبني 

.

حازم : متلم لسانك يا حسام ميصحش كدا 

معلش يا عم امين امسحها فيا انا 

.

عم امين : ربنا يجبر بخاطرك يا حازم يبني 

.

لسة عم امين هيمشي مسك حسام ايدة وهو وشو ف الارض 

.

حسام : حقك عليا يا عم امين معلش انا مزاجي مش رايق انهرضة متزعلش مني هه 

.

عم امين : ربنا ما يجيب زعل يبني 

.

مشي عم امين ع البوفيه يعمل الشاي ل حازم 

.

حازم قعد ع مكتبة...  

.

حازم كان قاعد سرحان في فريدة اللي حافر شكلها ف دماغة من سنين وهما صغيرين امال كانوا بيلعبوا مع بعض 

.

حازم بصوت مسموع بس واطي : شكلك زي منتي يا فريدة متغيرتيش 

.

حازم وهو سرحان شوية 

.

حسام خبط ع المكتب لانه كان عمال، ينادي حازم 

بس حازم كان ف عالم تاني خالص 

.

حسام وهو بيخبط ع المكتب : حازم حازم حااااااازم 

.

حازم : اية ياعم في اية؟  خضتني، 

.

حسام : خضيتك؟  دنا صوتي اتنبح الجيران سمعت وانا بنادي عليك وانت ولا هنا 

.

حسام : لتكون البت الهبلة بتاعت خبطة العربية 

عجبتك 

.

حازم فجأة اتحولت علية بنظرات شر وكان حاسس انه بيدخن من كل مكان 

.

حسام بخوف : مالك يا حازم؟  اتعصبت لية كدة؟  

.

حسام : انت تعرف البنت دي؟  

.

حازم بشر : ايوا اعرفها 

.

حسام : اه يا سهن تعرفها ومقلتليش؟  

.

حازم وحسام بيتكلم سرح في الماضي المؤلم 

وان للاسف فريدة دي تكون بنت عمة الظالم 

الحرامي اللي مكنش معترف بوجودة اصلا عشان امة كانت رقاصة 

.

حازم بحقد مدفون سنين وع وشك انه يخرج 

.

حازم بحقد جوة نفسة : اظاهر كدة ان معادك 

قرب يا احمد بية. 

.

حازم بصوت شبة مسموع : انا لازم اواجه عمي 

واخد حق ابويا منه واكمل مسيرة ابويا اللي وصاني عليها قبل ما يموت 

.

.

فلاش باك 

.

في مستشفى ع فراش الموت .... 

.

مصطفى بتعب شديد وهو بيصارع الموت 

.

مصطفى : حازم حبيبى خلي بالك من امك

يا حازم انت رجل البيت دلوقتي 

.

حازم بدموع : متقولش كدة يا بابا انت هتعيش 

عشاني وعشان ماما 

.

لسة حازم هينادي للدكتور 

.

حازم : دكتو....  

.

قطع مصطفى كلام ابنة اللي عمرة كان وقتها لا يتعدي ال 24 سنة 

.

مصطفى : مفيش وقت يا ابني اسمع وصيتي الاخيرة 

.

حازم بدموع : متتكلمش ارجوك يا بابا 

.

مصطفى : اسمعني يبني ونفذ كل كلمة في وصيتي دي 

.

مصطفى : عايزك يبني ترجع حقي من عمك اللي سرقة السنين دي انا عارف ان عمك صعب وظالم 

وطماع وانا عارف اني سايبلك هم يبني وكان نفسي اعرف، ارجع حقي يا ابني في حياتي عشان مخلكش تقف في يوم من الايام ف وش عمك الظالم دة 

.

حازم : قوم انت بس بالسلامة يا حبيبي وهنرجع حقنا سوا 

.

مصطفى بتعب شديد : اشهد ان لا اله إلا الله 

واشهد ان ..ان محم.....

.

صوت جهاز نبضات القلب : تيييييييييييييت 

.

حازم بزهول : بابا بااااابا 

.

حازم بأنهيار : باااااااااااااابااااااااا 

.

باااااااااك 

.

فاق حازم من شرودة ومسح دمعه نزلت غصب 

عنة مسحها بسرعة 

.

