القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية فرعون الجزء الثاني البارت الثالث عشر بقلم الكاتبة ريناد

 رواية فرعون الجزء الثاني البارت الثالث عشر بقلم الكاتبة ريناد 

رواية فرعون الجزء الثاني البارت الثالث عشر بقلم الكاتبة ريناد

فرعون 2 
البارت السادس عشر 16 

قاسم فضل لاذان الفجر مش جايله نوم ومسنود على دراعه وبيتأمل فجواهر وهى نايمه وفجأه لاحظ حركه غريبه من عنيها وجبينها اتملى بحبات العرق ،

وفضلت تهز فدماغها برفض وهى بتتكلم بلغه صعيدى قاسم اول مره يسمعها تتكلم بيها ..
بعد عنى ...اكفايه حرام عليك ...انى تعبت ..فينك يابوى تعالا حوش عنى محروس معدتش متحمله .. وبعدها جسمها انتفض بطريقه غريبه خلت قاسم اتجنن وهو شايفها بالمنظر دا 

جواهر صحيت وشافت قاسم وهو باصصلها وانفاسه عاليه وعنيه بتطق شرار اتكلمت بهمس وتردد :صباح الخير ياقاسم .
قاسم :مين محروس ياجواهر ؟ 

فلحظه قشعريره سرت فجسم جواهر وحست ان الهوا اختفى من رئتينها وبتحاول تاخد نفسها او تبلع ريقها مش قادره ...

جواهر بعد فترة سكوت اتكلمت بلعثمه :ععرفت محمحروس منين ياقاسم ، ممين اللى قلك ععليه !

قاسم :عرفته منك ياجواهر ..طول الليل وانتى بتحلمى بيه وبتخترفى بأسمه وتطلبي منه انه يبعد عنك عشان مبقتيش مستحمله وفضلتى تنادى على ابوكى وجسمك بيتهز لغاية مااخدتك فحضنى وطمنتك لولا ماسكتى ....هاه مين بقا محروس دا ؟

جواهر بلعت ريقها وردت عليه وعنيها فالارض :محروس دا يبقى عمى اخو ابويا .
قاسم :طب وليه خايفه منه كده لدرجة انه بيطاردك حتى فأحلامك ؟ 

جواهر عنيها دمعت ولقطات من اللى كان عمها محروس بيعمله معاها بتتعاد قدام عنيها خلتها غمضت عنيها بقوه وحطت اديها على دماغها وهى بتهز فيها فمحاوله منها انها تنفض صورته من قدام عنيها ومن خيالها ...
قاسم حط ايده على ضهرها بحنان وفضل يمسد عليه ...جواهر مالك قوليلى فيكى ايه انا قاسم حبيبك ، انا نصك التانى اللى لازم تشاركيه كل تفاصيل حياتك وتقسمى معاه فرحك وزعلك وحتى خوفك من اى حاجه لازم تعرفيهانى عشان نواجهها سوا .

جواهر دخلت فنوبة عياط قويه وعايزه تتكلم ، محتاجه تفضفض ، نفسها تصرخ بأسم محروس وتسب وتلعن فيه بعلو صوتها وتتهمه على الملأ بأنه كان سبب فتدمير طفولتها وهو السبب دلوقتى فحرمانها من السعاده الزوجيه اللى اى بنت بتتمنى تعيشها مع حبيبها ، لكن للاسف متقدرش تعمل كده ، 
متعرفش ان كان دا جبن منها ، ولا اى حد فمكانها برضو هيرفض انه يحكى حاجه مؤلمه ومخجله زى دى حتى لاقرب حد ليه كل اللى حاسه بيه دلوقتى ان بين ضلوعها صرخه مكتومه طابقه على انفاسها .
 
جواهر دفنت دماغها فحضن قاسم وهى بتشهق واخيرا نطقت بصوت ضعيف :
كان بيضربنى ياقاسم ...كان بيخوفنى ويسخنلى المعلقه على النار ويقولى هلسعك بيها لو مقعدتيش ساكته وبقيتى هاديه ومؤدبه وسمعتى الكلام .

