القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية في مهب الريح الفصل التاسع والعشرون 29 - نهال مصطفي

 رواية في مهب الريح الفصل التاسع والعشرون - نهال مصطفي

رواية في مهب الريح الفصل التاسع والعشرون

ملأ نور الشمس جميع انحاء الغرفه ونور تبدأ تفتح عينيها ببطئ شديد وكسل وتقول اااه ياااادماااغي صداع هيموتني اااااااه وتنهض من فوق فراشها مره واحده

نور:ياااخبر ابيض الساعه كام الشغل يالهووووي كده من اول يوم ياربي

وتنظر في الساعه اعلي الحائط تجدها 7:30 وتقول لنفسها يلا يلا يانور بلاش كسل شويه صداع هيعملو فيكي كده
لازم اكون في المصنع الساعه 8

وقامت نور ودخلت W.C واتوضأت وخرجت تصلي ونسيبها بقااا لغايه ما تصلي نبقي نرجعلها تاني
ونروح الجنينه عند منار

منيره بصدمه:بنت يامنار اي اللي منيمك هنا كده هتاخدي برد وتتعبي قومي يلا

منار بكسل:في اي بس ياماما

منيره:انتي اتجننتي يابنت ولا بايعه نفسك قومي كمل نومك فوق يلااا

منار وبدأ تفوق شويه بشويه وبصوت كله نوم:صباح الخير ياماما

منيره:صباح الفل ياقلبي برضو ده كلام يامنار حد ينام كده يابنتي

منار:معلش ياماما راحت عليا نومه ومحستش بنفسي

منيره:ماشي ياحبيبي يلا قومي اطلعي اوضتك كملي نوم

منار باستسلام:حاضر ياماما بعد اذنك

وتركت منار والدتها وصعدت الي اعلي ودخلت غرفتها صلت وقعد تقرأ قرآن

ونروح بقا عند نور بعد مانتهت صلاتها اخذت تدعي ربنا بأدعيه كتير خالص وقامت وقفت قدام الدولاب تدور علي حاجه تلبسها وهي محتاره خالص ومش عارفه تلبس اي

نور:اوف طيب انا هروح باايه الشغل وانا كل لبسي اتسرق مني في المحطه ومش معايا لبس خالص وحتي اللبس ده بتاع منار امممممممممممممم والعمل بس ياربي معقوله هروح اطلب من منار تاني لبس تؤتؤتؤ مش جايه بس انا هعمل اي طيب لالالا منار اختي برضو وان شاء الله مع اول مرتب هديها تمنهم
فتحت نور باب الغرفه واتجهت نحو غرفه منار واطرقت الباب

منار:اتفضل

نور :صباح الخير

منار:صباح النور تعالي

نور بخجل:منار ممكن اطلب حاجه انا عارفه اني والله تقلت عليكي بس معلش وان شاء الله اول مااقبض المرتب هديكي تمنهم

منار باستغراب:مالك ياهبله انتي تمن اي اللي هتدهوني

آكيد بكره
نور'اصلو اصلو بصراحه كده

منار:يااادي النيله عليا اخلصي

نور:كنت عاوز طقم اروح بيه الشغل وانتي زي ماعارفه كل حاجاتي اتسرقت في االمحطه

منار بهزار:والله العظيم اضربك

نور:ليه بس

منار:عيب اوي ع فكره اللي بتقوليه ده احنا اخوات ولبسي هو لبسك واعملي حسابك بعد الشغل النهارده ننزل نشتري حاجات فاهمه

نور:لالا لما اقبض ابقاا ننزل

منار بعصبيه:وربنا اولع فيكي قولت النهارده يعني النهارده وبطلي رغي كتير وتعالي كده شوفي ده انا مالبستهوش خالص ولسه شارياه من اسبوعين ودي احدث حاجه نزلت السوق يلا بقا ياباشا مش خساره فيكي

