القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حكاية رغد الفصل الثاني عشر والأخير - القلم الذهبي

رواية حكاية رغد البارت الثاني عشر والأخير تأليف القلم الذهبي

رواية حكاية رغد كاملة

رواية حكاية رغد الفصل الثاني عشر والأخير

اتشالت الايد من علي بوء هايدي وبتاخد نفسها بصعوبه وبصت. لقيت ادهم قدامها 
هايدي جسمها بيرتعش وبتحاول تستعيد اعصابها . وكانت مرعوبه وخايفه 
خدت نفس وبلعت ريقها وكشرت في وش ادهم وغصبت 
_ انت اجننت يا ادهم عايز تخلص مني ؟ عملتلك ايه انا ؟! 
ادهم كشر ..
اخلص منك اي يا مجنونه انتي . انا عملت كدا عشان متنطقيش اسمي .
انا في مصيبه دلوقت وحلت علي دماغي..
هايدي بصت ناحيته واتفزعت من كلامه 
_ مصيبه ؟
_ ايوه مصيبه يا هايدي !!!
والسبب الست زفت رغد 
هايدي مستغربه كلامه !! 
_واي دخل رغد بمصيبتك يا ادهم عملت ايه انت !! 
ادهم خد نفس بصعوبه .. 
تعالي اقعدي هنا طيب وهحكيلك كل حاجه   . .
قعدت قباله هايدي ومتحمسه تسمع كلامه 
_ اخد نفس طويل وبصلها وقال .. 
_ انا غلطت يا هايدي وعايزك تسامحيني . اللي حصل كان غصب عني كنت شارب ومش داري بنفسي . 
كشرت هايدي وبصتله بغيظ  ..
_ انطق اي اللي حصل ؟ احكيلي عملت اي  .
_انا كنت دايما اخد صحابي ونروح نسهر في شقة حسان بيه من غير ما يعرف 
_ قاطعته هايدي ..
_ طب استني استني شقة مين ؟ وحسان مين دي ؟
_ متستغربيش شقة والدك حسان بيه ايوه . معاه شقه ومحدش يعرف عنها حاجه.  كان يروح اوقات يقعد فيها يغير جو ويروح الفيلا.. 
_ولما محدش يعرف انت عرفت ازاي ؟ 
__ بالصدفه قبلت الراجل اللي باع  الشقه لحسان بيه . كان جاي يعطيه المفاتيح . وعرفت منه مكانها.  وقلتله متقولش قبلتني .. ودخلته مكتب حسان بيه وبعد ما طلع حسان بيه من المكتب راقبته وعرفت الشقه دور كام و امتي بيروح هناك وامتي مش بيروح  واخدت مفتاح من مكتبه من غير ما يعرف وعملت نسخه وبقيت اسهر فيها انا وصحابي . . 
قاطعته تاني هايدي .. 
_ طيب وايه دخل رغد بكلامك دي .. 
اتنهد ادهم بضيق  ..
_  في يوم رحت انا واصحابي وكنت يومها مش بيوعي وسكران . سمعت صوت بغرفة النوم وعرفت انه في واحده جوه وبدون وعي اعتديت عليها واغتصبتها.   
وقفت من مكانها هايدي وشاطت من الغضب..
_ يعني انت اغتصبت  رغد واعتديت عليها . عشان كدا مش قادر تواجها عشان متتعرفش عليك ..
_هز راسه بتأنيب ضمير 
_ للاسف ايوه  
_ يبقي عشان كدا بابا جابها الفيلا وقال مرات واحد صاحبه اتوفي .. 
يعني ضيعت مستقبل واحده ملهاش ذنب وجاي تعتذر . بعد اي . انت معندكش ضمير ولا انسانيه..
_ قرب منها بتوسل ادهم.. 
_ انا عرفت غلطي وعايزك تتوسلي ليها تسامحني.. انا النهارده من كتر تانيب ضميري وتفكيري بالموضوع دي  
كنت سايق عربية حسان بيه وعملت حادثه والشرطه بدور عليا.. 
هايدي اتفزعت اكثر ..
_ وكمان النهارده  صدمت واحد ويا تري دي عايش والا مات ؟
_ معرفش حاجه عنه انا هربت ..
_ هايدي واقفه قدامه ومستغربه من كل حاجه . دماغها بتلف من كل اللي قاله ادهم  
رن تليفونها وكان فارس وطلب منها ترجع الفيلا بسرعه.   
_ بصت لادهم 
انا رايحه اشوف اي قصة المحامي بتاع بابا وراجعه خليك هنا اوعي تمشي .. 