قاسم :يااااه للدرجادى ؟ 
جواهر :واكتر ياقاسم .دا كان بشع بشع 
قاسم :لأ قصدى للدرجادى كنتى قليلة ادب وانتى صغيره لدرجة انهم استنزفو معاكى كل الاساليب واضطرو يلجأو للكوى والترهيب اخر مافاض بيهم ؟! ياسنينك السوده ياقاسم ..

جواهر عضت قاسم فكتفه بغيظ لانها دلوقتى فقمة انهيارها العصبى وهو فوادى تانى خالص ..

قاسم :اااخ ..ايه السعار اشتغل عندك عالصبح ولا ايه ؟! كده ! شوفى طلعتى بحتتة لحم من كتفى ازاى ؟ اهو انا دلوقتى بقا اللى من حقى اقول عليكى اكلت لحم كتافى ومطمرش فيها ...يامسعوره .

جواهر ابتسمت من بين دموعها 
قاسم:ايوه كده اضحكى ياشيخه خلى الشمس تنور الدنيا، صباح الخير 
متجيبى بوسه فاتح شهيه عالريق كده .
جواهر:ياقاسم بطل بقا وراعى انى فقمة معاناتى .
قاسم :مدى ايدك كده ...جواهر مدت ايدها وقاسم سلم عليها ...طب وشبكة العشره دول محد بيعانى فالدنيا دى ادى انا فاللحظه دى ، وان كان حد المفروض يراعى التانى فينا فالحد دا انتى ...راعينى ابوس اديكى ...ياجواهر راعينى ولا تغدينى على رأي المثل ..

جواهر بصت لقاسم وهزت دماغها بأحباط ..
قاسم :طب بس فهمينى حاجه بس ..يعنى هى حالة الصرع اللى بتجيلك دى سببها عمك وضربه ليكى ؟ يعنى هو عملك عقده من صنف الرجاله كلهم الفقري ده !

طيب بووووصييييي انا عندى فكره ... فالكليه علمونا حاجه اسمها واجه مخاوفك يعنى اى حد بيخاف من اى حاجه لازم يواجهها ويتغلب عليها وبكده يكون واجه مخاوفه وانتصر عليها ...ايه رأيك انا هجيبلك عمك مقروص دا واكتفهولك واناولك زوئله عفيه وتنزلى فيه ضرب لغاية مايبانله صاحب ....وكمان هسخنلك معلقه وتلسعيه بيها فكل حته وتفضلى تعذبي فيه لغاية ماتخفى ..

جواهر :للأسف مش هينفع لانه مات .

قاسم :اوبااا يعنى مش هتخفى خالص وهتفضلى معقده كده طول العمر صح ؟! انا عارفه حظى وعمايله السوده .

طب بصى بصى حل تانى ...احنا نروح القبر بتاعه ونحفر عليه ونطلع العضم بتاعه ونرصه على الارض واركبك عربيه وروحى وتعالى عليه كذا مره لغاية ماتطحنى عضمه وبعد كده ناخد العضم المطحون دا ونرميه فأقرب بلاعه زى الهنود مابيعملو كده ...اظن دا احسن انتقام وهيفك العقده بعون الله صح ؟!

جواهر قامت وراحت على الحمام ومتجاهله قاسم اللى عمال يكلمها :
هاه قولتى ايه ...ايه رأيك فالعلاج ..يبت ردى عليا انا تعبت من التفكير فحلول ...

قاسم :الله يجحمك يامحروس مكان منتا مدفون عقدت البت ومت ، كنت تسيبهالى مش متربيه ارحم !

****************
سميه صحيت الصبح وهى متأكده ان غريب مش هيجيلها النهارده زى كل يوم بعد ماعرفت من زينب بموت سميره ولانها عارفه سميره كانت ايه بالنسبه لغريب وحست لأول مره فحياتها انها حزينه لحزنه وقلبها واجعها على وجع قلبه اللى ياما كانت هى سبب فوجعه ...

سميه قامت اتسندت وخرجت برغم الم رجلها وراحت على اوضة غريب فتحت الباب بشويش وبصت على غريب اللى كان نايم ورايح فالنوم دخلت ووصلت عند سريره وقعدت جمبه ،ومدت ايدها لاول مره من غير تردد على شعره ونزلتها على دقنه بحنان واتأملت ملامح وشه اللى باين عليها التعب وميلت وطبعت على خده بوسه لأول مره فحياتها وحياته.

