القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية العزف على شغف الأوتار الفصل الثالث بقلم رقية محمد

 رواية العزف على شغف الأوتار الفصل الثالث بقلم رقية محمد

رواية العزف على شغف الأوتار الفصل الثالث بقلم رقية محمد

#العزف_بشغف_علي_الأوتار 
قام بصفعها على وجهها وسط دهشة الجميع ..... خالد : انت اتجنتت ..... عتمان : ليه كده يا ولدي 
ولكنه لم يأبه لكلامهم وقام بسحبها للأعلي وعندما حاول عتمان التدخل صرخ في وجهه : دي مراتي وأنا حر 
وعندما دلف الغرفة القها أرضا وأغلق الغرفة بالمفتاح 
شغف : انت ازاي تمد إيدك عليا 
وتر بغضب: ايه اللي بينك وبين حاتم 
شغف بعدم فهم: حاتم مين .... اكيد مفيش حاجه بينا 
وتر : وحياة أمك وصورتك اللي في محفظته 
شغف : أقسم بالله ما عارفة انت بتتكلم على ايه 
وتر : أنا هعرفك 
كان يقول هذا وهو يخلع حزامه من البنطال وهي تتراجع إلي زاوية الغرفة وهي تترجي: صدقني يا وتر معرفش بتتكلم على ايه 
قام بضربها فصرخت بصوت مرتفع جعل الجميع يرتعد منهم من خائف منه ومنهم من خائف علي التي معه 
خالد : لأ أنا لازم أشوف بنتي 
حاتم : اهدي انت أنا طالع 
عتمان : حاول تهديه يا حاتم 
حاتم : حاضر يا جدي ... ونظر لداليا التي ابتسمت ساخرة فعلم أنها وراء هذا.
طرق باب الغرفة وهو يقول : يا وتر افتح مينفعش كده 
وفجأة فتح وتر الباب وأمسك حاتم من ياقته وأدخله 
وتر : ايه وجعتك اوي 
حاتم باستغراب: تقصد ايه مش فاهم 
وتر : أقصد إني كنت مغفل..... ده انت صاحب عمري يا كلب 
حاتم بذهول: في ايه يا وتر 
وتر : في ان أنا عاوز افهم تعرفها منين 
حاتم بتوتر : أنا ..
وتر : متلفش وتدور يا حاتم أنا فهمك كويس 
حاتم باعتراف : كنت زميل للدكتور اللي بيدرس لها في الجامعه وشفتها كذا مرة وأعجبت بيها 
شغف بتعجب : أقسم بالله ما أعرفه 
وتر بصراخ: اخرسي خالص انتي فاهمة 
حاتم محاولا تصحيح الخطأ : هي متعرفنيش أنا كنت براقبها من بعيد بس أقسم بالله 
وتر : وصورتها اللي في محفظتك بتعمل ايه بتاخد شاور .
ليلعن الله داليا التي تجلب المصائب له دوما  
حاتم : فعلا الصورة كانت معايا بس كنت هشيلها كل الحكاية اني اتفاجأت النهاردة لما شوفتها 
كان ينظر له بشك ويحاول أن يفهم من عينيه أن كان صادقا ويبدو أنه اقتنع 
وتر : اطلع بره يا حاتم 
حاتم : يا وتر ....
وتر: قولت بره 
خرج حاتم من الغرفة بينما استقامت شغف وهي تنظر له بخوف وهو ينظر نحوها ويتفحصها مما جعلها ترتبك 
وتر : ادخل خدي شاور هيريح جسمك واجهزي علشان نازلين القاهرة بكره الصبح. 
وتركها وهبط للأسفل وقبل أن يترك القصر بأكمله 
- جهزي نفسك يا داليا نازلين القاهرة الصبح 
وخرج من القصر بأكمله بينما صعدت شادية وفاطمة نحو غرفة شغف وعندما دخلوا وجدوا أنها بالمرحاض 
فاطمة : روحي انتي يا شادية 
شادية: تفتكري ايه اللي حصل 
فاطمة بغضب : ملكيشي صالح غوري من اهنيه (اسفة كده علي اللغة ... بعتذر لو في أي غلط )
شادية : حاضر 
ورحلت شادية وظلت فاطمة بالغرفة تنتظر خروج شغف التي كانت ترقد داخل المغطس المملوء بالمياه الساخنة وممدت جسدها واستندت برأسها على حافة المغطس تفكر بما حدث لا تعلم لماذا يفعل هذا..... هو يحب زوجته لماذا تزوجها لا أظن أنه بسبب أنها لا تنجب بالتأكيد هنالك أمر ما .

