القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية في مهب الريح الفصل الثامن والعشرون 28 - نهال مصطفي

رواية في مهب الريح الفصل الثامن والعشرون  - نهال مصطفي

رواية في مهب الريح الفصل الثامن والعشرون

في بيت يوسف
منار:نور كنت عاوزاكي في حاجه كده
نور:خير يامنار
منار:خير ان شاء الله تعالي بس
نور:حاضر يلا ياستي
*****************************************************************************************************************
ونسيبهم بقااا ونروح بيت نادين
ناااادين:ايووووة مين علي الباب
الشخص:ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نااادين:مييييييييييين طيب براحه جايه اهووو
ناادين بصدمه:مرووووان مش معقول
مروان:ههههههههههههههههههههههههه حبيبتي وحشتيني اوووي اوووي اي الجمال ده كله يابنت انتي احلويتي ازاي كده
نادين بصدمه:انت بجد صح طيب جيت امتي طيب ليه مش قولتلي انك جاي
مروان:مالك يابنت انتي هتسيبيني كده واقف ع الباب
نااادين:يوووووووه مش قصدي بس متلخبطه شويه مش عارفه مالي تعالي اتفضل اتفضل
مروان بهمس في اذانها:ع فكره وحشتيني اووي وكنت بعد الساعات والايام علشان اجي واشوفك يامراتي ياام ولادي
ناادين بصدمه:صح صح يامروان هنتجوز امتي طيب
مروان:قريب اوي ياقلبي هظبط شويه امور كده وبعدها كل حاجه هتبقي تمام
نادين:ياااه ي مروان لو تعرف اد اي نفسي يتقفل علينا باب واحد وتبقي جوزي قدام ربنا والعالم كله
مروان:الله الله الله ع الكلام اللي يفتح النفس ده بقااا
نادين وهي تضربه بلطف:بس بقااا
مروان:بحبك بقاااا
نادين:ااااااخ امي جووه بقا
مروان:ههههههههههه مجنونه بالحق يلا نسلم علي حماتي حقاا هي وحشاني مووت موت حيييييح
نادين:لسه زي ماانت
مروان:عسل صح
نادين بهزار:لا رخم
مروان:انتي قدها الكلمه دي
نادين :يااااماما ياماما مروان جيه
مروان:اهربي اهربي لكن هتروحي مني فين ي قطه
نادين وهي تجري:ههههههههههههههههه بعينك
مروان:خدي يابنت انتي هنا
وفجاه هاااا حماااتي ازيك وحشاني ي ست الكل
ام نادين:مروان يابني حمد لله ع سلامتك وانت كمان واحشني اوووي عامل اي
مروان:بخير مادام انتي بخير وع فكره بقاا ليكي عندي خبر هيبسطك اوي
ام نادين:خير يابني
مروان:انا كلمتلك اكبر دكتور في امريكا وطمني خالص وقالي انه هيعملك العمليه وهتخفي ونسبه نجاحها كبيره جدا وهترجعيلنا احسن من الاول كمان
نادين بفرح:بجد يامروان ربنا يخليك ليا ي رب ومايحرمنيش منك ابدا
مروان:ولا منك ياحبيبتي
ام نادين:احم احم ماتحترموا وجودي ياولد انت وهي وانتي ياست نادين يلا روحي حضري الاكل مروان لازم يتغدي معانا النهارده
نادين بخجل:حاضر ياماما
مروان بغمز:اه صح اسمعي كلام ماما يانادين وتعالي نحضر الاكل سوا ماهو لازم مروان اللي هو انا اتغذي طبعا ولا اي
نادين بهمس:مروان بس بقاا ماما موجوده
ام نادين:ياسلااااااااااااااام اقعد ياولد وانتي ياانادين سيبك منه ورحي جهزي الاكل وانا هحكي مع مروان شويه
مروان بهزار:طيب خلاص يانودي روحي انتي اصلو مليش مزاج ومتوحش حماتي اووي وعاوز احكي معاها شويه
نادين:هههههههههههههههههههههههههههههههههههه بقاا كده اطلع منها انا يعني
ام نادين:بطلي لوكلوك يابنت ورحي يلا
نادين :حاضر يامامي مش هتاخر
مروان وهو يهمس في اذنها:لا ياختي خدي راحتك هحاول افلت من امك واجيلك جوه حقاا في شويه حاجات كده ومناظرات لازم نخلصها
نادين بصوت مكتوم:هههههههههههههههههههههههه
مروان :ماتبس بقااا هتفضحينا
ام نادين:انتو بتتوشوشو في اي
مروان:لا ياطنط ماتاخديش في بالك بقولها بس ماتكترش ملح علشان قلبي ااااااااااايد ومولع ناااااار
ام نادين:نعم !!!!!!!!!!!!!!!!
