القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية براءة كاملة بقلم ايه عامر (مكتملة جميع الفصول)

رواية براءة كاملة بقلم ايه عامر، الرواية مكتملة جميع الفصول عبر مدونة كوكب الروايات

رواية براءة كاملة بقلم ايه عامر

رواية براءة الفصل الأول

براءه: انا رايحه الدرس ي ماما 
ماما:  طيب متتأخريش عشان رايحين عند خالتك. 
براءه: عند مالك!
ماما: ي لهوووي ع التربيه ي بت. 
براءه:  بااااس خلاص انا ماشيه.... ومش هتأخر
... 
انا براءه عندي 15 سنه... صغيره مش كده... انا قررت احكي من اول هنا.. مع اني بداءت حكايتي من وانا 12 سنه... بحب مالك ابن خالتي... عارفه اني صغيره ع الحب بس اللي حصل.. 
. عند خالتو
براءه:  ازيك ي مالك
مالك:  ااه ازيك ي براءه.... انا نازل لأصحابي ي ماما 
خالتو:  ي ابني اقعد مع خالتك وبراءه 
مالك:  معلش ي ماما اصلي متفق معي صحابي 
.... بيتجاهلني عشان عارف اني بحبه... هو انا وحشه اوي لدرجه انه مش عايز حته يقعد معاايا.. 
وبعدين.. 
براءه:  ازيك ي خالتو ماما بعتالك الحاجه دي 
خالتو:  طيب تعالي ي براءه.. ادخلي 
... 
مالك:  اي ده انتي عندنا بتعملي اي 
براءه بحزن:  لا عادي انا كنت جايبه حاجه لخالتي. 
مالك:  يعني انتي مش جايه عشان تشوفيني... بصي ي براءه انا مستحيل احبك هو انتي مش شايفه انتي عامله اززاااي وانا ازااي... شليني من دماغك ومتبنيش اي امل عليا.. 
براءه:  بعد اذنك.. انا ماشيه
.. هو انا فعلا وحشه اوي كده.. لي بيقولي كلام صعب اووي كده.. طيب انا هخليه يندم عليا.. 
بعد 3 سنين 
... انا زي م انا متغيرتش.. مغيرتش ف شكلي ولا جسمي.. عشان معرفتش ومع الوقت صاحبت الكتب والمذاكره.. النهارده يوم صعب عليا يوم نتيجه الثانويه العامه.. اما مالك دخل كليه الهندسه السنه اللي فاتت وساعدني كتير ف الدروس والمدرسين والمذاكره وانا حاولت انسي كلامه.. يمكن اي حاجه بس انا محستهاش قله كرامه.. 
مالك:  براءه انتي جبتي ٩٨.٥٪
براءه:  بتتكلم بجد الحمد لله ي رب.. 
.. دخلت كليه علاج طبيعي.. كانت حلم بالنسبالي 
وحاولت اني اهتم بنفسي ولبسي.. بس المره دي عشان خاطر نفسي.. 
... 
اول يوم ف الكليه 
براءه:  اي ده حاسب ي استاذ بص قدامك..انت اعمي 
اسر: انا اسف ي انسه..مخدتش بالي..
براءه: اسف اي بقي..م انت وسخت الكوتش..كله الا الكوتش الأبيض..
اسر: اي اي م قولت أسف انتي هتحكيلي قصه حياتك..اي البلاوي دي..
سيبته ومشيت...قليل الذوق..وقعدت لوحدي اعيط...حاسه بالضعف كده لي..ومش قادره ادافع عن نفسي..وعيطت عشان صعبت عليا نفسي...
..انا اسف
بصيت لقيته نفس الشاب..جه قعد جمبي 
براءه: لا وعلي اي وانت هتحكيلي قصه حياتك..
اسر: طب بتعيطي لي دلوقتي 
براءه: عشان الكوتش 
اسر: ي ستي حقك عليا...حقك عليا ي كوتشي
ضحكت...وضحك ضحكته حاجه كده استغفر الله العظيم...وعنيه عسلي وشعره ناعم...بس مكانش الشخص اللي ترتاحي معااه ع الرغم من كل ده..
اسر: تشربي قهوه.
براءه: لا علفكره مش معني اني ضحكت علي كلامك اني اخرج معاك انتي فاكرني اي..
اسر: اي اي اعتذار مني...مع اني مليش ذنب 
...اترددت
براءه: معلش خليها مره تانيه...
مالك: براءه!!!
براءه: مالك..ازيك 
مالك: مين الاستاذ.؟؟
براءه: ده...هو انت اسمك اي 
