القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية احببت روزي كاملة بقلم شهد محمد موسى (مكتملة جميع الفصول)

رواية احببت روزي بقلم شهد محمد موسى كاملة جميع الفصول عبر مدونة كوكب الروايات "K-novels.com"

رواية احببت روزي الفصل الأول

سيف وهو يقوم بعنف من علي السرير ويرتدي ملابسه...
سيف بقرف: انا خلاص مبقتش قادر استحملك اكتر من كدة
فيروز بصدمة:تستحملني .....
سيف :ايوه خلاص مبقتش قادر استحمل القرف الي في جسمك ده
فيروز وقد امتلأت عينيهاا بالدموع:طب وانا ايه ذنبي كان في ايدي ايه اعمله ومعملتوش ..روحت لكل الدكاترة واستخدمت كريمات كتير. وبردوا مفيش فايدة و....
سيف:ايوه انا ايه ذنبي انا تعبت ومش قادر استحمل اكتر من كدة كفاية اني مستحملك بقالي شهر وبصبر نفسي بأي حجة لكن خلاص مش لاقي حاحة اصب نفسي بيهاا ... وانا كأي راجل نفسي في ست تكون مفيهاش غلطة من الاخر زي ما الكتاب بيقول...
فيروز بدموع:طب اتجوزتني ليه....هاا .. علي الرغم انه.انت من اول يوم جيت تطلب ايدي قولتلك إلي فياا يعني مخبتش عليك حاجة وانت وافقت ولو نسيت افكرك انت قولت ايه....
Flash back~
مامت سيف:مش نسيب الولاد مع بعض شوية ولا اي
الجميع: .( خرجواا)
سيف: ازيك يا فيروز
فيروز بخجل: بخيرالحمدلله وانت
سيف: بخير بردواا الحمدلله وهبقي بخير اكتر لو وافقتي تتجوزيني
فيروز : انت اي واحدة تتمناك يا سيف بس....
سيف:بس ايه
فيروز:انت لازم تعرف حاجة الاول وبعدين قرر اذا كنت هتكمل الجوزة دي ولا لاء
سيف:انا مش عايز اعرف حاجة.... انا عايزك توافقي وبس
فيروز بحزن:اسفة بس لازم تعرف
سيف بإستغراب:للدرجادي
فيروز:ايوة
سيف:اتفضلي انا سامعك
فيروز بتنهيده : من وانا صغيرة وانا عندي بهاق في جسمي روحت لدكاترة كتير واستخدمت كريمات وادوية وكل حاجة ممكن تتخيلهاا ومع ذالك مفيش اي حاجة من كل ده جابت نتيجة.....وانا الحمدلله راضية بالي ربناا كتبهولي...... انا بس حبيت اقولك عشان تبقي علي علم بكل حاجة ومبقاش غشيتك ولا غشيت نفسي........
سيف :بس انا شايف انه وشك عادي وايدك كمان مفيهاش حاجة
فيروز:عشان البهاق موجود عندي في اماكن معينة مش كلي
سيف:....سكت
فيروز بإبتسامة: انا عارفة انهاا صدمة بالنسبالك بس معلش اديك عرفت دلوقت بدل ما كنت تتصدم بعدين.... وكملت:انت تستحق واحده احسن مني
سيف:مفيش واحده احسن منك في عيني يا فيروز
فيروز :يعني ايه
سيف بتنهيده: يعني كل الي قولتيه دا ميهمنيش وميفرقش معاياا ببصله اصلاا ومش هيخليني اتراجع عن جوزي منك....... هااا في حاجة تاني وافقي بقي
فيروز:..بصتله وسكت
سيف بإبتسامة:افهم من سكوتك انك موافقة.......
فيروز :....بصتله ومردتش
سيف: لاء ماناا مفهمتش بردواا😹...هزي دماغك طيب اعملي اي حاجة انا بفهم باللغة الإشارة والله جربيني😹😹
فيروز راحت ابتسمت وهزت دماغهاا
سيف وكأنه انتصر:اخيراا..... وبصوت عالي:الشرباات يا عمييي😌
Back~
سيف بتنهيده: ايوه فاكر قولت ايه بس كنت فاكر بما انه مش ظاهر علي وشك ولا ايدك يبقي اكيد قليل في جسمك متخيلتش انه هيبقي بالمنظر ده....
فيروز بعياط: اطلع بره
سيف:فيرو....
فيروز بصراخ وعياط: اطلع برههههه
سيف:حاضر هخرج بس اهدي
فيروز بعياط وصوت عالي:ملكش دعوة اطلع بره بقولللك برههه
~~~~~
سيف باصلهاا بأسف وسابلهاا الاوضة وخرج
~~~
~ هو خرج من هناا و فيروز ضمت نفسيهاا و فضلت تعيط من الناحية التانية.... وراحت
قامت دخلت الحمام اتوضت وفضلت تصلي وهي بتعيط وتدعي ربناا:ياارب انا راضية بقضائك والله راضية .و.عارفة انه دا اختبار لياا و لصبري اقف جمبي يارب وصبرني ودليني علي الطريق الصحيح يارب..ياارب😭🤲🤲(وانهارت بين يدي الله)

" نسيت اعرفكم انا فيروز محجبة عندي 25 سنة خريجة كليه هندسة اول ما تخرجت اتجوزت سيف فمشتغلتش🙂....انا بشرتي بيضة بس مش الابيض الي هو انا لبن يعني😹 انا درجه منه.. عيوني فيروزي عشان كده سموني فيروز.... شعري كستاتي كثيف بس مش طويل ومش قصير بس للاسف الحلو مش بيكملل للاخر🙂 زي ما عرفتواا في الفلاش باك وهتفهمواا اكتر مع الاحداث"
" والي كنت بكلمه ده يبقي سيف جوزي عنده 25 سنة زي وكان معاياا في نفس الكليه .المهم.. طويل وابيض وعيونة سودة وشعره كثيف واسود وجسمه رياضي....
جه اتقدملي بعد ماتخرجناا علي طول وانا وافقت "
......................................
في مكان تاني
..............
تيك..تيك..تيك
آسر:ادخل
اياد وهو داخل:هاي يا بيبي....هيهيهيييييهي
آسر بضحك:هاي يا سوسن هانم😹😹
اياد:ولد عيب كده دانا زي اخوك🙂😹😹
آسر بضحك:تعديل بسيط علي كلامك...هي اختي مش اخوك😹😹
اياد:بقي كده يا آسر تغلط في بابا حبيبك الي رباك وخلاك راجل ملو هدومك😹😹😹
آسر بضحك:يوه بقي مش هنخلص من قفشات الافلام دي😹😹 اعقل يا بابا انت كبير
اياد:بابا.. بابا مين يابني🕺🕺😹
آسر: نخلص من قفشات الافلام يطلعلناا محمد رمضان😒
اياد:وفي شرين لو تحب🙂
آسر:ملقيش معاك حاجة للست😒
اياد:الست لمه..لمه لمه..الست...عسلية..حرامية..الست🕺🕺😹
آسر:اخرس يا حيوان😒
اياد: حاضر😹😹
آسر:المهم شوفت حمزة
اياد:حمزة علي سطر ولا حمزة علي نبرة😹😹😹😹"الي هي همزة يعني يا جماعة عشان الي مش فاهمينهاا😹"
آسر وهي يديله علي قفاه:لاء حمزة علي قفاك😹😹😹
اياد وهو يحط أيده علي قفاه: ايه دا هي دي همزة جديده اكتشفوها علي قفاياا🙂😹😹😹
آسر:حاجة زي كده😹😹😹
اياد بفخر:طب كويس طلعت مفيد للغة العربية😌😹😹😹
آسر:قوم يا اياد روح علي مكتبك انا غلطان اني نادتلك😹😹😹😹😹😹
اياد:دي حقيقة😹😹
في الوقت ده خبطت السكرتيرة
آسر:ادخل
السكرتيرة:اتفضل حضرتك باقي المخططات الي كنت عايزهاا.....اقدر امشي بقي ولا في حاجة تاني تؤمرني بيهاا
آسر:لاء تقدري تمشي خلاص
السكرتيرة:تمامم..عن اذن حضرتك( واتحركت شوية)
اياد بصوت مسموع:لوز ..لوز لوز...
السكرتيرة لفت:افندم
آسر بسرعة:لاء مفيش حاجة دا بيقول عايز ياكل موز متشغليش بالك انتي اتفضلي 🙂
السكرتيرة:اوك(وخرجت)
آسر: مش هتبطل بقي
اياد:هبطل السجاير واكون انسان جديد ومن اول يناير خلاص هشيل حديد.خلاص هشيل حديد..وايههههههههه..🕺🏼🕺🏼🕺🏼😹😹😹
آسر:يا حبيبي بطل عبط واعقل😹😹😹😹😹😹
اياد:مناا عاقل اهو شايفني بشد في شعري 😹😹😹
آسر:لاء مهو واضح العقل باين الصراحة🙂😹😹
اياد: طبعاا يابني😌 المهم انت عايز حمزة ليه صح
آسر :حمزة مين فيهم الي علي سطر ولا الي علي نبرة😹😹😹😹😹
اياد:وتقولي انا الي اعقل بردوا😏😹😹😹 قبل ما تواجه الناس بعيوبهاا واجه نفسك بعيوبك🙂
آسر: يابني ارحمني من ام الافلام الي كلت مخك دي😹😹😹
اياد:مخي وعاجبني ليك شوق في حاجة😌😹😹😹
آسر:اشبع بيه يا اخوياا😹😹 وبجدية:عايزة عشان يراجع الملفات دي معاياا
اياد:طب علي العموم هو مشي من شوية عشان هيروح يقعد مع عمه شوية
آسر:امممم طيب
اياد:مش هنروح ولا اي
آسر:لو عايز تروح روح انت انا قاعد شوية
اياد: طيب انا هروح لاني هموت واناام
آسر: طيب خد بالك من نفسك
اياد:خايف علياا يا بيبي🤭😹
آسر:غور يا اياد من وشي 🙂
اياد:😹😹😹😹(وخرج)
تعالو اعرفكوا مين القمامير دول😹😹
"ده آسر الجندي صاحب شركات الجندي للعمران عنده28 سنة باباه ومامته متوفين من فترة قصيرة في حادثة عربية🙂 بشرته قمحاوية وجسمه رياضي وعنده سكس باكس كدة🤭 وشعرة بني وكثيف وعنيه عسلي فاتح صارم شوية مبيهزرش في الشغل معروف عنه انه جد جداا بس مع اصحابة والي بيحبهم بيكون حاجة تانية خالص من الاخر هو ولد زي لهطة القشطة كدة😹😹"
اما القمر التاني😹
"فده اياد الجندي اخو آسر وشريكه في الشركة لانهاا اصلاا شركة والده الله يرحمه عنده 26 سنة... بشرته بيضة وعينه خضرة وشعرة بني وجسمه رياضى وبيحب الضحك والهزار بس وقت الجد بيتحول 360 درجة👀 "
~وفي النهاية احب اقول استغفر الله العظيم عشان الحسنات بقت يدوبك👉😹~
...................................
نرجع لفيروز~
................
خلصت صلاة ودعاء وفضلت قاعدة علي المصلية بتعيط وفجأة راحت قامت ومسحت دموعهاا
وطلعت شنطة سفر وبدأت تحط هدومهاا فيهاا.......
بعد وقت قليل~
كانت حطت حاجتهاا في الشنطة وغيرت هدومهاا
وراحت فاتحة باب الاوضة وخرجت
_كان سيف قاعد في الصالة وحاطط ايده علي عنيه واول ما سمع صوت فتح باب الاوضة راح بص
شاف فيروز خارجة ومعاهاا شنطة هدومهاا
سيف قام ومشي ناحيتها:ايه ده انتي راحية فين
فيروز بدون النظر اليه: طلقني..
سيف:.....

رواية احببت روزي الفصل الثاني

فيروز بدون النظر اليه:طلقني...
سيف بصدمة:نعم..
فيروز وهي مازالت علي وضعيتها ولكن هربت دمعه من عينيهاا:ايه مالك مصدوم كده ليه ....بقولك طلقني
سيف:فيروز انتي اتجننتي...انتي عارفة انتي بتقولي ايه
فيروز وهي تحاول ان لا تبكي:ايوة عارفة بقول اي.... طلقني يا سيف
سيف: بس انا مش هطلقك....
فيروز بدموع:ومش عايز تطلقني ليه هاه.... مش انت بردوا مش مستحمل القرف الي في جسمي ...مش عايز تطلقني ليه..."كانت بتعيط وبتتشهق طبعاا عارفين الاحساس ده🤦‍♀️"
سيف:.....مسح علي وشه ومردش عليهااا
فيروز بزعيق:مترد...
سيف:ارد اقولك اي يا فيروز
فيروز بزعيق وعياط: يا برودك ياخي ..هو ايه الي هتقولي ايه...
سيف صوته علي:فيرووووز مش معني اني ساكتلك علي صوتك العالي ده انك تسوقي فيهاا....فاهمهه..وعايزة تعرفي مش عايز اطلقك ليه عشان مش هقدر ادفع المؤخر بتاعك بتا ابوكي خلاني اكتبلك..مبلغ كبير جداا وانا مش هقدر ادفعه ...
فيروز اتصدمت من الي قاله لدرجة انهاا قعدت علي الكرسي او الحقيقة رجليهاا مبقتش شايلاهاا فوقعت عليه.... لانهاا في الحقيقة مكنتش متخيله ابداا انه هو ده السبب الي مانعه منن انه يطلقهاا فهي كان عندهاا امل انه بيحبهاا .........
فيروز بإبتسامة مريرة:يااااه هو ده السبب الي مانعك تطلقني وبسخرية:وانا الي هبلة وافتكرت انك يمكن تكون بتحبني.....
وراحت قامت وقفت وبسخرية: لاء من الناحية دي اطمن خاااالص انا مش عايزة منك حاجة ..غير اني مش عايزة اشوف وشك تاني....
وراحت اتحركت ناحية باب الشقة
سيف:فيروز استني..هوصلك الدنيا ليل
فيروز وقفت ومن غير ما تلف ليه ردت...
فيروز بمرارة:لاء كتر خيرك خليك مرتاح انا بعرف امشي لوحدي ....ورحت فتحت الباب...
فيروز قبل ما تخرج ومن غير ماتلف: ياريت ورقتي توصلي بكرة
وخرجت ومشيت....
وسيف بعد ما هي مشيت ضميرة أنبه وحس انه غلط في حقهاا ...بس بعدين يرجع ويقول لنفسه انه كده احسن ليه وليهاا...."فعلا احسن ليهاا وانت استني علياا😒"
......................................
في مكان تاني~~ (الاسكندرية)
بنت واقفة بتبص من بلكونه اوضتهاا علي البحر وحاطة الهاند فري في ودنهاا وبتغني وبتتمايل مع الي بتغنيه وهي سرحانة:وانت معاياا ميشغلنيش الناس...فرق الاحساس اجمل بكتير.. وانت معاياا بشوفك احلي الناس دي حقيقة خلاص مفيهاش تغير..........باين حبيت....ايوة اناا حبيت.......حبيت الدنيا الي بتضحكلي معاك علي طول..... باين حبيت ايوة انا حبيت وبشوف في عنيك الفرحة الي تخلينيي اقول....(لعمرو دياب💜)
هدي: الجميل واقف هناا ليه وسايب مذاكرته
شهد بتنهيده: لاء ابداا مش سايباهاا ولا حاجة بس قولت اطلع اشم شوية هوا شوية
هدي:وشمتيه..ايه رأيك في ريحته بقي😹😹
شهد:هدي مش فايقالك اناا🙂
هدي: مالك يا شهد حاسه انه فيكي حاجة
شهد بتنهيده:مش عارفة يا هدي والله...حاسه نفسي تايهه
هدي:وماله تايه ندور عليكي ونلاقيكي مش قصة هي😹
شهد بإبتسامة: مش طالبة هزارك هي دلوقت....
هدي:الله وانا مالي يا لمبي😹 مش انتي الي بتقولي تايهه
شهد:مانا فعلاا تايهه ومش عارفة مالي ...حاسه نفسي متلغبطه اوييي
هدي:شكلك بتحب يا صاحبي🙂
شهد:هااه..بحب
هدي:مالك مصدومة كدة ليه
شهد:هااه..لاء ابدا مفيش
هدي بشك:مش مرتحالك اناا..
شهد:مفيش حاجة يا هدي انتي بس الي نيتك مش سالكة😹
هدي:سالكة...بنسوق الدنيا عنعنعنعنن ولا ليناا مالكة💃
شهد:طب انا راضية زمتك دا منظر محامية🙄😹
هدي:لو علي ذمتي فالحقيقة اني محصلتش قهوجي حتي😹😹
شهد:رحم الله امرأ عرف قدر نفسه😹😹
هدي:انا مش عارفة الشهرة عايزة مني ايه😌
شهد:هتعوز منك ايه اتنيلي هو انتي حيلتك حاجة😹😹
هدي:علي رأيك😹😹
شهد: ياله بقي يا حلوة كدة طرقيني خليني اكمل مذاكرتي عشان اخلص من وزير البهايم طروقة🙂😹😹
هدي:ايه دا هو مش كان وزير التربية والتعليم 🙂
شهد:ايدا ايداا انتي متعرفيش اخر الاخبار😮
هدي:لا والمصحف معرف😹
شهد:اعرفك اناا😹..هما لقوه رجل مجد اوي في شغله ومشاء الله واللهم لا حسد يعني عظمة في تضيع مستقبل الشباب فحبوا يرقوه ويكافؤه علي مجهوده الجبار ده فغيروله الوزارة 😹😹😹
هدي:😹😹😹😹😹 مش هترتاحي غير لما توديناا في داهيه انا عارفة
شهد:وماله خليناا نقضي الإجازة في ابو زعبل😹😹😹
هدي:اجازة سعيدة ان شاء الله😹😹😹😹
شهد:بنت خلاص بقي طرقيني بقي😹
هدي:انا بطرد🙂
شهد:بيقولواا..😹😹😹 وياله بقي من هنا عشان هنرش ماية
هدي:انا همشي ومش هرد عليكي مراعة بس انك في 3 ثانوي...
شهد:طب يا سيدي شكراا...😹
=هدي خرجت وشهد دخلت من البلكونة و قعدت علي السرير وفضلت تكلم نفسهاا...
شهد لنفسهاا:معقول اكون حبيته........
وترجع تقول...
شهد:حبيت مين انا عبيطة ولا اي.......هحب حد مشوفتوش غير مرة واحده..لاء والاحلي اني معرفش غير اسمه....يا حلاوة يا ولاهه😁...
وترجع تقول...
شهد:عادي بتحصل وهو قمر اصلاا ويتحب...
وفضلت تسأل نفسهاا ودماغهاا تجيبهاا وتوديهاا لغاية ما تعبت من التفكير...
شهد بتنهيده: شكلك هتحتل تفكيري يا ايااد .....وراحت خدت نفس عميق وخرجته وقالت:اما اقوم اكمل مذاكرتي خلي السنة دي تعدي علي خير....
وراحت قامت عشان تكمل مذاكرتهااا....

