القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية تربع على عرش قلبي الفصل الخامس بقلم رحمة أيمن

 رواية تربع على عرش قلبي الفصل الخامس بقلم رحمة أيمن

رواية تربع على عرش قلبي الفصل الخامس بقلم رحمة أيمن


#تربع علي عرش قلبي ❤5 

مازن: امم هنستظرف بقي، افتحي خلاصي 
رحمه: مش هفتح 
مازن: يا بنت.....
رحمه: قولي هتروح فين واخرجك 
مازن:......

وقفت حوالي ربع ساعه ملقتش صوت ولفيت في البيت زي الهبله برضه ملقتش صوت روحت فاتحه براحه كده القي لبس السماعه وبيلعب علي الكمبيوتر وفطسان ضحك، يبني انت عايز تشلني! 

"تقترب من الجهاز وتنظر له بستغراب"
رحمه: بتلعب اي يا تافه!
مازن: مسكتك! 

شال السماعه من علي ودانه ولف دراعه علي وسطي وقربني لكرسي بتاعه، طبعا مش عايزه اقول عملت زي إشارة المرور ازاي ول جالي تشنج في الامعاء وكنت جامد جدى اقصد واقع بس.

مازن: انتي ازاي تقفلي عليا الباب من بره، احنا بنلعب 
رحمه بتوتر: ايدك يا اخ 
مازن: متتحدنيش تاني عشان لو تعصبت هتزعلي 
رحمه: ونبي ايدك يا اخ 

" يلاحظ ما فعله فيبعد يده بسرعه وينظر لها بتوتر "

مازن: احم انا نازل سلااام 
رحمه:..... 

هو كانت عينه حلو كده ازاي، لاء بجد اي الود الابيض من حياتي ده، يخربيت جمدانك. 

ترن ترن ترن 

رحمه: الو 
الام: صباحيه مباركه يا عروسه، قولت اطمن عمله اي
رحمه: انا زي الفل، اه والله اهو السدال الي انا لبسه ده يشهد 
الام: ما انتي الي هبله، مجوزه واحد اصغر منك يا هبله 
رحمه: خلاص بقي متحفليش عليا الأه  
الام بتنهيد: كويسه يا رحمه بجد 
رحمه:....  

مش عرفه اقلها اي، اقلها اني دخله عالم غريب، عالم مش مفهوم بنسبالي، اني تعبت ودى تاني ليله هنا، هي ما صدقت ارتاحت عشان اطمنت عليا، هو طلع الجواز صعب كده بجد . 

رحمه: متقلقيش انا كويسه وهو كويس معايا وكلو تمام 
الام: بكره اجي ونشوف، حماتك عمله اي حكيلي، قلتلك حاجه ديقتك 
رحمه: لاء بالعكس، اتفهمت الي حصل وطيبه جدا وحبتني 
الام: عرفه انك مبتقوليش حاجه وعمري ما صدقتك، لانك ديما كده يا بت انا الي مربياكي، وبكره نيجي ونشوف 
رحمه: طيب انا لازم اقفل دلوقتي، وهستناكو اكيد، جيبو فاكهه وانتو جاين متكونوش ناس جلده 
الام: يلا يا بنت الجزمه من هنا، امشي 

مشكلت امي انها ديما فهماني، انت لو كنت اذتني او عامل فيا اي ومدمرني عمري ما اروح قول عنك غير الحلو بس وعمري ما أعيب فيك ول اخلي حد يكرهك ابدا لانه لو تعامل معاك وانا قايله لي كلام وحش عنك هيتقفل منك وهكون انا السبب طيب لي أذي الناس ما كلو رايح اجدع، معرفش ميزه ول عيب بس دي طبيعه فيا وعمري ما فكرت اغيرها. 