   __________ في الغرفة المجاورة ____________

كانت تقف أمامه بكل برود وهو يلقي عليها سيل سببابه
حاتم : يا برودك يا شيخة 
داليا : في ايه يا حاتم انت مكبر الموضوع 
حاتم : مكبر الموضوع بسببك خسرت أعز صديق وكمان البنت المسكينة ذنبها ايه 
داليا : هي اللي بدأت مش أنا 
حاتم : عمري ما توقعت انك بالقذارة دي بتبعيني علشان اهدافك 
داليا : أنا كنت عارفه ان وتر عمره ما هيعملك حاجه 
قبض على يديه في غضب وتركها ورحل فيبدو أنه لا فائدة في الحديث معها أما هي فأمسكت هاتفها واجرت مكالمة 
- هاي فيري 
= هاي يا روحي عاملة ايه 
- أنا الحمد لله 
= ووتر عامل ايه 
- كويس.... صحيح نازلين القاهرة 
= بجد أحسن اهو تخلصي من العروسة الجديدة 
- دي هتيجي معانا 
= بتهزري 
- أيوة... بس أقسم بالله لأوريها النجوم في عز الضهر 
= ههههه ...طول عمرك شريرة يا ديدي 
- من بعض ما عندكم..... صحيح طنط ناهد عاملة ايه 
= الحمد لله والله مبقتش اشوفها اصلها حبه عند جدو في المستشفي وطول الوقت عند أمك 
- طبعا يا بنتي مش اخوات 
= علي رأيك ها نجهز بقي للبارتي
- اوك تحددي معاد و تكلميني.... باي 
= باي  
أغلقت الهاتف وأمسكت زجاجة طلاء الأظافر وبدأت بطلاء أظافرها وهي تدندن ببعض الأغاني. 