تعالو نتعرف مين الشخصيتين الجداد دول
"شهد اخت فيروز الوحيده عندها 18 سنة في ثالثة ثانوي محجبة.. بشرتهاا قمحاوية وعيونهاا بني فاتح وشعرهاا ناعم ولونه بني ومتوسط الطول.. "

"هدي تبقي جارتهم في العمارة وصديقة فيروز المقربة لانهم متربين سواا.. عندهاا 25 سنة...محجبة.. خريجة كليه حقوق عندهاا مكتب المحاماه بتاعهاا ...بشرتهاا بيضة عينيهاا عسلي.. شعرها اسود ناعم وبردواا متوسط الطول."
هتحبوهاا هي وشهد مع الاحداث~
....................................
_عند آسر_
.............
آسر خلص شغل وقرر يروح يقعد علي الكورنيش مكانه المفضل
وبالفعل راح...
آسر وهو ينظر للبحر وبيكلمه:تعرف اناا بحبك ليه......لانك انت كنت السبب اني اشوفهاااا...............عارف "اتنهد" علي الرغم اني كنت صغير بس لغاية دلوقت فاكرهاا...وفاكر ملامحهاا ...ومش قادر انساههاا.......
وراح ابتسم وهو بيفتكرهاا وبيفتكر كلامهاا
Flash back~
في يوم آسر كان جاي مع والدته ووالده وكانواا قاعدين علي الكورنيش كان ساعتهاا عنده 11 سنة...المهم
كان قاعد بيلعب هو اياد وبيجروا ورا بعض فهو وقف ياخد نفسه من الجري ورا اخوه وفجأه لقي بنتوته صغيرة عندهاا حوالي 8 سنين وقفت قدامه وابتسمتله....
آسر بص عليهاا وانسحر بجمالهاا كانت شبه الملايكة اوي كانت لابسة فستان طفولي جميل اوي بالون الابيض وشعرهاا مفرود ولابسة طوق من الياسمين وعنيهاا مميزة جداا وتسحرك كدة👀
وراحت اتكلمت...
الفتاة بإبتسامة ساحرة: ممكن ألعب معاكواا
آسر بإبتسامة: اكيد يا قمر
الفتاة بضحكة جميلة:هيهئ.. شكرا
آسر:اسمك اي
الفتاة...كانت لسة هترد بس مامت آسر نادت عليهم
مامت آسر:آسر ياله انت وإياد ...
اياد جري ناحية مامته
آسر بإبتسامة:باي ..هنمشي بس اوعدك هنلعب مع بعض المرة الجاية
الفتاة بإبتسامة:وعد
آسر بإبتسامة:وعد
مامت آسر:يااله يا آسر
آسر جري ناحية مامته بس وقف فجأة وراح قالهاا بصوت عالي :اسمك اي
الفتاة بإبتسامة وصوت عالي:روزي
آسر ابتسم وجري عند مامته وهي مشيت راحت عند اهلهاا
Back~
آسر بإبتسامة وسرحان:روزيي...
ورجع يخاطب البحر:تعرف نفسي اشوفهااا اوويي....انا عارف اني كبرت وهي كمان اكيد كبرت بس حاسس اني لو شوفتهاا هقدر اعرفهاا....... اتمني اشوفهاا بجدد.....

في الوقت الي هو عمال يكلم نفسه جذب انتباهه صوت عياط بنوتة فقعد يتلفت حوله لغاية ما شاف بنوته قاعده باصة للماية وبتعيط جامد بس مقدرش يشوف وشهاا بس كان حاسس بإحساس غريب اويييي ناحيتهاا وقلبه كان بيدق جامد
آسر في نفسه:من امتي وانا بيفرق معاياا حد بيعيط ....وليه قلبي بيدق كده....
(هو قاعد مكانه بس بيحاول يشوف وشهاا)
........................................

نرجع لفيروز~
.............
اول ما نزلت من عند سيف ركبت تاكس يوديهاا المحطة عشان تركب القطر وتسافر اسكندرية.....

_بعد 4 ساعات_
وصلت فيروز اسكندرية بس مروحتش علي البيت علي طول..دي راحت تقعد علي الكورنيش(لانه مكانهاا المفضل وبترتاح جداا لما بتتكلم معاه)...........

كانت قاعده علي الكورنيش عمالة تعيط جامد وتشكي للبحر
فيروز بعياط: عارف..انا حبيته اويييي..والله حبيته ...وافتكرت انه ربناا عوضني بيه.... بس هو طلع مبيحبنيش ..وجرحني قوييي بكلامه............
يارب خفف عني وجع قلبي ده وصبرني يااارب.. يااارب
وفضلت تعيط وتعيط..لغاية ما حست انهاا ارتاحت شوية راحت مسحت دموعهاا وخدت نفس عميق وخرجته وقامت مشيت عشان تروح.....
......................................
_عند آسر_
آسر قاعد باصصلهاا بيحاول يفهم ايه الاحساس الغريب الي سيطر عليه ناحيه البنت دي...
فشافهاا قامت فشاف وشهاا وبدأ يركز في ملامحهاا...
آسر بصدمة:مش معقول.......

رواية احببت روزي الفصل الثالث

_عند آسر_
آسر قاعد باصصلهاا بيحاول يفهم ايه الاحساس الغريب الي سيطر عليه ناحية البنت دي...
فشافهاا قامت فشاف وشهاا وبدأ يركز في ملامحهاا.....
آسر بصدمة:مش معقول...دي ...ديي هي
وهو مازال علي صدمته كانت فيروز ركبت تاكس عشان تروح...
آسر بغضب من نفسه وهوو يضرب دماغه ب:غبي..غبي..كنت لازم تتصدم ....اديهاا ضاعت من ايدك تاني يا غبي.......اوووف بقي..
وراح قام ركب عربيته ومشي
...................................................

_بعد وقت قليل_
وصلت فيروز البيت
فيروز وهي واقفة قدام الباب
فيروز بدعااء:ياارب قوينيي..ياارب
وراحت خبطت
_مين
فيروز:دي انا يا ماما فيروز افتحيي
الام بتعجب:فيروز..!!
وراحت فاتحة الباب بسرعة
الام بتعجب:فيروز ايه الي جايبك في وقت زي ده...!
فيروز:ألف وارجع يعني ولا اي..🙂
الام:مقصدش...ادخلي
فيروز دخلت....
الام:ايه الي جايبك بالليل كدة يا فيروز
فيروز:جاية اقعد معاكواا شوية..
الام :لا يشيخة عبيطة اناا وهصدق..انجزي يا فيروز
فيروز ببرود:طلبت الطلاق من سيف
الام بشهقة وهي تضرب علي صدرهاا: يانهاااار ابوكييي مش فايت.....ايه الي بتقوليه ده
فيروز ببرود:ايه الي بقوله يعني بقولك طلبت الطلاق من سيف بسيطة يعني
الام بصوت عالي:انتي اتجننتي يا بت انتيي....
فيروز بصوت عالي هي كمان:اه اتجننت
في الوقت ده جيه بابا فيروز وشهد خرجت من اوضيتهاا..
شهد بذهول:فيروز.......ايه الي جايبك دلوقت
فيروز:يوووه بقي هو كله بيقولي ايه الي جايبلك دلوقتت......طلبت الطلاق من سيف وجيت خلتص خلصنا بقي....
وراحت سابتهم ودخلت علي الاوضة وقفلت الباب وراهاا بالمفتاح....
الام :استني هناا ......انتي يا بت
شهد وهي تمسك والدتهاا: خلاص بقي يا ماماا سيبيهاا دلوقت وهي اول ما تهدي هتقولناا مالهاا.......
الام بصوت عالي:اهدي ايه...انتي التانية دي بتقولك طلبت الطلاق فاهمه يعني ايه....
الاب بهدوء:خلاص يا هاجر اهدي
الام :يووه انت التاني هتقولي اهدي.....
شهد:خلاص بقي يا ماما اهدي هي الصبح ان شاء الله هتبقي كويسة وهتقولناا ايه الي حصل...
الام: اديناا هديناا اما نشوف اخرتهاا ....
واوعي كده ايدك من علياا وغوري من قدامي انت التانية...."وهي تنفض ايد شهد من عليهاا"
شهد راحت مشيت راحت اوضيتهاا
شهد : وانا مالي اناا.......قال غوري من قدامي انتي التانية....." وهي تقلد صوت والدتها"
شهد في نفسهاا:ياتري حصل ايه يا فيروز...؟؟....
وبتنهيده:ربناا يستر....
.......................................
_في اوضة فيروز_
اول ما دخلت وقفلت الباب
راحت قاعدة وراا الباب وفضلت تعيط.....لغاية ما نامت مكانهاا من غير ما تحس....
.......................................(بقلمي شهد محمد موسى ✍️)
_عند آسر_
دخل آسر الفلة بس اول ما دخل سمعت صوت جامد جاي من فوق....."الفلة دورين" نكمل..
فطلع عشان يعرف الصوت ده ايه...
فلقي الصوت جاي من اوضة ايااد
ففتح الاوضة لقي اياد واقف بيرقص في نصف الاوضة ولافف فوطة حوالين وسطة بس وجزئة العلوي عاري...
اياد وهو يردد الاغنية:اناا شارب سيجارة بنييي....حاسس انه دماغي..بتاكلني......قاعد في الحارة بسقط.....والغسيل عمال ينقط والشارع الي وراياا قداميي.. والشارع الي وراياا قدامي....والكلام علي طرف لساني......والكلام علي طرف لساني....وانا ماشي بطوحححح.....ياعم ولععععع...ياسيدي ولععع...كوكر...كوكر..كوكر.....🕺🏼🕺🏼🕺🏼
آسر وهو فطسان ضحك:إلهي تولع يابعيد😹😹😹😹😹
أياد وهو يمثل الخضة:خضتني يا آسر...الله مش كده يابيبي..."وهو بيتمرقع يا جماعة😹"
آسر وهو بيضحك:سلامتك من الخضة يا قلب آسر من جوا😹😹😹😹😹
إياد:بس بقي عشان بتكثف..🤭😹😹😹
آسر وهو ينظر لإياد من فوق لتحت:بقولك ايه يا حبيبتي....
إياد:قول يا حبيبي سمعااك😹😹
آسر وهو يقترب من اياد: ماتيجي ورا العمود ونجيب محمود..😹😹
إياد:هيييييييييئ....بطل قله ادب يا آسر.. الله😹😹
آسر وهو خلاص قرب يوصل لإياد:طب بلاش دي متيجي الهرم ونجيب كرم😉😹😹😹
إياد بخوف مصطنع:آسر حبيبي انت هتعمل اي...
آسر وهو يضع ايده علي كتف اياد :هتعمل ايه يا واد يا آسر هتعمل ايه🤔😹😹
إياد بخوف مصطنع:ابعد عني يا متوحش ابعدددد انا مش مطمنالك....😹😹
آسر ضحك وراح حاضن إياد جامد
راح إياد ابتسم وحضنه هو كمان...
آسر وهو مازال محتضن إياد:شوفتهاا يا إياد شوفتهاا......
إياد :هي مين دي...
آسر:روزي....
إياد راح بعد عن آسر
إياد وهو غير مصدق:بتتكلم جد.....
آسر:ايوة والله شوفتها
إياد:طب وعرفت منين انه هي...كلمتهاا طيب....طب اتكلمتواا في اي ...وكانت فاكراك ولا لاء و.....
آسر مقاطعاا:بس.. بس..ايه بلاعة اسئلة اتفتحت في وشي...اترزع هحيلك...
إياد وهو يقعد علي السرير:اديناا اترزعناا اهوو احكي....
آسر راح قال لإياد الي حصل.....
إياد:يعني انت متعرفش اذا كانت هي او لاء
آسر بتنهيده:لاسف......وبإبتسامة وهو سرحان:بس اناا حاسس انهاا هي روزي ....لانه قلبي حس نفس الاحساس الي حسه لما شوفتهاا اول مرة....... اتمني تكون هي...
إياد بإبتسامة: ان شاء الله......
آسر راح قام وقف :انا رايح انام بقي لاني هلكان.....
إياد:اوك تصبح علي خير...
آسر: وانت من اهله
وراح مشي علي اوضته
......................................(بقلمي شهد محمد موسى ✍️)

في صباح يوم جديد على ابطالناا~~
10 A.m. الساعة
_عند فيروز_
صحيت لقيت جسمهاا كله متكسر من نومه الارض راحت دخلت الحمام خدت دش واتوضت وصلت وراحت فاتحة بلكونة اوضيتهاا...وطلعت وقفت فيهاا....
غمصت عنيهاا عشان تستمتع بالهواا وبدأت الدموع تنزل من عنيهاا........... لما افتكرت حاجة~~
Flash back~
قبل الفرح بشهرين فيروز كان مكتوب كتب كتابهاا علي سيف وكان موجود عندهم في البيت..
سيف بإبتسامة: ينفع اقعد مع فيروز شوية لوحدينا
بابا فيروز بإبتسامة: اكيد طبعاا دي مراتك دلوقت ومحدش يقدر يتكلم.....يافيروز....
فيروز جت:نعم يا بابا
باباهاا:خدي سيف واقعدوا مع بعض شوية في اوضتك
فيروز بخجل :طيب
وخدت سيف و راحوا دخلوا بلكونة اوضيتهاا....
سيف راح حاضنهاا.....
سيف:وحشتيني
فيروز بخجل:سيف ابعد ما ينفعش كدة
سيف:بقولك وحشتيني
فيروز بإستسلام وهي تبادله الحضن:وانت كمان
راح سيف بعد عن حضنهااا بس فضل محاوط وسطهاا بإيده
سيف بإبتسامة:اقولك علي حاجة
فيروز بإبتسامة:ايه
سيف بإبتسامة وهو يقترب من وجهها وراح همسلها قدام شفايفهاا وقالها: بحبك
فيروز وهي مغمضة عنيهاا ومستمتعة بقربه:واناا كم....
بس قبل ما تكمل الكلمة كان هو خطف شفايفهاا بين شفايه وبيبوسهاا.. .....
Back~~
فيروز ابتسمت بحزن وفضلت عنيهاا تعيط.....
.....................................
_عند شهد _
كانت صحيت قبل فيروز ونزلت الدرس بتاعهاا فوهي راجعة...
_هو القمر بيطلع بنهار ولا اييي...

شهد مردتش وكملت مشي...

الشخص وهو يسمك ايديهاا:استني بس رايحة فين
شهد بخوف:ابعد ايدك عني يا جدع انت...
الشخص وهو بتفحصهاا من اعلاهاا لاسفلهاا:ابعد ايه بس دانا مش هعمل حاجة غير اني هقرب.....
شهد بخوف:والله هصوت وهلم عليك الشارع....
الشخص:صوتي من هناا للصبح يا حلوة......."وراح شاددهاا جامد من ايديهاا"
شهد بعياط وصراخ: ابعد عنيييي......إلحقونييييييي......حد يلحقني......
وراحت عاضة ايده وطلعت تجري
الشخص:اههه يابنت العضاضة ودينيي مناا سايبك......
وراح جري وراهاا....
شهد عمالة تجري بتخوف وبتبص وراهاا شايفاه عمال يجري وراهااا......... لغاية ما خبطت في حد
شهد بخوف وعياط وهي تمسك فيه جامد :بالله عليك....ابعده عني......
_راح حط ايده علي دماغهاا ودفنهاا اكتر في رقبته:متخافيش.....محدش هيقدر يعملك حاجة طول ماناا موجودد
شهد اول ما سمعت الصوت راحت رافعة وشهاا عشان تتأكد من الصوت الي سمعته ده

شهد بصدمة: إياد.....

رواية احببت روزي الفصل الرابع

_عند شهد _
كانت صحيت قبل فيروز ونزلت الدرس بتاعهاا فوهي راجعة...
_هو القمر بيطلع بنهار ولا اييي...

شهد مردتش وكملت مشي...