آكيد بكره
منار بعصبيه:وربنا اولع فيكي قولت النهارده يعني النهارده وبطلي رغي كتير وتعالي كده شوفي ده انا مالبستهوش خالص ولسه شارياه من اسبوعين ودي احدث حاجه نزلت السوق يلا بقا ياباشا مش خساره فيكي

نور:ياخبر لالا يامنار ده شكله غالي اوي مش هقدر اسدد تمنه ولو مرتب شهرين

منار:عارفه يانور طول عمري نفسي امسك بنت من شعرها واضربها وشكلو كده امنيتي هتتحقق

نور:ههههههههههههههه ضحكتيني يااااالهووووي الساعه داخله ع 8 ولسه مالبستش هش سلام ولينا كلام تاني وشكرا كتتير يااحلي منار بالدنيا امووووواااااا

منار:يامجنونه

وجريت نور علي غرفتها وارتدت اللبس وهو عباره عن بنطلون جيبه اسود وبلوزه سوده عليها رسومات في غايه الروعه ومن فوقها جاكت جينز قصير لونه ازرق فااتح والحجاب اسود في ازرق فاتح قريب جدا من لون عنيها كان شكلها يجنن ويسحر اي حد
وبعد ما انتهت من لبسها نزلت الي اسفل وشافت يوسف يشرب قهوته ويقرأ الجريده

نور بهدوء:صباح الخير ياعمو

يوسف:صباح الورد يانور هاا جاهزه للشغل ما شاء الله 8 بالدقيقه جاهز شكلك كده سخنه اوي ع الشغل

نور:ههههههههههههههههههههه ان شاء الله ياعمو

يوسف:السواق مستنيكي بره وهناك في المصنع البيشمندس سعد هيفهمك ع كل حاجه

نور:تمام ياعمو تأمرني بحاجه حضرتك

يوسف:لا ياحبيبتي اتفضلي ربنا يوفقك

نور:السلام عليكم

يوسف:وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
88888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888

ونسيب بقا نور تروح للشغل علي راحتها ونروح مكان تاني خالص لينا كتير اوي مش بنتكلم عليه

ام عمر قامت من نومها تحضر الفطار لاولادها كالعاده وهي ماشيه لقيت نور غرفه عمر شغال

ام عمر:الله هو عمر صاحي ولا اي اما اشوفه وطرقت باب الغرفه

عمر:اتفضل

والدته:صباح الخير ياحبيبي اي اللي مصحيك بدري اوي كده انت واخده اجازه علشان ترتاح ولا تتعب نفسك

عمر وهو يقترب منها ويقبل يديها:صباح الورد والياسمين ع احلي ام في الدنيا والدته:اه يابكاش برضو ماردتش علي سؤالي

آكيد بكره
عمر:اللي هو والدته:صاحي ليه بدري عمر
بتنهد:حيييييح تقدري تقولي كده ياحجه اني مانمتش من امبارح

والدته:ياضنايا يابني ليه كده ياعمر كده بتتعب صحتك والصحه مافيش بعدها ياحبيبي

عمر:ما انا مش هيهدالي بال غير ام اعرفهم واحد واحد ولاد الكلب دول

والدته:يابني ماتبعد عن الشر وتغنيلو وحسابهم عند ربنا وربنا مش بيسيب حق حد وكل ظالم في الاخر ليه جزاءه

عمر:لالا حسابهم عند ربنا ده كوم وفي الارض كوم تاني اومال عملو ليه الحكومه والامن ده ليه مش علشان ناخد حقوق الناس الغلبانه اللي بيتاكل في لحمها واحنا ساكتين وبعدين عاوزاني ياامي انسي حق ابويا ولا انسي حق عبدالله اخويا وياعالم الناس اللي بتموت دي مين السبب وراها ولا الغش والظلم اللي بقا عيني عينك في البلد واكل حقوق الغلابه اللي ملهمش ضهر في الزمن ده كل الاسباب دي مش تستاهل اننا ندور ع المجرمين الاصلين في البلد ونخلص الناس منهم ها ياامي

