القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية في مهب الريح الفصل الثالث والعشرون 23- نهال مصطفي

رواية في مهب الريح الفصل الثالث والعشرون - نهال مصطفي

رواية في مهب الريح الفصل الثالث والعشرون

ونروح اولا ع المستشفي اللي فيها محمود

سلمي بعياط:يعني اي يادكتور بابا مش هيبقي كويس

الدكتور:هي فتره مؤقته بس ومع العلاج هيخف ويبقي احسن

فريده:والفتره دي اد اي يعني

الدكتور:علي حسب الجو النفسي بتاع البيت

فريده:يعني هو كويس يادكتور ويقدر يروح معانا

الدكتور:لا هيبقي معانا يومين كمان علشان نطمن عليه وبعدين نكتبلو ع خروج

سلمي:نقدر ندخل نشوفه

الدكتور:الصراحه الحاله مش مستقره اووي تقدروا تتفضلوا دلوقتي تمشوا وتيجو بالليل بعد اذنكم

فريده؛اتفضل يادكتور
ويتجه نحوها حازم

حازم بعنف:فين بتك يافريده

فريده وهي تستكمل قوتها:انت نسيت نفسك ياولد انت

حازم بشده:بقولك فين بتك

سلمي:انت ازاي تكلم ماما كده وبعدين نور هربت ومش راجعه تاني

حازم بحده:نعم انتي مجنونه يابت انتي واحده فرحها بعد اسبوع تهرب

فريده:اايوه هربت علشان ترتاح منك ومن ابوك حرام عليك سيبها في حالها بقااا كنا عايشين مرتاحين قبل ما تدخل ف حياتنا

حازم:لا بقاااا دانتي بتحلمي ولو كانت بنتك هربت زي ما بتقولي فانا هجيبها ولو كانت في بؤ السبع فااهمه بس يكون في علمك لما القاها ومش هخليها عايشه دقيقه واحدة

فريده:ده لو لقيتها اصلا ويلا من هنا اي اللي موقفك معانا

حازم:ماشي بس تعرفي رايح فين رايح اقلب الدنيا عليها واطيها وهجيبها ها سلام مؤقت يافريده

فريده:في داهيه قادر ياكريم يريحنا منك للابد
يلااااا ياسلمي نروح نغير ونجيب هدمه كويسه لابوكي يلبسها

سلمي:يلا ياماما
*****************************************************************
محمد:هاااا يانور عملتي اكل

نور:شوف الغدا باقي عليه ساعه انا عملتلك سندوتشات خفيفه كده تصبر نفسك بيهم وبعدين علشان تأكل كويس ع الغدا