              _________ في غرفة شغف _________

لفت منشفة علي جسدها وخرجت من المرحاض لتتفاجأ بفاطمة الجالسة 
- اسفة يا بنيتي اني دخلت من غير اذنك 
= لا انتي تعملي اللي انتي عايزاه 
- ربنا يخليك يا حبيبتي.... تعلي اهنه بسم الله ما شاء الله ايه الجمال ده كله 
= شكرا يا تيتا 
- تيتا.... طالعه منيكي ذي الشهد بالظبط جوليلي بقي انت كويسه 
= أنا كويسه قدامك اهو 
- ربنا يعينك ويهديه 
= آمين 
- بص يا بنت الناس من أول ما شوفتك حسيت بحاجه غريبه وكنت عارفه انك انت اللي هتغيريه 
= هغيره 
- انتي عارفة ان وتر عمره ما مد ايده علي واحدة ست 
= ودي حاجه حلوة 
- لأ بس ده تغير جذري مع أن الراجل مينفعش يضرب مراته بس أكيد عملتي حاجه خليته يغير 
= يغير من ايه هو بيحب داليا يعني يوم ما يغير هيغير عليها 
- أنا ست اتعلمت من الدنيا كتير وشفت وعرفت واللي أنا أن وتر مبيحبش داليا 
- إزاي يعني 
= هقولك عارفه .....لما الإنسان بيحب بيحس أنه ملك الدنيا كلها ويبدأ يغير علي اللي بيحبه ويشوف أنه لازم يبقي ليه لوحده محدش يشوف غيره ولا يلمسه غيره ولا حتي يكلمه غيره جدك عتمان لما اتجوزنا كان بيغيراوي لدرجة اني مشفتش الشارع لمدة سنتين 
- ههههه .... بقي جدو عتمان كبير الصعايدة بيغير كده 
= آمال ده كان بيعشج التراب اللي بخطي عليه 
- أيوة يا تيتا يا جامد 
= بس يا جازمة.....اللي اقصد اقوله العشق بيشقلب الحال يخليكي تعملي اللي عمرك ما كنتي تتوقعي انك تعمليه .
- وأنا مالي بالكلام ده روحي قوليه لداليا 
= يا بت الجزمة افهمي بجي أنا عمري ما شوفت وتر بيبص لداليا زي ما بيبص ليكي ولا بيغير عليها زي كده 
- امتي ده انا لسه شايفاه امبارح 
= هو كده من أول نظرة ومش بإيدك ده انتي المفروض عارفه كويس 
شغف بتوتر - تقصدي ايه يعني 
= فاكراني ايه مش شايفاكي وانتي بتغلي لما بتقرب منيه
شغف : انتي اكيد فاهمة غلط 
= يا بت ده انا افهمها وهي طايره وبعدين ده جوزك وده حقك يا هبلة 
شغف - الكلام ده ملهوش لزوم 
= ازاي يا بت المفروض تخديه ليكي 
- ودي اعملها ازاي 
= واجهيها باللي اقوي منها وأنت ماشاء الله احلي منها بكتير 
- هاااا . .... ايه قلة الأدب دي 
= ههههه . ...ده جوزك يا هبلة 
- اتفرفشي كده مش شايفاها لبسه المحذق والملزق 
= وأنا هلبسه إزاي في رجالة 
- بس هناك مفيش غير اخته وامه يبقي تلبسي زييها يا حبيبتي أنا عمري ما كنت موافقة أن داليا تتجوز وتر بس اعمل ايه دماغه ناشفه اسيبك علشان تجهزي لبكره 
وتركها ورحلت لتبدل ملابسها وتتسطح على الفراش وهي تفكر هل حقا تحب وتر ولكن عقلها عنفها وخلدت للنوم بعد تفكير دام لساعة. 

                _______في غرفة حاتم ________

دخل الغرفة يبحث عن هاتفه وعندما وجده ضغط بعض الأزرار للإتصال بأحدهم 
- الو 
= الو 
-واد يا مراد انت فين .
= أنا في الديوان 
- انت سكران يلا ولا ايه 
= يا ابني ديوان الأرض بتاعةجدي 
- طيب بقولك وتر خرج مدايق روح وراه 
= وأنا ايش عرفني راح فين 
- ما انت عارف بيروح فين لما بيضايق 
= خلاص خلاص.... رايح يلا سلام 
أغلق مراد الهاتف وذهب الإسطبل حيث المكان المفضل لوتر 
- عم الدنيا زعلان 
= مراد ايه اللي جابك هنا 
- يعني قولت امسي علي احسن ناس 
= انت بتهزر 
- يا عم حاتم بعتني ليك 
= استغفر الله العظيم 
- انتوا متخانقين ولا ايه 
= ايه يا بني ده ....
-مراد اقفل على الحوار ده 
= خلاص براحتك .... بس اوعي يكون بسبب داليا 
- لأ مش بسببها 
= مش عارف بتحب فيها ايه 
- انت مالك انت 
= بقولك ايه يا وتر انت مش ناوي تبطل ظلم لنفسك ولغيرك 
- تقصد ايه 
= اقصداللي انت مخبيه و....
- مراد قولت لك قبل كده ملكش دعوة انت خليك في حالك 
= لأ ليا دعوة انت اخويا وداليا وشغف بني آدمين ميستحقوش انك تخدعهم 
- لأ بتخدعهم
= انت بتعلي صوتك عليا 
- أنا اسف بس انت من ساعة الحادثة وانت اتغيرت..... أنا آسف تاني مرة دي حياتك انت 
= فين ملف شاليه الجونة 
- شاليه الجونة 
= أيوة . 
- اشمعنا 
= داليا كانت عايزاه 
- في المكتب تقريبا 
= طب تعالي علشان نشوف اللي ورانا 

