القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حمقاء في الموساد الفصل السادس عشر بقلم إيزيس

 رواية حمقاء في الموساد الفصل السادس عشر بقلم إيزيس





رواية حمقاء في الموساد الفصل السادس عشر بقلم إيزيس


البارت السادس عشر

حمقاء في الموساد
#ايزيس

ملك....فتحت عينيها بتعب وبصت لديفيد وقفلت عينيها تاني 
وبعد فترة صحي ديفيد وملك كمان بدأت تفتح عينيها مرة تانية شكلها كان تعبان جدا ووشها كله كدمات زرقا من ضرب ديفيد
ديفيد بصلها بحزن وقال ف نفسه...أنا ازاي قدرت اعمل كده ف ملك
وبعدين قالها ...انتي كويسة
ملك بصتله باستغراب وقالت...انت مين وانا فين وانا مين اصلا

ديفيد...بصلها بصدمة بس بعدين ابتسم بخبث وقال في نفسه فقدت الذاكرة دي حاجة كويسة اوي ..اسميكي ايه بقا ياملك 
اسميكي إليان يعني استجابة الرب لدعائى
ولا اسميكي اماريس يعني هدية اممم هاسميكي اماريس عشان انتي اماريس مصر ليا يعني هدية مصر ليا
وبعدين قال لها ...اماريس انتي مش فكراني 
 ملك....لا مش فاكرة حاجة .أنا اسمي اماريس 

ديفيد...ايوا يا حبيبتي وانا وانتي بنحب بعض اوي وزفافنا كان بعد يومين بس انتي عملتي حادثة وشكلك فقدتي الذاكرة ..بس كويس انك دلوقتي بخير ..ماتقلقيش انا هفكرك بكل حاجة 

ملك مسكت راسها من الالم وقالت ..ماشي  

ديفيد...أنا هاجيب الدكتور واجي

ديفيد راح للدكتور وحكاله اللي حصل 

الدكتور...يبدو أن ما حدث معها هو فقدان كلي للذاكرة لأنها لم تعد تتذكر اسمها
سأكتب لها دواءً يساعدها علي التذكر

ديفيد....لا ايها الطبيب بل العكس اكتب لها دواءً لا يعيد ذاكرتها أبداً

الدكتور استغرب ...أجل سأفعل 

ديفيد ابتسم وخرج 
&&&&&&&&&&&
في مصر ام الدنيا
تحديدا في المستشفي في اوضة سيف
ست كبيرة تجسو علي ركبتيها وماسكة ايد ابنها الوحيد ومنهارة في دموعها

الحاجة أمينة....بتعيط....سيف يا حبيبي يا ابني ايه اللي جرالك..انت قلتلي يا امي أنا رايح اجيب حق ابويا ليه ما نفذتش وعدك يا سيف ورجعت زي ما وعدتني يا حبيبي ..بقا لما اشوفك بعد غياب شهر اشوفك كده ااااه يا وجع قلبي عليك يا سيف

نور أخته جمبها..وبتعيط...ابيه سيف بالله عليك يا ابيه قوم أنا ما اتعودتش اشوفك كده ..أنا كنت بأعد الايام والليالي وما صدقت الشهر خلص ..احنا ما اتفقناش علي كده حضنك واحشني اوي يا ابيه ..ماما كانت بتصلي كل يوم الفجر وتدعيلك ربنا يحفظك ويرجعك لينا بالسلامة مش هتقوم بقا كفاية يا ابيه اكيد عرفت غلاوتك عندنا قوم بقا 

حازم دخل وساعد الست أمينة تقوم وقال لها خلاص كده الزيارة انتهت يا ست أمينة

خرجوا من الاوضة 
أمينة مسكت القرآن الكريم وفضلت تقرا فيه..ونور قعدت وسرحت وافتكرت ايام زمان بعد استشهاد والدها اللي كان ظابط في مهمة ع الحدود
FLASH BACK
فلاش باك
سيف(١٦سنة) شاف أخته نور (٦سنوات)خارجة من المدرسة وبتعيط
سيف....حضنها ..نور مين زعلك بتعيطي ليه
نور ...سيف فين بابا كل صحباتي جابو باباهم مسكهم عشان ياخدوا حقنة التطعيم وانا بابا لسة مش رجع من الشغل ليه 

سيف ...حضنها وعينيه دمعت وقال لها ...طب ينفع أنا ابقي بابكي لغاية ما بابا يرجع ..
نور ضحكت ...انت لسة صغير 
سيف....اعتبرني بابا الصغير يا ستي
 نور....باسته وضحكت وقالت ماشي يا بابا الصغير
مسكها سيف وشالها فوق كتافه وراوحوا ع البيت 
باك 
BACK
في المستشفي
نور قعدت تعيط وتدعي ربنا انه يحفظ اخوها وابوها وحبيبها ويقوم لهم بالسلامة
&&&&&&&&&&&&&
في اسرا..ئيل
في المستشفى 
ديفيد بيأكل ملك وبيحكلها عن حياتها قصة هو الفها من واحي خياله المريض

ديفيد...انتي مالكيش غيري ..احنا يهود واهلنا اتقتلوا علي ايد الفلسطينين اللي مش بيرحموا حد وانا اللي ربيتك وطول عمرك معايا انتي حبيبتي وبنتي واختي وكل اهلي يا اماريس وانا كمان كل اهلك