مروان:لالا متركزيش ده موضوع كده ما يلا يا بنت ولا هموت من الجوع هنا
نادين:الله مش انت اللي وقفتني راحه اهووو
مروان:طيب ياختي اوعي تنسي كلامنا
نادين:هههههههههههههههه احلم احلم
مروان:ههههههههههههههههه هنشوف
هاااااا بقاا ي ست الكل عاوزه تتكلمي في اي
ام نادين:شوف يابني ربنا يعلم انا بحبك اد اي وبصراحه كده محدش ضامن عمره
مروان:بعيد الشر عنك ليه بتقولي كده
ام نادين:استنا ي بني اخلص الكلمتين قبل ما نادين تيجي
مروان:اسف هااا بقاا كملي
ام نادين:تعرف انا اغلي حاجه في حياتي كلها نادين وعيشت عمري كله علشان اربيها واعوضها ع فراق ابوها اللي ما شافتش منه غير ظلم وقسوه وعنف وانا حاسه انه نهايتي قربت اوي يامروان وبصراحه مش هلاقي حد انسب منك يحمي نادين بعدي غيرك نادين بتحبك يامروان اوعي تتخلي عنها يامروان او تكسر قلبها انا عمري ماشوفت بنتي سعيده غير معاك وعلشان خاطري حافظ عليها واتجوزها وسافروا وابعدها خالص عن ابوها وظلمه نادين انت بالنسبه ليها الهوا اللي بتتنفسه فحرام تقضي علي حياتها بعد الحب اللي حبتهولك وانا عارفاك راجل و قد المسئوليه علشان كده اقدر اروح عند اللي خلقني وانا مطمنه عليها
مروان:متقوليش كده ياطنط ان شاء الله انا لنادين ونادين ليا وكل كلامك هيحصل بس انتي هتكوني معانا ووسطينا وانتي بنفسك اللي هتربي ولادها وولاد ولادها
ام نادين:يااااااااااه يامروان حلم جميل نفسي اعيشه حتي لو يوم واحد بس للاسف العمر مابقاش فيه بقيه
مروان:ليه التشاؤم ده حضرتك ست مؤمنه وربنا قادر علي كل شئ خلي ايمانك بالله كبير
ناادين:بخ بقااااااا كل ده كلام كنتو بتحكو في اي بقااا
مروان:وانتي مالك ياحشاريه افندم انتي واحد وحماته ايش دخلك
نادين:شايفه ي ماما عاجبك كلام الولد ده
ام نادين:ههههههههههه صراحه معاه حق
ناادين:بقاااا كده اطلع منها انا يعني
مروان:منظرك بقا وحش اوووعي معلشي تعيشي وتاخدي غيرها
نادين:بس ياض وبعدين يلا بقا امشي من هنا ما لكش عندنا اكل
مروان:امممممممممممممم بقا كده طيب تحبي اقول لامك عملتي اي وقولتي اي ع الباب
نادين بخضه:هشششششششششش تموت ف الفضايح يلا ياماما الغدا جاهز الواد ده ناوي ع خربان بيوت هنا
مروان:اهووو ناس ماتجيش غيررر بالعين الفحلقي
نادين:حييييييييييح حكم
ام نادين:باااااااااااااااااااااااس قط وفار مش بتشبعو خناق يلا ناكل يلا دانتو تجننوا
مروان:هههههههههههههههههههههه كله من بنتك ياحماتي هي اللي بتعصبني
نادين:يااااسلاااام وحضرتك الملاك الطاهر البريئ يقطعنيشي اد اي وحشه انا
مروان:بس ابت متشتميش ع نفسك انا بس اللي اشتم
نادين:ههههههههههههههههههههه لا اصيل
مروان:اووومال عندك شك
نادين:تؤتؤتؤتؤتؤتؤتؤتؤ
