القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية لعبة زواج الفصل العاشر بقلم حبيبة ياسر

 رواية لعبة زواج الفصل العاشر بقلم حبيبة ياسر

رواية لعبة زواج الفصل العاشر بقلم حبيبة ياسر

زينه:جميلة جميلة حاطه مخده في بطنها 

نادر:أنتِ بتخرفي تقولي اي 

زينه: زي ما بقولك كدا 

"زينه مكنتش متخيلة ردت فعل نادر، مكنتش متخيلة انه يعمل كدا "

نادر:انتِ اتجنيتي هاا، مراتي ال هتبقا ام ابني تكدب عليااا طب لي،اختصابوهاا علي شان تقول كدا،ولا ابنها جاي من حرام،ولا ال فيكي بطلعيه في ناس يا هانم مراتي دي اشرف منك ومن الشرف ،ولو انت بترمي بلاكي عليها علي شان انا بحبها اكتر ،بيقا فوقي انا نادر الحارجي مفيش مره تكدب علياا فاهمه 
وصربعا بالقلم وشدها من شعرها وقالها 

نادر:روحي لابوكي ال رماكي ومسالش عليكي يا هانم  

طلعها بره الشقه وقفل الباب 

"زينه هو مش راضي يصدق لي ،لدرجه دي ببكرهني ،وشايفني واطيه هوريك الحقيقه يا نادر ،وهختفي من حياتك كلها "

زينه:اي مالك مستغرب لي ،كنت فاكر اني ما هجي تاني بس دا بيتي ومش هسيبه ابدأ 

فاروق :مش مستغرب هستغرب من اي دا بيتك. ومطرحك 

زينه:اي مالك مش عايز تدخلني لي  

فاروق:لاء لاء ادخلي 

يا فاروق 

زينه:مين دي 

فاروق : دي دي 

زينه:دي دي اي 

راحت زينه وهي بتجري علي الاوضه ولقيت ست 

زينه:مين دي يا بابا؟

فاروق:دي دي 

سوزي :دي دي اي يا راجل ،مراته ي حبيبتي ..
انت بقا مين 

زينه:مراته ..!دي دي بجد مراتك ي بابا 

فاروق:اه اه مراتي 

زينه:ههههههه لاء برافووو ال يشوفك وانت بتقول امك دي بحبها وبتاع ،وانت بتكدب عليااا ،مش قولتلك انك شايف شوفه تاني ،وانت طبعاً عايز تخليني امشي علي شان يحلا الجو ليك انت والهانم ...بس هانم ازاى وانت حايب واحده من الشارع اخييي ،كبرت وخرفت ومتجوز واحده قد بنتك ،وكمان من الشارع 

سوزي :من الشارع ،احسن من واحده معتضبه يا حبيبتي  

زينه:مختصفة...!دا انت عارفه كل حاجه عننا بقاا 

سوزي :فوفو حبيبي مخباش عني اي حاجه ، وقالي انك كمان اتحوزتي واحد شفق عليكي يحبت عيمي وادبس 

زينه :ادبس ..!

سوزى :اه يعنياا ادبس ،انت جاياا تسالي وتفتحيلي محكمه هنااا اهدي وقولي هديت ل طقلك عرق يعنياا

زينه:انا هدخل اوضتي مش عايزه اي حد يجيلي ولا يخبط حتي 

دخلت زينه أوضتها ولقيت فيها كراتين وكياس وصوره مامتهاا اول ما شفتهاا عرفت انها شالت الصوره من مكانها 

زينه:انت يا اسمك اي انت ِ ازاي تشيلي صوره ماما من مكانها هاا 

سوزى: سوزي يا حبيبتي ،ومشلهاش لي يعنياا شقتي ومش عايزه اي حاجه تفكر ابوكي بالايام الهم ال عيشتهالوا دي 

