القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية في مهب الريح الفصل الواحد والعشرون 21- نهال مصطفي

رواية في مهب الريح الفصل الواحد والعشرون- نهال مصطفي

رواية في مهب الريح الفصل الواحد والعشرون

وفاقت نور من شرودها علي صوت أختها سلمي

سلمي:يااااانور انتي يابت

نور:هااا عاوزه حاجه ياسلمي

سلمي:بت انتي انا مش مرتاحالك حاسه كده والله اعلم انك مخبيه عني حاجه

نور:وهخبي عنك اي بس

سلمي:مش عارفه بس الفار بيلعب في عبي من ناحيتك

نور:طيب ياختي لمي فيرانك عني ولا اقولك الحقيهم بقطه

سلمي:مش بقول انا آكيد في حاجه والله عشنا وشوفنا وبقيتي تخبي عليا يانور ماشي ماشي بس مسيري هعرف

نور:كنتي عاوزه اي يابت

سلمي:آآآخ نسيت حماكي تحت

نور:حمي في عينك ،وده عاوز اي كمان

سلمي:موووووووش عااااارفه امزتي تعالي كلميه

نور:طيب يااختي يلاااا استرها يارب """""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""" وذهبت نور لتشوف عمها عمها عاوز اي ونسيبها شويه ونروح عند منزل يوسف

منار:مريم مش ناوووويه تتلمي

مريم:نعم وانا كنت عملت اي

منار:لا يااختي معملتيش حاجه سيرتك ع كل لسان في الجامعه بس

مريم بدون اهتمام:ها وبعدين

منار:ولا قبلين مش ناويه تتلمي وتعالي هنا انتي ليه لحدت دلوقتي ملبستيش حجاب يامسلمه ولا مسلمه في البطاقه وبس

مريم :اووووف دي حريه شخصيه ولما احب البسه هلبسه بمزاجي وبعدين اطلعي عن دماغي

منار:اقسم بالله يامريم لو ماتعدلتي لهقول لماما وهي تتصرف معاكي

مريم:قوليلها مش بخاف انا وبعدين تعالي هنا مين اللي يقدر يجيب سيرة مريم المنصوري ع لسانه قوليلي بس وانا امسحلك بيه الجامعه

منار:الله الله واتعلمنا البلطجه كمان امممممممممم انا عرفت دلوقتي نادين كان ليها حق لما قالتلي اخد بالي منك

مريم:قولي كده الحكايه طلع فيها نادين بصي ياشاطره عاوزه تقولي لماما اتفضلي مش همنعك عاوزه تقولي لمروان هاا اتفضلي خدي الفون كلميه ده لو مكانتش السنيوره بتاعه قالتلو بس وقتها هتبقي طربقت علي الكل وانزل اقولك للبيشمهندس يوسف ابنك الموقر العاقل مش بيسمع كلامك ولسه ماشي مع البت نادين وهنشوف بقاااا لما بابتي يعرف بالموضوع ده ممكن يعمل اي ولو لما يعرف انكم كلكم عارفين الحكايه بما فينا ماما ومخبين عليه ومساندين مروان ع اللي بيعملو هاااا سكتي يعني

منار:انتي اي ياشيخه كل ده علشان خايفين ع مصلحتك وع فكره بقاااا نادين دي برقبه عشره زيك وياريتها هي اللي كانت اختي مش واحده واخده سلطه ابوها وفلوسه وشايفه نفسها ع الناس
مريم بحده:اطلعي بره منار:طالعه علشان الكلام معاكي اصلا حرام وتركتها وغادرت &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&& ونرجع تاني نشوف حامد كان عاوز نور في اي
نور:سلام عليكم ازي حضرتك ياعمو

حامد بابتسامه خبث:ازيك يامراة ابني

نور بتأفف:الحمد لله بخير ،،،خير يابابا حضرتك كنت عاوزني

محمود:ايوه يانور تعالي اقعدي جنبي

نور:هااا خير يابابا

محمود:عارفه عمك جاي النهارده عليه

نور:ليه يابابا

محمود:علشان نحدد معاد الفرح واحنا اتفقنا انه يكون الاسبوع الجاي اي رايك

نور بصدمه:ازاي يابابا ودراستي انا مستحيل اسيب دراستي

محمود:ومين قالك هتسيبيها انتو هتتجوزو وتروحو تسكنو في القاهره

نور وامتلات عينيها بالدموع:بابا احنا مش اتفقنا انه لما اخلص جامعه

حامد:واي لازمتها يابتي ماانتو كده كده هتتجوزو والنهارده احسن من بكره ياعالم مين ضامن عمره