غريب وهو لسه مغمض عنيه اخد نفس وبعدها اتكلم :صباح الخير ياامى ..
سميه :عامل ايه ياغريبى .
غريب ابتسم :غريبك !الاسم دا خاص ببابا هو بس اللى بيقولى غريبى ..

سميه :على فكره بقا انا اللى مسمياك الاسم دا ومحدش له حق يقولك غريبى الا انا ..فاهم 

غريب اتعدل وقعد على السرير وهو بيفرك دماغه :هى الساعه كام دلوقتى حاسس انها كتير ..

سميه :الساعه عشره وربع .
غريب :ياااه ايه دا دنا نمت كتير اوى فعلا ...خساره فوت فنجان القهوه معاكى ..
سميه :ومين قالك انى شربت قهوتى ...انا قهوتى الصباحيه بقت مرتبطه بيك ياغريب ..بقيت انتا مذاقها المتميز وطعمها الجميل اللى من غيره فنجان قهوتى مايتشربش .

غريب :تعرفى لو كنت سمعت الكلام دا فأى يوم تانى غير دا كنتى ممكن تلاقينى قمت رقصت من الفرحه وعرفت الدنيا كلها انى اسعد بنى آدم على وش الارض ..

سميه :وانا يمكن فأى يوم تانى غير دا مكنتش قولتلك الكلام دا ...انا قولتلك الكلام دا مخصوص النهارده عشان ابدل ملامحك الجميله دى من الحزن للسعاده عشان فعلا مش لايق عليك الحزن ياغريبى ..

غريب اتنهد برضى ومد ايده مسك ايد سميه باسها ..
سميه :البقيه فحياتك ياحبيبي ربنا يجعلها آخر الاحزان لقلبك 
غريب :يارب ياأمى ونعم بالله ياحبيبتى ..

سميه :طيب نشرب القهوه بقا انا دماغى هتتفرتك من الصداع وانا مستنياك من الصبح ..
غريب :نشرب القهوه ياست الكل ، بس هننزل نشربها تحت بعد اذنك ...هتقدرى تنزلى ولا انادى لنادر يشيلك وينزلك ؟
سميه بزعل من كلام نادر معاها امبارح :لأ متناديش لحد هنزل لوحدى وحده وحده اصلى لازم اعتمد على نفسى زى ماقلي الدكتور وكمان عشان رجلى تخف بسرعه .

غريب :طيب ثوانى هدخل اتشطف واغير واجيلك عشان ننزل سوا متسندين على بعض .

سميه ضحكت ضحكه خفيفه :ماشى هروح اوضتى استناك هناك .

خلص غريب واخد سميه ونزلو وحده وحده وماهر وجميله كانو قاعدين جمب بعض وناديه قاعده بعيد عنهم بتكلم صحباتها ماسنجر .

ماهر :ياصباح الخير ياحبيبي طمنى عليك عامل ايه دلوقتى .

غريب :الحمد لله يابابا ربنا بيرمى الصبر ..والبركه فالحبايب اللى بتخفف عن الواحد وتصبره وطبطب على ايد سميه اللى حاضنه ايده .
جميله :صباح الرضى ياحبيب عمتك يارب تكون بخير ياحبيبي .
غريب : صباح الخير ياعمتو الحمد لله احسن كتير 

سميه قعدت وقعدت غريب جمبها وغريب طلب من عمته قهوة الصبح 

جميله قامت تعمل القهوه من سكات ليه ولسميه اللى لو تطول كانت حطتلها فقهوتها مع البن سم فار بس عشان غريب مستحمله ..

ليل هى اللى جابت القهوه وصبحت على غريب وسميه وحطت القهوه جمب سميه ولفت عشان تمشى سمعت ناديه بتنادى عليها ..

ناديه بصيغة امر :ليل تعالى خدى الكبايه الفاضيه دى وديها على المطبخ وهاتيلى طبق فاكهه وانتى جايه .
ليل راحت اخدت الكبايه من سكات ودخلتها المطبخ وغريب عقد حواجبه واتنهد بغيظ واعتراض على اسلوب ناديه المستفز مع ليل .