الشخص وهو يسمك ايديهاا:استني بس رايحة فين
شهد بخوف:ابعد ايدك عني يا جدع انت...
الشخص وهو بتفحصهاا من اعلاهاا لاسفلهاا:ابعد ايه بس دانا مش هعمل حاجة غير اني هقرب.....
شهد بخوف:والله هصوت وهلم عليك الشارع....
الشخص:صوتي من هناا للصبح يا حلوة......."وراح شاددهاا جامد من ايديهاا"
شهد بعياط وصراخ: ابعد عنيييي......إلحقونييييييي......حد يلحقني......
وراحت عاضة ايده وطلعت تجري
الشخص:اههه يابنت العضاضة ودينيي مناا سايبك......
وراح جري وراهاا....
شهد عمالة تجري بتخوف وبتبص وراهاا شايفاه عمال يجري وراهااا......... لغاية ما خبطت في حد
شهد بخوف وعياط وهي تمسك فيه جامد :بالله عليك....ابعده عني......
_راح حط ايده علي دماغهاا ودفنهاا اكتر في رقبته:متخافيش.....محدش هيقد يعملك حاجة
شهد اول ما سمعت الصوت راحت رافعة وشهاا عشان تتأكد من الصوت الي سمعته ده

شهد بصدمة: إياد........
اياد :متخافيش..... وراح حطهاا وراا ظهره وهي فضلت ما سكة فيه جامد....
الشخص:ملكش دعوة بيهاا دي تخص....
وقبل ما يكمل كان اياد مديله بالبوكس في وشه
الشخص رجع لورة وبوقه جاب دم
الشخص وهو يمسح دمه بإيده:انت قد الي عملته ده....
وفي لحظة كان مطلع مطوه وراح معور بيهاا إياد في جمبه......
وراح جري...
شهد بصدمة:إياااااد....
إياد حط ايده علي جمبه وقالهال:متخافيش انا كويس ....
شهد بخوف وهي تبعد ايده:لاء...انت مش كويس دا بيجيب دم وباين عليه كبير كمان لازم نروح المستشفيي....
إياد كان لسة هيتكلم
شهد بصتله بجدية:متفتحش بوقك...هنروح يعني هنروح..
إياد راح ابتسم وراح هز دماغه
شهد : تاكس
راح التاكس وقف...
إياد راح شدهاا من ايديهاا:استني وقفتيه ليه ماناا معاياا عربيتي..
شهد بسخرية : انت غبي ولا بتستغبي
إياد بهزار: الاتنين..😹
شهد راحت قالبة عنيهاا:وقت هزار هو..🙄
إياد:اينعم..😹
شهد بنفاذ صبر:اركب يا اياد التاكس وانت ساكت اركب....مش ناقصة فقعة مرارة هي.....
وراحت موجه كلامهاا لصاحب التاكس:ممكن توصلناا اقرب مستشفي...
_اكيد اتفضلوا...
وراحت ركبت هي و إياد التاكس عشان يوصلهم
.......................................
_عند آسر_
راح الشركة بتاعته من بدري وكان قاعد في مكتبه سرحان وبيفكر ياتري الي شافهاا دي هي روزي ولا لاء....
راحح دخل عليه حمزة وآسر محسش بيه اصلاا...
حمزة:لاء دا اظهار الموضوع كبيرررر....😹
آسر بإنتباه:ايدا..انت هناا ..جيت امتي
حمزة:انا من بدري هناا وخبط علي الباب وانت ولا هناا.....
آسر: انا محستش بيك اصلااا....
حمزة:مهو دا الي قالقنييي .....مالك
آسر بتنهيده:مليش....انا بس متلغبط شوية
حمزة:آسر باشاا بذات نفسه متلغبط والله عشناا وشوفناا...😹 وايه الي ملغبطك يا عنياا...
آسر:بالله عليك منقصاك انت كمان كفاية علياا البغل التاني..
حمزة:😹😹😹إياد مش كده
آسر:هو فيه غيره عملي الاسود ده.......سايبه بيلبس بقاليي 3 ساعات وسيادته لسة مشرفش....
حمزة:😹😹😹😹طب ما ترن عليه لحسن يكون محشور في البنطلون ولا حاجة😹😹😹
آسر:😹😹😹علي رأيك
وراح رن عليه.....

تعالو بس قبل ما يرن اعرفكواا مين حموزة دة😹
"حمزة عمران يبقي صديق آسر وإياد وبيشتغل معاهم في الشركة عنده 28 سنة قمحاوي وجسمه رياضي و
شعره كثيف واسود لون عنيه زيتيي.. فظيعةة جداا👀 تافه حبتين زي إياد..😹 "
.....................................
_في المستشفي_
اياد وشهد وصلو المستشفي واول ما وصلوا قدام باب المستشفي...
إياد بخوف:بقولك اي.....
شهد :قول..
إياد:مبلاش ندخل المستشفي....
شهد :هو بمزاج حضرتك هو...امشي يا إياد خليناا نخلص في يومناا ده...
راح تليفون اياد رن قبل ما يدخلوا...
......
شوفت الفار السندق الي اكل البندق فوق سطح الفندق.....سطح الفندق....شوفت القطة النو ... نو...🕺🏼"دي نغمة تليفونه😹😹😹"
إياد:الو
آسر:انت فين يا بغل...
إياد:انا في المستشفي
آسر بخوف: مستشفي!!!!...بتعمل ايه هنااك
إياد:اتعورت فجيت علي المستشفي
آسر راح قام وقف من علي مكتبه وبقلق :اتعورت فين وايه الي عورك
إياد:اهدي يا آسر انا كويس هبقي احكيلك بعدين
آسر:اديني عنوان المستشفي بسرعة
إياد:العنوان...........
آسر:تمام جايلك....
إياد:اوك
وراح قفل
شهد من اول ما سمعه نغمت التليفون وهي عمالة تضحك
إياد:ايه رأيك....... شوفتي الفار السندق😹😹😹😹
شهد:😹😹😹😹شوفته
إياد:طب والي اكل البندق😹😹😹
شهد:لاء لاسف مخدتش بالي منه😹😹😹😹😹
إياد:احسن بردوا😹😹😹😹"ضحك وبعدين قال: آهه
شهد بخوف:ياله ندخل بسرعة عشان جرحك ميتعبكش اكتر من كدة...
وراحت شاداه ودخلواااا وراحواا طلعواا للدكتورة الي الاستقبال قالهم عليهاا....
_في الاوضة_
الدكتورة:اتفضل فك القميص حضرتك عشان اشوف الجرح
إياد:آسف مبتكشفش علي ستات...🙂
الدكتورة بتعجب:نعم..!!!؟؟؟
إياد : في اي..هو انا قولت حاجة غلط....
شهد وهي فطسانة من الضحك:لاء خالص😹😹😹😹😹😹
الدكتورة:انجز حضرتك وراياا شغل...
إياد: خلاص متزقيش😒
وراح بدا يفك القميص بتاعه وشهد وشهاا احمر من الخجل وراحت بصت في الارض.....

الدكتورة مسكت القطنة وبدأت تنظف الجرح
اياد:😹😹😹😹 براحة والنبي عشان بغير😹😹😹😹😹براحه بقي
شهد سمعت الي قاله وراحت رافعة وشهاا ليه ونسيت خجلهاا وراحت فضلت تضحك
شهد بضحك:بتغيري يا بيضة انتي😹😹😹😹
إياد: خليه سر بيني وبينك الله يكرمك عشان ببريستيجي بس ممكن🙂
شهد:😹😹😹😹
الدكتورة راحت جابت ابره البنج عشان تخدر الجرح عشان تخيطه
إياد بخوف:لاء بلاش حقنة وحيات ولادك
الدكتورة بنفاذ صبر: انا لا متجوزة ولا عندي اولاد واتفضل اثبت بقي خليناا نخلص....
إياد:بلاش حقن بخاف منهاا🥺🥺🥺
شهد وقعت في الارض من الضحك
شهد:يخربيتك مش قادرة😹😹😹😹😹😹
إياد بغيظ:اضحكي...يا ختي اضحكي......
شهد:😹😹😹😹
الدكتورة راحت شكته بالابرة
إياد:ايييي.... براحة علياا راعي اني بشرتي حساسة🥺🥺
الدكتورة بتريقة: معلش يا بسكوتة هانم اسفين لحضرتك😏
إياد:اصرفه من انهي بتك سيادتك🙂
الدكتورة:آهههههههههه كفاية بقي حرام عليك هتجلطني وانا واقفة🤦‍♀️🤦‍♀️
إياد ببراءة:انا......
شهد: لاء اختك مني يا عنياا هموت😹😹😹😹😹😹😹😹
الدكتورة راحت مخيطالة الجرح وخلصت
الدكتورة:يالله اخيرناا خلصت منك🙂
إياد:خلصتي مني ايه بس. داناا حتي عسل وجمر واتحب بسرعة😌
الدكتورة: قصدك انت تجلط بسرعة تشل بسرعة لكن تتحب بسرعة دي مصدقكش...... وراحت موجه كلامهاا لشهد:
بجد ربناا يقوكي ويصبرك علي البلوة دي🙂
وراحت فتحت الباب وخرجت وسابت إياد وشهد في الاوضة..
شهد:😹😹😹😹😹😹😹
إياد:بتضحكي علي ايه...🙄
شهد:عليك ياا....بلوة😹😹😹😹😹😹
إياد:طب بطلي ضحك بدل ما اقوملك......
شهد فضلت تضحك ولا كإنهاا سمعت حاجة...
راح إياد قام من مكانه واتحرك ناحيتها
شهد بضحك وهي تتراجع للخلف:بتقرب كده ليه😹😹😹
إياد:انا مش قولتلك بطلي ضحك....
شهد بضحك:حصل😹😹😹

كانت هي خلاص بقيت لازقة في الحيطة وهو قدامهاا راح حاطط ايديه الاتنين علي الحيطة حوالين دماغهاا وراح باصص في عنيهاا جامد..
وهي بطلت ضحكت وسرحت في عنيه
وبدأ يقرب من وشهاا وهو باصص في عنيهاا وهي باصه في عنيه لغاية ماكان خلاص هيبوسهاا بس فجأة باب الاوضة اتفتح....
شهد بصدمة:حمزة.....

رواية احببت روزي الفصل الخامس

كانت هي خلاص بقيت لازقة في الحيطة وهو قدامهاا راح حاطط ايديه الاتنين علي الحيطة حوالين دماغهاا وراح باصص في عنيهاا جامد..
وهي بطلت ضحك وسرحت في عنيه
وبدأ يقرب من وشهاا وهو باصص في عنيهاا وهي باصه في عنيه لغاية ماكان خلاص هيبوسهاا بس فجأة باب الاوضة اتفتح....
شهد بصدمة:حمزة.....
حمزة بذهول:شهد....انتي بتعملي ايه هناااااا
شهد بتقطع:انا.....انااا هناا...اصلي..
حمزة بصوت عالي:انتي ايه...واصل ايه.......انطقي اخلصي

شهد اول ما حمزة زعق هي فضلت تعيط...

آسر:اهدي يا حمزة....واحناا هنفهم دلوقت...ايه الي حصل يا إياد....

إياد بدأ يحكيلهم الي حصل....

آسر قرب من إياد...
آسر بخوف: طب انت كويس دلوقت....حاسس بحاجة
إياد بإبتسامة مطمئنة:متخافش انا كويس...
حمزة بعد ما عرف الي حصل راح عند شهد وحضنهاا..
حمزة :آسف.. والله مكنت اقصد اعلي صوتي عليكي...
شهد بشهقات:انت عارف اني مبحبش حد يزعق فياا.....
حمزة راح خرجهاا من حضنه ومسحلهاا دموعهاا بإيده
وراح ابتسم:خلاص بقي قولتلك آسف...
شهد راحت ودت وشهاا الناحية التانية وقالت:اعتذارك مش. مقبول...
حمزة ابتسم:طب هجبلك شوكولاته...
شهد راح بصاله بطرف عنيهاا وقالت:كابري ديري ميلك الكبيرة...
حمزة ضحك:😹😹 بس كدة من عنيااااا يا ستي...
شهد راحت لفتله وشهاا وابتسمت وقالت:خلاص عفوناا عنك...
إياد بإختناق:ممكن توقفوا واصله الحب دي وتفهموني تعرفوا بعض منين.....
حمزة بإبتسامة:دي تبقي شهد بنت عمي..
إياد بخنقه:وهي عشان بنت عمك عمال تحضن فيهاا...
آسر متابع الحوار وباصص لاخوه ومبتسم...
آسر بخبث:فيهاا اي يا إياد يعني...مهو ابن عمهاا وزي اخوهاا....
إياد بحنق :ابن عمهاا اه..لكن اخوهاا لاء..
حمزة وآسر بصوا لبعض وراحواا فضلوا يضحكواا......
شهد بإستغراب:ممكن تفهموني في اي...بدل ماناا عاملة شبه الاطرش في الزفة كده😒
حمزة وهو بيضحك:لاء ابداا..مفيش وياله عشان اروحك..😹😹 حمدلله علي سلامتك يا ايدووو
إياد بحنق:الله يسلمك يا خوياا...متقطعش الجوابات بقي😒
حمزة:😹😹😹😹 مش هقطعهاا متخافش...
وراح موجه كلامه لآسر: هروح شهد اناا....
آسر:اوك وبعدين ابقي تعالالناا علي الفلة....
حمزة:اوك..ياله يا شهد
شهد بإبتسامة:حمدلله علي سلامتك يا إياد وشكراا ليك جداا
إياد بإبتسامة:الله يسلمك وبعدين دا واجبي...
شهد ابتسمت ومشيت مع حمزة...
آسر راح فضل باصص لإياد ومبتسم إبتسامة خبيثة
إياد:نعم..باصصلي كدة ليه..
آسر بخبث:وهبصلك ليه...يا بيضة
إياد وهو يتهرب من نظرات آسر: ياله نروح يا آسر ولا هنبات هناااا....
آسر بخبث:ياله يا قلب آسر....
إياد راح لبس قميصة والجاكيت ومشي هو آسر علي الفله....
.......................................
_عند فيروز_
فيروز كانت لسة في البلكونة مش عايزة تتطلع.. عشان مش قادرة تسمع كلام من حد

فوهي واقفة لقيت ايد بتخبطها علي ظهرهاا وهدي جت وقفت جمبيهاا...
هدي وهي تأخذ نفسهاا بصعوبة:اول ما امك طلعت وقالت انه انتي هناا مصدقتش ونزلت جري حتي من غير ما ألبس الاسدال.......
فيروز مردتش وفضلت باصه قدامهاا
هدي بصت علي فيروز لقيتهاا بتعيط وباصة قدمهاا
هدي راحت لفه فيروز ليهاا وقالت:مالك يا فيروز في اي.....
فيروز زادت في العياط
راحت هدي خدتهاا في حضنهاا وفضلت تطبطب عليهاا:اهدي طيب..حصل ايه لكل ده...
فيروز بعياط:محبنيش يا هدي...محبنيش..
هدي وقد ادمعت عينيهاا:طب تعالي ندخل .....واحكيلي..
راحوا دخلواا وقعدواا علي السرير كل ده وهدي واخده فيروز في حضنهاا..
فيروز بعياط:قالي انه مش مستحمل القرف الي في جسمي.....
هدي بدموع:جاته قرف في عينه...دا هو الي مقرف...
فيروز بعياط:تعرفي انه خلال الشهر دا كله مقربش مني.....
هدي بصدمة وعياط:نعم.... يعني ...يعني..!ا
فيروز بعياط: ايوة..انا لسة بنت ...انا كنت فاكرة انه مش عايز يقرب مني مراعاة اني كنت خايفة منه وهو سايبني براحتي لغاية ما اخد عليه.......
فامبارح كناا كملناا شهر فقولت لنفسي حرام علياا الي انا بعمله فيه يعني ابقي مراته ومش قادر يقرب مني.....فروحت لبست وجهزت نفسي و....."زادت شهقاتهاا"
هدي بعياط:طب اهدي..طيب....
فيروز بعياط:وفضلت مستنيااه يدخل الاوضة......
وبعديهاا بشوية دخل و لماا شافني ... راح قرب مني
بس بعدين لقيته قام بسرعة من جمبي ولبس هدومه...و.....

راحت قالتلهاا كل الي حصل بعد كدة...
"هي بتتكلم وقلبهاا بيتقطع يا جماعة احساس النقص ده حاجة وحشة اويي حتي لو انت متقبل الموضوع بس لو حد حسسك بنقصك الموضوع بيبقي صعب اووي😔"
هدي راحت خدتهاا في حضنهاا اكتر وكانت بتعيط:والله هو ميستهيلكيش.....وميستهلش ظفر منك متزعليش نفسك علي واحد زبالة زي ده.....
فيروز بعياط وانهيار:انا تعبانة اووي يا هدي...تعبانة...
هدي فضلت تعيط وتبطب عليهااا
في الوقت ده مامت فيروز فتحت الاوضة
بس هدي هزتلهاا دماغهاا بمعني انه هي تخرج
وهدي فضلت تطبطب علي فيروز لغاية ما حست انه هي نامت راحت فردت جسمهاا علي السرير وغطتهاا وخرجت
....................................
هدي خرجت وقفلت الباب
وكانت عمالة تعيط
مامت فيروز بقلق:مالك يا هدي بتعيطي كده ليه
هدي راحت حضنتهاا :فيروز تعبانه اوي يا طنط...
مامت فيروز بخوف:بنتي مالهاا يا هدي....
هدي فضلت تعيط
مامت فيروز:انطقي بقي ...متقلقنيش اكتر من كدة
هدي راحت حكت لمامت فيروز كل الي فيروز قالتلهاا عليه
مامت فيروز بعياط: ياعينيي عليكي يابنتي....كل ده حصلك ...
وهي وهدي فضلو يعيطواا...
في الوقت ده شهد فتحت الباب وكان معاهاا حمزة
شهد بقلق:مالكواا بتعيطواا ليه اي الي حصل.....
هدي كانت لسة هتتكلم بس خدت بالهاا انه حمزة واقف باصصلهاا وسرحان راحت هي خجلت وطلعت تجري علي بيتهم......
وحمزة راح ابتسم.....
و شهد فهمت هدي جريت ليه...
"لانه هي كانت لابسة بيجامة بنص كم وكانت رافعة شعرهاا فمكنش ينفع حمزة يشوفها كده.."
حمزة:هو في ايه.....
شهد راحت قالتله:معرفش🤷‍♀️
وراحت موجه كلامها لمامتها :في اي يا ماما....
الام راحت حكتلهم الي هدي قالته.....
حمزة بغضب:ابن ال******** ازاي يعمل فيهاا كده ..ورحمت امي لخليه يندم علي اليوم الي اتولد فيه.....
شهد بعياط:دا بني ادم قزر معندوش اي انسانية ولا مشاعر
حمزة بغضب: متقلقوش فيروز حقهاا هيرجعلهاا .....
وراح سابهم ومشي ...
.....................................
_بالليل_
_عند آسر وإياد_
آسر بعد ما روح هو وإياد.....و إياد طلع علي اوضته عشان يرتاح وآسر فضل يشتغل شغله من علي الاب توب