محمد:وعامله فيها الشيف حسن وابداعات وحركات وتكات وفي الاخر ترسي ع سندوتشات

نور وهي تصطنع الغضب:اممممممم شكلها مش عاجباك السندوتشات هاااتها

محمد:والله ما يحصل مالها اهي حاجه اسد بيها جوعي

نور:يابني منا بقولك بلاش سندوتشات ومش تاكل حاجه غصب عنك صحتك بالدنيا

محمد:مييين دووول زي العسل كفايه من ايدك

نور:ايوه كده ناقص واحد زيك يتريق عليا وع اكلي

محمد:ما بلاش الثقه الزايده دي

نور:استني انت بس دانا هبهرك في الغدا مش شاامم الروائح

محمد:ههههههههه لا مش شااامم

نور:هات السندوتشات

محمد:ههههههههه وربنا تحفه يلا بقااا سيبني اكل السندوتشات دي بمزاج

نور:طيب ياخويا وانا اروح اكمل شغل

وذهبت نور لكي تكمل عملها

بثينه:يابنتي انتي تعبانه روحي ارتاحي واصلا ست منيره قالت تبداي من اول الاسبوع

نور:ماتخافيش عليا ياداده انا كويسه مش تعبانه ارتاحي انتي شكلك مرهقه

بثينه:لا ياحبيبتي انا بخير

نور:طيب هاتي انا هقطع السلطه

ولمست نور يديها وهي تاخد الخضار

نور:اي ده ياداده انتي سخنه ناااار

بثينه:ماتقلقيش اوووي كده شويه برد وهيروحو لحالهم

نور:لا طبعا ازاي هيروحو لحالهم استني انا هدي محمد يجيبلك من بره دوا

بثينه:لا ياحبيبتي مافيش حاجه انا هرتاح وهبقا كويسه

نور:لا ازاي انا هدي محمد يجيبلك دوا
وخرجت دون ان تنظر اجابتها وذهبت عند محمد

محمد:انتي رجعتي في كلامك ولا اي وجايه تاخدي السندوتشات

نور:لا ياغلس داده بثينه تعبانه جدا خد هاتلها الدوا ده

محمد:ياخبر هاتي الاسم طيب

نور:خد اهووو

منيره:في اي ياولاد مالكم

محمد:داده بثينه تعبانه خالص

منيره:دي كانت كويسه الصبح

نور:يلا انت يامحمد روح هات الدوا اللي عطتهولك
محمد:حاضر
منيره:دوا اي احسن تضروها

نور:متخافيش ياطنط انا كتبتلها ع مجموعه نزله وخافض للحلازمها

منيره:وانتي عرفتي منين انه الدوا ده اللي لازمها

نور:مانا نسيت اقول لحضرتك انا طالبه في كليه الطب يعني الحاجات دي عارفه اضرارها قبل فوائدها

منيره:انتي طالبه في كليه الطب؟؟؟؟؟؟؟

نور:ايوووه معلش نكمل كلام بعدين تعالي نشوف داده بثينه

منيره ومازالت في صدمتها::يلاا

وذهبو جميعا الي بثينه لكي يطمنو عليها

منيره:بصي يابثينه انتي نامي وارتاحي خالص وانا ونور هنقوم بشغل البيت

بثينه:لا ياهانم انا كويسه مافيش حاجه دي نور اللي مكبره الحكايه شويه

نور:لا ياداده انتي فعلا جسمك سخن ناااار ويلا بقاااا سيبي اللي في ايدك ده واقعدي وانا هكمل الاكل

منيره:اسمعي الكلام يابثينه يلا

بثينه:امري لله

محمد:انا جبت الدوا اهوووو

نور:هااات يامحمد يلااااا ياداده علشان خاطري كلي السندوتش ده علشان تاخدي الدوا

بثينه:ملهوش لزوم يابنتي

منيره:اسمعي الكلام ويلا كلي وخدي الدوا وقومي نامي ومتقلقيش نور شكلها شاطره اوووي وهتكمل الشغل وانا هساعدها

بثينه:حاضر ياهانم

وذهبت بثينه لكي تستريح

ونور اخذت تكمل الاكل وكادت منيره تساعدها

نور:اي ده حضرتك هتعملي اي

منيره:هساعدك يابنتي انتي تعبانه من السفر

نور:وده كلام برضو ياطنط حضرتك تتفضلي تقعدي معززه مكرمه وست الستات والاكل يجيلك لحدت عندك

منيره:بس ده تعب عليكي وانا بساعد بثينه عادي

نور:تؤتؤتؤتؤتؤتؤؤ الكلام ده كاااان زمااان اما دلوقتي انا موووجوده ومتخافيش انا نفسي حلو اوووي في الاكل

منيره:ههههه ياواثقه انتي طيب خلاص مش هعمل حاجه بس هتفرج عليكي

نور:اذا كان كده مااااشي

منيره:وهصدعك شويه ممكن

نور:يااااسلااام وانا اطول اتفضلي طبعا

منيره:انتي ازاي في كلية طب وجايه تشتغلي

نور:انا هقول لحضرتك انا اصلا طالبه في جامعه القاهره وحلمي من زماااان اني ابقاااااا دكتوره كبيره في علاج الاورام علشان افتح مستشفي في بلدنا وتكون بالمجان واساعد كل الناس وكافحت واجتهدت لحدت ما جبت مجموع كبير