. دخلت الفيلا هايدي وكان المحامي قاعد بالصاله والكل موجود ما عدا رغد .. 
فارس بص للمحامي وقال .. 
_ اتفضل اتكلم يا استاذ معروف كلنا موجودين اهو.. .
بصلهم المحامي  ورجع بص ناحية فارس وقال.. 
بس في واحده ناقصه كدا وهيا انسه رغد 
بصتله سميره بزهق ..
_ واي دخل رغد بالوصيه يا استاذ..
_ لانها باختصار فرد من افراد الوصيه ليها حقوق زيكم بالظبط  يا مدام سميره . 
_ سميره بنرفزه .
وهيا كانت تقرب لينا ايه عشان تبقي فيها استاذ..
_ دي مش شغلي انا بنفذ  وصيه وماليش دخل باي حاجه تاني.. 
فارس بص  لمامته ..
اهدي يا ماما الاستاذ معروف ملوش ذنب بحاجه دي وصية بابا .. 
محدش فينا هيقدر يغير حاجه . 
_ خلص فارس كلمته مع مامته فوجئ الجميع بصوت طالع من الحديقه الكل طلع بره يجري وكانت الشرطه محاوطه الحديقه كلها..
تقدم فارس لعند ضابط الشرطه وبيساله.. 
في اي يا حضرت الضابط حصل ايه ؟ 
_ معانا امر بالقبض متهم هارب ومستخبي هنا.. .
لحظه . وظهرت رغد  ومعاها عساكر وضابط شرطه ماسكين ادهم وطالعين من البدروم   .. .
_ فارس استغرب من وجود رغد معاهم. 
_ هو ايه بيحصل وازاي رغد هنا معاهم 
ركب ادهم عربية الشرطه وقرب ظابط الشرطه من رغد  .. 
_ في انتظارك في قسم الشرطه نخلص باقي التحقيقات 
_ تحت امرك شوي وهكون عندك.. 
مشيت الشرطه ومعاهم ادهم وطلعوا بره الفيلا. 
سميره واقفه مع هايدي وعمرو وفادي . سميره بصت ناحية هايدي وقالت 
_ هيا الشرطه واخده جوزك فين .  واي حكايته مع رغد 
_ هايدي بصت لسميره 
_ كدا يا ماما الحق رجع لصحابه 
سميره بصتلها مش فاهمه حاجه..
_ هو في ايه بالظبط  وحق اي فهميني 
_ اصبري يا ماما هحكيلك كل حاجه اصبري بس يمشي المحامي.   
_ فارس قرب ناحية رغد . وبصلها باستغراب..
_ اي الحكايه . وكنتي يا فين رغد قلبت عليكي الدنيا كلها . كنتي فين ؟
_ اهدي يا فارس هحكيلك كل حاجه بالتفصيل.. .
_ طيب تعالي الاول نشوف المحامي وبعدها فهميني كل حاجه...
رجعوا كلهم الفيلا وكان المحامي في انتظارهم.. 
_ طلع المحامي اوراق من شنطته وبص 
ناحية رغد وقال   .. 
_ انسه رغد دي عقد بيع وشري شقه المهندسين باسمك باعها ليكي حسان بيه ومسجله بالشهر العقاري . وكمان دي عقد مسجل بحصتك بالشركه. 
_ قامت سميره من مكانها وبصوت عالي . 
ازاي دي يا متر الوصيه دي باطله 
قامت وراها هايدي وبتحاول تهديها تقعد 
قعدت سميره مكانها.. 
كمل المحامي باقية الوصيه وعطي كل واحد النسبه بتاعته بالشركه والفيلا  وختم كلامه.
_ كل حاجه متسجله بالشهر العقاري ومعاها اقرار من حسان بيه واللي حابب يتاكد من حاجه قدامه الشهر العقاري ويسأل وكل حاجه ماشيه قانوني..
قام المحامي ومشي من الفيلا.. 
_ سميره بصت لفارس وهايدي بنرفزه وغضب..
_ ممكن تفهموني اي اللي بيحصل بالظبط 
واي حكاية رغد .. 
قامت رغد من مكانها وخرجت بره الفيلا  ناحية الحديقه.. 
فارس قام من مكانها وقال لهايدي..
_ فهمي مامتك يا هايدي . شوي وراجع. 
طلع فارس يجري وراء رغد.. 
فارس لحق رغد وسحبها من ايدها وقال 
_ مالك يا رغد رايحه فين . انا مصدقت  رجعتي الفيلا تاني .. وبعدين احكيلي حصل اي.. 
_ هحكيلك كل حاجه . 
