القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية في مهب الريح الفصل الخامس عشر 15 - نهال مصطفي

رواية في مهب الريح الفصل الخامس عشر - نهال مصطفي

رواية في مهب الريح الفصل  الخامس عشر

ونذهب اولا الي بيت محمود وطبعا هذا هو اليوم الموعود لتسافر فيه نور الي القاهره وتذهب فيه سلمي الي مدرستها واستيقظوا الاخوات مبكرا ليودعوا بعض سلمي بدموع:خلاص هتسبيني وتمشي وهنام في الاوضه لوحدي نور وهي تحضتنها:........يااااسلام سلمي بتعيط بس يابت ياهبله هو انا مسافره المريخ ده القاهره كام ساعه وتكوني عندي سلمي.....:هتوحشيني اوووووي نور وهي تحاول تخفي :.....دموعها وانتي كمان وكل حاجه في البيت هتوحشني سلمي......:هتكلميني كل يوم صح
نور:كل ساعه وحياتك بس وغلاوتي عندك مش عاوزه حازم يهرب من حركاتك ومقالبك سلمي:وهي تبتسم :ما هو ده اللي هيصبرني ع فراقك اني هلاقي حد اعمل فيه مقالبي
نور:اوي كده اختي حبيبتي وتربيتي يلا يابت احسن تتأخري ع المدرسه قومي البسي علشان ننزل نسلم ع بابا وماما سلمي:حاضر =====================================================نسيبهم يجهزوا نفسم ونروح نشوف مروان الزمن عمل فيه اي منار وهو تطرق الباب:مروان صحيت مروان:ايوه تعالي يامنار منار:صباح الخير ياحبيبي مروان:صباح الورد ياقمر منار بدموع:خلاص يامروان هتسيبني طيب انا هقعد مع مين واغلس ع مين ماتحاول تاني يامروان مع بابا مروان وهو يقبل جبينها:خلاص بقي امسحي دموعك دي وبعدين انتي عارفه بابا لما ياخد قرار مستحيل يرجع فيه وانا هتوكل ع الله واسافر ياعالم اي مخبيلي ربنا هناك منار:هتوحشني اووي اووي يامروان مروان:اي يابت جو حبيبي دائما ده اومال نادين ع كده تعمل اي منار:مليش دعوه انا مش مصدقه انك هتسيبنا وتمشي خلاص مروان:ياااربي يابت بطلي غلبه ويلا ساعديني في تجهيز الشنطه منار:طيب ===========================================ونرجع تاني عند نور فريده:جهزتي كل حاجاتك ياحبيبتي نور:ايوه ياماما الحمد لله وارتمت في حضن والدتها هتوحشيني اووي ياماما الام:بس بقا متقطعيش قلبي احسن احلف انك ماتخرجي من البيت نور:لا وحياتي ياماما ده حلم عمري الام:ربنا يوفقك واشوفك اكبر دكتوره نور:ان شاء الله ياماما بس فين بابا الام:بره مع حازم نور:حازم واي جابه الزفت ده هنا الام:جاي علشان يوصلك نور:اوووف ياربي يعني اخر وش هشوفه هو انا علي كده اطمنت انها هتكون سنه سوده الام:ان شاء الله ياحبيبتي ايامك كلها تبقي سعد وهنا نور:ي رب ياماما سلمي:يلا ياست نور هاتي ابوسك علشان اروح المدرسه الحق الديسك الاول نور:هتفضلي طول عمرك عقلك صغير وحضنت اختها وذهب سلمي الي مدرستها وخرجت فريده ونور الي خارج المنزل علشان يشوفو محمود نور:وهي تحضن والدها هتوحشني يابابا محمود:خلي بالك من نفسك ويلا علشان حازم جاب العربيه هيوصلك المطار نور:اي ده وانت مش هتيجي معايا يابابا محمود:ملهوش لازمه حازم اهو معاكي وخلي فونك ع