منيره:تمام شكلك طموحه اوي كملي

نور:كنا عيله سعيده جدا مكونه من 4 افراد بابا وماما وانا وسلمي اختي وفجاه حياتنا كلها اتغيرت من ساعة ماابن عمي طلبني للجواز وطبعا انا كنت رافضه وهو اتهامني اتهامات كتير خلي بابا وجدي يصدقو ويجبروني ع الخطوبه

منيره:طيب وانتي ليه رافضاه

نور:اولا انا رافضه مبدا الجواز كله لانه اللي عايش علشان حلم هيتحدي المستحيل علشا يوصلو المهم والدي حط تعليمي في كفه وخطوبتي منه في الكفه التانيه

منيره:ياخبر وهو في كده

نور:ماما حاولت تمنع الجوازه دي بس ماقدرتش المهم اتخطبت لحازم واكتشفت انه بيتاجر في الممنوعات

منيره:ياااحفيظ يااااارب احفظنا وبعدين

نور:بلغت ابن عمي لكن للاسف ماعرفش يمسك عليه حاجه وطلع منها زي الشعره من العجين والخطوبه بتاعتنا استمرت سنتين ولما نزلت زياره لاهلي عمي قال لازم نجوزهم وكفايه لحدت كده تعليم

منيره:لا اله الا الله علشان كده هربتي

نور:ايوه ماما ساعدتني وعطتني فلوووس كتير ودهب وقالتلي ااجر شقه اعيش فيها واشتغل لكن للاسف كلهم اتسرقوا مني

منيره:ياضنايا يابنتي علشان كده كنتي بتلفي ع البيوت تدوري ع شغل

نور:بالظبط كده والحمد لله ربنا بيحبني وكرمني بناس طيبه زيكم

منيره:والله انتي اللي طيبه اوووي وانسانه مافيش منك ربنا يوفقك وتحققي حلمك

نور:ياااااارب

منيره:معلش يانور روحي افتحي الباب وانا هشوف بثينه حرارتها نزلت ولا لا

نور:حااااضر

وذهبت نور لكي تفتح الباب ولقت مين الطارق

نور:اهلا بحضرتك اي خدمه

يوسف:انتي مين يابنتي

نور:انا شغاله جديده هنا حضرتك مين

يوسف:انا يوسف بيه صاحب البيت ده

نور:اهلا وسهلا بحضرتك اتفضل وهعطي طنط خبر انه حضرتك وصلت

ودخل يوسف وهو في كامل دهشته واستغرابه ازاي دي شغاله
وذهبت نور لتخبر منيره
******************************************************************************************
نور:طنط منيره يوسف بيه جيه بره وعاوز حضرتك

منيره:ماشي يانور جهزي الاكل انتي علشان زمانه واقع من الجوع

نور:متقلقيش حضرتك اتفضلي

وذهبت منيره لكي تشوف يوسف واتجهت نور لكي تكمل الغدا ونروح نشوف الحديث بين منيره ويوسف كان ازاي

منيره:حمد لله علي سلامتك

يوسف:الله يسلمك بس قوليلي اي حكايه الشغاله الجديده

منيره:والله يايوسف دي بنت شكلها طيبه اوووي وبنت ناس اووي بس الظروف بقااا اللي خلتها كده

يوسف:انا اندهشت خالص لما قالتلي الشغاله لانه شكلها مش وش شغالين وكده

منيره:ياحبة عيني دي طالبه في كليه طب جامعه القاهره وهربت من اهلها علشان تكمل تعليمها

يوسف:اي هربت من اهلها لالالا يامنيره ملكيش حق تشغليها البنت دي لازم تمشي احنا مش ناقصين وجع دماغ ومشاكل

منيره:حرام عليك يايوسف البنت غلبانه وملهاش حد وبعدين لو كانت وحشه كانت اشتغلت اي شغلانه بطاله لا سمح الله لكن دي قررت تشتغل وتصرف ع نفسها