حسام : مالك يا حازم؟  

.

في اللحظة دي رن موبايل حسام وكانت امة سميرة 

.

ترررررن ترررررن ترررررن 

.

حسام : ايوا يا ماما ازيك عاملة ايه؟  

.

سميرة : ازيك يا حبيبي وحشتني 

.

حسام : ااااه ادام فيها وحشتني يبقي فيها عروسة جديدة صح؟  

.

سميرة : احبك وانت بتعرف تقرأ افكاري 

.

حسام : اوووووووف يا ماما ارحميني قلتلك ميت 

مرة انا مش هتجوز بالطريقة دي 

.

سميرة : مالها الطريقة دي؟  منت حتي مش فالح 

حتي تخطب بنت عدلة كلهم شمال 

.

حسام : متقوليش ع بنات الناس كدة يا ماما 

.

سميرة : يا راجل؟  فاكر هايدي اللي انت خطبتها 

وقالتلك انها لازم تجربك في الاول وبعد كدة تشوف وتقرر؟  

.

حسام : اااا ااا لا مش بتكلم ع دي دا دي مجنونة 

وانتي عارفة انها كانت عايشة طول عمرها برة مصر 

.

سميرة : ميهمنيش هي تولع انا يهمني ابني وبس 

وبما انك مش عارف تختار لنفسك يبقي اشوفلك انا بقي 

.

سميرة : اما ترجع البيت هوريك صور البنات 

اختار واحدة تعجبك وانا اخطبهالك هوا 

.

حسام : يووووة طيب طيب يا ماما اما اجي يلا سلام عشان عندي شغل 

.

سميرة : طيب يا حبيبي خد، بالك من نفسك 

ربنا يحميك يا ابني 

.

افل حسام مع امة وتابع شغلووو 

.

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

.

في جامعه القاهرة بعد وصلت فريدة الجامعة 

وركنت العربية ومالك كان واقف مع اصحابه وكل واحد ماسك هدية 

.

مالك لمح فريدة بتنزل من عربية وهي ملبوخة 

.

مالك : يا شباب فريدة جات اهي تعالوا ورايا 

.

مالك : فريدة..  اية دة؟  اش اش اية العربية الجامدة دي؟  

.

فريدة بأبتسآمـة : مالك حبيبى ازيك؟  

.

مالك : الحمد لله بخير مبروك ع العربية الجديدة 

.

سلمي: مبروك يا ديدا الف مبروك ع العربية الجديدة 

.

سلمي : بس هي مستعملة ولا اية؟  اية الخبطة دي؟  

.

فريدة : لا دة حيوان خبط فيا وانا جاية من شوية 

.

مالك طلع الهدية بتاعت عيد ميلادها 

وكل اصحابهم طلعوا الهدايا بتاعتهم 

.

وكلهم في نفس واحد : كل سنة وانتي طيبة يا فريدة 

.

فريدة بسعادة : وانتم طيبين 

.

حطت سلمي هدايا اصحاب فريدة الولاد وبنات 

في العربية 

.

افلت فريدة العربية و راحوا الكافتيريا قدام الجامعة 

.

مالك : تعالي نقعد ع الترابيزة دي 

.

فريدة : طيب تعالوا يا سلمي انتي وملك نقعد هناك 

.

ملك : لا هنسيبك ونروح نجيب فطار ع ما تخلصوا كلام لحسن مالك دا رغاي اووي وبيصدعني 

.

فريدة : يخربيتك ششششششش ليسمعك 

.

ملك : نا يسمع هو له عندي حاجة؟  

.

فريدة : طيب تعالي انتي يا سلمي اقعدي معايا 

.

سلمي، : لا ااا هروح مع ملك 

.

فريدة : اه يا اندال ماشي هاتولي، فطار معاكم بقي 

.

ملك : ههههههههه ماشي يا قطة 

.

مشيت ملك عي وسلمي 

.

ملك : مالك يا سلمي مبوزة لية؟  انتي لسة بتحبي

اللي اسمة مالك دة؟  

.

سلمي : انا مش عارفه عاجبة فيها اية؟  دي غلسة ودمها يلطش، 

.

