القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية في مهب الريح الفصل الثاني والعشرون 22- نهال مصطفي

رواية في مهب الريح الفصل الثاني والعشرون - نهال مصطفي

رواية في مهب الريح الفصل الثاني والعشرون


نزلت نور من القطار وهي خايفه جدا ومش معاها ولا مليم ولا عارفه توصل لأي حد من صحابها لانو شنطتها اتسرق في القطر لما عينيها غفلت شويه وع راي المثل ولاد الحرام مخلوش لولاد الحلال حاجه فكرت قليلا مالقيتش قدامها غير تستلف فلوس من الناس ولفت ع ناااس كتير منهم من تعاطف معها واعطاها ومنهم افتكرها واحده نصابه المهم جمعت نور فلوس علي اد المواصلات انها تروح الجامعه وتاخدها انتساب وبعدين تلف تدور علي شغل بعد ما انتهت من اوراق الجامعه كانت محتاره جدا ياتري هتشتغل اي وهتسكن فين وهتعيش ازاي مالقيتش قدامها غير حل واحد وهو اسلم حل ليها *********************************************************************************************************************** تعرفوا اي هو هقولكم بس الاول نروح عند محمود نعرف رد فعله لما يصحي مش يلاقي نور في البيت

محمود:نور يانور طبعا محدش رد عليه

محمود:وكمان عامله فيها طرشه مش بتردي انا هعرف اربيكي كويس يااااااااااااااانووووووور

سلمي:خير يابابا بتزعق ليه في حاجه

محمود:فين الست اختك

سلمي بصدمه:هااااا

محمود:وانتي كمان طرشتي اختك فين

سلمي:اااه اختي اختي ف فوووق هشوفها

محمود:طيب شوفيها وخليها تجهز نفسها علشان رايحين نيجب الدهب سلمي في سرها ""ياااادي الوقعه المنيله البيت هيتقبل حريقه النهارده استرها يارب"""

محمود:انت يابنت مالك تنحتي كده يلا روحي شوفي اختك

سلمي:حاضر وذهبت سلمي وهي مش عارفه تعمل ومحتاره جدا وبعد مرور قليل من الوقت رجعت لمحمود

سلمي:الحق يابابا الحق

محمود:انطقي يابت في اي

سلمي:نور مش موجوده في البيت كله

محمود بعصبيه:ااااااااااااااايه غارت فين البت دي اقلبي عليها البيت المهم القاها قدامي

سلمي:والله دورت وكمان سألت ماما قالتلي مشافتهاش

محمود:والله عااال مش عارفين ست الحسن والجمال فين انتي ياست فريده يامربيه بناتك ع القيم والاخلاق تعالي شوفي

فريده بدون اهتمام:عاوز اي يامحمود الناس تصحي تصبح وانت صاحي تتخانق

محمود:ماانتي رايقه قووووي ومتعرفيش بتك فين

الام:هتكون فين يعني في جيبي ما تدوروا عليها

محمود بحده:نور فين يافريده كلامك مش مريحني

فريده:يوووووه بقااااا انا تعبت خناق خناق وعيشه بقيت تقرف

محمود:متغيريش الموضوع آكيد عارفه بنتك فين

فريده:وانا هعرف منين منا دخلت نمت قبلك وانت صحيت لقيتني في الاوضه هعرف ازاي انا بقااا

سلمي:خلاص يابابا تلاقيها هنا ولا هنا انا هدور عليها تاني

محمود بعنف:نص ساعه لو مكانتش قدامي هتشوفوا مني اسلوب تاني خالص حسابك تقل معايا يانور شكلي دلعتك زياده

سلمي:اهدي يابابا اتفضل انت وانا اول مالاقيها هجيبها لحضرتك وبعد ان انصرف محمود

سلمي:يااااالهوووي ياماما اللي عملناه غلط والبيت هيولع دلوقتي

الام:هششششش يابت انتي اللي عملته هو الصح ومحمود هيرجع لعقله بس لما يبعد عنه الزفت حامد