محمود:قولتي اي يانور

نور وهي تمسح دموعها:بعد اذنكم وتركتهم وغادرت نور مما ادي علي زياده عصبية حامد

حامد:شايف بتك يامحمود وعمايلها

محمود:معلش ياخوي حركات بنات تلاقيها اتكسفت ولا حاجه حامد:والله ماحد صعبان عليا غير ولدي حازم مموت نفسه علشانها وهي ع طول بتسده ولا حاسه بيه

محمود:متقولش كده ياحامد هما بيحبو بعض ومتخافش الفرح هيتم في معاده

حامد:ماشي ياولد ابوي اسيبك روح شوف بتك وخلي امها تعقلها

محمود:متزعلش نفسك ياخوي وكله هيمشي تمام وزي مااحنا عاوزين

حامد:يارب سلام

محمود:مع السلامه ############################################وتركه حامد وذهب ونسيبهم ونروح نشوف نادين ومروان عامل اي الزمن فيهم

نادين:مش ناوي ترجع يامروان انا ماوحشتكش ولا اي

مروان:والله يانادين ربنا العالم بعد الساعات والثواني علشان اجي اشوفك وتكوني واقفه قادمي ويااااسلام بقااا لو حضن زي اللي اخدته في المطار هيييييييح بقااا

نادين بخجل:ع فكره انت بيقت قليل الادب وانا مش هكلمك تاني واغلقت الخط في وشه

مروان وهو يبتسم:بت المجنونه وعاود الاتصال بها مرارا وتكرارا ولكنها رفضت الرد لانها كانت خجلانه جدا من اللي عملته وتذكرت هي ازاي عملت كده اصلا هييييح اد كده انا بحبك يامروان ياااارب يااااارب اجمعنا تحت سقف واحد بحلالك وتفوق من شرودها ع صوت رنين رساله من مروان يقول فيها """وحياتك عندي لو ما رديتي لهتجوز واحده من المفاعلات النوويه اللي هنا وابقي قابليني لو شوفتي وشي"""

نادين:اه يااااااااابن وربناااا ماااااااشي انا هوريك وفجاه عليت شهقتها اثناء ما كانت تنوي لمروان علي نوايا سوده لما سمعت فونها بيرن تاني قررت ترد

نادين بعصبيه:نعم ياروح امك عاوز تتجوز واحده من عندك روح ياخويا اتجوز وانا مسكتك سكه السلامه والقلب داعيلك

مروان بضحك:ايوه كده ناس ماتجيش غير بالعين الحمرا

نادين بغضب:مروان متعصبنيش

مروان:ههههههههههههه طيب رديتي ليه مادام عاوزاني اروح اتجوز.