ليل جابت طبق فاكهه وحطته قدام ناديه وبرضو اتحركت من سكات ولسه هتدخل المطبخ ناديه اتكلمت :

ليل لو سمحتى ادخلى نضفي اوضتى انا وعمتو عشان محتاجه تتنضف وياريت بسرعه ...

هنا بقا ماهر كان رده عليها اسرع من رد غريب اللى قام وقف اول ماسمع كلام ناديه ..

ماهر :ناديه ؟ هو فيه ايه مالك ايه حصلك ! مش شايفه انك زودتيها اوى ولا ايه ؟ 

ناديه :ليه يابابا انا كنت عملت ايه غلط يعنى مش هى دى شغلتها فالبيت هنا ..(خدامه ) هو انا لما اطلب منها حاجه فى نطاق شغلها ابقا زودتها ؟ 

ماهر :ليل مش خدامه ياناديه ...ليل صاحبة بيت وهى هنا زيها زى جواهر بالظبط وهى امانة جواهر فالبيت دا ولازم كلنا نحافظ عليها ..

جميله بنبره صارمه :ليل روحى اقعدى ارتاحى انتى دلوقتى ...وانتى ياناديه تعالى معايا عايزاكى فكلمتين لوحدنا جوه ..
*********
قاسم 
مهو ياجواهر مش هينفع كده بجد انا مبقتش عارف اعملك ايه يعنى اجيلك بالراحه برضو زى منتى اقولك تعالى اوديكى لدكتور نفسى مش راضيه ،اقولك نقول لمامتك وهى تلاقي حل للى بيحصلك دا مش راضيه، اعمل ايه انا تعبت حسى بيا هنفضل كده لامتا يعنى ؟ 

جواهر :غصب عنى ياقاسم والله انا تعبانه اكتر منك من اللى بيحصل معايا ده لكن مش عايزه ابدأ حياتى بمساعده من اى حد عايزه اتخطى كل عقبه هتقابلنى بنفسى .

قاسم :دا كلام فارغ لايودى ولا يجيب وحجج واهيه ، جواهر لأخر مره هقولك صارحينى وانا مستعد نفسيا لاى حاجه هتقوليها ...جواهر انتى فيه حد قرب منك قبلى ؟ 

جواهر انتفضت ووقفت :انتا بتقول ايه ياقاسم ؟!

قاسم :مش قصدى انك تكونى انتى سلمتيله نفسك على فكره قصدى حادثه اتعرضتيلها او اعتداء فى طفولتك اى حاجه من دى ، حصل معاكى كده ياجواهر ؟ 

جواهر بلعت ريقها بخوف ودا خلى قاسم ديق عنيه بشك :
جواهر انتى مش فيرجن وخايفه اكتشف دا صح ؟ 

جواهر من وسط دموعها :قاسم ارجوك كفايه تجريح لحد كده حرام عليك ارحمنى 

قاسم بقلة حيله :كفايه انتى وارحمينى بقا وقوليلى مشكلتك ايه انا دماغى عماله بتفكر وتستنتج استنتاجات دمرتنى ياجواهر .

جواهر :قاسم طلقنى ...هى الظاهر خلاص خلصت على كده .

قاسم بصدمه : اطلقك!؟...حاضر ياجواهر هطلقك ...هى فعلا الظاهر خلصت لحد هنا ....لمى هدومك هنرجع مصر ...وقام لبس هدومه بمنتهى العصبيه تحت انظار جواهر ودموعها اللى بتنزل من غير توقف ونزل بعد مااداها نظرة عتاب اخيره حطمت ذرات الثبات القليله اللى كانت فاضله عندها ...

جواهر ابتدت تراجع نفسها ...هى ازاى تطلب من قاسم الطلاق بالسهوله دى ؟ والاغرب هو برضو ازاى يوافق بالسهوله دى ؟ لكنها ادت لنفسها عذر انه هوازاى يطعن فشرفها بالشكل دا ؟ 
جواهر حضرت الشنطه بتاعتهم وشويه وقاسم جه واخدها ورجعو على القاهره .

وصلو لاول طريق بيت قاسم وجواهر بصتله :
لو سمحت ودينى الفيلا ياقاسم .

