القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية تربع على عرش قلبي الفصل السادس بقلم رحمة أيمن

 رواية تربع على عرش قلبي الفصل السادس بقلم رحمة أيمن

رواية تربع على عرش قلبي الفصل السادس بقلم رحمة أيمن


#تربع علي عرش قلبي ❤6

مازن: هههه يا ماما 
رحمه: يييي!!!!!!
مازن: مبحبش حد ياكل معايا ول يبصلي وانا باكل فقومي 
رحمه بوضع يدها علي خدها ونظر له: انا مرتاحه كده 
مازن باخذ نفس طويل: الله ما طولك يا روح!

ترن ترن ترن 

روحت اشوف مين فلقتها حماتي، ببص لي لقيته قام من علي الاكل ودخل جوه، بصيت في عنيها لقيت وجع كبير اوي، فشكلي هفكر كتير بسبب ام العيله دي! 

رحمه: ازي حضرتك يا طنط 
شاديه بخفوت: طلعت اشوفك كده فطرتوا ول لسه 
رحمه: مازن عمل فطار وكل و ماما والعيله هيجوا قريب فهستناهم
شاديه: يخربي! جااين ومتقوليش 
رحمه:؟!!! 
شاديه: يا بنتي في اصول، لازم نعمل الواجب معاهم، رني عليهم وقللهم يجوا علي الغداء ان شاء الله وتعالي يلا ساعديني تحت 
رحمه بخجل: ملوش داعي يا طنط هو.... 
شاديه: يا بنتي دي عادات مينفعش انغيرها، هستناكي 
رحمه: حاضر يا طنط وراكي 

ابتسمت بتلقائيه علي جملها، بحب الناس دي اوي الي بتحب اوي العادات القديمه مهما اتغيرت البيئات عندهم، واستغربت جدا انها قالت وعملت كده. 

رحمه: مازززن 
مازن برتداء السماعه وتركيز في الكمبيوتر وتجاهلها: ..... 
رحمه: ي مااااازنننن
مازن:.... 
رحمه: اووف طاايب 

شديت السماعه من علي ودانه ولبستها، فراح مبرقلي كده ووشه جاب الوان.

رحمه: بنتت! بتكلم بنت 
مازن: جيبي السماعه 
رحمه بغمزه: بتشقط بنت ياض لاء وصوتها حلو 
مازن بتوتر: بنلعب بابجي علفكره 
رحمه: يبني الحركات دي مقفوشه من زمان وعرفنها ، احلي مسا عليك انبااسط!
مازن:....
رحمه: انا نازله ساعتين كده وابقي انزل تمام عشان اهلي، ومتعملش كده كتير عشان مضر بصحه يا رايق 
مازن: والله بابج....

نزلت وسبته بيصب عرق ومتوتر ول كانه مستنى نتيجه الثانويه العامه بس فعلا كانو بلعبو بابجي ، وقولت لاهلي وساعدت طنط في المطبخ... ولقط كام صوباع محشي كده عشان بحبه 