مروان:يؤبر قلبي انا ما احلي تؤتؤتؤتؤتؤتؤ
ام نادين: تصدقو انتو شويه عيال عاوزين الضرب
مروان ونادين:هههههههههههههههههههههههه الصراحه ااااه
ام نادين :ربنا مايحرمكم من بعض ويجمعكم علي خير قريب يااارب
نادين ومروان:حييييييييييييييييييح بقااااااااا ياااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااارب
ناااادين بصوت عالي :الاكل برد يالهووووووي
مروان:خلاص يلا سكتت اهووو يلااااااااااااااااا
****************************************************************************************
ونسيبهم يروح ياكلو بقاا ونروح نشوف منار كانت عاوزه نور في اي
نور:ها ياستي شو بدك
منار:لا ياختي مش وقت دلع فوقيلي كده وشوفي هقولك اي
نور:بت متقلقنيش قولي وخلصي
منار:حازم
نور بتعجب:حازم مين
منار:حازم ابن عمك وووووخـ
نور:متكمليش ده عمره ماكان ولا هيكون خطيبي
منار:ما علينا المهم جيه سأل عليكي في الكليه النهارده
نور بخضه:ااااايه اااااااايه
منار:اهدي اهدي هنا مستحيل هيقدر يوصلك
نور:احسن يكون بابا جري ليه حاجه اوووف يااربي ياريتني ماسمعت كلامك ياماما وهربت والعمل دلوقتي ياربي
منار:اووووف منك اهدي بقاااا
نور:هديت اهوو ياختي هااا قولي اللي عندك
منار:سيبك من موضوع حازم ده نهائي لانه اكيد هيزهق من التدوير عليكي وهيرجع البلد قوليلي بقا انتي تعرفي حد اسمه يحيي
نور:يحيي !ااه اه ده دكتور عندنا في الجامعه
منار:وبس
نور:تقصدي اي
منار:يعني متعرفيش انه بيحبك
نور:مين قالك
منار:هو بنفسه المهم الكلام ده صح
نور:ايوه صح واعترفلي بكده بس انا رفضت كلامه لان في حد غيري يستاهل الحب ده
منار:مين
نور:معلش لما يجي وقتها هقولك
منار:براحتك يانور خليكي فاكره بقيتي تخبي حاجات كتير اووي الايام دي
نور:يوووووووه يامنار مش وقت زعل خالص دلوقتي انا مش عارفه اعمل اي في المصايب اللي عماله تنزل فوق دماغي دي بس يااربي
منار:مالك بس
نور:يعني انتي مش شايفه موضوع عمك فهمي ده والمصنع وهو اصلا يعرفني منين علشان يأمني ع كل الفلوس دي وكمان اخوكي مروان اللي مش ضايقني وشكلو كده ناويلي ع نيه سوده وحازم وانه بيدور عليا وماما وبابا ياتري عاملين اي دلوقتي وهفضل لحدت امتي هربانه كده اوووووف يااااربى حلها من عندك بقاا انا تعبت اووي اووي يامنار
منار وهي تحضنها :معلش ياحبيبتي كله هيعدي ومحدش عارف الخير فين وربنا اكيد عاوز كده وانتي مؤمنه يانور وانا ماتعودتش اشوفك بالضعف ده
نور:غصب عني والله يامنار انا بشر برضو وليا طاقه تحمل
واثناء حديثهم يقطعهم صوت مروان وهو يفتح الباب ويدخل بدون اي كلام وكاد ان يصعد السلم حتي ان اوقفه صوت منااار وهي تقول
احم احم اعمنا نحن هنا مافيش كلام ولا سلام كده