نادين:علشان اعرفك انه مش فارق معايا

مروان:طيب عيني في عينك كده هوووووه

نادين:انت اهبلت ولا اي نظامك

مروان:طيب بذمتك في واحده محترمه تقول لجوزها انتي اتهبلت

نادين:اه انا وبعدين انت لسه بتكلمني ليه ماتروح تتجوز

مروان:هههههههههه بعرفك معاد الفرح وبالمره اعرفك ع العروسه

نادين:عرسه اما تاكلها

مروان:نااااادين ماسمحلكيش تقولي كده ع عروستي

نادين:وعرسه اما تأكلك انت كمان

مروان:واهون عليكي

نادين:مانا هونت عليك وسبتني

مروان:ههههههههه محسساني انه بقي معايا عيلين ومراتي حامل

نادين:تعرف ياحبيبي يانور عينيا

مروان:اي ياعمري

نادين:لو فكرت بس مجرد تفكير تعمل كده وربنا اموتك واموتها واموت نفسي

مروان:هههههههه يااالهوووووي بقيتي مفتريه اوووي يابت انتي

نادين:اومال قال تتجوز قال

مروان:طيب المهم سيبك من كل ده ونرجع لموضوعنا

نادين باستفهام:موضوعنا اللي هو اي بالظب

مروان:لما اجي هاخد حضن زي بتاع المطار ده ولا اي النظام

نادين :مروااااان

مروان:عيون مروان

نادين:روح اتجوز وهوووب قفلت في وشه السكه وهي تبتسم وتشعر بفرحه اول مره تشعر بها وقام مروان بارسال رساله اخري لها يقول فيها مروان"""ياعبيطه انا مستحيل اتجوز غيرك انتي مراتي وحبيبتي وام ولادي وحياتي ومستقبلي وكل حاجه بحبببببك يااجمل نووووودي بالدنيا""" نادين وعيونها قد امتلأت بدموع الفرحه هي تحضن الفون:اه وانا كمان بموت فيك يامروان امتي تيجي بقاااا يااااارب حلها من عندك !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!سبونا من روميو وجوليت دول وتعالو نشوف البنت اللي مموته نفسها من العياط

الام:قولتلك يانور ماتتسرعيش ولو كنا واقفنا في وش ابوكي من الاول ماكنش ده حصل

نور:هعمل اي بس ياماما كنت مجبوره وقولت بابا اكيد هيرجع لعقله

الام:عقل اي يابتي ما خلاص ابوكي كان زمان قبل ما يسحره حازم وحامد ويلفو عليه زي التعابين

سلمي:والعمل يااماما هنسيبها تتجوزه

الام:مش عارفه بس سبوني افكر

سلمي:ياربي نفسي اموت حازم وابوه كده بايديا الا قوليلي ياماما هو حامد ده اخو بابا اخوه يعني

الام:لا يابنتي حامد وسعاد دول من ام تاني وباقي عمامك هما اخوات ابوكي

نور:صح ياماما ومين سعاد دي وهي فين دلوقتي

الام:هقولكم جدكم منتصر زمان اوي كان بيحب بنت فقيره ولما قرر يتجوزها جدكم الشرقاوي رفض علشان هي فقيره وجبره يتجوز جدتكم ناديه الله يرحمها المهم اتجوزها ونفذ كل طلبات والده وبعدها بكام سنه اتوفي جدكم الشرقاوي وجدكم منتصر قرر يتجوز من سليمه اللي هي ام حازم وسعاد دي وماتت هي وبتولد سعاد وجدتكم ناديه هي اللي ربت سعاد وحامد واعتبرتهم زي ولادها بالظبط

نور :هااا ياماما كملي وبعدين

الام:سعاد دي كانت شاطره اوووي اوووي علشان كده جدتكم ناديه خلتها تكمل علامها وتدرس في المدينه من ورا جدكم وهناك اتعرفت علي واحد وحبو بعض ولما جيه يتقدملها جدك رفض قررت تهرب معاه وبعد ماهربت جدتكم ناديه من قهرتها عليها ماتت وراها لانها كانت بتحبها قوووي قوووي

سلمي:ياااااه دي حكايه ولا في الاحلام

نور:بس ازاي ياماما جدو منتصر اكتر واحد جرب ازاي فراق الاحبه عن بعض ولذالك قرر برضو يحرم بنته من الشخص اللي بيحبها

الام:تقولي اي يابتي نصيبهم كده

سلمي:طيب وهي فين سعاد دي

الام:والله ياسلمي ماحدش يعرف عنها حاجه ابدا ولا علي جوزها

نور:والحكايه دي من امتي

الام:من قبل مااتجوز ابوكي بكتير من حوالي 30 سنه

سلمي:وانتي عرفتي منين كل ده ياماما

الام:من محمود هو اللي قالي بس هما من ساعة ماسعاد عملت كده وهما معتبرينها ميته

نور:ياعيني صعبت عليا اوووي عمتو سعاد

سلمي:وانا اقول حامد ده شرير كده ليه مش زي عمو اسماعيل ومراد وفجأه يدخل محمود

محمود:بت ياقليله الادب هي دي التربيه ياهانم ويوجه نظره الي فريده بتقسي بناتك ع عمهم

فريده:عاوز اي يامحمود

محمود:فرح بتك الاسبوع الجاي

فريده:اقولك اي احنا وافقنا ع الخطوبه قلنا يمكن ترجع لعقلك لكن شكل الموضوع دخل في الجد وانا اللي هقفلك يامحمود

محمود:اتقي شري يافريده مش عاوز امد ايدي عليكي قدام البنات

فريده:مانت عملتها قبل كده مش هتفرق

محمود
ويوجه نظره الي نور:وانتي تنسي خالص حكايه الجامعه ولحدت هنا وكفاياكي ومش هقول كلامي تاني

