القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية ولاد العم الفصل الثالث 3 بقلم ندى محمود

رواية ولاد العم البارت الثالث 3 بقلم ندى محمود عبر كوكب الروايات 

رواية ولاد العم - كاملة بقلم ندى محمود

رواية ولاد العم الفصل الثالث 3

في غرفة همسة

كان الجميع مجتمع حولها منهم من يبكي ومنهم من سعيد

محمد الهواري / خير يا دكتور
الدكتور / هي اتعرضت لضغط نتيجة شغل فهي عايزة راحة
محمد الهواري/ ماشي شكرا
الدكتور / العفو
محمد الهواري / وصله يا احمد
احمد / اتفضل
همسة وهي بدأت ان تفوق / ااااه .. ااااه دماغي .... مش قادرة
صباح / حمدلله علي سلمتك يا ضنايا كدة تقلقينا عليكي
نهلة / هي بس بتستعبط
سامر وقد ضربها في ذراعها / اسكتي ... اسكتي .. متفتحيش بؤك ...
محمد الهواري / حمدلله علي سلامتك يا همسة
همسة بصوت متعب / الله يسلمك يا جدو
عمر / ماكفاية دلع بقا وقومي
محمد الهواري بصوت حاد / عمر .... تعالي علي مكتبي
وغادر الغرفة بينما نظر عمر لها نظرة غضب وهبط الي الاسفل

في المكتب

دخل عمر إلي المكتب بعد ان اذن له بالدخول

محمد الهواري / ممكن اعرف ايه اللي حصل
عمر بارتباك / ححصل ايه يعني
محمد الهواري بحدة / عممممر لو اللي حصل انهاردة اتكرر تاني متلومش اللا نفسك مفهوم
نظر له عمر وكاد ان يتكلم ولكن تكلم محمد الهواري قائلا / مفهووووم
عمر بارتباك / مفهوم يا جدي ... مفهوم
فأشار له بالخروج وبالفعل خرج عمر من المكتب متجها إلي الجناح الخاص به

في اليوم التالي ......

استيقظت همسة من نومها متأخرا وهذه غير عادتها ادت فريضتها وبدلت ثيابها إلي فستان طويل من الوراء وقصير من الامام لونه احمر في اسود وبه طرحة حمراء فكانت جميلة مثل الملاك هبطت إلي الاسفل

همسة / السلام عليكم
الجميع / وعليكم السلام
اشرف / تعالي يا حببتي افطري
همسة / لا شكرا يا بابا انا هفطر في المكتب
محمد الهواري / متروحيش يا حببتي لو انتي تعبانة
همسة / لا يا حبيبي انا كويسة
محمد الهواري بابتسامة / ربنا يوفقك يارب .. علي فكرة انتي انهارده هتروحي مع السواق لإن عمر مشي كان مفكرك مش هاتيجي
همسة / ماشي شكرا يا جدو
محمد الهواري / العفو يا حببية جدو
وكانت تتابع نهلة بشر
سيلين / طيب عن اذنكم انا بقي يلا يا شمس
احمد / استنوا انا اللي هوصلكوا
سيلين / لا مش مشكلة يا احمد
احمد / لأ يلا عن اذنكم
الجميع / اتفضلوا

في الشركة
عندما وصلت همسة الي الشركة ذهبت إلي مكتبها

في مكتب عمر

علي / إلحق ديه همسة اجت
عمر / بتتكلم بجد
علي / ايوة واللهي ......بص انا مش بقولك علشان تروحلها انا بنبهك مش اكتر
عمر / ماشي يا علي روح انت
علي / ماشي
وذهب علي بينما ذهب عمر إلي مكتب همسة

في العربية

احمد وهو يتكلم بصوت منخفض لسيلين / لو عرفت انك وقفتي مع حد هيبقا نهارك مش فايت
سيلين / علي فكرة انا مش هقف مع حد وبطل بقي طريقتك ديه قول بقي انك موصلني علشان كدة
احمد وهو علي وضعه / ايوة طبعا اومال علشان جمال عيونك
سيلين / مالها عيوني يعني ننننننننننن
احمد / ننننننن ده انتي باردة
سيلين / واللهي ما في ابرد منك
وكانت تتابعهم شمس بضحك
احمد / احم هو انتي سمعتي
شمس بضحك / غصب عني واللهي
احمد بضحك / علي راحتك