ملك....ببرأة ....طيب أنا عايزة انام يا ديفيد

ديفيد...أكيد يا حبيبتي يلا خدي الحباية دي ونامي 

ديفيد..في نفسه..شكرا للقدر اللي عمل اللي انا ما اقدرتش اعمله
&&&&&&&&&
في الموساد
حالة من الزعر والقلق والغضب مسيطرة علي الكل هناك بعد انتشار خبر سرقة بيت ديفيد من قبل المخابرات المصرية 

الرئيس...لقد تركت ديفيد يتمادي ولم أوقفه وهذه هي النتيجة ولكني سأعاقبه عقابا شديدا ..لقد خسرنا مجهود أربع سنوات بسبب عناده ..وحبه لفتاة لا تشبهنا
(طبعا لا تشبهكم انتوا احفاد القردة والخنازير واحنا احفاد الفراعنة يا خنزير.وتحيا مصر🇾🇪♥️)سوري ع الخروج عن النص ياجماعة🙊

آران ..سيدي إذاً هل تريد مني أن أُحضر الفتاة حالا واعاقبها بطريقتي 

الرئيس...أجل آران أحضرها وافعل بها ما شئت ومن اليوم انت ستتولي منصب ديفيد وديفيد يعود لمنصبه القديم

آران ابتسم بخبث وقال...امرك سيدي
وخرج وعلي وشه ابتسامة نصر✌
&&&&&&&&&&
في المستشفي 

ديفيد....ايها الطبيب هل بإمكاني اخذها للمنزل الان

الدكتور ...أجل ولكن اعتني بها جيدا و لاتدعها تتحرك كثيرا 

ديفيد ...حسنا
ديفيد اخد ملك اللي كانت ساندة علي كتفه وبتمشي ببطء وراحوا علي بيته
&&&&&&&&&&&&&
في الموساد
في مكتب الونا
آران ....اظنكي سمعتي اخر الاخبار سيدتي

الونا سعيدة جدا...نعم آران لقد انتشر الخبر بسرعة البرق والآن أنا مطمئنة أن ديفيد سيكون لي أنا بعد صدمته في تلك الحمقاء

آران ....سيدتي اعلمي أنني خادمكي الوفي ورغم أنني تساويت معكي في المنصب وتوليت منصب ديفيد الا أنني مازلت مساعدك الأمين إذا اردتي اي شئ ف أنا في خدمتك

الونا...بشك....لما تفعل كل هذا آران ..لما تكره ديفيد لهذا الحد

آران اتوتر بس ما حبش يبين .واتصرف بذكاء 

آران بيمثل الحزن...أن اقوم بهذا ليس من أجل ديفيد أو لأنني أكرهه ..بل لأنني احبكي الونا احبكي كثيرا وانتي لا تشعرين بحبي لذلك اسعي جاهدا لاجمع بينكي وبينه لأنني أريد أن اراكي سعيدة دئما

الونا اتفاجئت واتغرت ف نفسها...اووه آران يا لك من مكسين انت تتعذب بسببي وتساعدني هذا لطف منك لن انسي لك هذا 

آران بنظرة ثبتها وقال....أنني مستعد أن اقتل نفسي مقابل نظرة من تلك العيون الساحرة 
للحظة الونا تاهت في كلام آران وهو سابها ومشي وهو بيقول لنفسه 
....انتقام عدنان ماحدش هينجا منه وحياة كل نقطة دم نزلت منك يا ديمة ومن سيف وحياة سيف اللي بيصارع الموت وحياة القدس اللي بينزف من اكتر من سبعين سنة علي اديهم لاهنتقم منهم واحد واحد وخرج وهو كل تفكيره أنه هيجيب ملك بكل سهولة ويوهم الكل أنه قتلها ويهربها ع مصر لكن يا تري هيقدر ينفذ
&&&&&&&&&&
في بيت ديفيد 
وصل آران ومعاه قوة من الضباط عشان يقبضوا علي ملك بحكم انها جاسوسة مصرية
ديفيد....بعصبية ...كيف تقتحمون منزلي بهذه الطريقة 

آران ...بص لملك اللي هي متجاهلة نظراته 
لقد جئنا نقبض علي تلك الجاسوسة بأمر من الرئيس 

ديفيد....ضحك وقال...اسمع آران أنها فقدت الذاكرة ولن تفيدكم ف شئ وفر مجهودك وارحل من هنا بأسرع وقت

آران ...أنها أوامر من القيادة ديفيد

ديفيد...بكل عصبية قام قالب الطرابيزةوقال ...فلتذهبوا جميعا اللي الجحيم لن اتركها لكم وسحب سلاحه ووجهه علي آران

آران كان مصدوم عشان ملك خلاص لا هتتعرف عليه ولا هتصدق كلامه بص لها 
لقاها خايفة ومستخبية ف حضن ديفيد
آران في نفسه ...ليه بتصعبي الأمور عليا يا ملك ..وقال للقوة اللي معاه ...هيا بنا فوضعها الصحي لا يسمح لها بالقدوم معنا وخرجوا كلهم من البيت 
أما ديفيد عمال يألف قصص ويحكيها لملك عشان تقتنع أنه هو كان كل ماليها .حضرلها اكل واكلوا واخدت العلاج...وبعدين ملك قالت

ملك...بتعب ...ديفيد أنا عايزة أنام

ديفيد....بخبث يلا نطلع ننام 

واخدها علي أوضته
ملك ....يلا أخرج عشان هاغير وانام
ديفيد....لا يا اماريس انتي نسيتي ولا ايه 

ملك....نسيت ايه

ديفيد...انتي كنتي تنامي في حضني كل يوم

ملك...؟...............يتبع


لمتابعة البارت السابع عشر اضغط هنا
reaction:

تعليقات