سلمي:بابا حرام عليك

محمود:انتي تخرسي خالص لسه حسابك معايا وتركهم محمود وانصرف

نور وهي تبكي:حرام ليه كده ياربي اللهم لا اعتراض ع امرك الحمد لله

فريده:متخافيش يانور مش هتتجوزي

نور:يعني هعمل اي ياماما

فريده:اعملي زي عمتك

نور:لالا ياماما مستحيل احط راس بابا في الطين والناس تتكلم عليه وحش

الام:ملكيش دعوه انتي بالناس ولما تدفني مع واحد زي حازم كله شر وغل الناس هينفعوكي

نور:واسيبكم ياماما

ماما:انتبهي ع نفسك يانور

نور:انا مستحيل هسيبكم وخلاص امري لله هتجوز حازم

الام:بت انتي انا مش ضيعت عمري عليكم وفي الاخر ابوكي يهد كل اللي بنيته بناتي انا هيتعلمو ويبقوا احسن ناس في الدنيا

نور:مقدرش ياماما وهروح فين

الام:قبل طلوع الشمس متكونيش في البيت يانور والجامعه تروحي تقدمي انتساب واسكني في اي مكان واشتغلي وادرسي نور انا واثقه فيكي يانور علشان كده بقولك كده جهزي نفسك ومافيش كلام تاني

نور في كامل صدمتها:ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ.
.
.************************************************************ونروح لمكان تاني مروان:برضو تقفلي الفون في وشي

نادين:ماانت يامروان اتغيرت خالص واخلاقك باظت وبقيت تقول كلام وحش

مروان:ههههههههههههههه كل ده عليا

نادين:بس خلاص سامحتك

مروان:وسامحتيني ليه بقاااا

نادين:انت غلس ع فكره

مروان:مش ملاحظه انه لسانك طول حبتين

نادين:هههههههههه تستاهل

مروان:وحشتيني

نادين:شكرا

مروان:وانا عازمك ع حاجه ساقعه بتقولي شكرا

نادين:مروان الله بقااااا

مروان:يلا عاوز اسمعها بقاااا

نادين:انت جاي امتي

مروان:امممم شهرين 3 كده وهكون قصادك

نادين:ترجع بالسلامه يارب

مروان:الله يسلمك ويلا بقااا قولي هو انا مش وحشتك

نادين:: الجرس بيرن سلام احسن ماما تصحي

مروان:ده مين الغتت ابن الغتت ده كنت خلاص هثبتك

نادين:هع بتحلم مع السلامه

مروان:ماتفرحيش اوي كده ليكي يوم ياوزه سلام وذهبت نادين لكي تفتح الباب وفجأه اتصدمت

نادين:مريم خير في حاجه

مريم:اي هتخلينا نتكلم ع الباب كده مش هتدخليني

نادين:لا طبعا اتفضلي

مريم وهي تغلق الباب خلفها:بصي بالعربي كده تشيليني من دماغك فاهمه

نادين:وانا عملتلك اي بس

مريم:بلاش شغل المراقبه والكلام ده مش هيدخل عليا انا عارفه مصلحه نفسي كويس هااااا والا وديني هتشوفي مني تصرف مش هيعجبك

نادين:انا مش فاهمه حاجه وانتي ازاي بتتكلمي كده

مريم بسخريه :اممممم حاجه واحده بس اللي عاوزاكي تفهميها تبعدي عني وملكيش دعوه بيا والا بقااااا تنسي حاجه اسمها انه مروان يتجوزك سلام يانودي

نادين مصدومه من كلامها ولا تستطيع النطق وفاقت من شروده علي صوت

مريم وهي تقفل الباب بشده خلفها

نادين:ربنا يهديكي ويرجعك لعقلك يامريم ========================================================= واتي المساء علي ابطالنا ونروح نشوف نور قررت اي

الام:جهزتي يانور

نور:ماما هو اللي هنعمله ده صح

الام:ايوه صح وخدي دول كل دهبي والفلوس دي دبري نفسك بها ع بال ماتلاقي شغل بس بالله عليكي ابقي طمنيني عليكي يانور

نور وهي تحضنها:ليه دايما الدنيا مفرقانه ياماما

الام:نصيبنا كده يابنتي اهم حاجه متروحيش الجامعه خالص غير ع الامتحانات لانه اول مكان هيرحوه ويدوروا عليكي فيه هناك