طول مفتوح علشان نطمن عليكي نور:حاضر يابابا واحضر حازم العربيه وصعدت نور العربيه وانطلق حازم الي المطار ******************************************************************ونرجع عند مروان ومنار منار:ها يامروان كل حاجه جاهزه علي كده يلا ننزل علشان تفطر معانا مروان:لا صدقيني مليش نفس علشان متأخر منار:كده يامروان مروان:معلش ياحبيبتي يلا بقا احسن الطياره تفوتني منار:يارب يارب من بؤك لباب السما مروان:يلا وبطلي غلبه منار:ماشي يلا ونزلوا جميعا الي اسفل واخذ مروان يحتضن امه الام:متأخرش عليا يامروان يابني اقرب فرصه تنزل مروان:حاضر ياامي اطمني مريم:كفايه بقا ياماما احضان وبوس سيبيلي شويه مروان:هتوحشني لامضتك يابت انت مريم:وانت هتوحشني اوي ياحبيبي محمد:وسع وسع خليني اسلم علي اخويا الغالي هتوحشني والله ياااض مروان:عارف ياض انت عاوز ارجع الاقيك دكتور فاهم ولا لا ع الله تخيب املنا فيك محمد:شوف يابرنس ان شاء الله هبهرك ويلا سلااااام الباص بتاعي جيه ع رنات بقي يامارو مروان:سلام ياحبيبي الام:صحيح الكلام ده يامروان انت هتغيب فتره طويله كده مروان:سيبيها بظروفها ياامي اهم حاجه دعواتك الام:ربنا يوقفلك ولاد الحلال يابني مروان:يارب ياماما اي يابابا حضرتك مش هتسلم عليا يوسف:توصل بالسلامه يابني خلي بالك ع نفسك الغربه ملهاش امان مروان وهو يقبل يده:ماتخفش علي ابنك ياحج وان شاء الله الشغل هيتم علي اكمل وجه يوسف:ده عشمي فيك يابني يلا علشان طيارتك السواق بره منار:اي ده انا هروح معاه اوصله يوسف بحده:منار مش عاوز دلع وبدأت منار دموعها تنهمر حيث قرب منها مروان وقبلها مروان:بطلي شغل عيال مش صغير انا علشان حد يوصلني وخلي بالك من دروسك ومش عاوز كلام فارغ زي اللي اتكلمنا فيه قبل كده ''''''طبعا انتو مش فاهمين مروان يقصد اي انا هقولكم مروان قصده علي الكلام اللي قالتو منار ليه وهما في العربيه كانو مستنين نادين الواد بتاعها والكلام العبيط ده'''' منار تبتسم ابتسامه خفيفه: طبعا فهمت هو قصده اي وقالت حاضر توصل بالسلامه يارب مروان:يلا بقي سلام اشوف وشكم بخير وانفجرت منيره هي ومنارومريم في العياط منيره:حرام عليك يايوسف ليه كده فرقت بيني وبين ابني ليه مش مسمحاك ابدا يايوسف يوسف تركها وذهب دون ان يقول اي كلمه السبب الحقيقي انه كان مخبي دموعه ومش حابب حد يشوفها لانه مهما كان برضو اب ونسيب مروان بقي يوصل المطار علي راحته ونروح نشوف نور وحازم اي اللي بيحصل بينهم حازم:هتوحشيني يانور نور بعصبيه:اقولك اي ياحازم ماتجيب من الاخر وتقولي عاوز اي عاوز فلوس ياسيدي مستعده اديلك كل اللي املكه اما ماتدخلش عليا بالشويتين دول وحشتيني ومعرفش اي حازم في سره'''''فلوس اي بس اللي هتطفي نااري ده حياتك وحياة عيلتك كلها ماهتطفي ناااري'''' نور:ها سرحت روحت فين انا بكلمك حازم بخبث:ها طبعا سرحت فيكي ياحبيبتي انا بحبك يانور انتي ليه مش حاسه بيا نور:حبك برص يابعيد حازم:مقبوله منك