بس دلوقت تعالي وصلني قسم الشرطه واحنا بطريق هفهمك كل حاجه..
ركب فارس العربيه وركبت رغد معاه وهما بالطريق بصت لفارس وقالت اسمع بقي اي حصل.. 
_ سامعك قولي.. 
اختفائي دي كان بالاتفاق مع هايدي . جاتني بالليل وحكتلي كل حاجه قلتها مامتها وعشان تبعد عني التهمه اللي هدبرها مامتك ليا . اتفقنا اقعد بغرفة حارس الفيلا ومحدش هيشك فيها وفعلا قعدت اليوم دي.. 
قاطعها فارس .
_ تصدقي المكان الوحيد اللي مش ممكن حد يتوقعه . كملي.   
بالصدفه بتكلم مع هايدي بالتليفون وهيا كانت بالفيلا وفجاه صوتها راح وانا بتكلم معاها فضلت شويه مقفلتش الخط وفجاه سمعتها هيا وبتكلم ادهم وفهمت ان ادهم  سحبها من الحديقه للبدروم وبدا يحكيلها كل حاجه .
سجلت انا المكالمه كلها. واتاكدت ان ادهم هو اللي اعتدي عليا . وبسرعه طلعت علي قسم الشرطه عملت بلاغ وعطيتهم التسجيل اللي حصل بين هايدي وادهم.  
وزي ما انت شفت طلعت معايا الشرطه وعرفتهم مكان ادهم وقبضوا عليه.. 
_ بصلها فارس بابتسامه..
برافوا عليكي . لو معملتيش كدا انا النهارده كنت ناوي امسكه بنفسي واجبله الشرطه لاني عرفت انه هو وراء كل المصايب اللي بتحصل دي..  
وصلوا قسم الشرطه ودخلت رغد ومعاها فارس القسم..  
** هايدي ختمت كلامها مع اخواتها ومامتها وقالت .. 
_ اي رايك يا ماما بحكاية رغد تستاهل اللي  كنتي عايزه تعمليه معاها.. 
هزت راسها سميره وقالت 
_ دي حكايتها ولا بالافلام  وكمان الوطي ادهم حسبي الله ونعم الوكيل فيه  ضيع مستقبلها بعملته دي..
_ اللي عمله بابا معاها دي يعتبر جزء بسيط كمان قدام السنين اللي قضاها والدها بخدمة الشركه مع بابا 
_ حقيقي انا من جوايا فعلا ظلمتها والاغرب من كدا كنت مفكراها انها بالاخر هتطلع بنت واحده ابوكي مجوزها بالسر  
انا فعلا ظلمتها ولازم اصالحها واخليها تسامحني..

الخاتمة

فارس ورغد راجعين من بره بعد ما راحوا القسم. 
سميره وهايدي كانوا في انتظارهم.  
قامت هايدي من مكانها وراحة ناحية رغد 
وحضنتها وبتقول.. 
_ الحمد لله اللي ظهرت الحقيقه يا حبيبتي وخدتي حقك..
رغد بحزن.  سامحيني يا هايدي 
هايدي : اسامحك عشان ايه 
انتي لو مكنتيش بلغتي علي ادهم  انا كنت هبلغ عنه . دي انسان معندوش ضمير انا كنت مستحمله وجوده في حياتي بسبب بابا . هو اللي كان دايما يصبرني عليه . انا خلاص هطلب الطلاق منه ويبقي ارتحت.  
قربت سميره منهم وبصت لرغد وفتحت ايديها لرغد.  
رغد واقفه وبتبص علي سميره  . بصتلها هايدي بابتسامه وهزت راسها لرغد تروح لسميره . 
رغد جريت تحضن سميره ودموعها بعنيها  وكمان سميره فضلت تعيط وقالت.. 
_ سامحيني يا حبيبتي انا غلطت فيكي وعملتك بجفا غصب سامحيني وضمنتها بشده اكثر .. 
فارس وهايدي واقفين والمنظر كان موثر  وهايدي نزلت دموعها.. 
قاطعهم فارس .. 
_ طيب كفايه دموع بقي ونعتبرها لحظه فرح ونكون مبسوطين ان كل واحد اخد حقه وكمان نحتفل برغد وماما ونفتح صفحه جديده بينا.. 
**
بعد ثلاث شهور اتحكم علي ادهم بالسجن المؤبد مدي الحياه وهايدي قدرت تحصل علي طلاقها من ادهم . 
*** 
كلهم قاعدين علي سفرة الفطار ما عدا رغد  فارس بص لهايدي وقال .
_ هيا هايدي من ناويه تنزل تفطر والا ايه .. 