والدته بحنيه:ياااااااه ياعمر تعرف انت وبتتكلم معايا كده فكرتني باابوك الله يرحمه مره وقفنا انا وهو نفس الوقفه دي وقالي نفس الكلام ده بالظبط بس النتيجه كانت اي قتلوه وانا ماليش في الدنيا غيركم ياعمر علشان خاطري يابني خلي بالك ع نفس

عمر وهو يقبل جبينها برفق:حاضر ياامي متقلقيش انتي مخلفه رجاله ها رجاله

وياتي ياسين من الخلف احم احم احم
يااااسين:امي اخويا في اوضة النوم وشغالين بوس في بعض يانهاااار بووووس اي جو العشق الممنوع ده اه اه اه قلبي الصغير لن يتحمل ليه بس ياربي خلتني اعيش واشوف اليوم ده ليييييييه عمر ووالدته ماتوا علي نفسهم من الضحك علي شكل ياسين

عمر:اوبا مش لسه كنت بقولك انك ياحجه مخلفه رجاله ههههه شكلو كده كنت غلطان طلعتي مخلفه سوسن

ياسين:نعم نعم نعم ياروح خالتك اتكلم ع نفسك ياااض احنا رجاله اوي اوي اممممممممم جوزوني انتو بس وهتعرفوا

والدته وهي تضربه برفق:همك كله ع الجواز مش لما نجوز الكبير الاول ابقي نجوزك

ياسين:عيني عليا وعلي بختي ياااااختي كان ماالي انا وبعدين ياحجه ابنك ده عنده عقده نفسيه من الجواز مالي انا اتربط جمبه كده زي الحمار لالالا مليش دعوه عاوز اتجوز احسن والنعمه اتجوزلكم علي نفسي وانا واقف

عمر:ماتتلم ياض في وكيل نيابه محترم يقول كده

ياسين:مش انا قولت

عمر:اه

ياسين:يبقي فيه

عمر بمزح:ابو شكل رخامتك

ياسين:شكرا شكرا I know that

عمر:وكمان بتتكلم هولندي الله يرحم تيته

ياسين:ياجاهل يابتاع التعليم المجاني ده هولندي بردك ده فرنساوي يخرب بيت ابو التعليم المجاني اللي خرب البلد

عمر بعصبيه:طاااااب امشي يلا من احسن ارتكب فيك جنايه

والدتهم وقفه تشاهد الموقف ومش قادره تمسك نفسها من الضحك وفجاه توقفت وقالت بااااااااااااااس خلاااااص انا هحضرلكم تفطروا احسن تاكلو بعض

ياسين:اه صح ياحجه حقااا انا جعااان اوووووووووي ياناس

آكيد بكره
والدته:مانت ع طول جعان من امتي بتشبع

ياسين:عارفه ياحجه احلي حاجه فيكي

والدته:اي ياحماقي زمانك

ياسين:انك دايما محطمه مقاديفي

والدته بضحك:امشي يلا من هنا احسن انا اللي هضربك

ياسين هو يجري:براحتك يامصر براحتك خليكي فاكراها

والدته:يادي النيله الواد اتجنن خالص

وتوجه كلامها لعمر يلا ياحبيبي روح خد شاور وتعالي نفطر ونام شويه ارتاح

عمر:حاضر ياامي

ونسيبهم ونروح عند حازم ونشوفه هيعمل اي

حامد:اي ياحازم بردك مش لاقيها

حازم:لا ياابوي تقول الارض اتشقت وبلعتها بس ورحمة امي مانا راجعه غير وهو معاي

حامد:اقولك اي سيبك من الحديت ده دلوق وتعالي احنا عندنا شغل كتير والحكومه غفلانه عننا الايام دي نلحق نطلع بمصلحه

