القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية نور الجاسم الفصل السادس و السابع بقلم نيللي ياسر

 رواية نور الجاسم الفصل السادس و السابع بقلم نيللي ياسر

رواية نور الجاسم بقلم نيللي ياسر


روايه:" نور _ الجاسم  البارت (6/ 7) 

بقلم: نيللي ياسر.

...

جاسم: انتي ..انتي متجوزه.

نور بصدمه: انت.. أي الكلام ده؟!..انت إزاي تقول كده.

جاسم بحزم: نور ردي عليا انتي متجوزه.

  " نور وقفت وهي بتعيط وجاسم وقف قدامها ومسك اديها"

جاسم: ردي عليا يا نور؟!.

نور: اكيد لا .. مين قالك الكلام ده.

جاسم: ابوكي..

نور ببكاء: با..بابا قال كده يعني عايز يدمرني باي شكل.

جاسم: أهدي يا نور و انا هحكيلك...انا كنت قاعد في المكتب و....

 « فلاش بااك»

  " جاسم قاعد على المكتب و السكرتيره نهي بتخبط"

جاسم: أدخل.

نهي: دكتور جاسم في واحد بره عايز يقابل حضرتك.

جاسم: مين ده؟!.

نهي: بيقول أنه حماك..

جاسم: طيب خليه يدخل.

...

نهي: اتفضل يا فندم.

جاسم: أهلا يا عمي المستشفى نورت.

أبو نور: انت عايز ايه من بنتي.

جاسم: تقصد.. مراتي!!.

ابو نور: أنا متأكد أن بنتي مش بتحب حد أنا عارف كده.

جاسم ببرود: وياتري عرفت منين؟!.

ابو نور: انا...

جاسم: اقولك انا .. انت متأكد علشان انت كرهتها في الرجاله بمعاملتك الزباله ليها..بس انا احب اقولك أن بنتك حبتني اممم متستغربش كده.. بقولك بقت مراتي و بتحبني.

ابو نور: انت...انت لمستها.؟!.

  " جاسم أستغرب للسؤال بس حاول ميبينش غضبه"

جاسم: تحب نسمي الاحفاد ايه؟!..

ابو نور بغضب: يعني انت لمستها.

جاسم ببرود: مرااااااتي..ايه مش بتسمع.

ابو نور وقف: مينفعش.. مينفعش.

جاسم بعدم فهم: هو ايه اللي مينفعش؟!.

ابو نور: نور...نور متجوزه أصلا.

  "جاسم وقف قدامه بغضب وضربه بالبوكس وطلب الأمن"

جاسم: طلعوه برره.

 « باااك»

نور ببكاء: انا..انا خايفه اوي يا جاسم.

جاسم: من ايه يا نور انا جنبك.

نور: بابا زمان كان مدمن مخدرات وانا خايفه يكون باعني...

جاسم: متخافيش انا معاكي..اطلعي استريحي بقي.

نور: حاضر..تصبح على خير.

جاسم بحب: وأنتي من أهله.

  " نور طلعت وجاسم واقف يدخن ويبص للسما وبعد دقائق لقي حد بيخبط علي كتفه بالراحه رمي السيجاره ولف"

جاسم: نور..انا افتكرتك نمتي.

نور بطفوله: اصل ملك نامت علي سريرها وانا محبتش اصحيها علشان تعبانه.

  " جاسم أبتسم علي طريقتها الطفولية وملامحها الهاديه"

جاسم: امممم..عايزه تنامي معايا يعني؟!.

نور بتحول: لا طبعاً..انت ممكن تنام على الكنبه و انا ..

  " جاسم شالها وطالع بيها الاوضه"

نور: ونبي نزلني... والله هقع اعاا.

جاسم: يا بت اخرسي شويه..انا هحن عليكي واخليكي تنامي جنبي..مع اني أخاف علي نفسي منك.

 
  " نور ضحكت ضحكه رنانه وعاليه لأول مرة تضحك من قلبها وهو ابتسم"

جاسم: اوباااا الانحراف بدأ..

نور: يا جاااسم...