قاسم :جواهر لو سمعت منك ربع كلمه تانى اقسم بالله هديكى بوكس فوشك اغير ملامحه فاتهدى عشان حسابك معايا ميتقلش اكتر من كده...بقا عايزه تطلقى ياست هانم ؟ 

جواهر :منتا اللى طعنت فشرفى واخلاقى واتهمتنى بتهمه شنيعه مفيش وحده تستحملها على كرامتها .

قاسم رد عليها بنرفزه وهو بيجز على سنانه:السواق عرف الحكايه كلها ، علي صوتك كمان خلى مصر كلها تسمع ، ولا اقولك طلعى دماغك من الشباك وزعقى ...الاتنين سكتو لكن جواهر من جواها فرحت عشان قاسم مفرطش فيها بالسهوله اللى كانت فاكراها .

رجعو شقتهم بعد ماقاسم خبط على شقة اهله الخبطه المعتاده الخاصه بيه هو وبعدها طلع قبل ماحد يفتح .

ماجده بأستغراب :دى خبطة قاسم ! غريبه !ايه رجعهم بعد يومين بس من سفرهم ؟ خرجت ماجده من المطبخ على الباب بسرعه عشان تفتح لكن وقفتها صرخه موده فيها انهم ملوثين وجايين من سفر ولازم يتعقمو الاول وبسرعه دخلت الحمام وجابت الكحول وخرجت تفتحلهم لكنها ملقتش حد !

موده :ماما مفيش حد بره .
ماجده :تلاقيهم طلعو شقتهم يرتاحو ، تعالى معايا نكمل الغدا عشان نطلعلهم بالغدا ونتغدى معاهم كلنا .
موده :هنعمل عليهم باراشوت ليه دول عرسان ياماما حرام .
ماجده فسرها :تصرفاتهم مش تصرفات عرسان خالص ربنا يستر يارب ..ورجعت تكمل الغدا .

ماجده :ياأيه ياأمنيه تعالو اعملو السلطات حتى .
أيه :ياماما انا مش قادره اتحرك النهارده خالص وحاسه انى هولد النهارده .

احمد كان قاعد جمب عبد السلام اللى بيقرا فالجورنال مسكه من ابوه :ثوانى كده يابابا بعد اذنك ...ولف الجورنال اصطوانه وفضل يضرب فدرعات مراته ايه وعلى رجليها :
كل يوم تقولى هولد النهارده ومبتولديش بقالك شهر مدخلانى فحالة انذار وبرضو مفيش ولاده ...

بصى عايزك تقومى تتشقلبى فالمطبخ جوا ، عايزك تعملى اكروبات طول الوقت قدامى زى بتوع السيرك ..أيه بتدلك فمكان ضرب احمد وقامت تجرى على المطبخ بعد مابقتش قادره تستحمل ضرب تانى ..

محمود مد ايده اخد الجورنال من احمد وبص على أمنيه اللى شاورتله بأيدها يعنى لأ انا هقوم لوحدى ..وجريت على المطبخ ورا أيه اختها وهى حاطه ايدها على ضهرها وبتمشى زى البطريق ..

محمود بصوت عالى :بصى عايزك تعملى نفس الاكروبات اللى هتعملها ايه سامعه ..

خلصو الاكل وموده طلعت قبلهم شقة قاسم عقمتهم وسلمت عليهم وادتهم خبر انهم هيتغدو معاهم النهارده فشقتهم ..

قاسم بعد شويه سمع صوت مامته اللى كانت طالعه اول وحده وشايله صينية اكل ووراها كل واحد شايل حاجه ودخلوها على السفره واخر حاجه طلعو ايه وامنيه كل وحده شايله طبق سلطه وطالعين على السلم قصاد بعض وبيمشو قصاد بعض وحده وحده بالعافيه ..

قاسم :الله على جوز البطاريق الحلوين دول ، والله مناقصكم غير شوية تلج وتتزحلقو .

ايه بنهجان :عقبال مراتك ماتتبرطرق زينا يارب وانتا تعانى زى اخواتك ..وسع خلينى اشوف اقرب كرسى اقعد عليه اوعااااااه ..ورمت نفسها على اقرب كنبه .