في المكتب

كانت همسة تتابع عملها بذمة وجمبها وجبتها (الافطار )
عمر / ايدة هي القمورة جت
همسة لم تتظر له وتابعت عملها
عمر / ااااه ده كدة في حاجة .. علي فكرة يا بشمهندسة انا مبحبش اتكلم ومحدش يرد عليا
همسة بغضب / نعم ... افندم .... عايز ايه
عمر / مافيش بس انا كنت بسأل عن سبب مجيئك
همسة / وهو فيها حاجة
عمر / ابدا انا كنت مفكر ان سبب امبارح مكنتيش هتيحي
همسة / واللهي انا حرة
عمر / ماشي ...
همسة نظرت له وقالت / افهم ان ده تهديد يعني ولا مش فاهمة
عمر / لا انا مبهددش . وكمل بضحك / انا بعمل علي طول
واتجه نحيتها قائلا / وياريت اللي حصل ميروحش يتقال هناك مفهوم
وغادر المكتب
همسة / بارد
فتح عمر في هذه اللحظه
عمر / سمعتك علي فكره هاه .. سمعتك
واغلق الباب

بعد مرور عدة دقائق

في الجامعه

مراد / انسة سيلين انا وقبل ان يكمل قاطعته سيلين
/ استاذ مراد بعد اذنك ابعد عني زي ما حضرت شوفت
امبارح اللي حصل
مراد / انا واللهي كنت جاي اتأسفلك
سيلين / وأنا قبلت اسفك
مراد / ماشي شكرا
سيلين / العفو

بعد مرور عدة ساعات

في الشركة

دلفت السكرتيرة إلي الداخل وهي تدعي نور

نور / استاذ عمر عندنا اجتماع انهارده مع شركة .........
عمر / اه تمام ماشي روحي انتي وانا جاي دلوقتي
نور / ماشي عن اذنكم
عمر / اتفضلي
وذهبت نور إلي الخارج
عمر / يلا يا علي
علي / .........
عمر / علي
علي/ .......
عمر قد امسك كوب المياه وقام رميها عليه
علي / ايه يا عم انت
عمر / بقالي ساعة بنده عليك وانت ولا هنا
علي / معلش
عمر بخبث / سرحان في مين ... هاه
علي / وانت مالك يا عم
عمر / طالما انت عايزها روح قول لجدك واخطبها
علي / تفتكر هيرضي
عمر / ان شاء الله يلا
علي / يلا

في غرفة الاجتماعات

دخل علي وخلفه عمر إلي المكتب

علي / ايده استني
عمر /في ايه
علي / احم .... ما بلاش
عمر / يا عم يلا
اتجه عمر إلي الكرسي وجلس عليه فكانت امامه فتاه
عمر بصدمه / انتي
شيري بدلع / ايوة انا ايه مش هتسلم
عمر / هو انتي تبع الشركة
شيري بدلع / ايوة ...... ازيك
عمر بصدمه / الحمدلله
علي وهو يحاول يخفف / طيب يلا يا جماعة نبدأ
شيري / يلا

بعد الانتهاء من الاجتماع

شيري / عايزين بقا نبقي نشوفكم تاني
علي / ان شاء الله
شيري / طيب يلا بقا باي علشان جوزي مستنيني تحت يلا بايباي
علي / سلام
وكل هذا وعمر مصدوم من هذه المقابلة وذهب إلي مكتبه

يا من هذه المقابله فأعادت القديم وفتحت جروح فالأن نتألم ونتألم ونتألم .......................