  " جاسم دخل اوضته وقفل الباب ونزلها"

جاسم وهو بيقرب: عيوووون جاسم.

نور: طب انا هنام تحت.

جاسم: تؤ.

نور: خلاص هنام علي الكنبه.

جاسم: تؤ.

نور: يوووه خلاص هنام في الأرض.

جاسم: تؤ.

نور: هو ايه اللي تؤ تؤ هو النهارده عيد ميلاد التؤ.

جاسم: ههههه..انتي هتنامي علي السرير وانا ع الكنبه.

نور: لا طبعاً دي اوضتك..نام انت علي السرير.

جاسم: خلاص براحتك.

  " جاسم نام على السرير وهي وقفه في نص الاوضه حطه اديها في وسطها وفاتحه بوقها"

جاسم: انتي يا بت الدبانه هتخش في بوقك.

  " نور بحركه طفوليه حطت اديها علي بوقها بسرعه"

جاسم: ههههههه...

نور: انت لما صدقت.. خلاص تعالي نام على الكنبه.

جاسم: لا مش أنتي قولتي نام على سريرك خلاص.

نور: والله مكنتش اقصد يا اسطاا.

جاسم: اسطااا..تعالي تعالي..نامي علي سريري وانا هنام علي الكنبه..يلا بدل ما اغير رأي.

نور بحب: شكراً يا جاسم.

جاسم:( أبتسم).

....

  " كل ده وملك واقفه بتسمعهم وهي بتضحك..هي كانت صاحيه بس حبت تقربهم من بعض شويه وبعدين طفت انوار الڤيلا وشغلت TV ومسكت الموبيل وفتحت بروفايل شادي وهي بتتفرج علي اخر الصور بتاعته"

ملك: مش عارفه هشوفك ازاي يا شادي.

....



.....

روايه: " نور _ الجاسم  البارت" 7 "

بقلم: نيللي ياسر.

.....

جاسم: نور...نور انتي يا اوزعه.

نور بنوم: امممم.. صباح الخير.

جاسم وهو بيلبس الساعه: صباح النور ...

نور: أي ده انت رايح فين.

جاسم: هروح المطار علشان اجيب شادي.

نور: طب انا وملك هنيجي معاك.

جاسم: لو حابه تيجي تعالي.. اصلا الشغاله جايه النهارده تنضف الڤيلا.. اكيد مش هتحبي الكركبه وكده.

نور بضحك: ااااكيد.

جاسم: هه..طب قومي البسي انتي وملك.

نور: حاضر.

  " نور بتفتح الباب بس جاسم مسكها من وسطها وباسها من خدها وفتح ليها الباب علشان تخرج وهي جريت"

جاسم: ههههه...خدي يا اوزعه ( بصوت عالي).

....

  " نور وقفت قدام باب ملك وبتخبط جامد وهي مخضوضه"

ملك: في اي...يا رتني كنت كملت نوم في الصاله..

نور: الحقيني يا ملك.

ملك: اي ده مالك مخضوصه و وشك احمر لايه كده.

نور: ا..اخوكي باسني...

ملك: ههههه..طب ادخلي.. أدخلي.

..

ملك: يا هبله ده جوزك.. 

نور: انا خوفت اوي وحسيت أن أعصابي سابت.

ملك: معلشي..هو بس منحرف شويه..هههه.

نور: نينينينينينيني..طب قومي البسي بقي.

ملك: ايه ده رايحين فين.

نور: هنروح المطار علشان..اسمه ايه..اه شادي.

ملك: لا..انا مش .. مش هروح روحو انتو.

نور: لايه يا ملك ده حتي جاسم بيقول أنه زي اخوكي.

ملك بصوت عالي: مش اخويااا..مش اخويااا.

نور: طب أهدي يا ملك.

  " ملك حست انها هتعيط خدت هدوم وكانت هتطلع من الاوضه بس نور وقفتها"

نور: ملك!!.

ملك:( بصت ليها).

نور: انا معرفش ايه اللي حصل بينك وبين شادي بس كل اللي اعرفه انك لازم تواجهي الماضي..وبنفسك.