المهم انه جه الليل وآسر طلع غير هدومة ل"بنطلون جينز اسود وعليه قميص ابيض وجاكت اسود وساعة جميلة باللون الاسود في دهبي وكوتش ابيض وحط البيرفيوم بتاعه الي يجنن"
ونزل عشان يروح مكانه المفضل....
فوهو نازل من علي السلم لقي إياد قاعد تحت وماسك تليفونه
آسر: عامل ايه دلوقت....
إياد:عامل جمعية ولسة مقبضتهاش..😹
آسر:يادي ام ظرافتك🙄
إياد:طب خلاص متقفش😹 المهم رايح فين دلوقت
آسر بتنهيده:هكون رايح فين يعني..رايح اقعد علي البحر شوية..
إياد:طب عاوز اقولك حاجة...
آسر:اشجيني يا خوياا...
إياد:ابااا انا عايز ادوز😹😹"اتجوز "
آسر:😹😹😹 عايز تدوز ...
وبخبث: وياتري مين العروسة...
إياد:علي اساس انك متعرفش يعني🙄
آسر بخبث:واناا هعرف منين..
إياد بنفاذ صبر:آسر بلاش استعباط...
آسر:😹😹😹طيب خلاص مش هستعبط بس هي باين عليهاا صغيرة عليك
إياد:لاء مش صغيرة ولا حاجة دي عندهاا 18 سنة...
آسر بخبث:إظاهر كده انك عارف حاجات كتيير عنهاا....
إياد راح حدفه بالمخده:اه اعرف واتلم يا آسر احسنلك😒
آسر:😹😹😹😹طب خلاص والله
وراح قرب منه وقعد جمبه
آسر بحب:إياد انا عايزك تعرف اني معنديش اغلي منك في حياتي...واكيد هتبقي الفرحة مش سيعاني لماا اشوفك بتحب وعايز تتجوز
إياد راح حضنه وقاله:ربناا يخليك لياا يا آسر....
آسر وهو يبادله الحضن:ويخليك لياا
وبعدين راح قام وقف وقاله:انا همشي دلوقت وبكرة هبقي اكلم حمزة يحددلناا معاد مع ابوهاا..."وراح غمزله😉"
إياد بسعادة : انا خلاص هتجوز وهبطل ابص علي البنات....🕺🏼🕺🏼وهظبط نفسي وابطل اقضيهاا اشتغلات🕺🏼🕺🏼...رقصني علي الواحده..مش همشي ورااا واحده....🕺🏼🕺🏼
آسر :😹😹😹😹😹 يخربيت الجنان😹😹
وراح خرج وسابه يغني مع نفسه بقي..
...................................
_عند سيف_
كان قاعد في البيت
وماسك التليفون بيكلم حد...
سيف:الو ياحبيبتي ....وحشتينيي
_وانت كمان يا قلبي..
مراتك مش جامبك ولا اي
سيف:هي مش في البيت اصلاا
_اومال فين
سيف:طلبت الطلاق ومشيت امبارح بالليل
_بجد...انا مبسوطة اووي يعني خلاص هتبقي بتاعي لوحديي
سيف:اه يروحي بتاعك لوحدك..
_انا بحبك اووووي
سيف:واناا كمان
راح الباب رن
سيف:خليكي معاياا هشوف مين بيخبط....
فتح الباب لقي 3اشخاص ضخمين كدة
سيف:ايوه حضرتكم عاوزين مين
واحد منهم:انت سيف
سيف:ايوه اناا
_طب اتفضل معاناا..

سيف: انتوو مين اصلاا عشان اتفضل معاكوا

راح مسكه واحد منهم جامد:ياله ياض مش عاوزين أسئلة كتير

سيف:اوعي كدة....بدل ما اطلبلكوا البوليس...

راح مديله بالبوكس في وشه منخير سيف نزفت

راحوا الثلاثه مسكوه وغطوله وشه ونزلواا بيه
......................................
_عند فيروز_
كانت صحيت من بدري و صلت فروضهاا
وبعدين غيرت هدومها ل"دريس اسود جميل وعليه حزام باللون الجملي فيه فصوص سكري ولبست طرحه سكري وكوتش ابيض" من الاخر كانت جميلة جداا يا جماعة ......
وخرجت من الاوضة
مامت فيروز:رايحة فين يا فيروز
فيروز بتنهيده:رايحة اقعد علي البحر شوية
مامت فيروز:طب خدي شهد معاكي او هدي..
فيروز:متخافيش يا ماما علياا مش هعمل في نفسي حاجة لسة متجننتش..
مامت فيروز بحزن:طيب خلي بالك من نفسك..
فيروز:طيب...
وراحت نزلت....
.....................................
_علي كورنيش اسكندرية_
آسر نزل من عربيته وراح قعد علي الكورنيش وكلم البحر

آسر:اتمني اشوفهاا تاني وتكون انت السبب للمرة الثالثة ....

فوهوو بيتكلم راح جذب انتباهه صوت حد بيغني بصوت جميل جداا
.............
كانت فيروز وصلت اصلاا وقاعده باصه للماية وعنيهاا بتدمع ...
وراحت بدأت تغني:مضعفتش قصااده....مشافش دمووع عنيااا مع انه كسرلي قلبي داريت ولا بان علياا.....وخت كلامه عادي.... وكإن فرقناا عادي قال يعني مهمنيش... مع اني في الحقيقة متخيلتش دقيقة اني منغييره هعيش........مبقتش عارفة ارد عليه ولا اقوله ايييي ...بعد الفراق كل الكلام هيفيد بإيييه ومكنش ممكن.. حتي اقوله هتمشي لييه..................مبقيتش عارفة ارد عليه ولا اقوله اييي. اهه بعد الفراق كل الكلام هيفيد بإيه ومكنش ممكن حتي اقوله هتمشي ليييه.......طممني ونسيني مسألش في يوم علياا..كل الي ما بيناا ضايع حتي سنيني الي جاية راحت اجمل ليالي ولا كان يخطر في بالي اهون انا يوم عليه.... معملتش يوم حسابي هيكون جرحي وعذابي منه يبقي بإيديهه.....
"كانت بتغني بصوت متألم"
...................
آسر من جمال صوت فيروز
والنبرة المؤثرة الي فيهه عينه دمعت لانه حس بكميه الالم الي موجوده في صوتهاا
وراح قرب منهاا بعد ما خلصت الاغنية
آسر بتسقيف:صوتك جميل اووي
فيروز راحت رفعت وشهاا ليهاا بعيونهاا الرائعة :شكراا لحضرتك
آسر:ممكن اقعد معاكي لو مش هضايقك
فيروز بإبتسامة وهي تمسح دموعهاا:لاء ابدا اتفضل..
آسر ابتسم:شكراا
وراح قعد جمبيهاا
آسر: ممكن اسألك سؤال
فيروز:اتفضل
آسر:ليه كل الحزن الي في عيونك ده
فيروز ابتسمت بحزن:نصيب بقي
آسر: العيون الحلوة دي مينفعش تحزن
فيروز بإبتسامة:افهم من كدة انك بتعاكس....
آسر:حاجة زي كده😅
فيروز بإبتسامة:انت اسمك اي
آسر:اسميي آسر.... وانتي اسمك روزي صح...
فيروز بإستغراب:اشمعني يعني روزي
آسر بتنهيده:انتي الي قولتليلي انك اسمك كدة
فيروز بإستغراب اكتر وهي بتشاور علي نفسهاا:اناا...قولتلك كدة..
آسر راح بص في عنيهاا: ايوة انتي لماا كناا صغيرين...و
بدأ يحكيلهاا الموقف...
فيروز بتعجب: انا اول ما شوفتك حسيت اني شوفتك قبل كده بس مكنتش اعرف فين وامتي بس.دلوقتي عرفت ......... بس الحقيقة انه مش اناا الي كنت بتكلم معااك في الوقت ده .....انا كنت قاعده مع بابا وماماا
آسر بإستغراب:اومال مين الي كان بيكلمنيييي....!!
فيروز:دي روزي هي الي كانت بتكلمك
آسر:اومال انتي مين
فيروز:انا فيروز اختهاا التؤام
آسر:...👀

رواية احببت روزي الفصل السادس

فيروز بتعجب: انا اول ما شوفتك حسيت اني شوفتك قبل كده...دلوقتي عرفت اني شوفتك هناا......... بس الحقيقة انه مش اناا الي كنت بتكلم معااك في الوقت ده .....انا كنت قاعده مع بابا وماماا
آسر بإستغراب:اومال مين الي كان بيكلمنيييي....!!
فيروز:دي روزي هي الي كانت بتكلمك
آسر:اومال انتي مين
فيروز:انا فيروز اختهاا التؤام
آسر بصدمة:نعم.. تؤام..!!
فيروز بحزن:امم تؤام...
آسر:طب هي فين...
فيروز بحزن: معرفش..
آسر بإستغراب:نعم..!!ازاي متعرفيش انتي مش لسة قايلة انك اختهاا......يبقي ازاي متعرفيش......
فيروز بشرود ودموع:صدقني معرفش عنهاا حاجة من ساعة الي حصل....
آسر:انتي بتتكلمي بالالغاز ليه.....ايه الي حصل
فيروز بسرحان ودموع: في يوم..
Flash back~
كان فيروز وروزي عندهم 10 سنين وكانت شهد عندهاا سنتين بس يعني كانت صغيرة جداا المهم... ففي يوم بالليل ..
روزي راحت قعدت في حضن والدهاا وقالت...
روزي :تريم انا زعلانه...."كريم"
الاب: يالهويي اميرتي زعلانه
روزي:ايوة ياتريم اميرتك زعلانه.."كريم"
فيروز :احترمي بابا يا قليلة الادب وبطلي تناديله بإسمه
روزي ببرود طفلة:ملتيش دعوة.....الي غيران مننا يعمل زيناا...."ملكيش"
الاب:😹😹طب خلاص انتوا الاتنين بطلوا نقار..ايه الي حصل يا روزي
روزي:فيروز مش عاوزة تديني حته من الشوتلاته بتاعتهاا...."شوكلاته"
الاب:ليه كدة يا فيروز مش عاوزه تديهاا...
فيروز: والله يبابا اديتهاا بس هي مرضيتش وقالتي انتي مدياني حتة الصغيرة... وانا مديهاا حته كبيرة والله
روزي:تدابة"كدابة" يا تريم"كريم" متصدقهاش
تانت "كانت"مدياني حته صغيرة مش تبيرة"كبيرة"
فيروز:انا كدابة يام نص لسان
روزي بغضب طفولي:تريممم"كريم" خليهاا تبطل تقولي يام نص لسان
الاب:خلاص بقي يا فيروز😹😹😹😹بطلي تقوليليهاا يام نص قوليلهاا يام ربع😹😹
روزي برفعت حاجب:قد تلامك"كلامك" تريم...."كريم"
الاب راح حضنهاا جامد: اكيد لاء يا قلب كريم.....هو احناا عندناا كام روزي..
روزي ابتسمت:واحده...
الاب بإبتسامة:شوفتي يبقي نقدر نزعلهاا..
روزي هزت دماغهاا بالنفي وقالت:لاء
الاب راح حط ايده في جيبه وخرج فلوس واداها لروزي
الاب:خدي يا ستي روحي اشتري احلي شوكلاته من عمو الي تحت
روزي بسعادة راحت باسته وقالت:شتراا"شكراا" يا تريم "كريم" انا بحبت"بحبك" اوووي...
الاب:وانا كمان بحبك اووي..
روزي راحت قامت من علي رجله ورفعت دماغهاا لفوق بشموخ لفيروز وبصتلهاا باصه الاطفال المستفزة دي😹
وراحت فاحت باب الشقة...
بس قبل ما تخرج..
فيروز بضحك:ابقي سلميلي علي عمو بتاع الشوتلاته😹😹
روزي راحت خدت شبشب من الارض وراحت حدفاهاا بيه وقالتهاا وهي بتجري علي تحت
:يااااا باااردة
فيروز كانت لسة هتجري وراهاا بس كريم نادي عليهاا...
الاب بضحك:خلاص يا فيروز تعالي
فيروز بدموع:يابابا دي حدفتني بالشبشب..
الاب:طب تعالي بس
فيروز راحت قعدت علي رجله...
الاب بإبتسامة:متزعليش منهاا انتي عارفة انها بتحبك
فيروز وهي تمسح دموعهاا:عارفة انهاا بتحبني وانا كمان بحبهاا عشان كدة بحب اغيظهاا...
الاب:اهوو شوفتي يعني انتي عارفة انك بتغيظيهاا يبقي المفروض متزعليش منها لما هي كمان تغيظك
فيروز بإبتسامة:عندك حق يا بابا
الاب:قلب بابا من جوا انتي...
وراح باسهاا في خدهاا وقالهاا:ربناا يخليكواا لبعض ويخليكوكي لياا...
فيروز وهي تحضنه:ويخليك ليناا يا احلي بابا في الكون كله....
الاب:ياله بقي روحي بصي عليهاا من البلكونة لغاية ما تطلع..
فيروز:حاضر...
وراحت البلكونة تبص علي اختهااا.....
روزي كانت اشترت الشوكلاته ومسكاهاا وبتحاول تفتحهاا وفجأة جه واحد وراح حط ايده علي بوقهاا ورفعهاا ودخلهاا جوا عربية ومشيت....
فيروز شافت كده فضلت تصرخ بإسم اختهاا...
الاب جه علي صوت صريخهااا
الاب بخوف: مالك يا فيروز بتصرخي ليه
فيروز بعياط : إلحق روزي يابابا في حد خدهاا بالعربية ومشي.....
الاب بصدمة :حد مين...
فيروز بعياط:معرفش يابابا رجعلي روزيييي....رجعهاالييي.....
.............
Back~
آسر اتأثر جداا بكلام فيروز وحس بوجعهاا لانه مجرب شعور الفقدان قبل كده لماا فقد اهله..
آسر بحزن:وبعدين ايه الي حصل
فيروز بعياط:ولا حاجة قلبناا الدنياا عليهاا وقدمناا بلاغ في القسم بس ملقوهاش لغاية النهاردة......ومحدش يعرف هي فين ولا حتي يعرف اذا كانت عايشة ولا ماتت.....
آسر معرفش يرد عليهاا يواسيهاا بإيه
فيروز راحت قامت من جمبه ومسحت عنيهااا
فيروز:انا لازم امشي اتشرفت بمعرفتك..
آسر راح قام بسرعة وقال:طب مش هشوفك تانيي...
فيروز بإبتسامة :لو ليناا نصيب نتقابل اكيد هنتقابل تاني...
آسر:طب ممكن تدين اي حاجة رقمك مثلاا عشان اعرف اوصلك...
فيروز بتردد:بس...
آسر بترجي:ارجوكي مترفضيش..
كان باصصلهاا وعينه بتترجاهاا بكل معني الكلمة..
فيروز بصت في عنيه وسكتت وبعدين
فيروز بتنهيده: طيب...
آسر بفرحة طفل اهبل بهدوم العيد😂: بجد...طيب ياله اديني الرقم"وراح مطلع موبايله"
فيروز استغربت فرحته الغريبة دي بس حست نفسيهاا مبسوطة متعرفش ليه
فيروز بإبتسامة:اكتب عندك 010.........
آسر بفرحة:شكراا ليكي
فيروز بضحكة رقيقة:العفو...اقدر امشي...
آسر:اناا ممكن اوصلك...
فيروز بإبتسامة:لاء شكراا مفيش داعي
آسر:ازااي مفيش داعي احناا مش بقيناا صحاب ولا اي..
فيروز بإبتسامة:لاء صحاب طبعاا..
آسر بإبتسامة:يبقي ياله هوصلك.
وممنوع الرفض
فيروز بإستسلام:انا الي جبته لنفسي..🤷‍♀️
آسر:😹😹طب ياله
فيروز بإبتسامة:ياله...
وراحت ركبت العربية في الكرسي الي جمبه..
_في العربية_
آسر سايق العربية وكل شوية يبص علي فيروز وحاسس بسعادة كبيرة علي الرغم انه عرف انه دي مش البنت الي هو اتعلق بيهاا من صغره بس هو مبسوط ...
............
فيروز كانت حاطة دماغهاا علي الشباك وباصه علي الطريق
وسرحانه.
فضلواا علي كده لغاية ما وصلهاا وسلم عليهاا ومشي وهي طلعت البيت.....
................................
_في مخزن بالقاهرة_
يدخل حمزة ببرود وهو حاطط ايده في جيبة وبيبص بشماته علي الي قاعد علي الكرسي ده مفيهوش حته سليمةة..
حمزة بسخرية:اهلاا بسيف بيه...
سيف رفع دماغه وابتسم:حمزة........انا كده فهمت.
حمزة بسخرية:ياااه تصدق مكنتش اعرف انك بتفهم...
سيف بإبتسامة مستفزة:واديك عرفت..
حمزة راح مديله بالقلم جامد وبعدين مسكه من شعره..
حمزة بغضب:انت عارف لولاا اني مش عايز ألوث ايدي بدم انسان زيك كان زمانك ميت من زمان
سيف بإستفزاز:وكل ده ليه عشان ست فيروز هانم
حمزة راح مديله بالقلم تاني بس المرة دي اقوي...
حمزة بغضب:ايااك تجيب سيرتهاا علي لسانك تاني..انت فاهم
سيف بهدوء:دي لسة مراتي واجيب سيرتهاا براحتي..
حمزة راح قرب جمب ودنه وقاله:هو انا مقولتلكش.... مش انت هتطلقهااا دلوقت .... ومش هيبقي ليك اي صله بيهاا تاني..
سيف بسخرية:احسن بردواا...عارف لو بعرف ازغرط كنت عملتهاا...
حمزة دمه فار علي الآخر وراح مسك دماغ سيف ورزعهاا في الترابيزة الي قدامه.....
_اهدي يا باشاا كده هيموت..
حمزة وهو باصص لسيف بقرف:احسن خليناا نخلص منه..
وراح شد شعر سيف ورفعله دماغه:نصيحة مني ليك بلاش تستفزني اكتر من كده عشان انا مش ضامن نفسي هعمل ايه المرة الجاية...
سيف راح هز دماغه بهستريه...
حمزة راح خبطله علي وشه وقاله:شاطر...
وراح مطلع ورق من جيبه...
حمزة:امضي هناا...
سيف بخوف وارتجاف:امضي علي اي...
حمزة ببرود:أسئلة كتير مبحبش....امضي وانت ساكت احسنلك...
سيف هز دماغة ومضي علي الورق
حمزة خد الورق وقالت:كده تماام اويي.....ياريت متوريناش وشك الجميل تاني والا هخليك تقضي بقيه عمرك في السجن ....
سيف بخوف: سجن..
حمزة ببرود:مفاجأة صح.. اصل انا نسيت اقولك انه بالاضافة لورقة الطلاق انت كمان مضيت علي وصولات امانة بمبالغ لو عشت عمرك كله تشتغل مهتجيب ربعهاا......
وبعدين وجه كلامه للثلاثة الي واقفين وقالهم:عايزكم تظبطوه علي الاخر وبعدين ارموه في اي حته قريبة من مستشفي
ورجع وجه كلامه لسيف: اي خدمة اهوو عشان تعرف اني رحيم بيك...
وراح ماشي وساب سيف يصرخ وراه من الضرب
بعديهاا بشوية كان سيف فقد الوعي اصلاا من كتر الضرب راحواا خدوه و رموه في شارع قريب من مستشفي
....................................
_في بيت فيروز_
فيروز دخلت البيت لقيت امهاا وابوهاا قاعدين في الصالة...
فيروز:السلام عليكم
الاب والام:وعليكم السلام..
فيروز:اومال فين شهد...
الام:شهد في اوضيتهاا...
فيروز:طيب...عن اذنكواا انا هدخل اوضتي
ولسة هتمشي..
الاب:فيروز انتي كويسة...
فيروز ابسمت بحزن واتنهدت:مش هتفرق كتير يا بابا بس علي العموم الحمدلله علي كل حال...
عن اذنكواا...
وراحت دخلت.......
الام بحزن:هنعمل ايه...
الاب بتنهيده:ولا حاجة هنعمل ايه يعني....احناا كل الي علينااا انه ندعي ربناا انه يقويها عشان تتخطي المرحلة دي..
في الوقت ده خرجت شهد من الاوضة هي وهدي الي كانت قاعده عندهاا
شهد:هي جت..
الام:اه جت ودخلت الاوضة..
شهد بصت لهدي وهما الاتنين راحواا علي اوضة فيروز
..............................
_عند آسر_
آسر روح البيت طلع الاول علي اوضة إياد يطمن عليه لقاه نايم
وبعدين راح علي اوضته. غير هدومه وفرد نفسه علي السرير
وقعد يفتكر الي حصل ويفتكر فيروز وملامحهااا لغاية مانام..
...................
_في اوضة فيروز_
فيروز يدوبك غيرت هدومهاا وقعدت علي السرير لقيت هدي وشهد فتحوا الباب ودخلواا...
شهد بمرح:اهلااا بالخونة....😹
هدي:الي راحواا يقعدواا علي البحر لوحديهم ..😹
فيروز ابتسمت ومردتش
هدي وشهد راحوا قعدواا جمبيهاا
هدي حضنت فيروز من ناحيه: بصي يا عسل عمو راغب علامة قال ايه...
شهدحضنتهاا من الناحية التانية: قال ايه.....
هدي:الي باعنااا خسر دلعنااا....
شهد:راح لحاله ياله يودعناا...
هدي:بالسلامة والقلب نسيه...
شهد:اهه بالسلامة والقلب ناسيه...💃
هدي:والي سابناا قفلناا بابناا....
شهد: ياله بيناا وفرناا تعبناا ...
هدي:الحياة مش واقفة عليه...
فيروز ضحكت:هو انتو عملتواا الاغنية حكم😹😹😹😹
شهد:خلاص ضحكت يعني قلبهاا مال😹
هدي:ياروحي هو اصلاا عمو راغب علامة كله حكم ........ كفاية اسم ابوه بس علامة..😹😹😹
فيروز:وجه نظر بردواا😹
شهد راحت بصت لفيروز وقالتلهاا:المهم نفهم المقصد من الاغنية....
فيروز ابتسمت واتنهدت:اناا فاهمه يا شهد بس انتواا كمان لازم تفهمواا انه جرح القلب مبيتداواش بسهوله...
هدي:احناا فاهيمن كده والله واحناا معاكي لغاية ميتداوي ولو احتاج علاج الصيدلية تحت هننزل نجيب عادي😹😹😹
شهد:شوفتي بسيطة ازااي😹😹
فيروز راحت حضنتهم وقالت:ربناا يخليكواا لياا...
هماا:ويخليكي لينااا...
هدي:بت يا شهد
شهد:بت اما تبتك نعم...😒
هدي:هو انتي كنتي جاية مع حمزة ليه الصبح.....
شهد ببرود:وانتي مالك..😏
هدي:كدة يارجولة..🙂
شهد:اينعم..😌
فيروز بضحك:خلاص يا شهد بطلي ترخمي عليهاا كلناا عارفين انهاا هتموت عليه😹😹😹
هدي راحت ضرباهم بالمخده
وقالت:والله انتوو اخواتت عرر😒
شهد وفيروز:😹😹😹😹 انتي لسة عارفة
هدي :انا ماشية وسايبهالكم...
فيروز بضحك:طب استني يا مجنونة 😹😹
شهد:خلاص والله اقعدي وهقولك😹😹
هدي راحت قعدت بسرعة وقالت:ياله قولي..
شهد: اين الكرامةة...؟؟😂😂
هدي:راحت مشوار ياختي...اخلصي قولي😹
شهد راحت حكيتلهك الي حصل...
شهد:بس كده هو ده كل الي حصل..
هدي راحت بصالهاا بغيظ:يعنيي حضنك وطبطب عليكي...
فيروز لشهد:بت يا شهد شايفة النار الي انا شايفاهاا .😹😹😹
شهد:داناا شايفاهاا وشمه ريحة الشياط كمان😹😹😹
هدي:انا طالعة قبل ما ارتكب فيكواا وفيه جريمة😒
شهد:😹😹😹 مدام هتموتي عليه اووي كده وهو الصراحة يعني يتمات عليه بعيونه الزتوني دي ايه رأيك تروحي تخطبيه..😹
هدي راحت عضه شهد في ايديهاا وقالتلهاا:الخطوة الجاية ان شاء الله😏
وراحت طلعت تجري علي بره.
شهد بألم:آهههه يابنت العضاضة....والله لوريكي اما اشوفك يا هدي الكلب...
فيروز:😂😂😂 تستاهلي والله
شهد:مهي صاحبتك لازم تدافعي عنهاا😒
فيروز:حصل😹😹
شهد:انا رايحة اوضتي اذاكر يا فيروز بدل ما اتشل....
فيروز:مع السلامة والقلب ناسيك😂😂😂
شهد ابتسمت وخرجت
وكانت فرحانة انهاا قدرت تخلي فيروز تضحك......
بعد ما شهد خرجت فيروز حطت دماغهاا علي المخده وغمضت عنيها عشان تناام
.........................
وعدي اليوم علي ابطالناا
.....................
في اليوم التاني~~
9:00Am
سيف بيفتح عينه بتعب وبيبص حواليه:انا فين....
_متقلقش انت عندي في البيت..حمدلله علي سلامتك
سيف بيبص علي مين صاحبة الصوت بس اتصدم...
سيف بصدمة:فيروز....😳