بعدها دخلت خدت دوش وفرت شعري ولبست بجامه وقعدت في الشقه المريبه دي وبعدها جبت كتابي المفضل اقرا فيه شويه

مازن بعصبيه: رحمممممه 
رحمه: استر يا رب
"يدخل يجدها ببجامه حمراء هادئه وتقرا في سرحان فينظر لها برفق ثم يذهب لها"
مازن: بصي انا جبت اخري منك بجد، دي مش فيها هزار 
رحمه: داخل بزعبيبك لي، في اي 
مازن: جيبي زفت مفتاح البوابه 
رحمه: هو انا مقلتلكش 
مازن بجز علي اسنانه: رحمممه 
رحمه بتوتر: احم هقول والله خلاص، حمايه قال انه البوابه هتتقفل بليل وهتتفتح الصبح وقلتلوا لاء وبتاع ومازن بخرج وكده وقلي لاء انا مش هفتح البوابه ووواصل ومشي علي كده 
مازن بنزول للكرسي قصادها: قلك مش هفتح البوابه وووواصل ها 
رحمه بضحكه حازلت كتمها : ..... 

flashpack
رحمه: هو في بواب هنا 
خالد: لاء مش محتاجينه في حاجه، لي 
رحمه: ليها مفتاح
خالد: اه بس احنا مبنقفلهاش خالص 
رحمه: لي 
خالد: عادي يعني مفيش اطفال هنا، والمكان امان ممكن نقفل بالقفل من جوه غير كده مفتوحه معظم الوقت 
رحمه: طيب متقفلوها، قول لباباك يجيب المفتاح ونقفلها 
خالد: تقفلي البوابه يعني 
رحمه: امم بليل بس يعني اخرها 12 مثلا وبعدها تتقفل ومتتفتحتش غير تاني يوم وكده نكون قفلنا عليه 
خالد: امم طيب فكره حلوه بس انتي مش ملاحظه انه بيطلع بليل بيجي الصبح ووقتها هنكون فتحنها فعلا 
رحمه: تصدق صح اي الهبل ده 
خالد: ههه
رحمه بغمزه : طب ما تيجي نجرب انهرده بس 
back
رحمه: عايز اي يعني 
مازن بتقريب لوجهها قليلا : انا مبهزرش انجزي جيبي الزفت 

ولاه انت استحلتها ول اي مش عشان رموشك حلوه وبتثبتني وبضعف تستهبل يعني ول قلك استهبل انا مبحبش قد الاستهبال والله ههه 

رحمه: أسالني كده اقلك معرفش، اسال كده اقولك ول شوفتوا ول لمحته حتي 
مازن: بصي بقي انا استحملت غبائك كتير، انا محدش يقدر يعمل معايا كده هتجبي بزوق ول تزعلي 
رحمه بثقه: هتعمل اي 
مازن: يا بنتي انتي قد امي متعصبنيش 
رحمه: امك!
مازن: جيبي اتاخرت بجد
رحمه: ممعيش 

بصيت في كتاب ببرود فشده مني وقطعه قدامي والورق كلو تبهدل ووقع ولانه كان كتاب غالي عليا جدا بصتله بعصبيه وحرفيا كنت هخبطه في الحيطه 

رحمه بعصبيه: اي الي انت عملته ده 
مازن: قلتلك جيبي بزوق انتي موفقتيش فدي نتيجه افعالك 
رحمه بدموع خفيفه: انت عارف الكتاب ده غالي عليا ازاي، ده اول كتاب يجيلي هديه من بابا، انت عارف معايا من قد اي 
مازن: جيبي المفتاح

تنهدت بصعوبه وغمضت عيني، معرفش ازاي امتلكت نفسي وقتها وقدرت اتحرك من مكاني اصلا، وبعدها جبت المفتاح ومسكته في ايدي جامد 

رحمه: هدهولك بس توعدني بحاجه 
مازن: المفتاح 
رحمه: ممكن تيجي بكره بدري شويه، اهلي هيجه بكره ومش هعرف اقلهم حجه لما تكون مش موجود وانت بتتاخر احيانا وممكن تيجي بعدهم، ممكن لو سمحت تيجي بدري 
مازن:.....
رحمه: اتفضل اهو 

خد المفتاح وانا قعدت حولين الكتاب بصالو، قلبي وجعني عليه اوي وعيطت بهدوء عشان افتكرت بابا وهو بدهولي وبقولي انا دورت عليه كتير بره عشان القي فحفظي عليه.
لمحت طيفه وهو رايح لباب وراجع عليا تاني وكان هيقول حاجه بس خرج وانا دخلت جوه وانا مزدهله كده ونمت عشان مفكرش كتير وتعب.