ملك : لا هي مش غلسة هي بس عشان بتحب اللي انتي بتحبية وهو مش معبرك وبيحبها هي فا عشان كدة انتي، مش طايقاها 

.

سلمي بحزن : مش شايفني خالص يا ملك 

وكل، مكلمة ع الموبايل يا يقفل معايا ف الكلام 

او يفضل يكلمني ع فريدة لحد ما يصدعني بيها 

.

ملك : انتي اللي تاعبة نفسك وبتحبي واحد مش واخد بالك منك انا لو منك اسيني منة واحب حد، يقدرني ويحبني انا 

.

سلمي: هو كان معجب بيا انا بس بقي لما شاف فريدة سابني انا وراح لها هي 

.

سلمي : انا مش عارفه اية المميز فيها عشان يحبها

هي ويسبني انا 

.

ملك : حرام عليكي متسيبي الواد في حاله انتي اتعميتي؟  مش شايفة الواد، بيحبها ازاي؟  

.

سلمي: طب اسكتي بقي عشان انتي كلامك بينقطني زي كلام مالك بالظبط

.

سلمي ف نفسها : انا هعرف اخلية يحبني انا 

هنشوف انا ولا انتي يا فريدة 

.

سلمي في نفسها : اجهزي يا فريدة بدأت الحرب بينا  

.

ملك : طب، اقعدي يختي خلينا نلحق نفطر ونروح ع المحاضرة بدل ما الدكتور يطردنا زي الاسبوع اللي فات 

.

ملك : ياعم محمود ياعم محمود 

.

عم محمود، : اؤمري يا ست البنات 

.

ملك : عايزين طبقين الفول المتين بتاعك 

ومتنساش البصل الاخضر و ب 3 ج طعمية وعيش وشهيصنا يا رجل يا طيب 

.

عم محمود : من عنيا الجوز يا بنتي حالا 

.

راح عم محمود يحضر الطلبات 

.

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

.

نروح ل فريدة و مالك 

.

فريدة : اية بقي المفاجأة اللي كنت، مخضرها ليا؟  

.

مالك : هنسافر 3 ايام السخنة 

.

فريدة بفرحة : بجد؟  بجد يا مالك؟  

.

مالك : بجد يا رووووح مالك 

.

فريدة بسعادة : انا بحبك اوووي، يا مالك 

.

فريدة : ها هنسافر امته؟  

.

مالك : انا لقيت شركة سياحة اسعارها كويسة 

هنروح انهرضه انا وانتي وباقي الجروب نروح نختار الفندق اللي هنقعد فيه اية رايك ف المفاجأة دي،؟  

.

فريدة : تحفة احلي عيد ميلاد في كل سنين حياتي 

.

فريدة : امال انت رحت شركة السياحة دي امته 

.

مالك : من 3 ايام وفيه عروض تحفة جدا 

اما نخلص المحاضرة هاخدك ونروح هناك 

.

مالك بقلق : بس باباكي هيرضي انك تسافري، معانا؟  

.

فريدة : اوووووف انا هتصرف معاه 

.

مالك : بس متشديش معاه عشان هو تعبان زي منتي عارفه 

.

فريدة : يووووووة بقي يا مالك متغير ام السيرة دي؟  

.

مالك : طيب تحبي تفطري، اية؟  

.

فريدة : اطلبلي واحد برجر وواحد كفتة 

.

مالك : لو سمحت 

.

صبي المحل : اؤمر؟  

.

مالك قال الطلبات وبعد شوية والطلبات جات 

.

مالك : يلا يا روحي نلحق المحاضرات 

.

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

.

في الشركة عند حازم 

.

حسام : بقولك يا حازم معاك رقم استاذ مالك؟  

.

حازم : اه كان سايبلي رقمة هنا مش عارف ايدي 

حتطط الرقم فين؟  لية في حاجة؟  

.

حسام : مفيش كان حاجز رحلة للسخنة وفيه عروض كويسة اووي هبعتهاله ع الواتساب هو وكذا عميل كدة 

.

حازم فضل، يدور ع رقم لحد ما لقاه 

.

حازم : اهو لقيته خد 

.