نور:حاضر ياماما

الام:شوفي حد من صحابك يجمعلك شقه بالاجر واسكني فيها يابنتي ربنا يحفظك ويحميكي

نور:يارب ياماما

سلمي:منك لله ياحازم قادر ياكريم تتسخط قرد ياشيخ انتو ساكتين ليه قولوا آمين

نور والام:ههههه آمين

الام:يلا يابت انتي بلاش دلع ينام ابوكي وهخرجك ع المحطه وهناك تركبي اي قطر ع القاهره

نور:حاضر ياماما

الام:يلا شيلي الدهب والفلوس دي وارتاحيلك ساعه

نور:حاضر ياماما ************************************************** حازم:يعني خلاص ياابوي الفرح الاسبوع الجاي

حامد:ايوه وإكده وصلنا للي عاوزينه وانت اللي هتكوش ع كل حاجه

حازم:ماتنساش يابوي مال محمود مش باسم نورهان لوحدها ده عمر وياسين وسلمي مشتركين فيه

حامد:لا من الناحيه دي اطمن رصاصه واحده تخلصنا من ولاد عادل وسلمي دي عمرو واد خالتك هيشوف شغله معاها ولو مجاتش بالطريقه دي يبقي بنفس الطريقه اللي هنخلصو بيها من ولاد عادل نخصلوا عليها

حازم:ايوه كده يااااااسلام واخيرا وقعتي ومحدش سمي عليكي يانور

حامد:عاوزك تربيها وتاخد حق عمتك سعاد اللي ام محمود قتلتها وخالتك اللي ماتت بحسرتها ع اللي عملو فيها محمود

حازم:اطمن ياابوي بس قولي صحيح ناديه ام محمود هي اللي قتلت سعاد عمتي

حازم:ايوه ياولدي دي كانت بتكرها قوووي وعلشان احنا عيال جوزها كانت عاوزه تخلص مننا وقتلت اختي وكانت عاوزه تحط راسنا في الوحل وقالت انها هربت مع عشيقها بس انا اي طلعت ناصح والغل والكره اللي جواي يولع بلد كامله املي فيك كبير ياولدي

حازم:اطمن يابوي وحياتك عندي لاخليك انت كبير البلد كلها

حامد بعشم: قربنا ياولدي يلا نام ياعريس علشان صحتك تبقي زينه انت داخل ع جواز

حازم:قصدك حرب يابوي يلا تصبح ع خير

حامد:وانت من اهله """

اه ياولاد التيييت هو انتو تعرفو الخير ولا وش خير اصلا"""

وتدخل فريده علي نور بهدوء

الام:يلا يانور قومي

نور:ما خلاص ياماما

الام:بت قومي هنحكوا تاني خلاص انا رتبت كل حاجه خدي البسي جلابية ابوكي وهاتي حاجات وحصليني ع تحت

نور:استر يارب حاضر ياماما

الام:سلمي راقبي ابوكي كويس احسن يصحي ولو سأل عليا قوليلو راحت الزريبه'''بيت الحيوانات اسمه كده ف الصعيد'"

' سلمي:حاضر ياماما وتسللت نور وامها في الظلام الدامس دون ان يراهم احد حتي وصلو الي المحطه وصعدت نور القطار

الام:ماترجعيش تاني يانور غير بعد ما تخلصي دراستك

نور:ربنا يقدرني ياماما اشوف وشك بخير سلااااام وتحرك القطار وهناك قلوب تتمزق وتنكوي بنار الفراق ومع الاسف لا احد يشعر بيهم جميعم يسيرون ورا ملاذتهم الخاصه وانطلق القطار نحو القاهره وجلست نور في القطار تدعي ربنا ينجيها ويحميها وييسر لها الطريق وكادت ان تقاوم النعاس لكن غلبها النوم ونامت في نوم عميق واستيقظت نور ع ضوء الشمس الذي ملأ القطار وجدت شنطها وكل ما تملك سرقت اتصدمت نور ماذا تفعل حتي الفون بتاعها اتسرق **************************************************ياتري اي حكايتك يانور اي رايكم في الحلقه بقاااااااااااااا

يتبع الفصل الثاني والعشرون اضغط هنا 



 

reaction:

تعليقات