_ بعتلها الخدامه من بدري مش عارفه متاخره ليه كدا . انا هطلع اشوفها امكن نامت تاني ..
هايدي قامت من مكانها وقبل ما تتحرك شافت رغد نازاله من علي السلم وفي ايديها شنطه 
استغربت هايدي وأشارت لفارس يبوص وراه . 
بص وراه وشاف رغد وسميره وقفت من مكانها . 
قامت هايدي وسميره وراحوا ناحية رغد . 
بتصلها هايدي وقالت  :،
_ واخده الشنطه دي ورايحه فين يا رغد 
رغد بصتلهم وبصوت هادي قالت.. 
_ خلاص كدا كفايه انتوا عملتوا معايا اللي مينعملش مع حد . وجميلكم علي راسي. 
انا هروح اقعد في شقتي  . وبردو هاجي ازورقكم هو انا اقدر استغني عنكم.  
قاطعت سميره هايدي قبل ما تتكلم.. 
_ جميل اي وبتاع اي انتي مش هتتحركي من هنا احنا ما صدقنا خدنا عليكي وخلاص بقيتي مننا واستحاله تمشي. 
رغد . انااااا..
قاطعتها هايدي ..
انتي اي ماما قالت استحاله تمشي  يعني مش هتمشي يا رغد .. 
قرب منهم فارس .. 
خلاص خلصتوا كلامكم وهيا كمان خلصت جي دوري بقي .. 
قرب ناحية رغد وشد منها الشنطه وحدفها لعمرو اللي اتفاجا بالشنطه في وشه ومسكها.  
_ اسمعي بقي يا ست هانم . لو فاكره انك الوحيده اللي بيجيلك جنان تبقي غلطانه. 
انا كمان بقلب احيانا ومش هتمشي من الفيلا دي فاهمه . 
والشقه مش هتروحيها لوحدك فهمتي.  
هايدي وسميره بيبصوا لبعض. 
سميره بصتله.  
_ انت بتقول اي هيا مش هتروح الشقه خالص.  
فارس بصلها بابتسامه.  
_ انا بقصد مش هتروح لوحدها هيا هتروح معايا نقضي فيها شهر العسل ونرجع تاني.. 
_ سميره بضحكه.  
لو كان كدا ماشي وانا موافقه ومش هلاقي احسن من رغد عروسه لابني . 
قاطعتهم هايدي .  
_ طب استنوا ناخد رأي العروسه طيب .كدا من الباب لطاق هيا كروته وخلاص.  
سميره بابتسامه ..
مين قال كدا . رغد بنتي كمان وانا اللي هجوزها. 
رغد واقفه ووشها احمر من الكسوف ومبتسمه ومش قادر تتكلم.. 
بصلها فارس وقال .. 
شايفه يا ماما سميره السكوت علامة الرضا 😀 ...
قاطعتهم هايدي .. 
لا انا كدا ازغرد. 
رغردت هايدي  والكل بيضحك ومبسوطين 
بصلهم فارس وقال. 
_ طلما كلنا كدا موافقين يبقي الفرح الاسبوع دي لا  الاسبوع الجاي  
سميره بصت واتفاجت. 
ومستعجل اووي كدا ليه . انت ما صدقت بقي .. 
فارس بضحكه وغمز لسميره 
_ وبعدين يا ماما.  خير البر عاجله بقي . 
سميره حضنة فارس .
ربنا يتمم بخير يا حبيبي.  
وقربت من رغد وحضنتها. 
وانتي كمان يا بنتي ربنا يتمملك بخير  
وقربت هايدي وباركت لرغد وفارس.. 
***** 
بعد اسبوع. 
هايدي ومعاها فادي وعمرو مشغولين بكروت دعوات الفرح وبيسجلوا اسماء المدوعيين. 
سميره واقفه من الخدامين وبتشوف اخر الاستعدات للفرح وبتابع معاهم تنظيف الفيلا واخر الترتيبات.  
رغد وفارس بيتمشوا في حديقة الفيلا وحالة صمت بينهم وصلوا لاحدي الكراسي وقعدوا الاتنين.  
فارس بص ناحية رغد 
_ مالك ساكته انا حاسس عايزه تقولي حاجه وكاتمه جواكي . 
رغد بابتسامه ..
_ لا مفيش . بسس 
فارس قاطع !!!!
_ اااه بس اي يلا انطقي بقي.  
فارس ممكن اسالك سوال. 
_طبعا يا روح فارس اسالي في اي حاجه 
رغد بصتله وبهدوء قالت.. 
_ انت مش انك اتسرعت في الجوازه دي ؟
فارس بصلها وقرب منها اكثر. 