شاديه بضحكه: بطلي يا بت هتشبعي استني لما يجو
رحمه: عليكي ورق عنب جااامد وربي 
شاديه: ههه ربنا يفتح نفسك يا بنتي يا رب 
رحمه: ممكن اقلك حاجه 
شاديه: امم 
رحمه: انا مش شاطره اوي في طبخ، فيكي تقولي عشان كنت البنت الوحيده في البيت وبقوم متاخر وهيه تحضر بقي واصحي اكل علطول و كنت بكسل وكده، ممكن تساعديني 
شاديه: اوي اوي، تعالي في اي وقت وهعلمك 
رحمه: حبيبيييي هههه "اوبس" 
شاديه: ههه 
_____________
ترن ترن ترن 
رحمه: الو 
تفيده: رحمه احنا وصلنا بره تعالي حولي معانا، سلام 
رحمه: وصلو هروح اشوفهم بقي 
شاديه: خدي راحتك 
"امام الفناء" 
رحمه بدموع: مامااااا 
تفيده: حببتي عمله اي، انتي كويسه، الوضع تمام 
رحمه: متقلقيش كلو بخير 
عامر: جرى اي يا تفيده، ما البت قمر اهي وزي الفل، بطلي تشائم بقي تعالي في حضني يا قلبي 
رحمه: وحشتني يا حج اوي والله 
عامر: البيت ملوش طعم من غير هبلك وقصرك ده والله مش علرف اتريق علي حد 
رحمه: ده الي وحشك يعني، مش لقي حد تتريق عليه يا عم عامر متشكرين 
سمير بتعب: احط دي فين قرفتوني في عشتي ودي كلها كارتين وحاجات ليي! هتنام فيهم!
تفيده: حط يلا وانت ساكت 
رحمه: ههه احسن احسن البس 
سمير: مش رحماني ول وانتي سنجل بائس عانس ول انتي متجوزه يا شيخه اتقي الله 
رحمه: ولاه هكرشك من هنا اتلم 
خالتو: الف الف مبرووك يا حبيبتي لولولولوي 
رحمه: خالتو الصووت الصوت مش كده 
اسراء: حد يلحقني واحد غطس مني تحت مش عرفه اجيبه 
رحمه بجري عليها : اسراااءءء عااااا 
اسراء: ونبي جبيلي الود الي غطس تحت ده عشان هنتحر قريب ومحدش يتكلم معايا عشان هعيط 
رحمه: طب اوي يختي اوعي وجاين في اتوبيس، ريحين رحله! 
اسراء: وشغلنا مهرجانات عرفه بتاع كل يوم بيفوت ويمشي وخبرنها يا بوووي 
رحمه: طب اوي من هنا لبطحك في حاجه علي نفوخك
كرم: خالتو ساعديني!!
رحمه بخضه: يلهووي حبيب خالتك ده الود غاطس فعلا!
"يقومون بضحك جميعا"

"في داخل"
شاديه: اهلا اهلا البيت نور والله 
تفيده: مكنش في لزوم غداء وكده بجد تعبناكي 
شاديه: ولا تعب ول حاجه وبعدين رحمه الي عملت كل حاجه ومخلتنيش اساعدها خالص ما شاء الله 

ابتسمت ماما وبصتلي وحركت راسها بفرحه، انها اطمنت اطمنت اني روحت لعيله فعلا كويسه،وقلبها ارتاح وانا كنت حسه اني وسط عيله حنينه زي عالتي بظبط ويمكن ده الي مخليني احس بالامان. 

"بعد تناول الطعام والجلوس" 
رحمه: كريم جبلي كوبايه شاي دي 
كرم: انا مش كريم انا كرم 
رحمه: كرم حبيبي جبلي كوبايه شاي دي 
كريم: انا مش كرم انا كريم 
رحمه: امشو يا ولاد الجزمه من هنا يلا! 
اسراء: ههه تربيتي 
رحمه: اسكتي عشان هطق منك وربنا يبنتي داده دودي اي الي تتوحمي عليها وتسميهم كده، انتي حوله! 
اسراء: طب والله جامد، هو عبود جوزي مكنش موافق بس اقنعته هيهي 
رحمه: عبود علي الحدود ول علي خط سينا هاهاها 
اسراء:....... 
رحمه: اني اسف 

"ينظرون حولهم يجدون الجميع يضحك عليهم فيضحكون ايضا" 