مروان:اهلا يامنار
منار بتريقه وتحاول تقلد صوته:اهلا يامنار لا ياواد اضحك عليا
مروان:اووووووف بصي انا راجع من بره رااايق وزي الفل مش عاوز عكننه بالذات انه في ناس هنا مش ضايق اشوفها
منار:انت اي اللي بتقوله ده يامروان انت الغربه خلتك قاسي ازاي كده ومش بتقدر مشاعر الناس
مروان:لا الظاهر انه انتي اللي بقيتي لسانك طويل شويه ونسيتي انك بتتتكلمي مع اخوكي الكبير بس هنعمل اي بقااا ما دي نتيجه رفاق السوء
منار والدموع فاضت من عينها:انت بتقولي انا كده يامروان
ونور مازالت تراقب الموقف بصمت وخوف وياتري اي اللي هيحصل بسببها وعماله تتدعي ربنا بقا وتقول عديها ع خير يارب
منار:وع فكره بقاا لو قصدك نور دي احسن صديقه انا عرفتها بحياتي الدور والباقي عليك يااخويا يامحترم
مروان بعنف وهو يقترب منها:مناااااااااااار متخرجنيش عن شعوري احسنلك
نور قامت بسسرعه واقتربت من منار:خلاص يامنار خلاص علشان خاطري
مروان:انتي تخرسي خالص مش كفايه انه كل ده بسببك
نور بحزم وهي تحاول تقوي نفسها وتقول انها عمرها ماكانت ضعيفه قدام حد:لا بقاا لحدت هنا وكفاايه اوي يابيشمهندس الظاهر انه الغربه عملتك ازاي ماتقدرش مشاعر الاخرين ولا تحترمهم بس هنقولي اي بقاا ماهو العيب لو خرج من اهل العيب مايبقاش عيب
مروان:انتي نسيتي نفسك يابنت انتي والله انا قولتهالك قبل كده لو مكانوش اهلك عرفوا يربوكي انا اللي هربيكي ده لو كان ليكي اهل اصلا
وفجأه يقطعهم صووووت يوسف من الخلف :اي اللي بيحصل هنا هو صوتكم ليه عالي كده في اي
منار:تعالي يابابا شوف الاستاذ اخويا الموقر بيقـــــ
وفجاة تقطعها نور لالا ياعمو مافيش حاجه كنا بنتكلم في موضوع كده وصوتنا علي شوية
منار بصوت باكي: لا يانور لازم بابا يعرف كل حاجه ويعرف انه مروان اتغير اوي حتي مع اخته
نور:هششششششششششششششششششششش يابنت انتي عاوزه تولعيها حريقه انتي
يوسف:اي يامنار ياحبيبتي صوتك واطي ليه يااخبر انتي بتعيطي مالك ياحبيبتي
نور:لالالا ياعمو زي ما قولت لحضرتك مافيش حاجه الظاهر عينها اتطرفت او حاجه مش كده يامنار
منار:اه يابابا زي ما بتقول نور لحضرتك
مروان:بعد اذنكم طالع استريح
يوسف:استني يامروان
مروان بضيق: خير ياابابا
يوسف:بكره الساعه 8 بالدقيقه تكون انت ونور في المصنع يلا بقااا ياابطال عاوزكم ترفعوا راسي قدام عمكم فهمي
مروان:اوووف يابابا ولازمتها اي حد يشاركني في شغلي ماحضرتك عارف اني قد المسئول واقدر اقوم مائه مصنع لوحدي من رايي خلي البنات في البيت كفايه عليهم شغل البيت
يوسف بحده:انا وعمك اخدنا القرار خلاص ومافيش في رجعه مش عاوزين لعب عيال وياريت تخلي العلاقه بينك وبين نور الطف من كده علشان انتو لسه هيكون في بينكم شغل كتير