رواية احببت روزي الفصل السابع

في اليوم التاني~~
9:00Am
سيف بيفتح عينه بتعب وبيبص حواليه:انا فين....
_متقلقش انت عندي في البيت..حمدلله علي سلامتك
سيف بيبص علي مين صاحبة الصوت بس اتصدم...
سيف بصدمة:فيروز....😳
_فيروز مين حضرتت"حضرتك"
سيف بصدمة اكبر:هو انتي لادغه
_اه حضرتت لادغه في حاجة يعني"حضرتك"
سيف سكت وبصلهاا وخد باله من الي هي لابساه"كانت لابسه فستان كب ضيق باللون البنفسجي واصل لغاية فوق الركبة وكان لامه شعرهاا لفوق وفي خصل نازله منه"
سيف باصصلهاا وبيكلم نفسه:دي معندهاش بهااق وكمان لادغه
فاكيد مش فيروز بس لو مش فيروز هتكون مين.....
~خدت بالهااا من نظراته المتفحصه ليهاا راحت اتخنقت وقامت وقفت ...
_انت هتفضل مبحلقلي تده. "كدة" تتير"كتير" يأخ
سيف خد باله
سيف:احمم آسف..ممكن اعرف انا جيت هناا ازااي
_ابدا انا لقيتت "لقيتك" مرمي في الشارع فروحت اشوفت "اشوفك" مالت "مالك" يمتن "يمكن" مغمي عليت "عليك" بس لقيتت "لقيتك" مفتش "مفكش" حته سليمه الحمدلله فتنت"كنت" هاخدت "هاخدك" اوديت "اوديك" المستشفي بس بعدين قولت لو وديتت "وديتك" هيفتحولي سين وجيم وانا مش ناقصة وجع دماغ وبعدين قولت لنفسي طب اسيبت "اسيبك" في الشارع ومليش دعوة بيت "بيك" بس للاسف قلبي الرقيق مسمحليش.. فجبتت "فجبتك"هناا وجبتلت"جبتلك" دتتور"دكتور"..بس تده"كده"

سيف قاعد بيسمعهاا ومبتسم جامد..
_مالت "مالك" مبتسم تده"كدة" ليه بقول نتتة "نكتة" ولا حاجة😒
سيف بإبتسامة:لاء ابداا.. وعلي العموم شتراا ليكي جدااا.....
يووه قصدي شكراا
_اتريق ياخوياا....اتريق..هو تده "كدة" خيراا تعمل شراا تلقي🙄 وعلي العموم عفواا...
سيف :😹😹😹 مقصدش والله بس لما حد بيكرر قدامي حاجة بقولهاا زيه...
_امم ماشي ياخوياا..
سيف بإبتسامة:هو انتي اسمك اي..
_بص هماا بيقولوا انه اسمي هناا ..
سيف بإستغراب: هماا مين الي بيقولواا....
هناا بتنهيده:الناس الي هناا....
سيف بإستغراب:ناس مين الي هناا
هناا:ابله مريهان و أستاذ فهد وباقي البنات الي هنااا..
سيف بصدمة:بنات.....هو انا فين بالضبط..
قبل ما ترد هناا...دخلت مريهان...
مريهان بسخرية:في بيت دعارة يا عنياااا
هنا بقله حيله:اهي قالتلت"قالتلك".....
مريهان:ياله يابت انجري بره مع اخواتك..ولا هتفضلي قاعده مع البلوة الي جيبهالناا دي....
هنا بضيق: طالعة.....
وراحت بصت لسيف وهزتله كتفهاا بمعني انه مش بإيديهاا حاجة🤷‍♀️
وراحت خرجت.....
مريهان قربت من عند السرير بتاع سيف وقعدت عليه وفضلت بصاله....
سيف اصلاا كان مصدوم من الي سمعه
سيف وهو بيحاول يقوم..
راحت هي زقاه بإيديها وقالتله..
مريهان بمرقعه:رايح فين....
سيف بقرف:وانتي مالك انتي..
مريهان:الله... مش قاعد في بيتي
يبقي مالي ونص كمان
سيف بقرف:واديني ماشي من بيتك في حاجة تاني...
مريهان بضحكة رنانة:اتنيل هو انت عارف تتحرك .....
سيف وهو يقلب عينيه:اللهم طولك ياروح...انتي عايزة اي يا ست انتي..
مريهان راحت قامت وقفت وقالته:وهعوز منك اي يا عنيااا...
سيف ببرود:والله السؤال ده تسأليه لنفسك مش لياا...
مريهان بصتله بغيظ وقالت: ياريت تخف بسرعة عشان تغور من هناا...
وراحت خرجت....
سيف اتنهد بعد ماخرجت وفضل يندب حظه علي الظروف الي جابته هناا....
وفضل يفكر في هناا والشبه الكبير جداا بينهاا وبين فيروز وفضل يسأل نفسه ياتري الشبه ده ليه تفسير منطقي ..؟؟
.................................
_عند فيروز_
12 p.m
المنبة رن
فصحيت فيروز وفصلت المنبة
وراحت مسكت التليفون..
لقيت رسالة مبعوتالهاا علي الواتس اب من رقم غريب..
استغربت وراحت داخله جوا شات الواتس..
الرسالة:
_صباح الفيروز علي احلي فيروز🌸
فيروز بإستغراب:مين ده
وراحت خدت بالهاا انه حاطط صوره علي البروفايل
فداست عليهاا....
ولما شافت الصورة ابتسمت لانهاا عرفت هو مين.."واكيد انتوو كمان عرفتواا😹"
راحت ردت:
_صباح الفل🌸
في اللحظة الي بعتتهاا شافهاا فيهاا..وكان بيكتب كمان...
_لسة صاحية...
فيروز:اه
فيروز:هو انت بايت في الشات ولا اي😹😹
آسر:😂😂 لاء ابداا انا كنت فاتح وانتي اول مابعتي رسالة دخلت شوفتهاا..
فيروز:طيب...
آسر:انا في الشغل...
فيروز لنفسيهاا:وانا مالي اناا انت فين
بس ردت عليه وقالتله:الله يكون في عونك
آسر:ياارب
فيروز: انا هقفل بقي وأنت كمل شغلك..
آسر:اوك يا جميل💜
فيروز:باي
آسر:باي
وراحت قفلت وقامت اتوضت و صلت وخرجت بره الاوضة~

_في الخارج_
فيروز خرجت دخلت المطبخ عملت لنفسيهاا قهوه وبعدين خرجت فشافت باباهاا قاعد
في البلكونة وماساك الجرنال وبيقرأ فيه
راحت راحتله باست دماغه...
فيروز:صباح الخير..
الاب بإبتسامة وهو يترك الجرنال:صباح النور..
فيروز قعدت علي الكرسي الي جمب باباهاا وقالت:اوماال ماما وشهد فين..
الاب:شهد في اوضيتهاا بتذاكر وامك نزلت تجيب حاجة البيت...
فيروز وهي تشرب القهوه: طيب..
الاب:فيروز..
فيروز :نعم..
الاب:ايه رأيك تشتغلي....
فيروز بتنهيده: ياااريت بس فين الشغل ده الي يناسب مؤهلي...
الاب:في اعلان في الجرنال عن شركة للعمران طالبة مهندسين جدد
فيروز:طيب حلوو اووي ده في معاد محدد لل interview ولا تروح في اي وقت عادي..
الاب وهو ينظر في الجرنال:لاء في معاد من الساعة 8 الصبح لغاية الساعة 12 الظهر...
فيروز:خلاص ابقي اروح بكرة بقي ان شاء الله لانه الساعة 1 دلوقت اصلاا...
الاب:ان شاء الله....
فيروز بإبتسامة:شكراا يا بابا..
الاب بإبتسامة:علي اي..
فيروز بإبتسامة: علي كل حاجة وكمان انا عارفة انك اقترحت فكرة الشغل دي عشان الاقي حاجة تشغلني معظم وقتي ومفكرش في اي حاجة تزعلني..
الاب بإبتسامة حزينة:لو كان في ايدياا حاجة تاني اقدر اعملهاا عشان تنبسطي كنت عملتها..
فيروز راحت حضنته وقالتله:انتواا وجدكواا لوحده في حياتي بيبسطني يا بابا ربناا ميحرمني منكواا ابداا...
الاب وهو يبادلهاا الحضن:ولا يحرمناا منك ولا من ابتسامتك..
_شهد جت_
شهد وهي تمثل الصدمة:الله....الله وكمان بتحضنهاا
بتخوني يا كيموو..
الاب:😂😂😂وانا اقدر يا قلبي...تعالي
شهد ابتسمت وراحت حضنته هي كمان وقالت:رجالة تخاف متختشيش..😂
الاب:بنت عيب داناا زي والدك..😹
شهد راحت باسته في خده وقالت:واحلي والدي في الدنيااا...
.......................................
_عند آسر_
كان قاعد في مكتبه ببيشتغل وهو مبتسم ....
الباب خبط~
آسر:ادخل

دخل حمزة..

آسر:حمدلله علي السلامة ياراجل لسة فاكر تيجي......
حمزة:اني اسف🙂 نمت متأخر
آسر بسخرية:ليه ياخوياا كنت بترضع العيال ولا اي😏
حمزة:😂😂لاء كنت قاعد مع ام العيال😂
آسر:والله معندك ريحة الدم😂😂 يعني جاي متأخر وليك عين تهزر😂
حمزة:الله وانا مالي يا رمضان مش انت الي بدأت😂
آسر بجديه:طب اترزع عايزك في موضوع...
حمزة وهو بيقعد:حقيقي مشوفتش حد بيحترمني زيك 😂
آسر:ولا هتشوف يابا 😂 المهم:خليناا ندخل في الموضوع
حمزة:ادخل
آسر بإبتسامة:عاوزك تحدد معاد مع السيد الوالد....

حمزة:ليه ناوي تيجي تتقدملي😂😂😂😂😂

آسر:😂😂😂😂اكيد لسة متجننتش عشان أصوم اصوم وافطر عليك انتي😂😂
حمزة:وانا مالي يا حبيبي ان شاء الله دا ألف مين يتمنوني😌😂😂😂

آسر:يواد يواثق انت😂😂

حمزة:طبعاا😌😂😂
بس لا بجد عايزني احدد معاد ليه

آسر:مانت مديتنيش فرصة اكمل كلامي...