سلمي:وهنعمل اي دلوقتي

الام:ولا حاجه روحي ذاكري ولا كاني في حاجه حصلت وبتي انا سافرت تدافع عن مستقبلها يعني في حمايه ربنا ومحمود بقاا يعمل اللي عاوزه مش فارقه

سلمي:حاضر ياماما ***********************************************************************************************************وانصرفت سلمي والام وكلا منهما يدعييان ربهم بان يعدي اليوم علي خير ونروح نشوف نور قررت هتشتغل اي بعد ما فكرت ورتبت امورها قررت انها تشتغل خدامه في البيوت وبكده هتلاقي مكان مناسب تعيش فيه وهتكون مختفيه عن الانظار وبالفعل ذهبت الي مناطق كثيره المهندسين التجمع الخامس الزمالك وكان الجواب واحد لا مش عاوزين شغالين وبرضو ما فقدتش الامل وقررت تذهب ع المعادي وتسأل اصحاب المنازل اذا كانو عاوزين شغالين واثناء سيرها حست بالجوع الشديد وكادت ان تفقد وعيها من الارهاق والتعب الا ان ست في عقدها الرابع اسندتها واخذت بيدها وسألتها عن حالها وحكت لها نور وقالتلها انه ظروفها صعبه ومحتاجه شغل وانها مش معاه تمن الاكل

الست :متخافيش تعالي انا شغاله عند ناس طيبين اوووووي وكانو محتاجين واحده تساعدني

نور:بجد طيب يلا نشوفهم علشان انا تعبت اوووووي

الست:انتي اسمك اي

نور:اسمي نورهان وحضرتك

الست :اسمي بثينه ''''طبعا عارفين مين بثينه دي بس برضو هفكركوا احسن تكونو نستوها دي الست اللي بتشغل في بيت يوسف

""" نرجع تاني ليهم

نور:ماشي ياطنط يلا نروح نشوف الناس اللي بتشتغلي عندهم انا كنت زي الغرقان اللي اتعلق في اشايه

بثينه:يلا ياحببتى **********************************************************************************************************************وذهبوا سويا الي منزل يوسف وعلي بال ما يوصلوا نروح نشوف نادين عامله اي

نادين:ياماما اشربي الدوا حرام عليكي متتعبنيش معاكي

الام:مش هشرب يانادين انا يابنتي ليا سنين بأخده ومافيش حاجه جايبه نتيجه

نادين:ياماما انتي ست مؤمنه بالله وعارفه انه ربنا اذا احب عبدآ ابتلاه

الام:وعارفه كمان انه الموت علينا حق

نادين بدموع:ليه كده ياماما اوعي تسيبيني انا مليش غيرك في الدنيا بعد ما بابا سافر وسابنا

الام:علشان كده نفسي اطمن عليكي يانادين يابنتي واشوفك عروسه في الكوشه جمب عريسك

نادين:هيحصل ياماما ويلا بقااا خدي الدوا بتاعك ماتتعبيش قلبي

الام:هاتي وامري لله وبعد انا اعطت امها الدوا سرعان ما نامت لان الدوا في نسبه منوم اه صحيح نسيت اقولكم ام نادين عندها اي "كان عندها ورم في بعض اجزاء جسمها وكان المفروض تتعالج وتعمل عمليه علشان تبقي كويسه بس للاسف والد نادين اخد كل الفلوس وهرب بيها للاسباب لسه هنعرفها المهم فلوووس العمليه كتيره جدا وبالتالي ماقدرتش ام نادين تعمل العمليه فـ الورم زاد وانتشر في جميع اجزاء جسمها والطب عجز عن شفاؤه واهي عايشه علي العلاج"" وبعد مانامت