ملك: انا هروح اغير في الحمام..

 " ملك لبست سلوبت ابيض قماش ونضاره سوده ورفعت شعرها ديل حصان مموج..ونور لبست هاي كول جملي غامق وبنطلون قماش ابيض وشعرها المموج فردته علي ضهرها
وجاسم لبس بنطلون اسود و تيشرت أبيض وچاكت جلد اسود وركبو كلهم العربية "

ملك بتوتر: هو..احنا قدمنا كتير.

جاسم: لا احنا قربنا.

ملك: هو شادي هيرجع يقعد معانا تاني؟!.

جاسم: اكيد لا.

ملك بأرتياح: طب كويس.

جاسم: بس هيقعد معانا طول النهار ويروح علي النوم.

ملك: احم..طيب.

نور: جا..جاسم..ممكن..ااه..

ملك بخضه: نور انتي كويسه؟!.

جاسم: انتي من امبارح شكلك تعبانه.

نور بتعب:لما بتوتر بطني بتوجعني اوي كده.

جاسم:طب هو حد جه جنبك دلوقتي.

ملك بخبث: يمكن حد قرب منها ولا حاجه في البيت سامعني يا ابو احمد يا لمنحرف..

جاسم: اه..احم..طب يلا انزلو.

  " نزلو كلهم وفضلو مستنين شادي لغايه لما خرج شاب طويل وعنده عضلات زي جاسم بالظبط وبشرته بيضه وعنيه رمادي وشعره مش طويل اوي ولابس بنطلون اسود وقميص أبيض وكوتشي أبيض.

جاسم: شاادي!!!

   " شادي بيقرب علشان يحضنه ولاكن جاسم ضربه بوكس جامد جدا والبنات اتخضت"

جاسم: بقي يا ابن ال*** تسافر تلات سنين من غير ما ترجع مره تتطمن عليا.

شادي بيحضنه: اعذرني بس والله شغل.

جاسم: طب مش هتسلم ( بيبص لملك).

شادي: لا طبعاً..ازيك يا ملك( بيسلم بأيده)

ملك بخجل: الحمدلله.

جاسم: اول مره تسلم عليها كده..

ملك: عادي انا كبرت..ولو كان قرب مني كنت بعدته.

شادي وهو بيشدها لحضنه: كبرتي علي نفسك..

  " ملك حست أنه بيحضنها بغل..مش ده الحضن اللي بتترمي فيه اللي بتحس أنه زي حضن أخوها..بعدت عنه واتكسفت جدا وجاسم ماخدش باله"

جاسم: سلم علي مراتي.

شادي: اوووبا انت اتجوزت.

جاسم: اه..تعالي يا نور.

نور بتسلم:.حمد الله على السلامه.

شادي: الله يسلمك يا نور..انتو اتجوزتو امته؟!.

جاسم: من حوالي يومين.

شادي: بتهزر..طب ما أنا كنت جي..

جاسم: لا ده الموضوع كبير لما نروح هحكيلك.

شادي: ماشي يلا.

ملك: انا..مش هروح البيت.

شادي بغضب: لايه؟!.

   " ملك شدت ايد نور بخوف"

ملك: هروح اجيب لبس لنور.

جاسم: طيب تعالى اوصلكم.

ملك: لا انا أتصلت بالسواق وهو جي..

شادي: جاسم قال هيوصلكم..خلصت.

ملك: خلاص مش رايحه في حته..يلا يا نور ( بعصبية).

جاسم: يلا يا شادي.

  " ركبو العربيه و هما ماشين فجأة طلع عربيه قفلت عليهم الطريق ونزل منها رجاله كتير و واحد قرب من العربيه وفتح باب نور بقوه"

الشاب بغضب: انت خدت مني مراااااتي..تعالي يا نور

نور بخوف: انت..مين الحقني يا جااااااسر.

جاسر بغضب وهو بينزل:****.

....
لمتابعة البارت الثامن اضغط هنا




لمتابعة البارت الثامن اضغط هنا

reaction:

تعليقات