امنيه :مش عارفه انا ماجده دى عليها حجات ...مكونتو نزلتو انتو اتغديتو معانا تحت اخف نطلع احنا ليه ؟ 

قاسم :دى حاجه اسمها تدشين الشقه الجديده ياعبيطه انتى متعرفيش حاجه ...
بعد السلام والكلام والغدا والكل قاعد فجو اسري قاسم وجواهر نسيو فيه مشكلتهم واندمجو وقاسم واخواته وهزارهم مع بعض فضلو عالحال ده لغاية بعد العشا ...

أيه :آه احمد الحقنى باينى بولد .
الكل بص عليها بصه سريعه وكل واحد رجع يتكلم مع اللى جمبه تانى .

أيه :آه والله المرادى شكلى هولد بجد .
جواهر بقلق وخوف :ياجماعه بتقولكو بتولد وشكلها متوجع !

احمد ومحمود وقاسم فنفس واحد :سيبك منها اصلها متعاااااوده جداااا .
ماجده :متقلقيش ياجواهر هى كل يوم تقول هولد كده ومبتولدش اصلها بكريه وخوافه ومش عارفه حاجه .

الكل رجع للكلام وجواهر شايفه ايه بتفرك وبتتوجع وعماله تحط ايدها على ضهرها بألم وهى كمان مبقتش قاعده مرتاحه ..

شويه وملامح ايه اتغيرت وبقت تصرخ ووقفت مره وحده هجمت على احمد تضرب فيه بأى حاجه تقابلها :بولد بقولك بولد الحقنييي آااااه .
محمود :يلا دى اول مره تجيلها الحاله دى يمكن بتولد بجد المرادى .

أيه سابت احمد ومسكت فمحمود من هدومه وبتهز فيه :مش يمكن مش يمكن دا اكيد اكيد اكيد .

محمود مسك اديها خلعهم من هدومه بعنف :وانا مالى مالى مالى بتضربي فيا انا ليه جوزك اهو اهو اهو وزقها على احمد مسكته من هدومه وصرخت فوشه صرخه خلته وقع لورا على الكرسى وقام بسرعه هو وقاسم مسكوها كل واحد من دراع ونزلوها والكل نزل وراهم وركبو العربيه كلهم هما ال٧ وبقو سلطه مفيش غير موده بس اللى رفضت تروح ...

قاسم :عارفه بعد الفرهده دى لو مطلعتيش بتولدى بجد فالاخر لاربطك فالعربيه من ورا بحبل واجيبك جر لغاية مالعيل ينط من بطنك لوحده .

احمد :وربنا ياايه لو مكنتى بتولدى ...
ايه :اخرسوووو كلمولى مامااااا عايزه ماما بسرررعه ...

وصلو المستشفى وأيه فعلا كانت فحالة ولاده واتصلو بمامتها وجاتلها هى وابوها وبعد ساعه من العذاب والزعيق والصراخ ولدت أيه وجابت ولد زى القمر ..

خرجوها للأوضه والولد اخدوه يطمنو عليه وبعد شويه جابوهلهم الاوضه وشاله احمد اول واحد والفرحه مش سايعاه ولا سايعه الكل وخصوصا ماجده وعبد السلام بأول حفيد ليهم ...

بعدها بقا حصل جدال على الاسم كل واحد عايز يسميه اسم ومصمم عليه 

قاسم :بااااااس الطلعه دى بتاعتى انا ...الولد دا مفيش حد غيري هيسميه ودا قرار وصدر ومفيش فيه رجعه ...
عبد السلام :طب ايه رأيك محد مسميه غيرك يلا قول الاسم بقا ..

قاسم :هنسميه رياله ، عشان لما ننادى لاحمد نقوله تعالا يابو رياله روح يابو رياله وايه تبقا ام رياله هاه ايه رأيكم اسم حلو وجديد ومختلف ..
الكل ضحك واحمد شد الولد من ايد قاسم :لا ياحبيبي خلى الاسم دا لابنك او لبنتك بأذن الله اما ابنى فهسميه عُدى وقفلنا الترند على كده .