يوسف:مش عارف يامنيره بس قلبي مش مطمن

منيره:ليه بس اقولك انا هخليها تقعد معك وتتكلمو ولو حسيت انها مش مظبوطه او في حاجه وراها نمشيها

يوسف:امممم ماشي انتي قولتيلي انها في جامعه القاهره

منيره:ايوه

يوسف:خلاص حاولي اعرفيلي اسمها بالكامل وابقا اخلي منار تسأل عليها

منيره:حاضر وان شاء الله خير

يوسف:يااارب،،،يلا روحي حضري الغدا علشان نازل كمان شويه

منيره:حاضر 10 دقايق ويكون جاهز

ونسيب يوسف ومنيره ونروح نشوف الجرس اللي بيرن تحت ده ومافيش حد بيفتح

محمد.ياااااادي النيله عليا هو مافيش حد يفتح هناااا ايووووه جاااي يلي ع الباب

وفتح محمد الباب

محمد:اهلا انتي شرفتي واي الخبط ده كله صدعتيني

مريم:اومال فين الشغاله الجديده مش المفروض هي اللي تفتح

محمد:مش عارف شكلها ما سمعتش الجرس

مريم:اممممم ماسمعتش الجرس دي شكلها مهمله ومش هتعمر في البيت ده

محمد:طيب بس بس دي ع جثتي لو مشيت من هنا

مريم:امممممم شكلها الصنااره غمزت يامعلم

محمد:هبله يابت ولا عندك خال اهبل دي أكبر مني ب4 سنين ياعبيطه وبعدين انا حبيتها حب اخوووي يعني حاجه كده اللي زيك مش يفهمها

مريم:يااااسلام ليه ان شاء الله البت دي شكلها مش سهله وعملتلك سحر

محمد:سحر وبس ده كفايه البصه في عيونها تدوخ الواحد

مريم:طيب وسع كده اما ادخل اشوفها اللي دوخت محمد المنصوري

وفجأه قاطعهم صوت من الخلف

منار:يااسلام حلووه وقفة الباب دي اي ماعندكمش بيت تتكلمو فيه

مريم:اصلو ياستي امك جابت شغاله جديده

منار:نعم ليه هي بثينه مشيت

محمد:لا قاعده بس دي هتساعدها

مريم:واسكتي ياختي اخوكي الموقر من الصبح كاتب فيها قصيده شعر

منار:اي ده بجد يامحمد

محمد:وجد الجد يارورو بنت كده جايه من كوكب تاني

منار:ياسيدي ياسيدي يلا ابت نتدخل شوفها

مريم:هههه اشطااا يلااا
************************************************************ونسيبهم ونروح نشوف حامد قرر ع اي
حامد:الوووو ايوه يافريد عاوزك في خدمه

فريد:رقبتي ياكبيرنا وكبير البلد كلها

حامد:عاوز اخلص من واحد الليله

فريد:سهله بس مين هوووو

حامد:اخوي محمود هو في المستشفي دلوق

فريد:ماتقلقش ياباشا اعتبرو خلص

حامد:وده عشمي فيك اول ما تخلص اديني رنه واقولك
حسابك هيوصلك كيف

فريد:ماشي ي باشا اوامرك

حامد:عشت يافريد يلا سلام وع المسا عاوزين نسمع خبره
فريد:وقبل المسا كمان مع السلامه
**********************************************************
ياتري محمود هيتقتل ولا لا
ومنار اي هيكون ردت فعلها لما تعرف انه نور صديقتها هي الشغاله
وحااازم هيقدر يلاقي نور ولا لا
ويوسف اي هيكون قراره من ناحيه نور هل هتقعد ولا هيمشيها
كل ده هنعرفه الحلقه الجايه

يتبع الفصل الرابع والعشرون والخامس والعشرون والسادس والعشرون اضغط هنا  

 

reaction:

تعليقات