مازن: سلام عليكم 
"ينظرون الجميع له بتوتر وسكوت ما عدا اسراء" 
اسراء: الله اخو العريس، تعالي تعالي يا قمر 
رحمه: احم اسراء 
اسراء: تصدقي طلع حلو يا بت، قولي بقي اخوك فين ومش نزل سلام علينا لي هو اه صغير بس لازم يحترم الاكبر منه 
مازن:؟؟!! 
رحمه بخضه: حسبي الله! 
اسراء: تخيلي اشوفه جمبك كده يا رحمه هموت ضحك وهو اصغر واقصر منك كده هههه مش قادره متطلع تنادي ونبي 
مازن: احم مش عارف اجبهالك ازاي بس انا العريس!
اسراء: هو.... اي! 
سمير: ههههه خلاااص بطني مش قادر هموت ههه 
تفيده: يخيبك يا اسراء موتيني 
عامر: ربنا يخليكي يا بنتي ضحكتيني 
شاديه وخالتو :هههه
اسراء: انا شكلي ضحك عليا و جاين تحفلو عليا هنا والله لاخد عيالي وروح بقي الغو رحلتشي 
رحمه: احنا نلغيكي من علي الخريطه نفسها عشان نرتاح يا مهزقه 
مازن: تشرفت بحضرتك يا استاذه اسراء 
اسراء: استاذه مين بقي اسكت 
مازن: ههه 
رافت: اهلا اهلا اهلا بنسايب اتاخرنا معلش 
خالد: السلام عليكم 
شاديه: تعالو يلا احطلكو اكل 
رافت: لاء خلاص كلنا، الحمد لله اننا لحقناهم 
شاديه: طيب هعمل شاى 
رافت: ازيك يا عامر عامل اي 
عامر: بخير يا صحبي وانت 

قاعدنا كلنا وهزارنا وتكلمنا وكان يوم حقيقي قمر، كنت مركزه معاه كان هادي جدا وبيتكلم مره كل تلات ساعات لما حد يساله، ولما دخلو كان ببص لساعه كل خمس دقايق وكأن الكرسي بقرصه عشان يقوم، هو في اي لكل ده!.

سمير: عايز حاجه يا صحبي 
رحمه: مشفش وشك هنا تاني 
سمير بشد منخرها: بطلي رخاامه مره يا بت 
رحمه بشد شعره: امشي يلا من هنا 
تفيده: بس يا ولاد الهبله انتو لسه عيال ول اي، تعالي اما سلم عليكي قبل ما امشي 
رحمه بعناقها وتحدث: متقلقش عليا، كلو هيعدي انا مبسوطه هنا وهاخد علي الوضع قريب 
تفيده: لو عوزتي حاجه رني عليا 
رحمه: بعد المخزون الشتوي الي انتي جيباه ده انا زي الفل 
تفيده: هبله هههه 
_________
رحمه: هييح، باي يا اخره صبري 
اسراء: اي الناس القمر دي يا بت الي تحدفتي عليهم، الجينات الورثيه عندهم بتنقط عسل، هتخلفي عيال قاادره 
رحمه: احيييه علي دماغك يني بت متتلمي يا بت 
اسراء بمعانقتها : هههه كويسه يا حوم 
رحمه: لسه عندي فضول اعرف السوال ده 
اسراء: هحدف عليكي عيالي اسبوع عشان تفكري بسرعه 
رحمه: لاء! عيالك لاء! اوتكلي علي الله 
اسراء: اختي اوووي 
رحمه: هههه ابقي جبيهم يقضي معايا يوم وروحي انتي وعبده قاضع يوم كده اهو تشمو نفسكو لتنتحرو حاجه من دول. 
رحمه: شالله يخليكي يا رب يا اوختشي 
رحمه: ههه 
________
رحمه: فين بوسة خالتو 
كريم وكرم: لما تعرفينا من بعض هنقلك 
رحمه بشد اذنيهم: انتو هبل ول اي انا الي مربياكو ياض انت وهو ، خدو هنا 
"يقومون بجري فتجري خلفهم وتقبلهم ببتسامه"
رحمه: ابقو تعالو اقعدو مع خالتو يوم اوكشن 
كريم وكرم: هييي اوكشن 
رحمه: هههه 

مشيوا كلهم وطلعنا انا وهو فوق، وهو دخل قبلي فبقفل الباب وبلف كده القي واقف زي الحيطه كده وروحت طخ خبطه فيه ورجعه مكاني تاني 

رحمه بلمس جبهتها : اييي، اي يا عم خضتني!
مازن: هو الود السمج الي كان قاعد ده كان بهزر معاكي كده ازاي قدام البوابه ومسكه شعره لي ان شاء الله، انتي بتستهبلي  
رحمه: نعم!

يتبع......

لمتابعة البارت السابع اضغط هنا

reaction:

تعليقات