ماجده شيلت الولد لجواهر وقاسم قرب من جواهر :نفسكيش فنونو زى دا يقولك ياماما ويقولى بابا ونسميه رياله ..
جواهر ابتسمت وهى باصه للولد ومدت صباعها خلته بين صوابع الولد ..
جواهر :احلى حاجه فالدنيا دى الاطفال وجمالهم وبرائتهم .
قاسم :يعنى اشطه اتفقنا 
جواهر :على ايه ؟
قاسم :على ايه ازاى ! نجيب رياله يام رياله .

********
فالفيلا 
طول اليوم الجو مشحون ومتكهرب بسبب عمايل ناديه مع ليل وخصوصا بعد كلامها مع عمتها جميله 

جميله :ناديه لو سمحتى عايزاكى فكلمتين على انفراد ..
اخدتها ودخلو اوضتهم وجميله قفلت الباب وراها :هاه بقا ياست ناديه قوليلى ايه حكايتك مع ليل ؟

ناديه :مين ليل دى ياعمتو اللى مدينها الحجم دا كله ؟ 
جميله :ليل ضيفه هنا ياناديه .
ناديه :لحد امته ؟
جميله :تقصدى ايه ؟
ناديه :يعنى الضيف بيفضل فتره فالبيت ويمشى ليل هتمشى امتا بقا وفترة ضيافتها دى مفتوحه طول العمر ولا ايه بالظبط !

جميله :ممكن اعرف وجود ليل مدايقك فأيه ؟ 
ناديه :وجودها مش مدايقنى، بس اللى بتعمله واللى بتحاول توصله هو اللى مدايقنى .
جميله :وايه بقا اللى بتحاول توصله ؟
ناديه :غريب .
جميله :غريب اللى هو ازاى يعنى ؟ 
ناديه :عماله تتدحلب لغاية ماعلقته بيها ومستغله عماه واحتياجه انه يعرف انه لسه محبوب ومرغوب ودخلاله من الحته دى وهو مرحب اوى ومش واخد باله انها لافمقامه ولا فمستواه .

جميله : اهااا ...انا دلوقتى بس فهمتك وفهمت انتى بتعملى كده مع ليل ليه .ولعلمك بقا اى وحده تانيه كانت هتدخل حياة غريب كنتى هتعملى معاها كده برضو ...وحتى لو غريب لسه بيشوف برضو كان هيبقى دا موقفك مع اى وحده هتدخل حياته عارفه ليه !

ناديه بصت لعمتها ومردتش لكن عمتها كملت :
عشان انتى بتغيرى على غريب ياناديه ، عشان حبك ليه واصل لدرجة التملك ، حاسه انه بتاعك لوحدك ومش متقبله فكرة ان وحده تانيه تدخل حياته وتاخد مكانك فيها او فقلبه .

ناديه بعنف :لأ طبعا مش صحيح .
جميله :لأ بقا صحيح والايام الجايه هتثبتلك دا ...وعلى فكره انا ملاحظه ان فيه استلطاف من ناحية غريب لليل ولعلمك انا لو هتمنى لابن اخويا زوجه مش هتمناله غير ليل ..

ناديه :مهو طبعا ، مش مجايبك ومجايب بنتك ، اكيد طبعا اول وحده هتأيد وتوافق تكونى انتى .

جميله :بنت انتى ازاى تتكلمى معايا بالطريقه دى ! انتى للدرجادى مبقتيش تعملى حساب لمشاعر حد خالص ؟ للدرجادى مفيش عندك احترام حتى لعمتك !

ناديه :حقك عليا ياعمتو وحضرتك مقامك كبير اوى عندى بس ليل متفضلش فالفيلا هنا .
جميله :طيب مادام بقت كدا بقا ياناديه، الفيلا دى انا ليا ورث فيها وليل قاعده فنصيبى انا من الفيلا .

ناديه :يبقى تستحمل وتسكت بقا ..وخرجت وقفلت الباب وراها بعنف .
جميله :هو فيه ايه البنت اتجننت خالص 
*************
فالفيلا والكل متجمع على الغدا اللى طبخته ليل وطالع يجنن كالعاده والكل بياكل ..

نادر :احم ...بابا انا عايز اخطب اميره بنت عم راضى وطنط مريم .

