القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية ولاد العم الفصل الثانى 2 بقلم ندى محمود

رواية ولاد العم البارت الثانى 2 بقلم ندى محمود عبر كوكب الروايات 

رواية ولاد العم - كاملة بقلم ندى محمود

رواية ولاد العم الفصل الثانى 2

في صباح يوم جديد

استيقظت همسة من نومها بسعادة غامرة ونشاط ذهبت إلي الحمام وتوضأت وأدت فريضتها وبدلت ثيابها وخرجت من الغرفة قابلتها سيلين
سيلين / ايه مستعدة لأول يوم شغل
همسة/ ربنا يسهل
سيلين / ربنا معاكي يلا علشان ننزل
همسة / يلا

كان الجميع مجتمع علي مائدة الطعام
همسة / صباح الخير
الجميع / صباح النور
صباح / ايه الجمال ده يا قلبي
همسة / ده جمالك انتي يا صبوحة
صباح بضحكة / طيب اقعدي يا ختي اقعدي
بدؤا في تناول الطعام
عمر / انا خلصت اكل هقوم بقا ياجدي اروح الشغل
محمد الهواري / طيب استني خد معاك همسة
همسة / لا يا جدي مش مشكلة هبقا اروح انا
محمد الهواري بحدة / لا يا حببتي روحي معاه
عمر / مش فاهم ايه لازمتها اصلا نزولك يا ست همسه
همسة كادت ان تتكلم ففاطعها صوت
محمد الهواري بحدة / ملكش دعوة يا عمر يلا يا همسة
همسة باستسلام / امرك يا جدي هطلع بس اجيب الشنطة واجي
وكل هذا وسط غضب عمر
احمد / بقولك يا جدي انا عايز افاتحك في موضوع
.. ونظر إلي سيلين وسط خجلها
محمد الهواري بفهم / ماشي لما تبقي ترجع من الشغل نبقا نتكلم
احمد / طيب استأذن انا يلا يا علي
علي / استني يابني باكل
احمد / يلا يا مفجوع
علي / ياباي يلا
وذهبوا إلي الشركة بينما البنات ذهبوا إلي الجامعة

في العربية

كان يقود عمر بسرعة جنونية
همسة / هو انت ممكن تهدي السرعة
عمر بحدة / انتي تسكتي خالص
همسة بحدة / هو انت بتعمل كدة ليه
عمر وقد اوقف السيارة بغضب وقال / اصل يا ست هانم مفيش داعي انك تنزلي تشتغلي محناش واللهي حرمينك من حاجة
همسة / وانت مالك انا عايزة انزل اشتغل انا حرة وطالما جدو موافق يبقي خلاص
عمر بخبث / ماشي يا همسة ... ماشي .... انتي اللي اختارتي
وقاد العربية وتوجهوا إلي الشركة

في الجامعه

كانت تجلس كل من شمس وسيلين واصدقائهم

مراد / احم انسه سيلين
إلتفتت له سيلين وقالت / ايدة ازيك يا دكتور
مراد / الحمدلله كنت عايز حضرتك بس في حاجة
سيلين / اتفضل
مراد / لا انا عايزك بس بعيد عنهم
سيلين / تمام
وابتعدت عنهم قليلا وقالت بابتسامة / اتفضل
مراد / انا معجب بحضرتك و قبل ان يكمل كلامه قاطعته ضربة قوية علي وجهه مما ادي إلي سقوطه علي الارض
احمد / ديه بس علشان فكرت تتكلم مع الانسة سيلين وقسما بالله لو لقيتك واقف معاها لأكون مسحك من علي وش الارض
مراد بألم / هو انت تقربلها ايه
احمد بسخرية / اقربلها اية ... اقربلها اني جوزها
وامسك يد سيلين بغضب وذهب إلي العربية وسط صدمات الجميع .....

في الشركة

دخلوا إلي الشركة هما الإثنان ممسكا بيدها بقوة
ووقف العاملين احتراما له. ...