مروان بغيظ وبدا الدم يجري في عروقه واحمرة عنيه من الغضب وهو ينظر الي نور :نععععععععععععععععععععععععععم شغل مع دي ليه ان شاء الله
نور بشماته وبتحاول تظهر انها اقوي منه بكتير:ومااالها دي بقااا يابيشمهندس عموما ياعمو حاضر تأمر من النجمه هنكون في المصنع
يوسف بفرحه:ايوه كده هي دي نور اللي عمرها ماهتخيب نظرتي فيها

نور:ربنا يخليك ياعمو
يوسف:خلاص يلا روحوا ناموا بكره عندكم شغل كتييير تصبحوا ع خير
كلهم بقا:وحضرتك من اهله
ذهب يوسف واشتعلت نظرات الغضب والحقد والتحدي بين الثلاثه
مروان:خليكي فااكره انتي اللي بداتي
نور:انا فاااكره كويس ياريت انت اللي متنساش
مروان وهي يلقي نظراته الاخيره عليهما التي يملأها لهيب التنافس والتحدي :هنشوف ياااااااااا
نور:اسمي نور هاااا نور وخليك فااكر الاسم ده كويس
منار بدموع:خلاص بقاااا كفايه كفايه خناق في خناق انا تعبت وزهقت
مروان وهو مصدوم من انه ازاي تعامل مع منار بالقسوه دي والعنف ده واي كميه الحقد اللي ماليه كيانه دي وليه الكره ده لنور اسئله كتير اوووي خطرت علي باله وكان الجواب الوحيد انه ينصرف بسكات وبدون اي كلام
نور:خلاص يامنار علشان خاطري اهدي كله هيتصلح ويبقي تمام يلا نطلع فوق ننام
منار:لا روحي انتي انا رايحه اتمشي شويه ف الجنينه
نور:خلاص ع راحتك ياقلبي بس ماتقعديش كتير بره الجو برد وممكن تتعبي
منار:اوك بعد اذنك

ذهبت منار تتمشي شويه في الجنينه وصعدت نور الي حجرتها والقت بجسدها علي السرير وهي بتفكر في حاجات كتير اوي وبعد تفكير طوووويل مااقاالتش غير جمله واحده
""حسبي الله ونعم الوكيل فيك ياحازم"""
انت السبب في كل اللي بيحصلي ده ربنا ينتقم منك
ونهضت واغلقت انوار الغرفه وقررت تنام لان عندها يوم طويل بكره وياعالم هيكون عامل ازاي ذهبت الي فراشها والتفت بلحافها واغمضت عينها
نسيبها بقااا ونروح عند مروان شويه
مروان من اول ما وصل الغرفه وهو واقف امام المرآه ويحدث نفسه
عااجبك كده مبسوط وانت مزعل الناس كلها منك
ويرد صوت بداخله ايوه انا صح وهفضل طول عمري صح هما مش مقدرين احساسي ولا مشاعري وكاني انسان آلي بيحركوني زي ماهما عاوزين
ويرد ايضا صوت بداخله ياخساره حاجات كتير اتغيرت فيك انت مين فين مروان بتاع زمان مروان اللي بيحترم ويقدر كل الناس
عقله:خلاص مروان بتاع زمان ماات مااات وانت تخرس خالص مفيش حد مقدرني علشان اقدره محدش يستاهل الحب والاحترام ده
ضميره:غلطان يبقي كميه الحقد والسواد عمووا عيونك علشان كده شايف كل حاجه سوده
عقله:ايوه انا كده ومش هتغير عن كده انا بكده قوي قوي
ضميره:لما تفرد عضلاتك وتعلي صوتك علي اختك وبنت لسه شايفها الصبح تبقي بكده قوي بالعكس كده تبقي ضعيف ضعيف ضعيف