الكل انتبه وبالزات سميه اللى اسم اميره نزل على مسامعها زى الصاعقه عشان دا اكتر اسم بتكرهه فالدنيا وكمان صحبته تبقى بنت صحبة ضرتها ...ولانها متملكش دلوقتى مع اولادها حق الاعتراض او حتى الموافقه او ابداء الرأى سكتت ..

ماهر بعد دقايق سكوت والكل مترقب هيقول ايه اخيرا نطق ..
تصدق يانادر انا عمرى كله مشفت جوز جلنفات وبنفس المستوى ونفس الطينه غيرك انتا وقاسم صاحبك ...

حقيقى المرء على دين خليله فعلا ...وانا شايف انه باهت عليك فالبرود وعدم الاحساس سبحان الله فالحته دى اللى يشوفكم يقول تؤام ..

نادر :فيه ايه يابابا !
ماهر :تك بو ...بقا يابارد داده سميره لسه حتى قبرها منشفش وعاوز تخطب ؟!

نادر :يابابا انا بديك خبر بس لكن اكيد طبعا مفيش خطوبه ولا رسميات دلوقتى هو هيبقى كلام وبس ،وبعدين انا فاتحت طنط مريم وقالتلى انهم مش هيوافقو على الجواز غير بعد ماتكمل تعليم وهى فاضلها سنتين بس عايز احجزها بس .

ماهر :وكلمت مريم، واتفقت، وحددتو هتتجوزو بعد سنتييين ،وراس الفجل اللى اسمه ابوك آخر من يعلم صح ؟

نادر :والله مكلمت طنط مريم دنا رنيت على اميره وهى ادتنى امها على غفله دبستنى ..
ماهر :عشان بنت ناس ومتربيه ومبتعملش حاجه من ورا اهلها .

نادر :طول ماشكرت فيها تبقا وفقت عليها ...اشطا اتفقنا هتكلملى ابوها امته ؟ 

ماهر :قوم يلا من قدامى بدال مااهفك بطبق الزتون دا فنفوخك .
نادر :هفنى واخطبهالى يعنى بص اخبطنى واخطبلى انا موافق ودماغى اهى ..وميل دماغه على باباه وماهر ضربه على دماغه ضربه خفيفه بمعلقه وبعدها ابتسم :

كبرت يانادر وهتتجوز؟ ...على فكره اليوم دا انا بتمناه ويوم المنى يوم مااخطبلك بس المشكله عندى فالتوقيت ...يوم المنا بتاعك جاى فيوم مش مناسب خالص ...عموما شويه كده لقدام هتكلم مع راضى واحجزهالك من عنيا حاضر ..

نادر بفرحه :طب والله انتا اجدع واجمل واروع اب فالدنيا ..وانا بحبك اوى اوى اوى .

غريب :بركاتك ياست اميره شقلبتى احوال الولد .يبختك ياعم قلبك دا قطر سكه حديد مبيوقفش محطات .

نادر :بس اسكت انتا وحياة ابوك ماتنبر فيها خلى الموضوع يمشى، حاكم عارف النبر انا اخرته وحشه .

غريب :طب استنى شوف النبر اللى بجد بقا لما اقول لقاسم 
نادر :لأ قاسم لأ مش دلوقتى ابوس ايدك اصلا عين قاسم هى اللى مبوظه حياتى .

جميله :ولدددد ملكش دعوه بجوز بنتى اتكلم عليه عدل قاسم دا اصلا سكره .
ماهر :ومين هيشهد للعروسه يعنى ..
غريب :ليل لو سمحتى حطيلى سلطه كمان .
ناديه بسرعه :لأ اقعدى انتى مكانك انا هجيبله ...وجابت سلطه حطتها لغريب قدامه وهو قام ومرضيش يحط لقمه فبوقه بعد كده وفضلت ناديه تبص لليل بلوم زى ماتكون عايزه تحرقها لغاية ماليل سابت السفره وقامت وطلعت مباشرة لفوق على اوضتها وهى حاسه انها خلاص ملهاش مكان فالبيت دا بعد كده .

********

وللحكايه بقيه ......

بقلم /ريناد رينووو 
لمتابعة البارت الرابع عشر إضغط هنا


reaction:

تعليقات