اسر: اسمي اسر..اسمك حلو علفكره..
مالك: امشي قداامي...
براءه: اي ي مالك براحه..وبعدين انت بتعمل اي هنا.
مالك: كنت معدي عشان اخدك ونروح..ممكن افهم انتي جايه تتعلمي ولا جايه تعرفي شباب..
براءه: اولا كده انا مبتعرفش علي حد...ثانيا زي م انا مليش دعوه بحياتك انت ملكش دعوه بحياتي..
مالك: تمام ي براءه...بس انا عايزك تفهمي انا كنت خايف عليكي زي اختي بالظبط...وانتي ازااي عدي الوقت ده كله ولسه مشيلتيش الموضوع من دماغك...قولتلك انتي متناسبينيش...
....مشي وسابني...انا مبدافعش عن نفسي لي..وانا مكنتش بفكر كده..ليه كل شويه يأكدلي اني اقل منه..ولي الطريقه دي..
..عدت شهور وانا واسر بقينا اصحاب...بس انا كنت بديله حب واهتماام...بس هو مكانش كده...كان بيستظرف بالكلام معايا ويتعدي حدود الصحاب...
براءه: اي الكلام اللي انت بتقوله ده 
اسر: اي بقولك نتصاحب...انا بحبك 
براءه: وهي بحبك...معناها نتصاحب..بحبك معناها تيجي تاخدني قدام اهلي مش تقولي نتصاحب..
أسر: ي بنتي العصر ده مش عصر جواز..بصي حواليكي كلهم متصاحبين وبيخرجو اما انتي كل م احاول امسك ايديكي تقفشي عليا...
براءه: انت انسان مش متربي وانا مش عايزه اعرفك تاااني...
....لي كده...كل م احب حد ميكونش بيحبني...لي 
انا مش هعلق حد بحبي تااني...مش عايزه اي حد..
وعدت سنين الكليه وجبت امتياز كل سنه م عدا سنه اولي اللي اسر كان موجود فيها من ساعتها وهو كل يومين مع واحده...بس انا قلبي بقي فاضي...مبقيتش احبه...ولا احب غيره...
يوم التخرج...
براءه!!!
براءه: اسر!! نعم ي دكتور في حاجه 
اسر: انا بحبك 
براءه: وانا مبحبكش...انا اديتك الأهتمام والحب بس ابداا مقدرتش اثق فيك وده كان سبب اني انساك بسهوله...انا عمري ف حياتي م حبيتك ولا هحبك...عشان انت شخص مش محترم واكيد بعد م عرفتك مش هحبك ف حياتي...
مع السلامه ي دكتور..
...
ماما: مبروك التخرج ي دكتوره...جايلك عريس
براءه: بتقوليها ف وشي طب سبيني افرح بالكلمه الاولي ي ستي حتي...ي ماما ي حبيبتي انا لسه متخرجه ومحتاجه دلوقتي اني اشتغل عشان ابقي مستقله بنفسي...
ماما: لا بصي ابوكي ادي كلمته للراجل...وبعدين مش هتندمي...
....
ماما: اتفضل ي مالك ي حبيبي..
بابا: ازيك ي مالك عامل اي 
مالك: الحمد لله ي عمي...بص احنا مش اغراااب عن بعض..انا جاي اطلب ايد الدكتوره براءه...
بابا: واحنا مش هنلاقي احسن منك ي بشمهندس..
بس رأي العروسه بقي.. براءه ي بنتي تعالي سلمي ع الضيوف 
براءه: حاضر ي بابا....اي ده مالك!!
بابا: ايوه ي ستي..مالك طالب ايدك.
براءه: وانا مش موافقه..
مالك: اي مش موافقه بس انتي بتحبيني..وانا بحبك
براءه: انا كنت بحبك...بس انت عملت اي...انتي مش من مستوايا وانتي وحشه وشيلنيي من دماغك..ومعامله جرحت فيا سنين طويله بس دلوقتي خلتني اقف قدامك واقولك لا...كل شي قسمه ونصيب ي بشمهندش...
....
مشيو وانا نفسي مش فاهمه فيا اي..
ماما: لي كده ي براءه مش انتي بتحبيه 
براءه: كنت ي ماما دلوقتي لا...دلوقتي انا مبقيتش شايفه نفسي وحشه او اقل من حد...دلوقتي هو اللي ميستاهلنيش...لو سمحتي ي ماما..لو سمحت ي بابا...انا مش هتجوز غير لما اشتغل...او حتي لما افتح عيادتي واحقق حلمي لأخره....
يتبع..