سمعت نادين صوت هاتفها بيرن فوجدته مروان مسحت دموعها وردت عليه

نادين:الووو

مروان:نادين ازيك

نادين بصوت مدبوح:الحمد لله

مروان:نادين فيكي حاجه صوتك متغير

نادين:لا ياحبيبي انا بخير

مروان:بت وهو انا هعرفك النهارده علشان خاطري قولي مالك مين مزعلك وانا والله اجيبهولك من قفاااه

نادين وانفجرت في البكي:مش قادره يامروان مش قادره

مروان:طيب اهدي بس وقوليلي في اي

نادين:ماما ماما كل يوم بتعذبني عن اليوم اللي قبله وبتقولي انها خلاص هتسيبني وانها نفسها تشوفني بفستان الفرح

مروان:استهدي بالله كده وقوليلها قريب وقريب اوي كمان وع فكره انا متابع حالتها مع دكتور كويس جدا هنا
نادين بفرحه:بجد يامروان

مروان:بجد ياستي يلا بقااا عاوز اسمع ضحكتك

نادين:ربنا ما يحرمني منك

مروان:ولا منك ياقلبي طنط جنبك

نادين:لا اخدت الدوا ونامت

مروان:ماشي ياحبيبتي سلمي عليها وطمنيها قوليلها قريب اوووي هتشوفي بنتك اجمل عروسه في الكوشه

نادين:بجد يامروان

مروان:وانا عمري هزرت معاكي ابت

نادين:ياااعم انت قول كام اصلا اتكلمت بجد هتصيع عليا انا يامروان

مروان:هههههههههه خليكي فاكره انتي اللي بتغلطي اهوو وانا ساكت خالص

نادين:ده من كرم اخلاقك ايوه صح الف مبروووووووك البلد كلها مش بتتكلم غير عن شركات المنصوري وفرع الشركه اللي في لندن لا الصراحه ابهرتني يامعلم

مروان بغرور:هاهاهاهاهاهاها يابنتي دانا مروان والاجر ع الله وبكده ابويا يبقي ملهوش حجه لرفض جوازنا

نادين:ربنا يسهل ويهدي الامور يامروان

مروان:يارب ياحبيبتي هقفل معاكي دلوقتي عندي عميل رخم جاي يقابلني هخلص معاه وأكلمك

نادين:ماشي ياحبيبي ربنا يوفقك مع السلامه

مروان:الله يسلمك سلام &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&& وتعالوا نروح لمحمود نشوفه عمل اي

محمود:بتك لسه ماظهرتش ياهانم

فريده:وانا اعملك اي

محمود:يابرود اعصابك في ام مش لاقين بنتها تتكلم كده

الام:وانا في ايدي اي يعني تلاقيها طفشت منك ومن عمايلك

محمود وهو يصفعها علي وجهها بعنف:واقسم بالله لو عملت كده لتكون قتلها ع يدي

فريده:هتقتل بنتك يامحمود هااا ماانت عاوز تدفينها بالحيا مع واحد مش بتحبه يبقا جات ع القتل مالك يامحمود مش انت الانسان اللي حبيته وعشت معاه عمري معقول ماقدرتش اعرفك ع حقيقتك كل ده ولا اي اللي غير عقلك وقلبك وغيرك ع بناتك اللي عشنا علشان نخليهم احسن ناس كفايه بقااا كفايه ضيعت بنتي قدام عيني وانا عاجزه مش قادره اعملها حاجه كل ده ولسه مصمم علي رأيك منك لله يامحمود مش مسامحاك لو بنتي حصلها حاجه ينظر اليها محمود بنظرة ندم وصدمه انه ازاي الايام قسته كده علي بناته واي اللي غيره وسرعان ما فاق من شروده علي صوت حازم

حااازم :هااا ياعمي نور جاهزه علشان نروح نشتري الدهب

محمود بأسف:نور مش لاقينها ياحازم

حازم بدهشه:نعمممم وده افهم منه اي يعني

فريده:انا هفهمك نور مش موجوده في البلد كلها وده معناه انها هربت وطفشت وسابتلك البلد انت وابوك علشان ترتاح