          ________ في غرفة ياسمين ___________

كانت تجلس بجانب والدتها وهي تبكي 
ياسمين ببكاء: طب هنعمل ايه 
سامية بحدة : اسكتي يا حيوانه .... كنت بتتريقي علي شغف وبتعيريها بأمها اتفرجي علي اللي هيحصلك من ابوكي أو لو حد عرف 
ياسمين بهيستريا: والنبي ما تقولي له هيقتلني لو عرف 
سامية : لم نرجع بس هشوف ابن الكلب اللي عمل كده
ياسمين: واحنا هنرجع امتا
سامية : هنرجع بكرة معاهم عشان الحق اصحح اللي هببتيه 
ياسمين : والنبي ما تقولي لحد 
سامية : وسعي كده 
ودفعتها علي الأرض بعنف ورحلت وظلت ياسمين تبكي حتي صدع صوت هاتفها فأجابت علي المتصل 
- الو 
=ازيك يا اميرتي 
- عايز ايه يا زبالة 
= لا عيب كده ده احنا عشرة 
- أه يا حقير عايز ايه 
= كنت عايز اعرف الجو عامل إزاي في الصعيد علشان يعني الصور متتعبش وهي في السكة 
- صور صور ايه 
= هو أنا مقولتش ليكي أن أنا خدت ليك كام صورة علشان بتوحشيني 
- يا نهارك اسود لا يا سليم والنبي 
= باي يا قطتي هتوحشيني 
أغلق الهاتف في وجهها وبدأت هي في اللطم علي وجهها وصعقت عندما طرق الباب 
- ياسمين يا حبيبتي افتحي أنا بابا 
مسحت دموعها بكف يديها وقامت بفتح الباب 
- أيوة يا بابا 
= بابا هو في ايه 
ياسمين بتوتر : مفييش 
= اصلك دايما بتقولي لي يا ابو الأمجاد 
قالها وهو يدلف الغرفة ثم جلس علي الاريكة 
ياسمين : لا عادي مفيش حاجه 
- كنت جاي علشان عايزك في موضوع مهم 
ياسمين بقلق : خير يا بابا 
- مراد طلب ايدك 
ياسمين : مراد مراد اخو وتر 
- انت تعرفيه 
= شفته في الفرح 
- هو كمان شافك في الفرح وكلمني علشانك عالعموم خدي وقتك وقرري براحتك 
قبل راسها وتركها تندب حظها وتعلن غبائها الذي صور لها أن سليم يحبها....

         ________في مكتب وتر ________ 

- عايز ايه يعني يا وتر 
= يا ابني انت اللي عايز
- صحيح..... عايزك تتوسط عند عمك ماجد علشان ياسمين 
= هي عجباك 
- يا رخمتاك 
قاطعهم صوت طرقات علي الباب ودخول الغفير بيده خطاب 
مراد: بتاع مين 
-* جاي من مصر يا مراد بيه 
وتر : ده لونه وردي 
مراد : يبقي بتاعي 
وتر : بطل هزار ممكن يبقي تبع ياسمين أو شغف 
مراد : يا سعدية 
خرج الغفير بينما دلفت سعدية 
-- أيوة يا بيه
مراد : ادي الجواب ده لشغف 
وتر : شغف هانم 
مراد : نعم 
وتر: اسمها شغف هانم 
مراد بسخرية: ادي الجواب ده لشغف هانم 
أخذت سعدية الخطاب وعندما كانت تصعد الدرج اصطدمت بجسد أحد 
- أنا آسفة 
=بتعملي ايه 
وعندما هبطت سعدية كان الجواب قد فتح ووقعت مابه وعندما رأوا ما فيه شهقا الإثنان بصدمة 

تفتكروا مين اللي خبط في سعدية وممكن يعمل ايه قولولي تواقعتكم...

لمتابعة البارت الرابع اضغط هنا
reaction:

تعليقات