ترن ترن ترن
رحمه: اي ياض 
ايه: عامل اي يا صحبي 
رحمه: كشري 
ايه: هموت من خفت دمك 
رحمه: انتي مصحياني بدري عشان تقوليلي كده يا معفنه 
ايه: رحمه بدري اي احنا الساعه 10 يما صباح الفل.
رحمه: اي! الساعه 10 احيه، غوري يا بت بسرعه 
ايه: يعني انا رنه عليكي وبقلك صحبي وعايز احفل عليكي انتي وصغير القمر ده، طلع حلو اوي يا بت وفي الاخر تقوليلي كده 
رحمه: ايه انا قفلت في وشك 
ايه: في داهيه يختي، غوري هبقي اجيلك انا وايمان 
رحمه: سلاممم 

طلعت بسرعه من الاوضه عشان اروق الشقه و اعمل اي حاجه عشان العيله الكريمه فتصدمت...!!
لقيته نايم علي الكنبه وفي امير قدامه وجلده والكتاب ملزوق وكانه رجع زي الاول، حقيقي ابتسمت علي طيبه قلبه، هو انا مش عرفه افهمه لي.

رحمه: احم مازن مازن 
مازن: اممم في اي "بخضه" انتي مين؟!
رحمه: انا مين؟! انا امك يا عسل قوم يلا 
مازن بستعاب: مش عارف اي الخلقه الي الواحد يصطبح بيها دي 
رحمه: نعم؟!!
مازن: واي شعر الغريب ده خضتيني 
رحمه: انت بتتريق علي شعري يعني! علفكره ول كوافير في مصر يعرف يعمل قصه فورتيكا كده 
مازن: والله لو حد شافك هيعتزل المهنه اصلا 
رحمه بعصبيه: انت مستفززز يلا
مازن: طيب، وابعدي كده عشان النفس 
رحمه: نفس!؟، هو انا جيت جمبك 
مازن: اومال شامم ريحه معفنه لي، اااه مستحمتيش صح، روحي استحمي يا سوكه اجري 
رحمه:انا! انا سوكه 

سبني وقفه كده مبرقه ودخل جوه في منتهى الاستفزاز، يخربيت رخامة الي جبوك، انا غيرت راي خلاص وطلع حلوف.

بعد فتره... في المطبخ 
رحمه: انت بتعمل اي هنا 
مازن: حاجه متخصكيش 
رحمه بتريقه:"حاجه متخصكيش " نينيني 
مازن: بنسبه لكتاب فانا....
رحمه: شفته ومش هقلك شكرا 
مازن: انتي مينفش حد يكون جدع معاكي اصلا 

معرفش سكت لي وبصتله، بس كان حلو اوي وهو بقطع الطماطم وبيطبخ، وريحه كانت تدخل القلب كده، مين قله اني مبعرفش اطبخ كويس اكيد القلوب عند بعضها، ثانيه بس طبق واحد! طبق واحد لي!

رحمه: انت كلت صح وبتعملي انا ههه طب لي تعبت نفسك طيب 
مازن برفع حاجه: بعمل لمين يختي 
رحمه: ليا 
مازن: ويوم ما اعمل اكل اعمل ليكي انتي لي ملكيش ايدين، متروحي تعملي لنفسك 
رحمه: يلا اتكلم علي قدك، احترم فرق السن الي بينا طيب دهيه تاخدك 
مازن: هههه يا ماما 
رحمه: يييي!!!!!!

يتبع....

لمتابعة البارت السادس أضغط هنا




reaction:

تعليقات