حازم:اوف ياابوي طاب ونور

حامد:الله يحرق نور وامها انت عتسمع من فين بقولك قبل ماتغيب الشمس تكون عندي فاهم

حازم بتاافف:فاهم ياابو فااهم

وصلت نور الي المصنع وكانت في حاله صعبه جدا من توتر وقلق وخوف انها ماتكنش اد المسئوليه دي ولكنها من جواها اراده وعزيمة قويه جعلتها تتخطي كل مخاوفها وعندها ثقه بالله انه هيوفقها ومش هيخذلها ابدا واخذت تتقرب رويدا رويدا من باب المصنع وتوجهت الي الطابق العلوي بالمصنع وفجأه رات فهمي امامها

فهمي:صحيح شكلك كده ادها وادود يانور وجايه في معاد مظبوط

نور بهدوء:صباح الخير ياعمو

فهمي:صباح النور يابنتي تعالي اوريكي مكتبك

نور مشيت معاه باستسلام وهي بتحاول تتحدي الخوف اللي جواها ووصلو المكتب وقامت السكرتيره بالوقوف اهلا وسهلا يافندم نورتوا المصنع

فهمي:اهلا يابنتي ثم يوجه كلامه الي نور ودي بقا ياستي رانيا السكرتيره بتاعتك ومديره اعمالك

نور بابتسامه خفيفه:اهلا وسهلا

رانيا:اهلا بحضرتك يافندم

فهمي:تعالي بقا ندخل جوا وانتي يارانيا اتصلي بالبيشمهندس سعد خليه يجي حاليا

آكيد بكره
رانيا:حاضر يابيشمهندس

وفتح فهمي باب المكتب اللي هتقعد فيه نور ولما شافت اد ايه هو جميل سرحت بخيالها الي مدي بعيد اوووي وشريط حياتها كله عدي قدام عنيها في لحظات وامتلات عينيها بالدموع

وفاقت علي صوت فهمي وهو يقول:يانور ده ياستي مكتبك اي رايك فيه

نور بفرحه:يجنن ياعمو مش عارفه انا والله ارد جمايل حضرتك دي ازاي

فهمي:من النهارده نص المصنع ده ليكي والنص التاني باسم مروان ولو عاوزه ترد الجميل بجد ترجعوا توقفوا المصنع علي رجليه من تاني زي ماكانت يسرا مشغلاه واكتر

نور:سوري ياعمو ممكن اسأل سؤال

فهمي:اتفضلي يابنتي

نور:طيب هي ليه مراة حضرتك سابت المصنع

فهمي بأسي:كانت داخله في عمليه كبيره اوي كانت هتنقل المصنع نقله تانيه بس للاسف ولاد الحرام مخلوش لولاد الحلال حاجه فكولها فرامل العربيه هي وراجعه علي البيت اضطرت وعملت حادثه كبيره اوي وعدت منها بمعجزه بس للاسف الحادثه اثرت علي رجليها واتصابت بشلل ومش بتقدر تتحرك

نور بحزن:يااااااه انا اسفه اني فكرت حضرتك

فهمي:لا يابنتي ماتتاسفيش احنا لينا 5 سنين بنلف ع بلاد العالم علشان نعالجها بس ربك لسه مااردش ولما حكيت ليها حكايتك شافت انك انسب واحده تقوم المصنع

نور بتعجب:ممممممممم ان شاء الله ياعمو اكون عند حسن ظن حضرتك

واثناء حديثهم قطعهم صوت الباب

فهمي:اتفضلدخل من الباب شاب طويل القامه يمتاز بالوسامه والجاذبيه والشياكه علي وجهه ملامح الجديه وتحمل الzمسئوله والقوه اكيد عرفتوه مين ايوه سعد

سعد:صباح الخير

فهمي ونور:صباح النور

فهمي:هو ده ياستي البيشمهندس سعد اشطر مهندس عندنا في المصنع وهو اللي يفهمك كل كبيره وصغيره هنا ودي ياسعد يابني نور اللي كلمتك عنها بنت ذكيه اوي وشاطره عاوزك تاخد بالك منها

سعد بانبهار:هاااا حاااضر طبعا 

يتبع الفصل الثلاثون اضغط هنا 


reaction:

تعليقات