Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية فلتكن انت الفصل الخامس 5 بقلم ايمان شلبي

رواية فلتكن انت البارت الخامس 5 بقلم ايمان شلبي

رواية فلتكن انت كاملة

رواية فلتكن انت الفصل الخامس 5

صعد اوس ومليكه الي غرفتهم لنجد مليكه تدلف وتقف في منتصف الغرفه وتفرك يديها بتوتر اقترب منها اوس ببطئ لتبتعد هي بخوف ثارت هذه الحركه جنون اوس وغلت الدماء في عروقه فلما تبتعد هي 
اوس بحده:مليكه في اي بتبعدي لي 
مليكه بتوتر:ا اوس كنت عايزه اقولك حاجه 
قلق اوس حضر الشيطان في هذا الوقت ليهمس في اذنيه بعبارات الشك احمرت عينيه وبرزت عروقه لترتعب مليكه من هيئته تلك ليقترب منها وفي خطوه واحده لتلتصق هي بالحائط خلفها من اقترابه المفاجئ وجسده الضخم الذي لن يبين من امامه بالنسبه لمن خلفه 
اوس بهدوء عكس ما بداخله:مين اللي عمل كده 
مليكه بعدم فهم:مين ايه 
جذب اوس ذراعيها معا بقوه لترتعب هي منه :بقولك مين اللي عمل كده 
فهمت مليكه ما يرمي اليه لتسقط دموعها بقوه فها هي علمت اول عيوبه وهي الشك هذا الشيئ التي تمقته بشده 
مليكه ببكاء:انا كنت هقولك اني خايفه منك ومحتاجه شويه وقت 
تركها اوس بصدمه فماذا فعل هو ما هذا التسرع الذي يوقعه في مشاكل لا محاله سيخسر مليكه التي تبكي امامه بسبب تسرعه الغبي 
اوس بتوتر:م مليكه انا اس
مليكه وهي تقاطعه: مش متقبله اسفك يااوس نظرات الشك اللي في عنيك اهانه ليا كلامك اهانه ليا لو سمحت ابعد عني 
اقترب اوس منها اكثر لينتفض قلبها من قربه المهلك بالنسبه لها اخترقت رائحه عطره انفها لتحاول الثبات امام نظرات عينيه التي تشبه لون البحر في زرقتها 
مليكه بتوتر:ا اوس ابعد 
اوس وهو يقترب من اذنيه وانطلقت انفاسه في اذنيها لتسير قشعره في جسدها جعلها غير قادره علي الوقوف اكثر من ذلك لتستند علي الحائط كي لا تسقط:انا اسف ياملاكي 
مليكه ببكاء:انت اهنتني وشكيت فيا يااوس 
اوس بندم:يتقطع لساني لو  هنتك او جرحتك بكلمه تانيه ارجوكي سامحيني ياملاكي
مليكه :اوس بلاش تتسرع في حاجه هتخسر اللي بتحبهم زي ما بابا خسر ماما 
اوس وهو يضمها بقوه :حاضر انا اسف ممكن بقي تدخلي تاخدي شاور وتيجي عشان انا جعااان نوم 
مليكه:حاضر 
مسح اوس دموعها العالقه ليقول باسف:مليكه ارجوكي متعيطيش عياطك غالي عندي 
مليكه وهي تمسح دموعها بكفيها كالاطفال:حاضر ثم دلفت الي المرحاض لكي تنعم بشور هادئ وبعد قليل خرجت لتجد اوس التي دلف الي مرحاض اخر بالفيله قد اخذ شاور ايضا وكان يجلس امام طاوله مليئه بالطعام في انتظار مليكه ليصطدم من ملابسها فهي خرجت بمنامه قطنيه وعليها رسومات كرتونيه مثل الاطفال وترفع شعرها علي هيئه ديل حصان ذهل من ملابسها لكنها جميله في عينيه حتي وان كانت ترتدي مثلما تقولون شوال 
اوس :ملاكي يالا عشان نتعشي قبل ما ننام. 
مليكه بنوم:لا مش قادره عايزه انام 
اوس بحزم:لا هتيجي تاكلي طبعا مينفعش تنامي من غير اكل 
مليكه :يااوس والله مش قادره 
اوس:مليكه يالا 
مليكه بتذمر كالاطفال وهي تدب قدميها في الارض:يوووه بقي يااوس اوف ثم جلست لتتناول الطعام واوس يكاد ان يموت ضحكا بسبب تصرفاتها انتهوا من الطعام لتتوجه مليكه الي الفراش وكذلك اوس ولكنه استغرب ودق قلبه وتعرق جبينه ظل صدره ينزل صعودا وهبوطا عندما وجدها تضع رأسها علي صدره وتحتضن خصره بقوه 
مليكه :تعرف يااوس ان ماما مش ميته 
اوس باستغراب ولكنه وهو يضمها ايضا ويشتم رائحه خصلاتها التي تشبه رائحه الفروله قال :اومال فين 
مليكه وهي تسقط دموعها التي بللت تيشرته:معرفش 
ابعد اوس وجهها عنه ومسح دموعها برقه : طول مانا موجود مش عايز دموعك تنزل ياملاكي 
مليكه وهي تبكي:بس هي وحشتني يااوس وانا زعلانه من بابا اوي بسببه ماما سابتني ومشت 
اوس وهو يحاوط وجهها ويمسح دموعها:لي ياملاكي احكي 
استندت مليكه علي الفراش ليفعل اوس ذلك ايضا ولكنه جذب رأسها ووضعها علي صدره:احكي ياحبيبي يالا 
طوقت مليكه خصره وبدأت تحكي 
فلااااش بااك 