زينه:ايام هم! الغلط مش عليكي الغلط علي راجل البيت ال دخل واحده من الشارع بيتناا،ويترا يا بقاا عارف الناس بتقول عليك اي يا فوفو 

فاروق:انتِ قليلت الادب ، وشكلك عايزه تتربي من اول وجديد 

قرب منها وكان هيضربها بالقلم مسكت ايده وقالت 

زينه:اي عايز تضربني علي شان تبان راجل قدام المحروسه ولا اي ،ايدك متترفعش علياا انت فاهم 

دخلت اوضتها

عند نادر 

الام: ميمفعش ال انت عملته دا يا نادر هي ممكن تقول اي حاجة بره والناس ما بتصدق تلاقي حاجة وتتكلم عنهاا 

نادر:كنتِ عايزاني اعمل اي يعني اشوفها بتقول عليها كدا واسكت 

جميلة:معلش يا حبيبي اكيد يعني مضايقه من اهتمامك دا وكدا يعني 
روح جيبها واهي تبقا قاعده وضامنين انها مش هتتكلم 

نادر:مش هروح 

الام:علي شان خاطري روح وانا وجميلة هنروح الشقه تكون انت جبتها وجيت 

نادر:طيب وانا اي عرفني هي فين 

الام:اكيد في بيت ابوها هي ليها مكان تاني غيره 

نادر:عندك حق انا هروح واهحصلكم علي الشقه

جمبلة: طيب يا حبيبي 

طلع نادر 

الام:انت غببة مش تخلي بالك 

جميلة:وانا اي عرفني انها هتيجي الاوضه يعني

بقلمي حبيبة ياسر

الام:ربنا يسترهاا ونادر ميعرفش 

جميلة :ان شاء الله

نادر:الوو يا سيف اخبارك 

سيف: الحمدلله اي يا عم الوقت ال انا اسال عليك ليلا ما اسمع صوتك يا عم 

نادر: مشاكل والله معلش 

سيف:مشاكل اي 

نادر: زينه بتقولي انها. شافت قال جميلة بتحط مخده ضربتها وزعقت معاهاا ورميتها بره الشقه 

سيف:انت نادر ال بتتكلم ولا حد تاني انت عملت كل دا في زينه ،لاء مش معقوله 

نادر: مش معقوله لي اه عملت كدا وماما قالتلي اروح اجيبها واديني هجبهاا وتقعد زي الخدامه في البيت

 بقلمي حبيبة ياسر

سيف: لاء لاء مش معقوله تكون ان نادر ،نادر انت هتعمل كدا في زينه ال يشوفك وانت بتتكلم ميشفكش وانت مضايق عليها امبارح 
نادر:اقفل انا وصلت لما افضا هبقا اكلمك

سيف:سلام 

"سيف سبحان الله معقوله نادر هيعمل كدا وعمل كدا في زينه مش معقوله "

ركب نادر وخبط وفتحله فاروق 

فاروق:نادر اتفضل يا بني

نادر:شكرا يا عمي لاريت تنادم زينه علي شان نروح

فاروق :حاضر

زينه:انت جاي لي 

فاروق:جاي علي شان ياخدك 

زينه:وتاخدني لي 

نادر:علي شان مراتي يالا بيناا 

مسكها من ايدها وجاي يطلع من باب الشقه وقالت 

زينه:ثواني اغير 

"زينه انا وافقت اروح بس علي شان ابين الحقيقه مش اكتر ولا اقل"

زينه:انا خلصت 

نادر:يالاا 

طول الطريق محدش بيتكلم لغايت ما وصلوا الشقه ومحدش بيتكلم فيهم 

زينه:تصبحوا هلي خير 

نادر:عايزبن ناكل 

زينه:وانا مالي اخي مراتك حبيبتك ام ابنك عندك تصبحوا علي خير 

دخلت الاوضه غيرت هدومها وهي بتغير مفرش السرير لقيت 


لمتابعة الفصل الحادي عشر اضغط هنا

reaction:

تعليقات