حمزة:اديني سكت كمل

آسر:انا عايزك تحددلي معاد مع السيد والد شهد
حمزة:عمي..! ليه
آسر:اصل عقبال عندك إياد عايز يتجوز بنت عمك😂
حمزة:انا كنت شاكك في الواد ده من امبارح والله😂 وبجديه: بس شهد لسة صغيرة...
آسر:هو بيحبهاا طيب اعمله ايه...
حمزة بإبتسامة:يعني وقع خلاص
آسر:وحياتك ومحدش سماا عليه😹 انت مشوفتوش الصبح واناا خارج وهو عمال يحلفني ويقولي والنبي ايااك تنسي تقوله. وحياتك عيالك متنسي ....😹😹 كان متسول متسول يعني😹
حمزة:😹😹هو طول عمره متسول اصلاا😹😹
آسر:حصل😹😹😹
حمزة بإبتسامة: خلاص انا هكلم عمي وربناا يعمل الي فيه الخير
آسر بإبتسامة:ان شاء الله
حمزة:بس مش واخد بالك من حاجة🙂
آسر:اي هي..
حمزة:انه احناا عنسناا😹😹
آسر:بس يا ولدي متفكرنيش😹😹😹
حمزة:😹😹😹

وكل واحد كمل شغله
.........................
_بالليل_
_في بيت فيروز_

حمزة خلص شغل وراح عندهم..
واتعشي عندهم وسلم علي فيروز وشهد...
وبعدين قعدواا كلهم مع بعض في الصالة....
حمزة:عمي في موضوع كنت عايزك فيه..
كريم:خير في اي
حمزة:خير ان شاء الله بصراحة كدة في واحد صاحبي اسمه اياد طالب ايد شهد...
شهد كانت بتشرب العصير فشرقت وفضلت تكح
شهد:كح..كح..كح
حمزة بضحك:هتموتي ولا اي😂
شهد بصتله واتكلمت :اخرس يا حيوان...
الاب:بس يا حمزة شهد لسة صغيرة وكمان لسة مخلصتش 3 ثانوي...
حمزة :بص يا عمي صراحة لله انا قولت كدة بس هو مصمم..والصراحة يعني انا شايف انه مش هتلاقي احسن من إياد لشهد...
وبخبث:ولا اي يا شهد ....
شهد وشهاا احمر وراحت سابتهم ودخلت اوضتهاا...
حمزة:😹😹😹دي طلعت بتتكسف
فيروز بإبتسامة:المهم انت واثق في اخلاقه
حمزة:جداا والله يا فيروز
فيروز بإبتسامة:خلاص يا بابا حددله معاد وشوفه واتكلم معاه والي فيه الخير يقدمه ربناا...
الاب :بس....
فيروز بتنهيده:مبسش يابابا انا عارفة انت عايز تقول ايه
بس ياريت متخلينيش عقبة في حياة اختي
الاب بصلهاا وسكت ..
وبعدين اتنهد: خلاص قوله يجي بعد بكرة يا حمزة والي فيه الخير يقدمه ربناا...
حمزة بإبتسامة:ان شاء الله
ووجه كلامه لفيروز:تعالي نطلع البلكونة يا فيروز عايز اتكلم معاكي
فيروز هزت دماغهاا...
وراحواا البلكونة...
حمزة وهو باصص علي المايه:خليت سيف زفت يمضي علي ورقة الطلاق وفاضل امضتك
فيروز وهي باصه للماية :فين الورق
حمزة طلع الورق من جيبه ..
حمزة:اهو
فيروز بهدوء :ثانية هروح اجيب قلم..
حمزة بصلهاا بأسف وهز دماغه

فيروز دخلت علي اوضتهاا بسرعة وقفلت الباب ودموعهاااا نزلت وزادت شهقاتهاا ووجع قلبهاا
فيروز وهي حاطه ايديهاا علي قلبهاااا:انت واجعني ليه دلوقت ...فهمني ..الي زي ده ميستاهلش انك تتوجع عشانه انت فاهم..فاهمم
وراحت مسحت دموعهاا جامد ودخلت غسلت وشهاا وجابت قلم وطلعت تاني لحمزة
فيروز بهدوء:هات الورق يا حمزة
حمزة اداهولهاا راحت ماضية عليه ومدياهولواا تاني...
حمزة: عايزك تكوني قوية ودايماا خليكي فاكرة انه الحياة مبتقفش عند حد يا فيروز وياماا هنقابل ونجرب والمهم انه احناا نستفاد من التجربة....
فيروز هزت دماغهاا لحمزة وابتسمتله ابتسامة موصلتش لعنيهاا...
حمزة بإبتسامة:انا همشي بقي.. ابقي سلميلي علي مكسوفة هانم😹
فيروز بإبتسامة:ماشي خلي بالك من نفسك وسلملي علي عموو
حمزة:يوصل...باي
فيروز:باي
مشي حمزة
وفيروز راحت خدت نفس عميق وراحت عن شهد...
..........................
_عن شهد_
شهد من ساعة ما دخلت الاوضة وهي مبسوطة والفرحة مش سايعاهاا وحاسه انهاا فراش طايرة... وعماله تغني وترقص:مالي..حاسة بإرتبااك وبحالة مش عادية....عقلي اتجنن معاك مش عارفه ايه الي فياا ونفض الاشتباك او اخبي عليك شوية...دانا واقعه فيك بجد...💃💃
دخلت فيروز وهي مبتسمه..
شهد راحت حضنتهاا :انا مبسوووووطة
فيروز بإبتسامة:يارب تفضلي علي طول مبسوطة يا قلبي
شهد:يااارب انا وانتي..
وبعدين راحواا قعدواا علي السرير...
فيروز بإبتسامة: انتي حبتيه..
شهد بشرود وابتسامة:مش عارفة بس من ساعة اول مرة شوفته فيهاا وهو مراحش من بالي ولما شوفته تاني كنت مبسوطة اوي
ولما سمعت انه طلب ايدي كنت حاسه انه قلبي هيقف من كتر ماهوو بيدق...
فيروز بإبتسامة:يبقي حبيبته
شهد بصتلهاا:تفتكري
فيروز هزت دماغهاا:انا متأكده مش بفتكر
شهد راحت ابتسمت
فيروز :ربناا يفرح قلبك ويسعدك يارب
شهد بإبتسامة:ولكي بالمثل...
فيروز بإبتسامة:انا هروح اوضتي بقي وانتي ذاكري كويس عشان خلاص الامتحانات قربت
شهد:اوك
وراحت فيروز علي اوضتهاا
فردت نفسيهاا علي السرير ودموعها نزلت غصب عنهاا لغاية مانامت
..................................
آسر روح البيت وقال لإياد انه قال لحمزة ومستنيه يرد عليه
وبعدين سابه وطلع علي اوضته خد دش وبعدين فرد نفسه علي السرير ومسك التليفون وبعت رسالة لفيروز بس ملقهاش فاتحة فضل مستني بس مفتحتش
لغاية ما غلبه النوم ونام
..............................
_عند سيف_
طول اليوم الاغاني وصوت البنات وضحكهم شغال وسيف قاعد في الاوضة مش طايق نفسه وحتي هناا مدخلتلوش من ساعة ما خرجت وكان في بنات تاني بيدخلولوا الاكل والدواء..
............
2:00 Am
سيف لقي الباب بيتفتح وبتدخل منه هناا...
هناا:معلش معرفتش اجيلت"اجيلك"طول اليوم الابلة تانت"كانت"مش مخلياني ادخلت"ادخلك" واول ما تلهم"كلهم"نزلواا جيتلت"جيتلك"
علي طول
سيف :راحواا فين...
هناا:حفلة في واحد عاملهاا
سيف بإستغراب:ومرحتيش معاهم ليه...
هناا:مبروحش الحفلات دي....
سيف بصلهاا وراح قال:انت باين عليكي محترمة مش زي الناس الي هناا....ايه الي جابك هناا...
هناا بحزن:لاء دا حوار طويل
سيف :احب اسمع..
هناا:..

رواية احببت روزي الفصل الثامن

_عند سيف_
طول اليوم الاغاني وصوت البنات وضحكهم شغال وسيف قاعد في الاوضة مش طايق نفسه وحتي هناا مدخلتلوش من ساعة ما خرجت وكان في بنات تاني بيدخلولوا الاكل والدواء..
............
2:00 Am
سيف لقي الباب بيتفتح وبتدخل منه هناا...

هناا:معلش معرفتش اجيلت"اجيلك"طول اليوم الابلة تانت"كانت"مش مخلياني ادخلت"ادخلك" واول ما تلهم"كلهم"نزلواا جيتلت"جيتلك"
علي طول

سيف :راحواا فين...

هناا:حفلة في واحد عاملهاا

سيف بإستغراب:ومرحتيش معاهم ليه...

هناا:مبروحش الحفلات دي....

سيف بصلهاا وراح قال:انت باين عليكي محترمة مش زي الناس الي هناا....ايه الي جابك هناا...

هناا بحزن:لاء دا حوار طويل

سيف :احب اسمع..

هناا بتنهيده:بص يا....

سيف: سيف اسمي سيف...

هنا هزت دماغهاا وقالت:بص يا سيف انا معرفش ايه الي جابني هناا بس كل الي اعرفه اني مخطوفة...

سيف بصدمة:مخطوفة....

هناا بحزن: للاسف ومش أنا لوحددي....كل البنات الي هناا مخطوفين من واحناااا صغيرين كمان وداا الي فهمته لماا سمعت تلام "كلام" ابله مريهان مع استاذ فهد من غير ما ياخدواا بالهم اني موجودة....

سيف:طب مهربتيش ليه....

هناا بسخرية:اهرب....والنبي انت علي نياتت"نيااتك"
انت عارف انه شبتة "شبكة"الدعارة دي تبع المافيااا

سيف بصدمة:مافياا...

هناا: مهو عشان تدة" كده" بقولت "بقولك". انت علي نياتت"نيااتك" وبعدين هنهرب فين اذا تناا "كناا" حتي منعرفش احناا مين ولا حتي إذا تان "كان"ليناا اهل ولا لاء...

سيف نبره صوته عليت:
ازاي يعني متعرفوش انتواا مين.....

هناا :اولاا صوتت"صوتك" ميعلاش علياا يا محترم ثانياا انا معرفش ازااي احناا منعرفش حاجة عن نفسناا بس اتيد"اكيد" الموضوع تبير"كبير" لاني زي مقولتلت"مقولتلك" انه الشبتة "الشبكة"دي تبع المافيااا
وكل الي قولتهولت"قولتهولك" ده انا عرفته بالصدفة لما سمعتهم بيتكلمواا لتن"لكن" اتتر"اكتر" من تده"كدة" معرفش حاجة ...ولا حتي اي حد من البنات الي هناا يعرف التلام"الكلام" ده....

سيف فضل باصصلهاا مش عارف يقول اي ......لانه مكنش متخيل انه الموضوع ممكن يوصل لمافياااا..

"واكيد ولا انتوا كمان تخيلتواا😌😂😂"

هنا بإبتسامة:انا هطلع بره بقي قبل ما تيجي الابلة وتبهدلني.. لو احتجت حاجة نادي علياا

سيف ابتسم: شكراا ليكي

هناا:العفو..

وراحت قامت وقفت بس الكعب بتاعهاا إتني فوقعت في حضن سيف
سيف راح بص في عنيهاا وسرح وراح مقرب من شفايفهاا وباسهاا وغمض عنيه....

اما هناا فكانت مصدومة وفاتحة عنيهاا علي الآخر من الصدمة
وراحت زقاه بإيديها
وقامت بسرعة خرجت بره الاوضة من غير ولا كلمة......

سيف راح مرر ايده في شعره جامد وقال:غبي...غبي..ازااي تعمل كدة...

وفضل يسب ويلعن نفسه علي الي عمله لغاية ما ناام......
....................................
في صباح اليوم التالي~
.............
فيروز صحيت بدري وجهزت نفسيها عشان تروح ال interview "وكانت لابسة دريس باللون الازرق السماوي وعليه طرحة بيضة منقوشة وكوتش ابيض كانت مزة😎💜" وراحت الشركة....
............................................
_في الشركة_

فيروز وصلت الشركة وكانت متوترة....

_عن السكرتيرة_

فيروز بتوتر:لو سمحت انا جاية عشان الاعلان الي نشرتوه في الجرنال عن مهندسين جدد

السكرتيرة بٱبتسامة: اسمك اي

فيروز:فيروز كريم

السكرتيرة بٱبتسامة:طب اتفضلي استريحي..

فيروز بتوتر:شكراا

السكرتيرة بٱبتسامة: مالك متوترة كده ليه..

فيروز:اصلهاا اول مرة اقدم فيهاا علي شغل

السكرتيرة بٱبتسامة:متقلقيش ان شاء الله خير ممكن اشوف ال CV بتاعك

فيروز:اتفضلي

السكرتيرة بصت في الورق...

السكرتيرة بإنبهار: مشاء الله
ال cv بتاعك مممتاز جداا... فمتقلقيش من حاجة ان شاء الله هتتقبلي

فيروز بإبتسامة:ربناا يطمن قلبك يارب

السكرتيرة بٱبتسامة: يااارب..

*فيروز فضلت قاعدة شوية مستنية يندهولهاا..... وبعدين السكرتيؤة ندهتلهاا عشان تدخل...

تك تك تك....

_ادخل
فيروز بإبتسامة:السلام عليكم

آسر رفع وشه اول ما سمع الصوت..

آسر بعدم تصديق:فيروز..

فيروز بعد تصديق:آسر.......هو انت صاحب الشركة

آسر بإبتسامة:اينعم....مش باين علياا صح😹

فيروز بإبتسامة:لاء مقصدش كدة بس كنت فكراك دكتور او حاجة زي كده يعني...

آسر بإبتسامة:طب هتفضلي واقفة عندك... تعالي اتفضلي اقعدي..

فيروز قعدت علي الكرسي الي قدامه...

آسر بإبتسامة:هاا..تشربي ايه بقي

فيروز بإبتسامة:مرسي مش عاوزة أشرب حاجة

آسر بإبتسامة:مفيش حاجة اسمهاا مش عاوزة لازم تشربي حاجة..

فيروز بإبتسامة:مصمم يعني..

آسر بإبتسامة:اكيد..

فيروز بإبتسامة:طيب ممكن اشرب فنجان قهوة مظبوطة

آسر بإبتسامة:تماام..

راح طلب السكرتيرة~
آسر:إيمان ابعتيلي فنجانين قهوة مظبوطة

إيمان"السكرتيرة":تمام يا فندم

......................................................قفل مع السكرتيرة

آسر بإبتسامة:عاملة اي بقي..

فيروز بإبتسامة:بخير الحمدلله ...انت عامل اي

آسر وهو متابع حركة عنيهاا :انا كويس الحمدلله

فيروز خدت بالهاا انه باصص لعنيهاا راحت قطعتله وصلت التأمل دي....

فيروز بجدية:اتفضل شوف ال cv..

آسر بإبتسامة:اوك
وراح خده وقراه وبعدين بصلهاا وقالهاا....

آسر بإبتسامة:جميل جداااا

فيروز بإبتسامة:يعني اعتبر نفسي اتعينت كدة ..

آسر بإبتسامة: يابنتي انتي اتعينتي من ساعة مدخلتي من الباب اصلاا😹

فيروز بإبتسامة:ربناا يخليك..........اقدر أبدأ شغل من امتي بقي..

آسر بإبتسامة:من دلوقت لو حابة..

فيروز بإبتسامة:اكيد حابة....

آسر بإبتسامة:اذا كان كده يبقي علي بركة الله نشرب القهوه وافهمك ايه طبيعة الشغل

فيروز بإبتسامة:تماام...

وشربواا القهوة وآسر فهمهاا ايه الي المفروض تعمله وطول مهوو بيشرحلهاا كان مركز مع عنيهاا وهي واخده بالهاا بس كانت بتحاول تتجاهل نظراته علي قد ما تقدر

آسر بإبتسامة:بس يا ستي هو ده شغلك فهمتيي ولا تحبي اشرحلك تاني...

فيروز بإبتسامة:لاء فهمت.. خلاص ..وهحاول اعمل جزء من الرسم التخطيطي انهاردة

آسر بإبتسامة:خدي راحتك علي الآخر انا مش مستعجل خالص....

فيروز كانت لسه هترد بس....👀
.
.

.مش هقولكم لاء😎😂😂
.
.
خلاص هقولكوا😂😂💜
.
.
دخل اياد وهو بيرقص وعمال يحرك وسطه ويغني: طب خلي باالك..من الواد.....الواد... اناا نازل يا سعاد..يا سعاد...هجيبله الشوكلاته..لاته...واقوله تاتا تاتاا .🕺🏼🕺🏼🕺🏼

"لكم حرية التخيل كان بيحرك وسطه ازااي 😂😂"

واذا بحمزة يجي من ورا اياد ويكمل ويرقص هو التاني:
الواد بيعيط ليه...🕺🏼

إياد: يا سعااد..🕺🏼

حمزة: الواد زعلان كده ليه...🕺🏼

إياد:يا سعاد..🕺🏼

حمزة:انجغ يا قلبي انجغ..🕺🏼🕺🏼🕺🏼

هما بيغنوا ويرقصوا ومش واخدين بالهم انه فيروز موجودة اصلاا😹😹لغاية ما سمعواا صوت ضحك انوثي فخدواا بالهم ..

إياد :يا فضحتك يا سعدية...يا ليلية باختك يا سعدييةةة🙂 كدا يا آسورتي متقولش انه في ضيوف معاك..

آسر بضحك:محبتش ادخل في امورك انت وسعاد😹😹😹😹

إياد:سيد ..عيب متقولش كدة احناا اهل😹😹

آسر ضحك:😹😹😹
وراح وجه كلامه لحمزة:مالك مستخبي ورا ظهره كدة ليه😹😹

حمزة وهو واقف ورا ظهر إياد:معلش اصلي متوضي.....