ولم يستطيع مروان ع السيطره علي حاله حاول بكل الطرق يسد ودانه لكي لا يسمع الصوت الذي ينبع من داخل ويصرخ بشده ويأوه بالالم وعذاب القلب والضمير وشعر ان الغرفه كلها تدور بيه حتي القي بجسده علي الفراش وراح في النوم
اماا منار بقاا انهارت في الجنينه من العياط ومش مصدقه نفسها انه ده مروان اخوها وابوها وحبيبها وكل حاجه ليها في الدنيا سندها والمنبع الذي تستمد منه القوه بقا هو مصدر ضعفها حتي ان ارهقها كثرة التفكيره وراحت في سبات عمييق
نرجع تاني لنور وهي شغاله تتقلب يمين شمال مش عارفه تنام خالص اوووووف وبعدين يعني ليييييه ليييييه كل مااغمض عيوني صورته تظهرلي قدام عيني ليه بس معقوله اكوووون..........
لالالالالا اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
نووور نوووور فوقي لنفسك ده بني ادم غبي ومتخلف ومش ضايقك ده لو وصلت انه يقتلك هيعملها
لالالا بس هو باين عليه طيب وبيحاول يداري الطيب دي في العنف والخناق
انتي غبيه ع فكره ازاي تفكري في واحد لسه عارفاه الصبح ومن ساعة مااتقابلتو وانتوووو خناق في خناااق
ياااربي بقي طيب انا والله مش بفكر فيه بس صورته كلامه خناقه ونظراته مش مفارقيني حاسه انهم زي الوباء اللي انتشر في جسمي بدون استاذن
هاااااا وبعدين بقاا
مش عارفه طيب اي الحل
لالالا انتي اتجننتي رسمي بدل ما تفكري هتعملي اي معاه بكره في الشغل بتفكري في حاجات هبله فوقي لنفسك انتي جيتي بوظتي حياة الناس دي ولازم تصلحيها باي شكل من الاشكال ولازم في اقرب وقت تمشي
طيب طيب ماااشي بس برضو هو انا ليه مش قادره اشيل صورته من دماغي
علشان انتي عبيطه وعايشه في وهم ونامي يلا بلاش جنان
وهكذا كان الحوار ونور محتاره وبتكلم نفسها حتي انه ادركها النعاس ونامت من كتير التفكير
وكلاهما من ابطالنا ناموا وحاجه شاغله بالهم وتفكيرهم ودموعهم ملأت قلوبهم قبل عنيهم
ويبدا صباح يوم جديد السماء الصافيه واصوات العصافير التي تملا الدنيا بغنائها الرائع وتملا الجو سعاده وفرحه ونسمات الصباح التي تملا القلب بالامل والتفاؤل علي ابطالنا ياتري ماذا مخبي لهم اليوم والغد مااااااذااا
ياتري مريم فين مش ظاهره ليه لحدت دلوقتي
مروان هيصالح منار ولا لا وياتري هيرجع لعقله ولمروان اللي كلنا نعرفه ولا هيستمر وبذره الشر تنمو في اعماقه يوما بعد يوم
واي اللي هيحصل في المصنع النهارده وازاي اليوم هيعدي ع ابطالنا
وهل فعلا وقعت الفريسه في داخل المصيده ام انه وهم توهمت به وهم #الحب............
كل ده هنعرفه الحلقه الجايه
وعاوزه اعرف رايكم في حلقه النهارده

يتبع الفصل التاسع والعشرون اضغط هنا  

 

reaction:

تعليقات