ياقلبي اوعي اي حد يغلس عليكي هناك وملكيش دعوه بالشباب حقا بتوع مصر بيلعبو بالبيضه والحجر نور:ماليكش دعوه انت بس اطلع منها انا عارفه حدودي كويس اوي حازم:اه ومتصاحبيش بنات حتي الي هيكونو معاكي في المدينه الجامعيه ملكيش دعوه بيهم دول منعرفوش اصلهم من فصلهم خدي بالك يانور نور بعصبيه:انت تعرف تسوق انت وساكت والا هنزل اركب اي تاكسي اوف القرف ده حازم:خلاص خلاص سكتت اهو ***********************************************************ووصل مروان المطار وهو ياخذ شنطته من السياره اذا بصوت يناديه من الخلف مروان هتوحشني اوي مش عارفه من غيرك هعمل اي مروان يلتفت خلفه ليجدها نادين مروان:اي اللي جابك هنا يامجنونه انتي مش اتفقنا انك مش هتجي نادين:سامحني ماقدرتش والله مروان:طيب يلا روحي وبطلي شغل اطفال نادين وانفجرت في العياط وارتمت في حضنه :انا مش مصدقه اني مش هشوفك تاني مروان هو يحاول ان يلطف الجو يقول ممازحا:انا لو اعرف هاخد الحضن ده كنت سافرت من زمان نادين هو تفوق من صدمتها ودهشتها مما فعلته:م مروان انا اسفه غصب عني والله انا من اول مااعرفت موضوع سفر وانا مموته نفسي من العياط مروان:هششششش اسفه علي اي ياهبله انتي نادين انتي مراتي وبس فاهمه وعاوز اطلب منك طلب اخير نادين:طبعا آمرني مروان:عاوز اسافر وانا مطمن اني هرجع القي نادين البنت اللي بحبها هي نفسها مافيش حاجه غيرتها توعديني يانادين انك هتستنيني لحد ماارجع نادين:ازاي تقول كده مش عارف انت بالنسبه لي اي مروان:ها وعد نادين:هستناك مليون سنه كمان بس انت ترجع بالسلامه مروان:ان شاء الله ياحبيبتي اشوف وشك بخير ويلا بقا الطياره هتفوتني سلام نادين بدموع :لا اله الا الله مروان :محمد رسول الله وتوجه مروان الي المطار وختم جميع اوراقه وجلس في انتظار طائرته وبعد مرور برهه من الزمن ندهت المضيفه في المطار عن الطياره المسافره الي لندن وتدعو جميع المسافرين التوجه الي الطائره وفي الوقت نفسه سمعت نور صوت المضيفه وهو تلعن عن وصول الطائره المسافره الي القاهره وع جميع المسافرين التوجه الي الطائره ونهض كلا من مروان ونور وتوقف مروان امام سلم الطائره محدثا نفسه:ياااه ياتري ايه اللي مخبيه ليا الايام وياتري هرجع تاني ولا لا ولما ارجع هتكون البلد نفسها ولا اتغيرت وصعد سلم الطائره وجميع الاسئله تتردد في باله وعند نور كذالك الامر وقفت امام سلم الطائره وهي تفكر هل حلمها يستاهل انها تتضحي بكل حاجه علشان تحقيقه ولا انها كانت غلط في قرراها وياتري اي اللي هيحصلك هناك يانور وقطعت حبل افكارها المضيفه وهي تحدثها اتفضلي يافندم علشان خلاص الطياره هتقلع وتوجهت نور الي الطائره =============================اسئله كتير خااالص والسؤال الوحيد الذي يشمل روايتنا مامصير ابطلنا وهل الزمن قادر علي ان ينسيهم اوجاعهم وياتري اي اللي مخبيه ليهم الزمن هنشووووووووووووووف 


يتبع الفصل السادس عشر اضغط هنا  

 

reaction:

تعليقات