إياد: طاهرة ياختي طول عمرك😂😂

حمزة راح طلع من ورا ظهر إياد وقاله:طبعاا يابني دي مش محتاجه كلام😌

وراح بااص ناحية الي قاعدة لسة هيقول تشرفناا بمعرفتك

حمزة بإستغراب: فيروز....انتي بتعملي اي هناا

فيروز بإبتسامة:انا لسة متعينه حالااا ...

آسر بإستغراب:انتواا تعرفوا بعض...

حمزة بإبتسامة:دي بنت عمي...

إياد بضحك:مش ملاحظ انه بنات عمك كترت الفترة دي😂😂😂

حمزة بضحك:ملكش فيه انت😂😂
وراح وجه كلامه لفيروز : قشطااا بما انك جديده يعني هتدربي تحت ايدي

إياد:تؤتؤ القمر ده لازم يدرب تحت ايد واحد يقدر جماله وطبعاا دا الي هو اناا.... محسوبك إياد خريج كليه هندسة ببركة ربناا 😹 واعزب😹

فيروز:😹😹تشرفناا يا استاذ
إياد

إياد:مبلاش استاذ إياد دي تقيله علي قلبي قوليلي يا ايدو 😌

فيروز بإبتسامة:قشطاا يا ايدو..

آسر ببرود عكس الي جواه:خلصتواا كل واحد علي شغله بقي..

حمزة:خلاص يابا متزوقش😒
تعالي يا فيروز هفرجك علي الشركة واعرفك علي باقي المهندسين الي هتشتغلي معاهم

فيروز بإبتسامة:تمام..

ولآسر:عن اذنك..

آسر بإبتسامة:اتفضلي..

خرج حمزة وفيروز وفضل إياد..

آسر :انت ايه الي جاب سعادتك الشركة انت مش المفروض لسة مخفتش..

إياد:مين قال كدة مانا اسد قدامك اهوو😌

آسر بنفاذ صبر:امشي يا إياد من قدامي..

إياد:همشي بس كنت جاي اقولك حاجة"وكان مبسوط"

آسر:اممم ارغي..

إياد بفرحة:حمزة حدد معاك مع بابا شهد بكرة الساعة 7 بالليل..

آسربضحك:مبروك..مبروك..مبروك مبروك.. مبروك ..مبروك🕺🏼

"دي حته من فيلم غبي منه فيه للي ميعرفش الفيلم😂"

إياد بضحك:الله يبارك فيك😹😹

آسر:غور بقي عايز اخلص...

إياد:اوكي...

وراح خرج إياد
وآسر فضل قاعد في مكتبة مبسوط انه هيبقي هو وهي في مكان واحد..
...................................
وعدي باقي اليوم علي ابطالناا عادي جداا
*سيف مشافش هناا طول اليوم وكل ما يسأل عليهاا حد من الي بيدخلوله الاكل والدواء يقوللواا مش فاضية.....
*حمزة عرف فيروز علي المهندسين وبدأت تشتغل معاهم وفي نهاية اليوم حمزة روحهاا وروح هو...
*شهد في اوضتهاا بتذاكر وهدي محدش شافهاا طول اليوم
...................................
في صباح يوم جديد~
شهد بصوت عالي:فيرووووووووز ...اصحي

فيروز بنوم:عايزة اي يا بهيمه يالي بتنعري علي الصبح..

شهد وهي بتشدهاا:قومي يا بااردةة وراناا حاجات كتيرر

فيروز اتعدلت وفضلت تفرك في عنيهاا وتقول:حاجات ايه الي وراناا دي...

شهد بحماس:لسة هننزل المول نجيب فساتين حلوة وبعدين نرجع علي البيت هناا نستحمي ونشيل الجلخ الي عليناا ده و نحط كريماتك وماسكاتك وبرفاناتك وندلع بقي 💃عشان
انا عايزة ألمع النهاردة🙂.....

فيروز بضحك:حلوه نشيل الجلخ ده😹😹😹 علي اساس انه حضرتك بوتجاز يعني😹😹

شهد وهي تقلب عنيهاا:ياله يا فيروز مش وقت هزارك🙄 وانا هطلع اصحي هدي الكلب عشان هي اصلاا لغاية دلوقت متعرفش انه في عريس جاي اصلاا..
........
وراحت قامت تجري بره الاوضة
فيروز راحت ابتسمت وقالت:ربناا يفرح قلبك ويسعدك ...

وبعدين راحت ضاربة بإيديهاا علي دماغهاا وقالت:اوبس..نسيت اكلم آسر واعتذرله اني مش جاية النهاردة...

راحت مسكت التليفون وبترن عليه

فقبل ما يرد هي بتكلم نفسيهاا بسخرية :يعني اغيب من تاني يوم شغل لياا والله عال اويي

آسر:ألو...

فيروز:الو....صباح الخير يا آسر

آسر بإبتسامة عريضة من خلف سماعة التليفون:صباح النور علي القمر البلور.....

فيروز ابتسمت:بصراحة كده انا عايزة اقولك حاجة...

آسر بإبتسامة:قولي..

فيروز بتوتر وبسرعة:بص الصراحة كدة انا مش جاية النهاردة عشان في عريس متقدم لاختي ولازم افضل معاهاا.

آسر بإبتسامة:خلاص مفيش مشكلة ومبروك مقدمااا...

فيروز بإرتياح:الله يبارك فيك..وشكراا جداا

آسر بإبتسامة:العفو يا قمر انت تؤمر بس...

فيروز :احم..طب انا هقفل دلوقت عشان هي بتناديني

آسر بإبتسامة:ماشي..باي

فيروز:باي
...................راحت قفلت
واتنهدت بحزن وبعدين قامت تجهز عشان تروح مع شهد...
........................
_عند هدي_
شهد دخلت عليها الاوضة وراحت فتحلهاا ستارة اوضتهاا..
هدي وهي بتسحب الغطا علي وشهاا:يوووه بقي يا ماما اقفلي الستارة عايزة اناام..

شهد ببرود:من عنياا يا ضناياا....
وراحت شاده الغطاا كمان من عليهاا...
هدي شافت انه دي شهد

هدي :يا محترمة يابنت المحترمين معلموكيش في بيتكواا انه فيه حاجة اسمهاا احترام النايم😒

شهد ببرود:لاء للاسف معداش علي بيتناا...😏 وياله قومي غيري هدومك عشان نازلين...

هدي اتعدلت:نازلين فين يا آخره صبري🙄

شهد بحماس:رايحين نجيب فساتين من المول

هدي:ايوه انتواا رايحين انا مال اهلي اناا ...سيبوني انام🤦‍♀️

شهد بخبث:حمزة رايح معاناا

هدي :احلف كده😁

شهد بضحك:والله جاي معاناا هيوصلناا😹😹

هدي بفرحة: يا جمالو يا جمالوو💃💃

شهد بضحك:طب مش حابة تعرفي ليه احناا نازلين دلوقت نجيب فساتين😹

هدي :كانت لسة علي طرف لساني....ليه

شهد:اصلي هتجوز عقبال عندك😹😹

هدي بعدم تصديق:بتهزري...قولي قولي متتكسفيش🙂

شهد :والله ما بهزر في عريس جاي النهاردة😹😹

هدي راحت قامت من علي السرير بسرعة وراحت ماسكة شهد من هدومهااا وفضلت تهز فيهاا

هدي:يعني انتي يا مفعوصة الرقبة متقدملك عريس وانا مفيش حتي دبانة راضية تتقدملي.....

شهد بضحك:انتي اخرك دبانه اصلاا😂😂

هدي راحت عضاهااا وقالت:وكمان ابقي انا آخر من يعلم يا كلب البحر انتي.....

شهد بضحك:آهههههه خلاص بقي هدي اعضائك😂😂
راحت هدي بعدت عنهاا وفضلت تنادي..

هدي:يامااماا....ياا مامااا.. يا ام هديي..تعاليي اسمعي...

ياسمين"مامت هدي": بتجعري كده ليه يا جاموسة...

هدي وهي بتمثل انهاا بتعيط:اناا عنست يا ماماااا وضاعت زهرة شبابي😭

ياسمين"مامت هدي":علي اساس انه كان في زهرة من الاول اصلااا ياختي اتوكسي😂😂😂

هدي بفخر:داناا اجمل زهرة ممكن تشوفيهاا😌

ياسمين"مامت هدي" وهي بتشاور علي شعر هدي :بأمارة الاريل الي واقف ده😂😂😂😂

هدي بفخر:دا الاريل ده اهم ما يميزني كزهرة😌

شهد بضحك: طب يا جماعة اسيبكواا تحلواا مشاكلكواا العائلية دي مع بعض بقي😂😂😂😂

هدي راحت شدتهاا :خدي هناا يابت مقولتليش مين عتريس الغفلة ده😏

شهد بضحك:إياد الشاب الي حكتلكواا عليه😂

هدي: اظاهر كدة امه داعيه عليه😂😂

شهد:شكله كده😂....المهم انا نازلة عشان ألبس وانتي اخلصي وانزلي...

هدي:اوك..
...................نزلت شهد تلبس
...................
_بعد شوية قدام العمارة_
حمزة كان واقف بالعربية...
فيروز :اركبي قدام يا هدي عشان متزنقيناش انا وشهد😉

هدي بإبتسامة عريضة:طول عمرك صاحب واجب يا صاحبي😹

فيروز:اي خدمة يابو الصحاب😌
وراحوا ركبواا العربية..

حمزة بإبتسامة:صباح الخير ..

الجميع:صباح النور...

حمزة بمرح:جاهزون يا ابطال😹

الجميع بمرح:هاي هاي كابتن😂
حمزة بضحك:لا اسمعكم😂😂
الجميع:هاي هاي كابتن😂😂
حمزة بضحك:اووووه 😂
...............وراح ماشي بالعربية

كان الكل قاعد ساكت لغاية ما هدي قطعت الصمت...
هدي بمرح:متشغلناا حاجة ياعم هو احناا قاعدين في عزاا..

حمزة بمرح:اشغلكوا ايه طيب..

هدي وشهد في نفس واحد:هو الي مجنني...

فيروز بسخرية:ونعم الطرب الاصيل😏

هدي:شغل يابني وملكش دعوة بيهاا دي عايشة في زمن عبد الحليم 🙄
.....
حمزة راح مشغل الأغنية..
وهو وهدي وشهد بيغنواا معاهاا بصوت عالي...
هدي بغناء :هو...هو..هو..هو كان الي مجنيي..هو كان واخد عقلي مني...💃💃

شهد:هو..كان العين والنني...هو كان واحده ااي شاغلني....💃

حمزة بيبص لهدي ومبتسم:هوو..كان الناس كلهاا..هو محدش غيري حبهاا....هو.🕺🏼

هدي:جاي..بيرسم تاني...هو لاء يا حبيبي انساني..هو..💃

شهد: غدره خلاص خلاني...هو..ملامحه بقيت تيواني...هوو💃

حمزة بيبص علي هدي:الحلو ده سابق سنه...هو..جيت مبكلش منه..هو..🕺🏼

هدي:جاي بيحكي تاني..هو..انا مش هسمع منه..انا مش هسمع منه💃💃

وفضلوا علي الحال ده لغاية ما وصلوا المول..💃 وفيروز قاعده بتضحك علي جنانهم ده😹
....................................
_في المول_
حمزة وصلهم وسابهم ومشي..

فيروز بضحك:انبسطي يا هدي😂

هدي بفرحة:جوي..جوي😂

شهد بضحك:لاء واي شوفتيه كان بيبصلهاا ازااي😂

هدي:بس يابت بقي بتكثف.. الله🤭😂😂

فيروز:😂😂😂طب ياله بيناا ندخل

شهد وهدي:ياله..
..........
دخلواا المول فضلوا يلفوا فيه ويشوفواا الفساتين

فهدي وشهد مشيواا قدام و

فيروز شدهاا فستان ففضلت واقفة بتتفرج عليه
وبعدين راحت ميشت ورا هدي وشهد..

بس لفت وشهاا بسرعة كإنهاا خدت بالهاا من حاجة

فيروز بصدمة وصوت سمعتة هدي وشهد :روزي.....

رواية احببت روزي الفصل التاسع

دخلواا المول فضلوا يلفوا فيه ويشوفواا الفساتين

فهدي وشهد مشيواا قدام و فيروز شدهاا فستان ففضلت واقفة بتشوفه
وبعدين راحت ابتسمت وميشت ورا هدي وشهد..

بس لفت وشهاا بسرعة كإنهاا خدت بالهاا من حاجة
فيروز بصدمة وصوت سمعتة
هدي وشهد :روزي.....

هدي وشهد وقفوا وبصوا لفيروز لقوهاا بتبص علي مكان فبصوا مكان مهي بتبص......

وفجاة لقوا فيروز بتجري من جمبيهم

هدي وهي بتجري وراهاا:فيروز رايحة فين استني....

فيروز بتجري ومردتش علي هدي كل همهاا انها تروح المكان

الي شافت فيه روزي او الي اتهيألهاا انهاا شافتهاا..

لغاية ما راحت للمكان وفضلت تتلفت حواليهاا...بس مش شايفه حد

فيروز بدموع: روحتي فين....

هدي وهي بتنهج:انتي بتجري زي المجنونة كدة ليه

فيروز بدموع: شوفتها...

شهد وهي بتنهج:شوفتي مين ..

فيروز بدموع:روزي..

شهد بزهول وعنيهاا مفتوحة وبدأت تدمع: روزي....انتو مش قولتولي انهاا ماتت..

هدي بهدوء :فيروز ..روزي ماتت من زمان وانتي بتهيألك مش اكتر

فيروز ببكاء: والله شوفتهاا صدقيني

شهد بدموع:لو شوفتيهاا زي ما بتقولي.... هي فين طب

فيروز ببكاء:معرفش...معرفش..بس والله شوفتهاا.."وفي الوقت دا بدأت تتدوخ" صدقوني..صد..قو...ني"وراح اغمي عليهاا ووقعت علي الارض "

هدي وشهد بفزع:فيروز ...

وراحو الاثنين قعدوا في الارض جمبيهاا

هدي بخوف وقلق وهي عمالة تضرب فيروز علي خدهاا:فيروز فوقيي...فيروز.....
شهد هاتي قزازة الماية الي معاكي

شهد راحت مديهالهاا وهدي راحت فتحتهاا وحطت شوية ماية علي ايديهاا وفضلت ترش علي وشهاا بس فيروز مش مستجيبة..

شهد بعياط: هي مش عايزة تفوق ليه

هدي شخطت فيهاا وقالت:انتي لسة هتعيطي..اتصلي علي اي حد بسرعة..

شهد مسكت التليفون ورنت علي حمزة...
....................................
في شركة الجندي~
..................
حمزة قاعد في مكتبه ومركز في شغله لغاية ما الباب اتفتح

اياد بمرح:صبح صبح يا عم الحج..

حمزة بتنهيده:تعالي يا اياد

اياد : شكلك مش عاجبني

حمزة بتنهيده :ابدا مخنوق شوية بس

اياد وهو يمثل الصدمة وويضرب بإيده علي صدره:

يخراشي....مخنوق وانا موجود.....

حمزة ابتسم غصب عنه وقاله:بالله عليك مناقصة
إ
ياد بصوت مضحك:يعم بضحك معاك ..😹

حمزة بإبتسامة:لاء متضحكش معاياا مليش نفس

اياد:طب خلاص بس قولي مضايق من اي

حمزة بتنهيده وعلامات الحزن علي وجه: متضايق من عجزي

اياد بكل هدوء: تاني يا حمزة ...يا حبيبي دا قضاء ربناا واكيد ربناا شايلك الاحسن

حمزة بحزن :ونعم بالله يا اياد بس انا فعلاا مبقتش مستحمل

فكرة اني عقيم وعمري ما هيبقي عندي ابن من صلبي

قاتلاني"بدأت عنيه تدمع" عارف يعني ايه البنت الي حبيتهاا

وحبتك واتجوزتواا تسيببك عشان مبتخلفش ...عارف انا

لغاية دلوقت مش قادر انسي جملتهاا الي كل ما افتكرهاا افتكر اد ايه انا عاجز...

لما قالتلي "طلقني انا مش هضيع حلمي اني اكون ام لاي سبب من الاسباب ولا حتي عشان بحبك"احساس العجز ده وحش اويي

اياد بحزن : ياااااه يا حمزة كل ده شايلة جواك

حمزة خد نفس عميق وخرجه وراح ابتسم وقال: نصيب.....

ياله الحمدلله المهم متشغلش بالك بياا وبمرح: وبعدين انت

ايه الي جايبك الشغل النهاردة

اياد:ربناا علي الظالم والمفتري🙂

حمزة:هههههه يبقي آسر هو الي نزلك 😹

اياد:هو بعينه بغباوته 🙂

حمزة:هههه يخربيتك يارب يسمعك😹

قبل ما اياد يرد تليفون حمزة رن

حمزة:الو يا شهودة

شهد بعياط :إلحقناا يا حمزة فيروز اغمي عليهاا واحنا في المول ومش عايزة تفوق...

حمزة بفزع وهو بيقوم من علي الكرسي:متخافيش خمس دقايق واكون عندك

وراح قفل

إياد بقلق :في ايه

حمزة وهو بيشد الجاكت بتاعه بسرعة وبياخد مفاتيحه
وبيمشي بسرعة ناحيه الباب:فيروز اغمي عليهاا في المول ولازم اروحلهاا

إياد:طب استني جاي معاك

وخرجواا هما الاتنين وركبوا العربية وراحوا المول
..........

..بعد وقت قليل وصل حمزة واياد المول
حمزة رن علي شهد وعرف هما فين بالظبط وطلعلهم وشال فيروز ونزل بيهاا وهدي وشهد وراه

.وركبوا العربية ومشيوا راحوا المستشفي
........................
بعد وقت قصير~

_في المستشفي_

وصلوا المستشفي والممرضين خدواا فيروز ودخلوهاا اوضة

والدكتور دخلهاا وكشف عليهاا وبعدين خرج ليهم...

حمزة:طمناا يا دكتور

الدكتور: خير ان شاء الله بس حضرتك تقربلهاا اي

حمزة:ابن عمهاا

الدكتور:طب عاوزك في مكتبي دقيقتين..