همسة بصوت خافض ممزوج بألم / ممكن تسيب ايدي شوية انت بتوجعني علي فكرة
نظر لها عمر نظرة اخرستها
بينما قالت بصوت منخفض لنفسها / مش عارفة انا كان مالي ومال الشغل مش عارفة
فسمع عمر هذه الكلمات وضحك بسخرية
إلي ان وصلوا إلي المكتب
اتفضلي المكتب بتاعك اهوه حسك عينك القيكي برة فاهمة / قالها عمر بحدة
همسة بغضب / انا مش فاهمة انت بتعمل كدة ليه
عمر / كلامنا مش هنا يابنت عمي كلامنا في القصر
همسة بغضب / يابااااي عليك افففف
عمر بخبث / ماشي .. ماشي ... علي راحتك عل الاخر
وتركها وذهب إلي مكتبه بينما هي تنهدت بغضب وبدأت في اجراء عملها

في العربية عند سيلين و احمد

سيلين بغضب / انا ممكن افهم انت ايه الكلام اللي انت قولته ده وبعدين مراتك مين هاه انا مش مرات حد
احمد بحدة وصوت عالي / انتي المفروض تخرسي خالص انتي اصلا مش مسموحلك تتكلمي وانتي ازاي يا هانم تسمحيله يتكلم معاكي
سيلين / هو انت اصلا اعتطله فرصة انه يتكلم ده كان لسة بيتكلم اومت انت ضربه
احمد بحدة/ انتي عايزاني اسمع الكلام ده كله واسكت صح
سيلين / انا اصلا كنت ههعرف ارد عليه وبعدين انت اصلا جيت امتي
احمد / واللهي انا كنت في مكان قريب من هنا فقولت اعدي عليكم اشوفكم .. واكمل يسخرية / بس من الواضح ان الاستاذة مكانتش فاضيه
سيلين / علي فكرة انت رخم اوي وبعدين انت سيبت شمس لوحدها
احمد / وهي يعني عيلة صغيرة هتبقي تروح لوحدها . واتكتمي خالص بقا لحد منروح واقفلي سيرة عن الموضوع علشان متخلينيش اتصرف تصرف مش هيعجبك
سيلين / اففف

في الشركة

في المكتب عند عمر

عمر / اومال هو فين الزفت احمد
علي / معرفش هو كان بيجيب ايه زمانه جاي
دخل احمد المكتب وجلس علي الكرسي المقابل علي
عمر / اومال القمور كان فين
احمد / وانت مالك حاجة متخصكش
عمر / ماشي يا خويا .. من حق لملي كل الحاجات اللي تخص الحسابات بتاعت الشهر ده والشهر اللي الجاي ووديهم عن همسة
علي / ايه.يا عم حرام عليك انت بتنتقم منها
عمر / ايوة علشان تعرف تتحداني
احمد / علي فكرة يا عمر مينفعش كدة ديه برضو بنت عمي وانا هقفلك
عمر / ملكش دعوة
احمد / ماشي علي راحتك
عمر / لملي يلا الحاجات ووديهالها
علي بتنهيدة وهو ينهض / ماشي
وخرجوا من الغرفة بينما تنهد عمر وقال ماشي يا همسة انا هعرفك تتحديني ازاي

لماذا يا عمر رافض عملها ؟لماذا ؟ هل تغار عليها ؟ ام لا ؟ ام فرض السيطرة ؟ فالبنهاية .. لا . يوجد . اجابة .....

في مكتب همسة

كانت همسة تتابع عملها بينما دخل عليها علي

علي / ازيك يا ست البنات
همسة / الحمدلله
علي / بصي هي ديه الحسابات اللي هتعمليها
همسة بصدمة / كل ده
علي / ماليش دعوة
همسة / ماشي يا عمر حاكم علي فكرة ابن عمك ده بارد
علي / ومين سمعك يا بنتي

في القصر

كانت سيلين تجلس في الحديقة وعلي ملامحها الحزن

عمر / ممكن اعرف الجميل ماله
سيلين بحزن / مافيش
عمر / مش عليا
سيلين / عجبك اللي ابن عمك بيعملوا ده
عمر / اوعي تقولي ان لما اختفي من الشركة كان عندك
سيلين / ايوة يا خويا
عمر / طيب هو عملك ايه
سيلين / قصت عليه كل شئ
عمر بضحك / متزعليش
سيلين / هو انا بحكيلك علشان تضحك
عمر بضحك / لا واللهي مش قصدي بس انتي عارفة انه بيحبك صح ولا لأ
سيلين / ايوة واللهي عارفة بس انت لو مكاني كنت زعلت
عمر / متزعليش انا هتكلم معاه ولا تزعل نفسك يا قمر
سيلين بابتسامة / ربنا يخليك ليا يا احلي اخ .. إلا من حق هي همسة عمله ايه في الشغل ومجتش معاك ليه
عمر / لأ ما انا النهاردة جمعتلها كل الحسابات وخليتها تعملهم
سيلين / حرام عليك يا عمر ليه كدة
عمر./ احسن انا اصلا مش فاهم ايه لازمة شغلها
سيلين / البت مخلصه تعليمها ومعاها شهادة بسم الله ماشاء الله اي شركة تقبلها انت بقي محشر نفسك ليه
عمر / صح ومين يشهد للعروسة
سيلين / طبعا مش هي صحبتي
عمر / ماشي يا ختي انا طالع اغير هدومي
سيلين / ماشي

