القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية ولاد العم الفصل السادس 6 بقلم ندى محمود

  رواية ولاد العم البارت السادس 6 بقلم ندى محمود عبر كوكب الروايات 

رواية ولاد العم - كاملة بقلم ندى محمود

رواية ولاد العم الفصل السادس 6

عمر / حاضر يا جدي
محمد الهواري / اتفضل اطلع ورايا

في جناح همسة

كانت جالسة حزينة كعادتها وقاطعها صوت الباب همت سريعا وارتدت الاسدال واذنت لهم بالدخول
محمد الهواري / عاملة ايه دلوقتي يا بنتي
همسة بابتسامة / الحمدلله انت كويس دلوقتي
محمد الهواري / متقلقيش يا حببتي عليا . واكمل بجديه / عمر جاي يعتذرلك يا همسة
همسة / لأ عادي مش مشكلة
عمر باندفاع / اهيه قالت مش مشكلة يلا عن اذنكم
محمد الهواري / استني عندك انا قولت كلمة ومش هرجع فيها اتفضل اتأسفلها وشوف بقي هتتقبل ولا لأ
عمر بغضب ولكن اخفي ذلك / انا اسف
همسة بابتسامة انتصار / وانا متقبلة اسفك
عمر / حاجة تانية المفروض اعملها
محمد الهواري / اتفضل علي شغلك
...محمد الهواري / لو عملك حاجة ابقي قوليلي
همسة / حاضر يا جدي
وغادروا هما الاثنان بينما جلست همسة وهي علي وجهها ابتسامة الانتصار فصحيح الذي يحدث ليس قليل ......

في جناح الهواري

..... مش قادر اخد نفسي..... يا اشرف .... يا سامر ..... اشهد ان لا إله الا الله ..... .اشهد ان محمدا ....رسول الله ......اشهد ان لا إله إلا الله ... واشهد ان .. محمدا ... رسول ..... الله ....................

في الجامعة

عندنا محاضرات ايه النهاردة تاني / قالتها مي
سيلين / عندنا الدكتور مراد
مي / طيب يلا نطلع
في القاعة
دخلوا هما الثلاثة بينما دخل خلفهم مراد
بدأ مراد في الشرح بينما لفت انتباهه مي
مراد / انتي يا أنسة
مي / انا
مراد / ايوة اه انتي جديدة معانا
مي / ايوة اه
مراد / طيب انتي في حاجات كتيرة فاتتك
مي / لأ ما انا أخدتها من صحابي
مراد / طيب ماشي اتفضلي

بعد مرور ساعات

في القصر

دخل عليه احدي الخدم

استاذ محمد ..... استاذ محمد ...... لأ .....
وذهبت سريعا إليهم واخبرتهم

بعد مرور ساعات كان الجميع منتظر الطبيب

اشرف / خير يا دكتور
الدكتور / للأسف .... البقاء لله
فاقوا جميعا علي صراخ همسة
لااااااا...............لااااااا......... ياجدو ........ حرام عليكم ....
صباح ببكاء / اهدي يا همسة اهدي
راح يا طنط .. راح .... اللي كان حنين عليا اللي بيجبلي حقي ...... راح .....
اشرف / اهدي يا همسة ادعيلة يا حببتي
وكان الجميع منهار بطريقة لا تذكر ابدا

احنا هندفنه امتا / قالها عمر بحزن
اشرف / هنصلي عليه الظهر وندفنه
..........نهله / ايوة بقي المهم الشركات هنعمل فيها ايه
سامر باندفاع قام بصفعها امام الجميع قائلا / انتي ايه يا شيخة .....ايه ..... ابويا ميت وانتي بتقولي الشركات
نهلة / انت بتضربني علشان ابوك
سامر / ماله ابويا .... ماله ...احسن من عشرة زيك
اشرف متدخلا / خلاص يا جماعة مش وقته

ذهب ..... ذهب الذي يدافع عني ..... ذهب .... ذهب الذي كان يحميني .... ذهب الذي ....كانت كلمته عادله .... لم اكن اعتبره جدي ...... لا ..... اعتبره والدي ...... بعد فراقهما .....
والآن لم يعد لي احد في الدنيا ... سوا الله ..... اللهم اغفرله .... وارحمه .... واسكنه فسيح جناتك ......

بعد مرور شهر عل وفاته

كان من يخطط للشر.... وكان من يخطط للمستقبل ....وكان من تاركها إلي الله .....

كان اشرف وعمر وسامر وبالتأكيد نهلة وعلي واحمد يجلسون في القصر وامامهم المحامي

المحامي / معلش مش هقدر اتكلم غير بوجود البنات
عمر / ليه يعني
المحامي / لإن في حاجات مهمة تخصهم
اشرف / اطلعي اندهيلهم يا فاطمة
الخادمة (فاطمة) / امرك يا بيه

بعد مرور دقائق

عمر / اظن كلنا اتجمعنا اتفضل
المحامي / تمام .... الوصيه بتقول ... ان الشركات وكل ما يملك محمد الهواري ... تتقسم بالشرع ... يعني الكل هياخد نصيبه الشرعي .... ده اولا ... اما ثانيا .... كتب محمد الهواري في الوصيه ايضا .... إن .... يتم الزواج من احفاده لبعض ...... بمعني .... إن .... الاستاذ عمر للأنسة همسة ..... والاستاذ علي للأنسة شمس ..... والاستاذ احمد للأنسة سيلين .......
نزل هذا الخبر كصاعقة علي الجميع باستثناء نهلة التي كانت سعيدة واحمد وسيلين الذين كادوا ان يطيروا من الفرحة وأما الباقي ... لا ............