انا تعبت منك ومن شكك الزايد يامحروس تعبت وطاقتي خلاص
محروس بصراخ:اومال عايزاني اقولك ايه ها شايفك  بتحضني راجل غريب وعايزاني اسكت 
سوزان:تسألني قبل ما تشك الراجل ده عمي اللي مشفتهووش من 15سنه الراجل واضح من شكله انه اكبر مني لكن ازاي حضرتك تسكت تروح تديله العلقه التمام وتسحبني وراك زي الجاموسه وتفضحني في الشارع كله وتقول خاينه انا مش هسمحلك اكتر من كده فاهم مش هسمح تهيني اكتر من كده طلقني وريحني من القرف ده 
محروس وهو يصفعها :اخرسي انتي فاهمه كلمه طلاق متجيش علي لسانك مره تانيه 
سوزان ببكاء:انا بكرهك يامحروس بكرهك علي قد ما كنت بحبك 
محروس بوجع:بتكرهيني ياسوزان 
سوزان:ايوا بكرهك ومتقوليش بحبك ومقدرش اعيش من غيرك زي كل مره اللي بيحب بيثق وانت دايما شاكك فيا 
محروس:طيب ياسوزان انا مش هطلقك واعلي ما في خيلك اركبيه ثم تركها وذهب كل ذلك وهناك فتاه في الخامسه  عشر من عمرها تقف في ركن بعيد وتبكي بقوه استمعت اليها والدتها لتشير لها بمعني اقتربي اقتربت منها مليكه لتضمها والدتها بقوه وكأنها ستفارق الحياه 
سوزان:مليكه حبيبتي خلي بالك من نفسك انا همشي لازم ماما تمشي عشان تعبت 
مليكه وهي تتشبث بها:لا والنبي ياماما متمشيش والنبي خليكي معايا ارجوكي 
سوزان:مينفعش يامليكه لازم اهرب من السجن ده ابوكي لازم يتعلم من غلطه ووعد مني ياحبيبتي هرجعلك بس متعيطيش عشان خاطري ثم قبلتها من كلتا وجنتيها  واحتضنتها بقوه 
باااااك 
مليكه وهي دموعها تغرق تيشرته :ومن ساعتها ماما مشت ومرجعتش فضلنا ندور عليها انا وبابا في كل مكان زي المجانين ملهاش اثر بابا تعب جدا في بعدها لانه كان بيحبها ومن حبه ليها كان بيغير بغباء وغيرته بتقلب لشك وهي تعبت في يوم كنت في اوضتي ونزلت اشوف بابا عشان اديله دواه لقيته نايم علي الكنبه مش بيتحرك اليوم ده معرفتش اتحرك ولا اعمل اي حاجه اتصلت بمحروس علي اساس انه اقرب صديق لبابا وفعلا جه وراح المستشفي وللاسف كان عنده جلطه وبعديها بيومين مات انا دلوقتي مش اعرف ازعل عليه ولا منه ومش عارفه ازعل من ماما عشان موفتش بوعدها ليا انها هترجع ولا ازعل عليها لانها وحشتني ونفسي انام في حضنها زي زمان ثم رفعت وجهها ودموعها تغرقه :فكرك هترجعلي يااوس
اوس وهو يمسح دموعها:وعد مني هرجعهالك ياروحي وعد مني في اقرب وقت هتتبدل دموعك لفرحه 
احتضنته مليكه بقوه وصمتت ليحتضنها هو ايضا بقوه اكبر وبعد قليل كانا يذهبان في ثبات عميق 
............................................................................
وصلت راندا الي منزلها لتطرق الباب لتفتح لها والدتها 
كوثر بدهشه:راندا اي اللي جابك مش كنتي رافضه تمشي معايا 
راندا وهي تدلف:عشان اعرف انتقم براحتي 
كوثر:انتي ناويه علي ايه ياراندا 
جلست راندا علي الاريكه لتقول بشر:ناويه علي دمارهم الاتنين 
كوثر وهي تجلس امامها:ازاي 
راندا:النهارده ولحسن حظي بعد ما كنت قاعده في اوضتي قولت اخرج اشم هوا لقيت اوس بعد ما كتبه الكتاب ماسك واحد وكان هيضربه بس سابه عشان كلام الناس الراجل ده خرج وانا خرجت وراه في الخباثه من غير ما حد يشوفني 
فلاش باااك 
لو سمحت 
محروس بغضب:ايوا 
راندا:ممكن اعرف سبب اللي حصل جوا ايه 
محروس:وانتي مالك 
راندا: مش يمكن اساعدك 
محروس:وهتستفادي ايه 
راندا بشر :هنتقم واستولي علي املاك اوس 
محروس:انتي مين 
راندا:راندا البحراوي بنت خاله اوس وكنت خطيبته وسابني بسبب الحربايه مراته 
محروس:بسبب مليكه 
راندا:ايوا انت تعرفها منين 
محروس:ميخصكيش بس كل اللي عايز اقولهولك نحط ايدينا في ايدين بعض واساعدك تاخدي املاك اوس وتدمريه وانا املاك مليكه تبقي بتاعتي لو موافقه تشتغلي معايا يبقي اتفضلي الكارت بتاعي اهو كلميني ونتقابل في(..........) سلام 
باااااك 
راندا:وانا كلمته وهشتغل معاه
كوثر بشر:بنت امك صحيح لتبتسم هاتان الافعاتان بخبث
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
reaction:

تعليقات