رواية براءة البارت الثاني

ماما:  بس ي بنتي وخالتك اقولها اي ولا اكلمها ازااي بعد م رفضتي ابنها.. 
براءه:  وانا ميرضنيش ابداا انكو تزعلو مع بعض.. انا هكلمها.. 
....
بعد اسبوع 
برااءه!!
براءه: ازيك ي خالتو 
خالتو: الحمد لله ي حبيبتي اي اخبارك
براءه: لسه زعلانه مني 
خالتو: لا ي حبيبتي..انتي زي بنتي والجواز قسمه ونصيب...المهم راحتك ي حبيبتي..
براءه: ربنا يخليكي ليا ي خالتو...انا مش عايزاكي تضايقي مني انتي امي التانيه..
مالك: براءه!!! 
براءه: ازيك ي مالك
مالك بحزن: الحمد لله بعد اذنكو 
براءه: استني ي مالك...انا بس كنت عايزه اقولك ان كل واحد حر ف حياته وكل واحد مسئول عن طريقته والشكل اللي بيشوف بيه النااس...وده ابدا مش معناه اني اكرهك بالعكس انت كنت خير صديق ليا...
مالك: انا عارف اني غلطان واني استاهل كل اللي حصل...وصدقيني الاسبوع اللي عدي ده كان سنه بالنسبه ليا واتعلمت حاجات كتير...وعايز بس اقولك انا اسف..
براءه: يعني اصحاب 
مالك: اصحاب ي ستي 
...
استريحت جدا كنت رايحه ومكنتش عايزه اوجهه بس مكنتش خايفه..تعبت من كوني دايما ضعيفه ومش بدافع عن نفسي...أسر مكانش يهمني ابداا عشان كده مفرقش معايا بس مالك ابن خالتي واتربينا سواا كمان... 
..... 
عدت 3 سنين ع اليوم ده واتقدمت ف شغلي...اشتغلت مع عمي دكتور علاج طبيعي مشهور   في مركز للعلاج الطبيعي بتاعه ...مفيش حاجه بعيده عن ربنا..والحمد لله علي كل حال طبعا... وبعد فتره عمي سابلي الإداره وكل الشغل...وقال انه هيسافر مع ابنه الوحيد لألمانيا وهيتابعني من هناك
.....
براءه: ي ابني هو انت كل م تيجي عندنا لازم تصحينا علي صوت عياط بنتك 
مالك: مش عارف اسكتها ي براءه خديها شويه...انا غلطت اما سميتها براءه طلعت زنانه...
ماما: ي ابني م تتجوز بقي...انت محتاج حد ياخد باله من بنتك..انت لسه شباب..ومراتك بقالها سنتين الله يرحمها..
زعلت اووي لما ماما جابت سيره سما...كانت جارتنا وصاحبتي...ماتت بعد ولاده براءه...خالتي كانت دايما شايفها مناسبه لمالك وفاتحته ف الموضوع..واصرت عليه  ومعدااش شهرين واتجوزو وجابو براءه بنوته زي السكر عندها سنتين وعلطول بتعيط....بس سما اتوفت ومن ساعتها رجع عاش مع خالتو وهي اللي ربت براءه...
...
مالك: ي خالتو هو انا مستحمل زن بنت واحده لما هيبقو اتنين..
براءه: طيب انا ماشيه ي ماما عشان اتأخرت...
....
ماما: انا افتح موضوع الجواز وانت تقفله...مش انت اللي قايلي..انت عبيط.
مالك: بنتك مش مهتمه بوجودي اصلا..وبعدين ي خالتو قولتلك قوليلها انتي...تقومي تقوليلي انا وقدامها..ليه الاحراج..
ماما: انا زهقت منكو انتو الاتنين..
مالك: لا ي خالتو ي حبيبتي...تكلميها النهارده والنبي..
ماما: اتقل ي بشمهندس..
مالك: ربنا يستر..انا همشي انا بقي...
...بعد كام ساعه..
براءه: مااما انا جيت وتعبانه وجعانه 
ماما: العشا جاهز...غيري هدومك وتعالي..
.....
براءه: محتاجه دكتور يكون كويس يشتغل معانا ف المركز بس عايزه حد كويس...مش عارفه اعمل اي 
ماما: هتفرج بإذن الله.....علفكره انتي جايلك عريس
براءه: تااني ي ماما مش قولتلك مش عايزه اقابل حد
ماما: بس ي بنتي اقعدي معاااه حتي..انتي بتكبري واللي ف سنك معاهم عيال..