حسام اخد الرقم وبعت كذا عرض ل السخنة 

وخصومات كتير لكذا محافظة .. 

.

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

.

بعد مرور كذا ساعه وصل مالك وفريدة الشركة 

السياحة 

.

مالك : وصلنا يا روحي الشركة اهي انزلي بقي 

.

فريدة نزلت من العربية واللي، مالك كان هو اللي سايق واخد فريدة ودخلوا الشركة 

.

مالك : سلام عليكم 

.

حسام : وعليكم السلام اهلا استاذ مالك اتفضلوا اقعدوا  

.

حسام : تشربوا اية؟  

.

مالك : لا مفيش لزوم 

.

حسام : لا مش ممكن ... لازم تشربوا حاجة 

.

مالك : خلاص انا هاخد قهوة مظبوطة 

.

حسام : والانسة؟  

.

حسام : معلش حضرتك انا شفتك قبل كدة؟  

.

فريدة بلجلجة : ااااا لا لا لا مشفتش حضرتك قبل كدة؟  

.

مالك : في اية؟  انت تعرفها قبل كدة؟  

.

حسام: لا يمكن تشابة بس 

.

حسام : تشربي اية يا انسة؟  

.

فريدة : بيبسي 

.

حسام : عم امين 

.

عم امين : افندم يا حسام بية؟  

.

حسام : 2 قهوة مظبوطة وواحد بيبسي 

.

عم امين : من عنيا الاتنين 

.

راح عم امين يجيب الطلبات وحسام فضل يفرجهم ع العروض الفنادق 

.

حسام : دقيقة واحدة انادي حازم 

.

حسام : حازم يا حازم 

.

خرج حازم من مكتبة 

.

حازم : نعم 

.

وقف حازم اتسمر مكانة لما شاف فريدة 

.

حسام : اعرفك يا حازم الاستاذ مالك 

.

حازم : اهلا وسهلا 

.

حازم وهو بيسلم ع مالك بس عينة متزلتش من ع فريدة 

.

فريدة كانت فاكرة انه معجب ب جمالها 

.

حطط فريدة رجل ع رجل وكانت باصة ل حازم بألاطة ومالك كان بيتكلم مع حسام 

.

فريدة : ممكن يا حازم تفرجني ع الفنادق اللي عليها عروض،؟  

.

حازم بغموض : اتفضلي 

.

دخلت فريدة مكتب حازم 

.

حازم فضل يفرج فريدة ع مجموعة فنادق 

واسعارها 

.

حازم : هو استاذ مالك دة جوزك؟  

.

فريدة : لا دا صديقي في الجامعة 

.

حازم : اها انتي لسة بتدرسي،؟  

.

فريدة : ايوا 

.

وفضل حازم يجر فريدة في الكلام عشان يعرف معلومات شخصية منها لانه قرر ينتقم من ابوها

من خلالها..  

.

حازم ف نفسة : بس الموضوع محتاج تفكير 

.

فريدة هنا اعجبت بغموض حازم انه غامض كدا 

.

حازم : كل سنة وانتي طيبة يا فريدة 

.

فريدة بأبتسآمـة : وانت طيب يا حازم انا هعمل عيد ميلادي في السخنة انا عازماك تعالي احضر عيد ميلادي 

.

حازم : انتي مسافرة لوحدك انتي و مالك؟  

.

فريدة : لا طبعا انا اصحابنا..  ها هتيجي؟  

.

حازم : هفكر 

.

فريدة : اوكي يبقي مستنياك 

.

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

.

ستووووووووب هنا 

  

توقعاتكم 

.

. يا ترا حازم ناوي ع اية؟  

. يا ترا حازم هيسافر السخنة ولا هيستني لما ترجع؟  

. يا ترا سلمي ناويه ع اية مع فريدة ومالك؟  

.

يتبع الفصل الثالث اضغط هنا 

عرض التعليقات

تعليقات

تعليق واحد
إرسال تعليق
  1. ههههههههه ع طول كرة لسة فيه جزء ثاني بس، لسة بكتب فيه. انا كاتبة الرواية دي - يسرا نصر 😘

    ردحذف

إرسال تعليق