شهد بخوف وعياط:اكيد فيهاا حاجة عشان كدة مش عايز تقول قدامنا.....

الدكتور:لاء مفيش حاجة انا بس عاوزة اسأله كام سؤال مش اكتر اطمني...

الدكتور قالهاا كده ومشي وحمزة مشي وراه

وشهد وهدي بيعيطوا لانهم مقتنعوش بكلام الدكتور وحاسين انه في حاجة

واياد واقف مش عارف يعملهم ايه...وراح رن علي آسر و قاله الي حصل وآسر قاله انه جاي بسرعة
.................................
_عند حمزة والدكتور_

الدكتور:هي اتعرضت لاي صدمة حاده قبل كدة

حمزة: اه وهي صغيرة لما اختهاا التؤام ماتت وهي خدت فترة تعبانه
لدرجة انهاا كان بيتهيألهاا انهاا موجودة في البيت وبتكلمهاا وعالجناهاا ورجعت طبيعية..

الدكتور:للاسف اظاهر انها اتعرضت لحاجة فكرتهاا بأختهاا
وسببتلهاا تعب نفسي حاد اقوي من الاول ولازم تتنقل لمستشفي الامراض النفسية والعصبية هما هيساعدوهاا اكتر من هناا..

حمزة فضل باصص للدكتور كده ما يقارب دقيقة مذهول حاسس انه الكلام اتبخر

حمزة بتوهان:طب مفيش حل تاني غير المستشفي
الدكتور:للاسف دا افضل حل

حمزة قام وقف وقاله: شكراا يادكتور...

الدكتور:العفو دا واجبي..

وراح خرج حمزة من عند الدكتور وهو تايه وحاسس بالشفقة الكبيرة علي فيروز والي بيجرالهاا
و بيفكر هيقول لشهد وهدي وعمه ومرت عمه اي الكلام ده ازااي ورده فعلهم هتكون اي
............................

_عند سيف_
سيف صحي من النوم حاسس نفسه بقي احسن وقادر يتحرك فقام فتح باب الاوضة بس جاتله حاله من الذهول من الي شافه...............

رواية احببت روزي الفصل العاشر

_عند سيف_
سيف صحي من النوم حاسس نفسه بقي احسن وقادر يتحرك 
فقام فتح باب الاوضة بس جاتله حالة من الذهول من الي شافه...
شاف هنا  لابسة فستان موف لغاية فوق الركبة  بفتحة ظهر 
كبيرة  و قاعده علي رجل شاب باين عليه انه عنده ثلاثين سنة ولابس بدله شيك جداا متفصله علي جسمه الرياضي  
وفاتح اول كام زورار من القميص الي لابسة تحت جاكيت  البدله ...وعيونه رمادي فاتح "من الاخر كان مز🙂"
 وحاطط ايده علي ظهرهاا العريان وبيمشيهاا عليه... وباصصلها ومبتسم.....
سيف اول ما شاف المنظر ده راح دخل ورزع باب الاوضة ..
سيف بنرفزة وهو بيكلم نفسه:اهي هي دي الي انا مضايق 
نفسي عليهاا وبعاتب نفسي اني ضعفت وقربت منهاا .... هي 
دي الي انا فاكرهاا غيرهم هي دي "وراح زق كوباية الماية والشفف الازاز بإيديه " 
الباب اتفتح ودخلت هناا واول ما شافت الازاز في الارض 
راحت جريت عليه بسرعة ومسكت ايده
هنا بقلق:انت تويس "كويس" حصلت "حصلك"حاجة
سيف راح شد ايده جامد منهاا وقالهاا:ابعدي عني..متقربيش مني ..
هنا بدموع: هو انا ضايقتت"ضايقتك"  في حاجة او عملت حاجة غلط
سيف بقرف وسخرية:انتي كلك علي بعضك غلط اصلاا..
هناا ودموعهاا بتنزل علي وشهاا راحت باصه في الارض واتكلمت:انا عارفه انت "انك" شوفتني وانا قاعدة علي.......
وقبل ما تكمل...
سيف بمقاطعة وصرامة: متكمليش انا مش عايز اسمع حاجة..
هنا راحت رفعت وشها وقالته بصوت عالي وشهقات 
متقطعه :لاء..لازم تسمعني وتعرف انه انا مجبورة اعمل  تدة"كدة" ....
سيف راح مسكها من دراعها جامد وفضل يهزهاا وراح قالهاا بصوت عالي:مجبورة علي ايه...ها فهميني انا كنت فاكر انك مش شبه الي هناا لاني شوفت ده في عنيكي بس اظاهر اني كنت غلطان....
هنا بصوت عالي هي كمان وكانت بتعيط :لاء انت مش 
غلطان انا فعلاا شبهم تل"كل" الي هناا بيعملواا تده"كدة" 
بمزاجهم وعلي هواهم الموضوع اما انا لاء والله العظيم انا 
مش زيهم ...مش زيهم ...انا بعمل تدة"كدة"عشان احمي نفسي منهم واحافظ علي نفسي ..
سيف كان لسة هيتكلم ويقاطعهاا
هنا بعياط :لو سمحت اسمعني للاخر وبعدين اتتلم "اتكلم" 
وبإبتسامة ساخرة حزينة كملت:اتيد"اكيد" بتقول محافظة اي 
الي بحافظهاا علي نفسي دي وانا تنت"كنت" قاعدة تدة"كدة"
الحقيقة انه ورا القاعدة دي تتير"كتير" اويي انت عارف انه 
الي تنت"كنت"قاعدة علي رجله ده هو الي مخليني مش شبه 
الي هناا هو الي مانع مريهان اني انزل اروح اي حفلات او 
اني اروح عند اي راجل البيت او حتي انه اي راجل يحط 
ايده علياا ....."وزاد عياطهاا وشهقاتهاا"
سيف راح بعد عنهاا وقعد علي السرير واتكلم بسخرية:عشان يعرف يحط ايده هو كويس...
هنا غمضت عنيهاا  بألم من كلام سيف وراحت قالت بصوت ضعيف وهي بتعيط: انا لسة بنت علي فترة "فكرة"
.
.
...اوبااااا كان حد يتوقع الامر ده 👀
.
.
.محدش يتوقعني 😌😹😹
.
.
سيف فتح عينه علي آخرهاا من صدمة الي سمعه ...
هنا راحت رفعت عنيهاا وبصتله وبعياط:انا عارفة انه 
متانش"مكانش" يخطر علي بالت"بالك"اني لسة بنت وانا 
موجودة في بيت دعارة ولا حتي هيخطر علي بال حد بس 
دي الحقيقة وتل"كل" ده بفضل استاذ فهد  الي بره ده انا 
معرفش هو بيعمل تدة"كدة" ليه حتي هو مبيقربش مني هو 
تل"كل" ما يجي يقولي تعالي اقعدي علي رجلي ويفضل 
يتلمني"يكلمني" ويقولي متخافيش انا مش هسمح لحد 
يأذيتي"يأذيكي" طول مانا موجود ....وانا مجبورة اجاريه 
واعمله تل "كل" الي يقول عليه عشان افضل محافظة علي 
نفسي لغاية ما ربنا ينقذني من هناا..... "وراح وقعت علي الارض وفضلت تعيط بطريقة بشعه😢"
سيف باصصلهاا مش عارف يقول ايه ولا يعمل ايه بس لقي 
نفسه بيقوم وراح قعد ركبه علي الارض وراح حاضنهاا جامد وهي راحت مسكت فيه جامد 
سيف بأسف  وهو مغمض عنيه و حاطط ايده علي دماغهاا 
وايده التانيه علي ظهرهاا:هششششش  اهدي ....انا آسف اويي ....سامحيني ..انا مكنتش اعرف كل ده..
هنا بشقات وهي تمسك فيه اكتر:هو انتواا ليه تدة"كدة" 
فهمني ليه بتحتموا"بتحكموا"علي الناس من مناظرهاا ليه 
مبتفتروش"مبتفكروش" للحظة انه ممتن"ممكن" يكون 
مجبور انه يبقي بالشتل"بالشكل" ده ليه فهمني....فهمني"مانت بتعيط وتشهق جامد"
سيف اتخنق من نفسه اوي ومن كل الي بيحصل ده بس مش 
في ايده يعمل حاجة فضل يطبطب عليهاا ويزيد من حضنهاا لصدره لغاية ما نامت في حضنه ...
راح شايلهاا وحطهاا علي السرير وغطاهاا وقعد جمبيهاا ...
سيف وهو يمسح لهاا بقايا الدموع الي علي خدهاا: هحاول اعمل اي حاجة عشان انقذك من هناا.....
وبعدين راح فرد نفسه جمبيهاا و فضل يملس علي شعرهاا  وبيبصلهاا بشرود.....
لغاية ما نام من غير ما يحس بعد ما عدي وقت وهو باصصلهاا ...~~
................................
_في المستشفي_
آسر جه وفضل واقف جمب إياد  مستنين حمزة... وكان 
خايف جداا علي فيروز وإياد بيحاول يطمنه انه هي هتكون 
كويسة وفي نفس الوقت قلبه مش مستحمل يشوف دموع 
شهد وعايز يروح يحضنهاا ويطمنهاا بس مش قادر يعمل كده...
حمزة جه وكان وشه ميبشرش انه في خير خالص...
شهد بعياط:قالك اي يا حمزة وبالله عليك ما تخبي حاجة
حمزة بصلهاا بجمود وفي نفس الوقت بحزن:الدكتور قال انه هي محتاجه تروح مستشفي الامراض النفسية والعصبية عشان الحالة الي كانت عندهاا زمان شكلهاا كده رجعتلهاا تاني بس بشكل اقوي وممكن تسببلها مضاعفات اكتر...
شهد صرخت:لاء.....فيروز مش مجنونة عشان تودوهاا هناك....انت فاهم..
حمزة راح شدهاا بسرعة لحضنه وبحزن:اهدي يا شهد ...اهدي
شهد وهي تمسح فيه وبتعيط بحرقة:اهدي اي..ها....اهدي اي....انت عارف انت بتقول ايه 
حمزة بحزن وهو لسة حاضنهاا:عارف يا شهد..والله عارف 
هدي بعياط:هو مفيش حل تاني غير موضوع المستشفي .......
حمزة باصلهاا بحزن وقالها:معرفش...
هدي بزعيق وعياط:اوماال مين الي يعرف .... مين "وراحت حاطه ايديهاا علي وشهاا واترمت علي الكرسي"
حمزة باصصلها  وعمال يطبط علي شهد لانه عازرهم و عارفة اد اي هما متعلقين بفيروز.....
آسر واقف سامع كل الي بيحصل وحاسس بنغزات في قلبه  وفي اللحظة دي فهم خلاص انه هو بيحب فيروز وبقت حاجة كبيرة في حياته علي الرغم انه مشفهاش غير كام مرة بس 
واياد واقف حاطط ايده علي كتف آسر وبيضغط عليه كنوع من انواع المسانده بالاضافة حاسس انه خلاص شوية وهيفقد السيطرة علي نفسه وهيروح يشد شهد من حضن حمزة لانه مش مستحمل يشوفهاا كده .....
كل واحد كان في حالته دي لغاية ما جت الممرضة وخرجتهم من حالتهم ..
الممرضة:المريضة فاقت تقدرواا تدخلولهاا...
.................وراحت مشيت
حمزة بجديه : بصوا بقي انتوا مش هتدخلولهاا بالشكل 
ده .......روحوا الحمام اغسلوا وشكوا وارجعواا 
لطبيعتكوا ...عشان لازم احناا نكون اقوي عشان تبقي كويسة 
ومتحتجش تروح مستشفي ولا حاجة....فاهمين
شهد وهدي هزواا دماغهم ومشيواا عشان يدخلواا الحمام
حمزة راح قرب من اياد وآسر وقالهم:تعبتكواا معاياا 
إياد:حمزة انت اتبعط في نفوخك ولا حاجة احناا اخوات يا حمزة ومفيش بيناا الكلام ده
حمزة بإبتسامة:عارف يا اياد 
اياد:طالما عارفة بتتكلم ليه .. لاحول ولا قوة الا بالله🙄
حمزة ابتسم علي طريقة اياد لانه فاهم انه بيحاول يفك الجو 
واستغرب سكوت آسر بس مكنش في دماغ يسأل دلوقت 
المهم راح رن علي عمه وقاله الي حصل وعمه قاله انه جاي هو ومامت فيروز...
...............شويةوهنرجعلهم👀

هنروح دلوقت لمكان جديد خالص اول مرة نروحه 💃
....................
_في فله فهد الاسيوطي_
"فهد ده الواحد الحليوة ده الي وصفتهولكم فوق🙂😹😹"
المهم فهد قاعد في فلته  وبيكلم  في التليفون...
فهد: добро пожаловать,сэр...
الترجمة:اهلاا بك سيدي
الشخص التاني: добро пожаловать,фахд..Все готово?
الترجمة:اهلاا بك فهد. أ كل شئ جاهز؟؟
فهد: На Самом деле, я так думаю,потому что девушка стала достаточно уверенной во мне
الترجمة:في الحقيقة اعتقد ذلك لان الفتاة اصبحت تثق بي بما فيه الكفاية
الشخص التاني: фахд, будь осторожен,нет места ошибкам
الترجمة:فهد كن حريصاا فلا مجال للاخطاء
فهد :Не волнуйтесь,сэр,все будет хорошо
الترجمة: لا تقلق سيدي كل شئ سيتم علي اكمل وجه
الشخص التاني: ОК,фахд, пока
الترجمة:اوك فهد،باي
فهد:Поса,сэр
الترجمة:باي سيدي
............انتهت المكالمة
فهد بشرود:سامحيني يا هناا انا عارف اني بخدعك بس الشغل محتاج كدة بس مش هخليكي تتإذي ودا وعد مني 
وراح غمض عينه وبدأ يفتكرهاا بطلتهاا ولمستهاا الي بتجننه ويتوديه حته تانيه...
......................
"علي فكرة اللغة الي فوق دي لغة روسية عشان متوهوش بس😹✌🏻 "
 ...............................
_نرجع بقي للمستشفي_
شهد وهدي جم وراحوا دخلوا هما وحمزة واياد وآسر  لفيروز الاوضة...
هدي اول ما دخلت بمرح: يا مرحباا يا مرحباا انتي لسة عايشة 
فيروز راحت ابتسمت وقالت: للاسف قدرك افضل قاعدة علي قلبك....
هدي بمرح:يا ستي اقعدي
براحتك بس متريحيش اوي ليوقف😹
فيروز:ههههه خايفة عليه
هدي بمرح: الله مش قلبي يا جودعان طب لو انا مخفتش عليه مين هيخاف عليه طااه😹
الجميع ابتسم علي كلام هدي وبعدين شهد راحت قعدت جمب فيروز وحضنتهاا ...
شهد بدموع :خوفت عليكي قوي
فيروز بإبتسامة وهي بتبطب عليهاا:مانا أسد اهو قدمك في ايه بقي... وبعدين اوعي كده بطلت رضاعة من زمان ياماما😹
شهد وهي ترفع نفسيهاا وتمسح دموعهاا:هههه الله يخربيتك ضحكتيني😹
فيروز راحت ابتسمت وخدت بالهاا انه اياد وآسر موجودين
فيروز بإبتسامة:ايدا ..انتوا كمان هناا
إياد بمرح :لا يابنتي احناا هناك ايه الي هيجبناا هناا بس...
فيروز بمرح:انت جاي تهزر بقي😹
اياد:اومال جاي اطمن عليكي مثلا😹
فيروز:لا سمح الله ياخي توف من بوقك😹
حمزة :مابلاش قرف 🙂😹
اياد:اخرس يا فصيل جاك صروخ في معاميعك "بصوت مضحك"🙂😹
الجميع ضحك وآسر ابتسم بس لغاية دلوقت متكلمش 
وأثناء ما هماا بيضحكواا 
........دخل بابا ومامت فيروز
مامت فيروز جريت عليهاا وحطت اديهاا علي وش فيروز وبدأت تتفحصهاا وتقولها:انتي كويسة يا حبيبتي...فيكي حاجة
فيروز بإبتسامة:متخافيش ياماما انا كويسة الحمدلله 
الام راحت خدتهاا في حضنهاا وقالت:وقعتي قلبناا عليكي والله
فيروز بإبتسامة:معلش الله ياخد المهزق او المهزقة  الي سرعكم كدة
حمزة راح بص للجميع وبطريقة مضحكة شاور علي نفسه: انا المهزق يا جماعة😹
الجميع ضحك
وبعدين بابا فيروز اتكلم
بابا فيروز بإبتسامة:مش تعرفناا يا حمزة
حمزة :آه صح نسيت معلش...دا آسر يبقي صديقي وفي نفس الوقت مدير الشركة الي فيروز بدأت تشتغل فيهاا...
بابا فيروز بإبتسامة:تشرفناا
آسر بإبتسامة:الشرف لياا يا عمي
حمزة:ودا بقي اياد اخو آسر وصديقي والي المفروض كان جاي يتقدم لشهد
اياد بمرح:المفروض بقي🙂😹
بابا فيروز بإبتسامة:تشوفت بيك يابني
إياد:الشرف ليااا يا عمي
وقعدوا وفضلواا يتعرفوا بس آسر بردوا مكانش بيشارك غير 
بكام كلمه بس لكن معظم الوقت كان باصص لفيروز وسرحان 
كأنه بيفكر في حاجة .....
وفجأة اتكلم....
آسر بجديه:عمي انا عايز اطلب منك حاجة
بابا فيروز بإبتسامة:اتفضل يابني ولو اقدر انفذه هنفذه
آسر وهو باصص لفيروز:انا عايز اتجوز فيروز.....

رواية احببت روزي الفصول الأخيرة

رواية احببت روزي الفصل الحادي عشر 11: اضغط هنا
رواية احببت روزي الفصل الثاني عشر 12: اضغط هنا
رواية احببت روزي الفصل الثالث عشر 13: قيد الكاتبة عبر مدونة كوكب الروايات.
reaction:

تعليقات