علي / اهدي يا عمر .. اهدي
عمر / مش قادر .. مش قادر ... انا ما صدقت نسيت يا علي
علي / معلش يا عمر جمد قلبك متخليش اللي حصل يأثر عليك
عمر بحزن / وهو اللي حصل ده قليل
علي بإيمان / لأ . عارف واللهي . ان اللي حصل ده مش قليل بس معلش اهدي .. ياسيدي لو عايز نلغي الصفقة ديه
نلغيها
عمر / ازاي يعني يا علي ازاي نخسر الشركة علشانها ولما بقا جدك يسأل هنقوله ليه ده متابع الكبيرة والصغيرة في للشركة
علي / طيب قول لنفسك يا عمر.. اهدي كدة وصلي علي النبي ..
عمر / وعليه افضل الصلاة والسلام
علي / انا هقوم علشان ورايا ورق هخلصه
عمر / ماشي يا علي روح انت
علي / ماشي يا ابن عمي
وذهب علي إلي الخارج بينما عمر يتألم من كل لحظة قديمة

فلاش باك

عمر / خلاص يا حببتي معتش غير اسبوع ونعمل الفرح
شيري / أيوة اه بجد مش مصدقة نفسي
عمر / ايه مالك مش مبسوطة ولا ايه
شيري / انا .. لا ابدا .. انا بس مبقدرش اعبر عن الفرحة .. ياه اخيرا
عمر بفرحة / ايوة اه خلاص استني نطلب حاجة نشربها
ونادي علي الجرسون
عمر / عايزين اتنين مانجا
الجرسون / حاجة تانية يا فندم
عمر / لا كدة خلاص
الجرسون / تحت امرك يا فندم
وذهب الجرسون
بينما جاءت مسج علي موبايل شيري
امسكت شيري الهاتف وردت علي الرسالة واغلقته فورا
عمر / مين اللي بعتلك
شيري بارتباك / هاه ابدا .. مافيش ......
عمر / لأ هاتي اشوف مين
شيري / في ايه يا عمر ... مافيش حاجة يعني
امسك عمر الهاتف وقرأ الرسايل
شيري / خلاص يا حبيبي انا هتجوزه وهناخد الفلوس وهنسافر انا وانت
الشاب / أيوة بقا هي ديه شيري اللي اعرفها
شيري / اومال
وكأن دلو ماء ساقع انسكب عليه
عمر / هو مين الواد ده
شيري بارتباك / معرفش
عمر وقد امسك المسدس ولكن اخفاه لأنه في مكان عام وقال
/ هتقولي مين ولا هتلاقي طلقة من ديه في نافوخك
شيري / لأ خلاص خلاص هقول .. ده ... ده ... زين صاحبك
عمر بصدمه / ايه ... انتي كدابة
شيري / لأ مش كدابة هات الموبايل واتصلك بيه
وبالفعل امسكت الهاتف واتصلت بالرقم وكان صوته .. نعم صوته .. صوت اعز الاصدقاء لديه ...

فلاش باك

امسك عمر الهاتف وذهب الي خارج الشركة

بعد عدة دقائق

في مكتب همسة

همسة / انا كدة خلصت ياريت بقي ميكونش سي زفت دع برة
وعدت امام مكتبه وحمدة ربها انه لم يوجد
وذهبت إلي خارج الشركة
سمعت صوت زمار للعربية
همسة/ باباااي هو مش كان مشي
واتجهت وركبت معه

في الجامعة

بعد الانتهاء من المحاضرات

سيلين / يلا يابنتي
شمس/ هو احمد هيوصلنا
سيلين / معرفش بس ممكن تلاقيه
وذهبوا إلي الخارج ورأت سيارة احمد وركبت العربيه معه

في العربية

احمد بصوت منخفض / كلمك
سيلين بارتباك / لا .. مكملنيش
احمد / ماشي

في العربية عند همسة

همسة وهي تنظر إلي عمر باستغراب انه لم يتمكلم

همسة / احم .. مالك
عمر وهو ينظر لها / وانتي مالك
همسة / احسن بردو
واستدارت وجهها للناحية الاخري

في القصر

كان الجميع مجتمع في الصالة

محمد الهواري وهو يوجه كلامه لهمسة / عمر عملك حاجة يا همسة
همسة بارتباك / لأ يا جدي
محمد الهواري / متأكدة
همسة / ايوة يا جدي
علي / معلش يا جدي انا عايز حضرتك في موضوع كدة
محمد الهواري / ماشي يا علي تعالي علي المكتب
احمد بندفاع / وانا كمان
محمد الهواري بضحك / ماشي لما يخلص ابقا ادخل بعديه
نهلة / وهو انت عايزه في ايه
نظر لها محمد الهواري بأرف وغادر 
اتبع الفصل الفصل الرابع 4 اضغط هنا 
reaction:

تعليقات