همسة باندفاع / وأنا مش موافقة
صباح / اهدي بس يابنتي
همسة بصوت عالي / يعني انتم منقتوليش غير ده ...
قام عمر بغضب قائلا / ياسلام ياختي .. ماله ده
همسة / انا مش موافقة علي الموضوع ده
عمر بتحدي / بس أنا موافق
همسة / وانا مش موافقة ايه هتعمل ايه
اشرف / مينفعش يا همسة لازم الكل يوافق
همسة بدموع / بس انا مش عايزاه
عمر باندفاع / يعني انا اللي عايزك
سامر / خلاص ياولاد

احمد بصوت منخفض لسيلين / عارفة ايه احلي حاجة في الموضوع ده كله
سيلين / أيوة عارفة
احمد / هيولعوا في بعض دلوقتي
سيلين بمزاح / خلصانة بشياكة ....
وضحكوا سويا

بينما كانت شمس دموعها تنزل بغزارة لأنها تعلم اذا عارضت فأقرب الاشخاص يمنعوها عن ذلك.......

بينما ايضا علي الذي رافض هذه الفكرة ولكن ماباليد حيلة

نهلة / احلي حاجة ان احنا في الآخر مطلعناش بالمولد بلا حمص.
سامر / هتبطلي حقد امتي بقا
نهلة / حقد ايه ده ديه الحاجة الوحيدة اللي ابوك عملها صح
سامر بغضب / اصبري عليا يا نهلة بس الايام ديه تعدي علي خير و بعدين حسابك معايا انا .....

بعد مرور ثلاث ايام

بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير ..
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير..
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير ..

لولولولولولولولولولولي

الف مبروك يا حبايب قلبي / قالتها صباح بفرح
همسة بدموع / الله يبارك فيكي

احمد / الف مبروك يا حببتي
سيلين بفرحة/ الله يبارك فيك ...

بينما كان كل من شمس وعلي صامتين ينظرون إلي بعضهما نظرات غير مفهومة ......
بينما كانت نهلة تطير من الفرحة ولكن هل الفرحة ستدوم ...

عمر / ايه مش طايقاني للدرجاتي
همسة / واكتر يا عمر ....
عمر / تمام ماشي ..

في صباح يوم جديد مبهج علي اشخاص وعلي الاخرون لا.

كان الجميع مجتمع علي مائدة الطعام ولكن لا يوجد احد يترأسها فهو مكان عزيز لا يحل مكانه احد ....

اشرف / اومال علي كدة هتكملوا الجامعة ولا
احمد / ايوة طبعا الدراسة حاجة وده حاجة
اشرف / وانت يا علي
علي / اللي هي تشوفه عايزة تمام مش عايزة براحتها
شمس / انا هكمل
علي / علي راحتك
نهلة وهي تنوي علي شئ / وانتي يا همسة ...
همسة /هك وقاطعها عمر / لأ همسة مش هتكمل خلاص كدة
همسة / ازاي يعني .. لأ انا عايزة اكمل
عمر / وأنا مش موافق مقبلش ان مراتي تنزل تشتغل
اشرف / وليه يابني ماتسيبها تشتغل
عمر / واللهي انا حر
همسة / لأ مش حر انا عايزة اشتغل وده قراري.
نظر إليها عمر نظرة غضب فكيف تعرضه علي شئ سترين ايام ......
بينما نهضت همسة إلي الاعلي وذهب خلفها عمر
يالك من يوم .......
علي / انا شبعت
شمس / وانا كمان
وصعدوا هما الاثنان ايضا إلي الاعلي بينما ذهب احمد وسيلين إلي الحديقة

في جناح همسة وعمر

بعد ان اغلقوا الباب امسكها من معصمها بقوة قائلا / انتي ازاي تعصي كلامي اودامهم
همسة / انت عارف اني عايزة اشتغل اشمعنا لما كان.جدو عايش كنت عايزني انزل يإما هترفد
عمر / واللهي انا كنت بعاندك اصل محناش شغالين تحت مزاج سعاتك وانا قولت مافيش يعني مافيش
همسة وقد احست بألم من يدها / طيب ممكن تسيب ايدي
ترك عمر يدها قائلا / ياريت اللي حصل ميتكررش تاني
همسة / علي فكرة انا مابخفش منك
عمر بغضب / واللهي . وقام بصفعها علي وجهها مما سقطت علي الارض /ايه كدة خوفتي
همسة ببكاء / انت انسان زباله
امسك عمر شعرها قائلا / كلمة تانية وهتشوفي مني وش هيزعلك فاهمة
وقام بمغادرة الغرفة

في جناح علي وشمس

دخل علي الحمام ليتوضأ وخرج منه وفرش السجادة بينما سمع صوتها قائلا / هو انت هتصلي
علي / انتي شيفة ايه
شمس / ممكن اصلي معاك
علي بابتسامة / طيب روحي اتوضي وانا مستنيكي
شمس بابتسامة / ماشي
بينما علي توقع ان سيوجد حياة بينهما

بينما عند المرحان
اتبع الفصل السابع 7 اضغط هنا 
reaction:

تعليقات