حازم:عاجبك كلام مراتك ده ياعمي ياعيني ع الرجاله مش عارف بنتك فين ومراتك بتتكلم بمنتهي البجاحه

محمود وهو مش قادر ينطق ولا يقول ولا حرف وفجأه اغشي عليه ووقع

فريده:محمووووووووووووووووووود اطلبو الاسعاف وبالفعل اتت الاسعاف ونقلت محمود الي المستشفي وطلعت عنده ذبحه صدريه حاده

ونروح بقاااا نشوف نور هتعمل اي وصلت بثينه ونورهان منزل يوسف المنصوري وفتحت الباب

بثينه:تعالي يابنتي ادخلي

نور:حاضر

بثينه:تعالي بقاااا نشوف فين ست منيره علشان اتكلم معاها عليكي

منيره:اي ده انتي هنا يابثينه وواقفه كده ليه وتوجه نظرها الي نورهان

منيره:انت معاكي ضيوف

بثينه:ايوه ياست منيره دي نورهان وواقعه في عرضك عاوزه تشتغل اي حاجه وتتجه منيره نحو نورهان

منيره:ليه كده يابنتي باين من شكلك ولبسك انك مش محتاجه الشغل وانك من عيله كويسه

نور:معلش بقااااا الظروف

منيره:طيب تعالو جوا نتكلم بدل الوقفه دي ودخلو الي غرفه الجلوس

منيره:انتي منين يانور واي اللي جابك هنا

نور:من قنا وسبت بلدنا علشان اكمل دراستي لانهم كانوا مش موافقين اني أكمل

منيره:هو انتي بتدرسي اي نور كادت ان تتكلم ولكن قطعها صوت محمد

منيره:ياربي ماله الواد ده بس

محمد:جعاااااااااااااااااان جعاااااااان يابشرررر عاوز اكل وفجاة توقف عن الحديث

محمد:اي ده بالصلاة علي النبي هو احنا عندنا ضيوف

منيره:انت ولد عاوز اي محمد وهو ينظر ع

نور:عاااوز اتعرف ممكن

منيره:انت يازفت بصلي هنا وانا بكلمك

محمد:ياسلام عليكي ياحجه دايما فصلاني من اهم لاحظات حياتي

منيره:عاوز اي اخلص مش فاضيه

محمد:كنت عاوزز اكل جعاااان

منيره:دايما جعان مش بتشبع خالص....معلش يانور ممكن تروحي تعملي اي حاجه للولد ده ياكلها

نور:ايوه طبعا بس فين المطبخ

منيره:وصلها يامحمد

محمد:حييييييييييييييييييح عيوووووني ياحجه منيره

بثينه :طيب هقوم انا نور تعبانه من السفر

منيره:لا خليكي عاوزاكي يلا يامحمد خد نور هتعملك اكل

محمد:حاضر تعالي اوريكي المطبخ فين يا نور ********************************************************************************************ونسيب محمد يوصل نور للمطبخ ونشوف منيره عاوزه بثينه في اي

منيره:انتي تعرفيها منين دي يابثينه

بثينه :والله ياست منيره كانت دايره ياحبة عيني ع شغل وكانت هتقع من طولها لولا اني لحقتها

منيره:طيب اي رايك فيها

بثينه:والله ياهانم انا حبيتها من اول ماشوفتها وقلبي استريحلها

منيره:وانا كمان حاسه بيها اووووي وحاسه انها البنت دي ملهاش حظ في الدنيا وشكلها بنت ناس ومتربيه

بثينه:يعني حضرتك وافقتي تشغليها

منيره:مش عارفه اللي عاوزه ربنا هيكون

بثينه:امين يارب انا هقوم اعمل الغدا واخدها تساعدني ولو طلعت بنت وحشه هنشوف

منيره:لا يابثينه البت شكلها مرهقه خالص سيبيها ترتاح شويه وتبدا شغل من اول الاسبوع