براءه: لو سمحتي ي ماما انا مش عايزه اتجوز دلوقتي..سيبيني براحتي 
....
انا مش رافضه فكره الجواز... بس لسه مش حاسه ان ده الوقت يمكن ماما معاها حق انا فعلا مش بقابل حد من العرسان اللي بيجو وانا مش مديه لنفسي فرصه... بس مش مرتاحه لسه...
....
ماما: اي روحتي مني فين..بصراحه كده مالك هو العريس..
براءه: اي هو اللي قالك كده....طب بصي ي ماما اوعي تقوليلو اني عرفت.. انا مش عايزه الأمور بينا تتعقد.. وانتي قوليلو اني رافضه الفكره خالص وانا ميعلقش امل عليا خالص... 
ماما:  بس مالك ي بنتي اتغير وبقي احسن وبيحبك 
براءه:  عارفه ي ماما بس في حاجه اتكسرت من ناحيتي لمالك وانا مش عايزاه غير صديق ليااا... 
.... 
ف المركز... 
براءه:  ها ي ملك عملتي اي ف موضوع الدكتور 
ملك(سكرتيره):  خلاص ي دكتوره في دكتور اسمه يونس.. وشاطر  ومستعد يشتغل هنا 
براءه:  طيب تمام... الحمد لله 
... 
بعد ساعه.. 
مي(دكتوره) وصاحبه براءه وليها مكانه عن بقيت الدكاتره...وشاطره جدااا
مي: براءه...براءه 
براءه: اي في حاجه...حد م المرضي جرالو حاجه 
مي: لا.... انتي قلبك رهيف كده ليه 
براءه: اومال في اي 
مي: م انتي مشوفتيش عنيه اللي تخطف ولا هيئته وطلته علينا واحنا قاعدين كده...حاجه كده زي القشطه...ورياضي...استغفر الله العظيم
براءه: هو مين ده 
مي: الدكتور الجديد....بجد شكرا علي الناس اللي بتخلينا نشوفها ي قمر انتي..
براءه: تعالي ي دكتور حسام شوف خطيبتك...
مي: اي حساام!! فين 
براءه: طب كويس انك فاكره انك مخطوبه... اي ي بت الاخلاق دي..
مي: ي بنتي حسام ده قلبي...لو هشحت كده محبش الا هو...
براءه:يبقي تلمي نفسك..روحي شوفي شغلك يلا..
....
براءه: متجمعين عند النبي...اي ي دكاتره مفيش شغل ولا اي..
...: بنرحب بالدكتور الجديد...
براءه: اه اهلا وسهلا ي دكتور... 
يونس: يونس ي دكتوره 
براءه: ايوه يونس....تمام..دكتور حساااام؟؟
حسام: ايوه ي دكتوره...
براءه: تعرف الدكتور يونس علي المكان...ونظام الشغل وعدد السعات وكده.. وي ريت ي دكتور يونس تقابلني ف مكتبي بعد نص ساعه...
والدكاتره يتفضلو يشوفو شغلهم...
....
بعد نص ساعه
براءه : متشكره انك قبلت تشتغل معانا..واتمني انك تستريح ف الشغل معانا...
يونس:اتمني فعلا ي دكتوره...اتشرفت اني اتعرفت عليكي...
براءه: تقدر تشتغل من النهارده لو عايز..
يونس: تمم
.....
مي: هاا 
براءه: ها اي 
مي: يونس 
براءه: ماله
مي: ي بنتي حرام عليكي..انتي مشوفتيش كان بيبصلك ازاااي...مخدتيش بالك...وانتي بتكلميه زي الرجل الآلي..مش كده ي براءه ادي فرصه لنفسك بقي 
براءه: فرصه اي وكلام اي الراجل كان بيتكلم طبيعي جداا علفكره..
مي: لا بقي انا تعبت منك..
...
انا اكيد خدت بالي بس خلاص..القلب ده مبقااش يحن لحد بسهوله بقي صعب عليه...
...عند يونس
يونس بيتكلم مع نفسه : هفضل احبك لحد امتي ي براءه ومش حاسس منك اي حاجه...
حسام: اي...بتحبها!!!
يتبع..

رواية براءة الفصول الأخير

  • رواية براءة الفصل الثالث قبل الأخير اضغط هنا
  • رواية براءة الفصل الرابع والأخير اضغط هنا
تمت رواية مكتملة عبر مدونة كوكب الروايات.
reaction:

تعليقات