_ امم بقي ساكته كل الوقت دي عشان حتت سوال زي دي . 
_ طبعا انا متسرعتش ابدا وطلب جوازي منك اتاخر كمان كتير بس مرض بابا ووفاته هيا اخرته.. 
مسك فارس ايدين رغد وبصلها بتعمق ونظراته كلها حب وشوق. 
_ رغد انا بحبك وعايزك النهارده قبل بكره تبقي مراتي . 
رغد بخجل. 
_ بتتكلم جد يا فارس بتحبني!!!
_ بتكلم جد اووي ونفسي اقولها للعالم كله بحبك وبموت فيكي كمان.  
_ بصتلها بكسوف اكثر رغد 
وانا بحبك يا فارس ونفسي اعيش معاكي كل لحظه سعاده وتعوضني علي اللي راح من حياتي وتملي عليا وحدتي.. 
_ من النهارده ورايح حياتك كلها افراح وربنا يقدرني واعوضك عن كل حاجه مش حلوه مرت بحياتك . 
قرب منها اكثر ولصق فيها وميل براسه فارس يقبلها.  قامت رغد من مكانها وبعدت عنه.. 
بصلها بابتسامه فارس وقال .. 
_ اي مالك قمتي ليه كدا 
رغد بخجل.. 
قمت لاجنانك يفضحنا احنا في حديقة الفيلا والكل زمانه شايفنا بطل لجنان واصبر لبعد الفرح.  
ضحك فارس ضحكه عاليه ..
_ احنا هنهرب من اولها . طيب ماشي كلها كام يوم وهتشوفي فارس هيعمل اي فيكي ..
_ ضحكوا الاتنين ومسكت ايديه وارحوا ناحيه الفيلا يدخلوا جوه....  
******
عدي الاسبوعين 
في مساحه واسعه من حديقة الفيلا يقام حفل الزفاف وسط اضواء عاليه واصوات الموسيقي .
الجميع يحتفل بزفاف فارس ورغد والكل مبسوط وفرحان والبهجه علي وجوه كل اللي بالحفل.  فادي وعمرو اخوات فارس يتسقبلوا المعازيم  وهايدي وسميره واقفين يتلقوا التهاني من الاقرباء والاصحاب  فارس ورغد مقضينها هزار وضحك بالكوشه.  
وبدات الموسيقي تعزف بعض المعازيم يتفاعلوا مع الموسيقي بالرقصات مع ازواجهم.  
فارس ورغد سابوا الكوشه وبيرقصوا مع بعض سلوا وسط تصفيق وزغاريد المدعوين والاهل..  
بعد قضاء ساعات بحفل الزفاف انتهي الحفل وانصرف الجميع.  
وزفة الفرقه الموسيقيه فارس ورغد لداخل الفيلا وصعد العروسين لغرفتهم الخاصه بالفيلا.  
وقف فارس وشال رغد ودخل بيها الاوضه وبهدوء نزلها علي السرير. وقعد جمبها.  
رغد مكسوفه ومنزله راسها لتحت وبيبصلها فارس بابتسامه.. 
_ اي بقي هيا القعده هطول والا ايه قومي كدا اقلعي الفستان  دي.. 
رغد مكسوفه وقاعده مكانها. 
فارس بضحك..
_ بصي بقي هو احنا مش هنعمل زي بتوع الافلام واللي ايه . انتي ابداي تنزلي  سوسته الفستان ومتفتحش اقوم انا اي  افتحها ليكي 😀 
_ بصتله رغد وفضلت تضحك علي كلامه بشده.  
بصلها وكشر فارس..
_ بتضحكي عليا . طيب ماشي 
وقام قلع بدلاته ولبس روب ابيض 
قرب من رغد ومسك ايديها وبيساعدها تقلع الفتسان . 
قلعت الفستان ولابسه قميص نوم ابيض قصير . نص كم 
_ واقفه قدام فارس بالقميص ومكسوفه اوووي.  
فارس بيبصلها بتمعن شديد وقرب منها بهدوء ومسك ايديها وباسها ورفع وشها وبصلها وعيونه بعيونها. 
_ انتي لسه مكسوفه مني يا رغد.  
رغد بابتسامه وخجل شديده. 
_ ضمها فارس بشدها وبدا يقبلها بحماس وبدأت رغد تتجاوب مع فارس وسلمت نفسها لفارس ويعلنان بدا حياه زوجيه سعيده بينهم .. 
وبكدا انتهت رواية رغد .
تمت رواية مكتملة عبر مدونة كوكب الروايات
reaction:

تعليقات