بثينه:ربنا يكرمك ويرجعلك سي مروان بالسلامه ودايما يخليكي ناصره للغلابه

منيره:تسلمي يلا روحي شوفيها ولو الاوضه بتاعتك مش هتقضيكم في اوضه فاضيه فوق جنب اوضة محمد جهزيهالها تقعد

بثينه:حاضر ياست هانم وتركتها بثينه وذهب لنور ونسيبها ونروح نشوف محمد بيعمل اي فوووق ============================================================ ============================== ونروح لمحمد طبعا ما بطلش رغي طول ما هو بيوصل نور

محمد:انتي في سنه كااااام

نور:رايحه 3 طب

محمد:ماشاء الله طيب وجايه هنا ليه تشتغلي رغم انه شكلك مش شكل خدامه خالص

نور:ياااسلااام اومال شكلي شكل اي بقاااا

محمد:اي يابنتي انتو مش عندكم مرايات في بيتكم ولا اي بذمتك الجمال والحلاوه دي كلها تشتغل في البيوت اومال انا ع كده اروح اشتغل في ورشه سيارات

نور:ههههههههههههههه وانت بقاا يالمض في سنه كام

محمد:انا ياستي ضحيه من ضحايا البلد دي 3 ثانوي

نور:اممممممم ربنا معاك شد حيلك

محمد:اكتر من كده ..... فوني بيرن هطلع اشوف مين ابن الغلس ده اهوو المطبخ هرد وهنزل تكوني خلصتي الاكل عاوز حاجه ع ذوقك كده معتبره

نور:هههههههههههههه عيوني

محمد:يسلموووو عيونك يلا ورينا ابداعاتك """"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""" محمد:ايوووووووون

مريم:اوووف اخيرا حد رد عليا في البيت ده

محمد:عاوزه اي مش فاضيلك انا

مريم:يااااااباااااااي عليك انت فين

محمد:في البيت يعني هكون فين

مريم:طيب مامي جنبك

محمد:لا تحت قاعده من الشغاله الجديده

مريم:شغاله جديده وده من امتي

محمد:اسكتي اسكتي ع اللي حصل تحت في حتة بنت تحل من علي حبل المشنقه

مريم:هيييييح اخيرا ماما وافقت وجابت لينا شغاله فلبينيه

محمد:فليبنيه مين ياعبيطه انتي دي حتة بنت مزه مزه من الاخر انا شوفتها كنت هقع من طولي

مريم:ليه ان شاء الله ما بنت زي اي بنت هتكون زايده اي يعني

محمد:طيب بس بس تعرفي تخرسي ماانتي لو شوفتيها مش هتقولي كده بصي هي المفروض يرفعوا الملكه إلزابيث ويحطوها مكانها

مريم:ياااسلام

محمد:وربنا صدقيني بصي يعني جمال بطول برشاقه بخفة دم بشوشه عليها ابتسامه تسيح الحديد ولا البص في عينها تدوب اي حد كده مريم:ما بس ياعم انتي كل ده في البت

محمد:انتي كنتي عاوزه اي

مريم:كنت عاوزاك تقول لماما اني هتأخر شويه بس بما في شغاله جديده في بيتنا بالموصفات دي انا غيرت رايي وجايه اشوفها

محمد:ماشي يلا سيبني علشان الحق اخلص اللي في ايدي وانزل اقعد ارغي معاها

مريم:ماشي ياحنين باااي ========================================================== نكمل الحلقه الجايه بقااا ونشوف اي اللي هيحصل لما منار ومريم يعرفوا انه الشغاله الجديده تبقي نووور ومحمود اي هيحصله بقااااا كله ده هنعرفوا الحلقه الجايه.

يتبع الفصل الثالث والعشرون اضغط هنا 


 

reaction:

تعليقات