في الجهه الاخري عند شمس

صعدت إلي غرفتها وبدلت ثيابها بينما ذهبت والدتها خلفها
شمس بتنهيدة / نعم
نهلة / قوليلي البت سيلين رجعت مع احمد ليه
شمس / معرفش
نهلة / لا تعرفي
شمس بغضب / لا معرفش حتي لو عارفة مش هقولك
نهلة / يابنتي ريحيني طيب
شمس / ماما بعد اذنك انا عايزة اغير هدومي
نهلة بغضب / هو انا كل اما اقولك علي حاجة تقعدي تقوليلي اغير هدومي .. وقامت بإمساكها من شعرها وقالت / اتفضلي قولي
شمس بألم / حاضر حاضر هقول بصي هما ................ ....
نهلة / وبعدين
شمس / بس هو ده كل اللي حصل ممكن بقا تسيبي شعري
نهلة / طيب ياريت بقا تبقي تهتمي بشكلك كدة ميبقاش كل لبسك خمار وعباية خليكي شبه همسة كدة ولا سيلين
شمس / تاني يا ماما تاني انا قولتلك اني مرتاحة في اللبس ده ايه بقا اللي مدايقك
نهلة / انا مش عارفة انتي طالعة لمين روحي روحي ..
وقامت بمغادرة الغرفة بينما شمس ظلت تبكي علي حال والدتها

في الجناح الخاص بعمر

قام بتبديل ملابسه وجلس علي الاريكة وإبتسم بشر وقال / ياعيني عليكي يا همسة ههه
وقام بأخذ الهاتف واتصل علي احمد
احمد / نعم
عمر / انت فين
احمد / داخل علي القصر اهوه
عمر / هترجع تصالح اختي
احمد/ وانت من وجهة نظرك انها صح
عمر./ انت اصلا متدهاش فرصة انها تتكلم
احمد / يعني اعمل اية
عمر / تكلمها وتصالحها هتيجي تلاقيها في الجنينة
احمد بتنهيدة / ماشي يا عمر
عمر / ماشي يا سلام
احمد / سلام
وأغلق الهاتف وهبط إلي الاسفل

بعد مرور دقائق

في الحديقة

كانت سيلين جالسة كما هي شاردة
احمد / احم متزعليش مني
سيلين نظرت له وادارت وجهها عنه
احمد / بلاش الحركات ديه علشان انتي اصلا مش بتعرفي تعمليها
سيلين / عايز ايه
احمد بصوت غناء / ساااامحيييني
سيلين كملت بمرح / سامحتك عشااااان
احمد بغناء / تيراتيرااا
سيلين بغناء / في قلبك مكااااااان
احمد / تيراتيرااا.
سيلين بعبوس / عايز اي
احمد بصدمة / لاحول ولا قوة الا بالله انت عليكي عفريت يابنتي
سيلين / ايوة
احمد / خلاص بقا بطلي افورة ويلا نطلع نقعد معاهم
سيلين / ماشي
وصعدوا هما الإثنان

في صالة القصر

كان الجميع مجتمع باستثناء همسة

محمد الهواري وهو يشرب القهوة / اومال فين همسة
نظروا جميعا إلي بعضهم منهم من يعلم ومنهم من لا يعلم
محمد الهواري / ايه اتخرستوا .. وكمل بحدة / بقول فين همسة وكمل بخبث / يا عمر
عمر كاد ان يتكلم ولكن بكذب فقاطعم دخول همسة بوجهها العبوس وملامحها المتعبة
همسة / السلام عليكم
الجميع / وعليكم السلام
همسة بدموع / يرضيك كدة يا جدو اللي عمله حفيدك مرداش يخليني امشي غير لما اخلص كل الحسابات
وق وقبل ان تكمل كلامها سقطتت مغشيا عليها وذهب إليها الجميع بلهفه باستثناء نهلة التي كانت سعيدة


وبكدة انتهي البارت عايزة بقا توقعاتكم للجاي و آرائكم برضو وعايزة تفاعل
دمتم في حفظ الرحمن

اتبع الفصل الثالث 3 اضغط هنا 
reaction:

تعليقات