القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية بنت أغاريس الفصل الثاني عشر بقلم سمية عامر

  أغاريس الفصل الثاني عشر بقلم سمية عامر

رواية بنت أغاريس بقلم سمية عامر


البارت ال 12

#بنت_اغاريس

اتصدمت نارين لما سمعت صوته التعبان و كأنه بيلفظ أنفاسه الأخيرة 

نارين بصريخ : لا لا متخليهوش يقفل اياد 

نزل ادم رأسه في الأرض 

جريت نارين عليه مسكت ياقته : خدني هناك اخوك في خطر انت مبتفكرش 

بصلها و جري على بره و جريت وراه 

ركب العربيه لقاها بتركب معاه 

ادم : انزلي يا نارين انا رايح على الحدود 

نارين بعصبية : ما تطلع بقى انت بارد ليه اطلللللع 

طلع ادم بالعربيه بسرعة 

...
في المستشفى 

كان حسن واقف يبص لسهير بحزن و امجد و عمر بيحللوا جوا 

بصت سهير عليه بغضب و لفت وشها حضنت ابوها و فضلت تعيط 

ماهر بحزن : بس يا حبيبتي متعيطيش كل واحد فيهم هيتعاقب هسجنهم بايدي دي 

حضنتهم مروة خرج عمر من جوا بص لسهير و بلع ريقه كان متوتر و خايف و خرج وراه امجد اللي كان الموضوع عادي بالنسبالة

ماهر : مروة اقعدي جنب اختك هجيبلها عصير و اجي 

مشي ماهر 

فضلت مروة تبص لى امجد و تفتكر كل اللحظات اللي كانت بينهم خطوبتهم و حبهم لبعض لحد ما كان فرحهم بعد يومين كانوا كاتبين الكتاب و قبل الفرح طلب منها تجيله البيت و حصل اللي حصل بينهم ( ملناش دعوه ناس قليله الادب 👀)
و في نفس الليله اكتشف انها مش بنت وهي نفسها اتصدمت 

مروة بخوف : امجد انا ..انا والله ما اعرف ازاي يمكن دي حاجه ربانية انا سمعت أن ..أن في بنات بيتولدوا كده 

رفع ايده و ضربها بالقلم جامد وقعها على الأرض و راح جاب سكينه : هقتلك يا زبالة الشوارع 

عيطت جامد : اقتلني بس اقسم بالله ما خنتك انا عمر ما حد لمسني غيرك بالله عليك ما تعمل فيا كده 

رمى السكينة و قام صرخ و بصلها: انا مش هبوظ حياتي و سمعتي عشان واحده فاج** زيك انتي طالق و لو شوفتك تاني طول حياتي هقتلك يا مروة فاهمة 

مسكها من ايديها و رماها برا الشقه كانت بقميص النوم و فضلت تعيط )

سهير : مروة ..مروة 

افاقت مروة من شرودها و بصت لأختها 

مروة بتوهان و تعب : نعم مالك يا سهير 

سهير : متبوصيش عليه متفتكريش

بصت مروة عليه وقالت بكل أسى و حزن : هو ميستاهلش اني ابص عليه مجرد هوا 

بص امجد عليها وبقت ملامحه قاسيه بس وسط الملامح دي ظهرت نظرة حزن غمض عينه و افتكر من بعد الليله دي لما بعت حد يراقبها و يراقب تحركاتها لحد يومنا هذا و عمرها ما كان عليها أي شبهات عمر ما ظهر حد في حياتها فضلت وحيدة 

خرج الدكتور و معاه النتائج 

مسك حسن النتيجتين و لسه هيفتحهم رجع ماهر وقف جنب بناته و في أيده علبه عصير 

فتح بتاعت عمر مطلعش هو والد نارين 
.اتنهد عمر و غمض عينه 

فتح بتاعت امجد و ظهرت عليه ملامح الغضب و راح ضربه لكمه جامدة على وشه : انت يا وسخ اللي عملت كده انا هشرب من دمك ..د انت الوحيد اللي كنت عارف انا بحبها اد ايه 

امجد بعصبية : انت اتجننت انا ملمستهاش اقسم بالله ما لمستها 

راحت سهير مسكت فيه كانت مروة واقفة مصدومة يعني مش كفايه انه دمر حياتها و كمان اغتصب اختها 

وقعت مروة اغم عليها 

جري ماهر شال بنته و سهير جريت عليها دخلوها اوضه فاضيه 

عمر : خلاص يا امجد كل حاجه ظهرت كفايه بقى كذب بتعمل في اخوك كده ..خسارة الاخوه 

غضب امجد و ضرب عمر : بقول ملمستهاش والله ما لمستها 

حسن بحزن و عصبية اكتر : انا مش هرحمك 

....
وصل ادم و نارين على الحدود 

ادم بصوت واطي : نارين حطي الشال ده على وشك و اي حد يقابلك مترديش عليه 

حطت الشال على وشها كانت عينها بس اللي باينه و لبس هو كمان شال 

نزلت من العربيه 

مسك ادم ايديها و شدها وراه 

ادم : احنا هندخل ممر هيوصلنا لهتلر في المكان اللي المفروض يحط فيه القنابل 

برقت نارين : قنابل ...ل ..لمين 

ادم : للعناصر الصهيو***

نارين بفخر : اخوك زلمة ( راجل ) يا زززم 

شدها وراه و دخلوا فعلا ممر ضيق فضلوا يجروا فيه بس فجأة سمعوا صوت جاي من الجهه المقابله 

استخبوا في حته ضيقه واقفين جنب بعض بص ادم لقى واحد ماسك بندقيه لابس لبس عسكري يهو** 

( ايوه يا جماعة بحط نجوم عليهم ليه بقى لأنهم نسوان و النسوان عيب نحط اساميهم و تحيا فلسطيين و شعبها ألف مرة 🇵🇸) 

نارين بصوت واطي : هنعمل ايه يا خايب 

ادم : اسكتي الله يحرقكك هنموت 

قرب الكائن البشري ده عليهم مسك ادم ايديها 

بعدت نارين أيده و قلعت الشال و نطت قدامه : صباح الخير ..هو مش ده طريق اسكندريه الصحراوي برضوا 

العسكري باللغة العربيه الفصحى وهو يشير ببندقيته : من انتي ..من انتي 

نارين وهي تضحك بخوف : شكله طريق غلط انا هروح احسن 

لفت عشان تمشي 

العسكري وقد عمر بندقيته : توقفي ..توقفي لا تتحركي انبطحي أرضاً اين هتلر 

ظهر هتلر من وراه وهو بينزف من جنبه و راح مطرقع رقبه العسكري موته ( لا معلش احنا جامدين اوي بنطرقع بس ) 

بصت نارين عليه و فضل هو باصص عليها بتعب كان ادم اغم عليه جريت نارين حضنت اياد جامد و حضنها هو كمان و ضمها ليه اكتر : انتي كويسة جيتي هنا ليه ..

لسه مكملش كلامه لقى مسدس في رأسه 

فتحت نارين عينيها لقيت اكتر من خمسه وراه .......

لمتابعة البارت الثالث عشر اضغط هنا




reaction:

تعليقات